Jump to content
IGNORERAD

Glädjande besked Thailand återigen uppgraderat av Freedoom House.


Guest Isan Lover

Recommended Posts

Guest Isan Lover

Erkänn,du räcker inte till kunskapsmässigt :crazy: Att göra misstag är mänskligt men att inte lära sig av dom är dråpligt.Att din läsförståelse är bristfällig det vet jag men du kan väl iaf. erkänna att du har fel någon gång,DET ÄR MÄNSKLIGT.

Hej

Jag har ingen högre utbildning och ligger säkert långt efter många andra medlemmar där, min styrka enligt mig själv ligger mer på det mänskliga och självupplevda planet, jag gillar att uppleva saker live och tar seden dit jag kommer, och bildar mig uppfattningar via möten med verkliga människor och genom att dela deras vardag och inte via böcker, skolor och utbildningar.

Det kan säkert vara ett handikapp ibland att inte ha någon som helst akademisk bakgrund men dom ev. nackdelarna står jag gärna ut med, jag har inget och har aldrig haft något som helst intresse av högre utbildningar, enligt mig är dom inte ens alltid en tillgång eftersom dom tenderar att göra folk till besserwissrar med stora egon som ser sig själva som bättre än andra (undantag finns ju naturligtvis) och jag tycker även att dom ofta gör och ser saker och ting onödigt komlicerade.

Jag lockas mer av dom vanliga ibland fattiga människorna jorden runt som lever av jordbruk, fiske, jakt eller försörjer sig genom vanliga enkla arbeten, och då främst dom naturnära människorna utanför städerna där solen är klockan och antalet måsten är få, dessa människor lever enligt mig ett mer harmoniskt och naturligt liv, detta har gett mig insikt och förståelse för dessa människor och jag njuter av att vara i deras sällskap.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 110
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • noBuzz

    14

  • andersbangkok

    11

  • måne

    8

  • Wangthong

    6

Mest aktiva i denna tråd

Du är född i fel århundrade :crazy: Och du måste inse att kommunismen är död.Det är ju bra att du trivs med människorna i din närhet men du måste nog inse att världen förändrats sen Lenin och ta åt dig av att utvecklingen har gått framåt.Att som du hylla en dömd brottsling och försöka hylla hans egopolitik för inte utvecklingen framåt för de människor du vurmar för.Mvh Måne som är för demokrati och inte gillar militärkupper.

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Alla förändringar i Thailand som leder till ökade rättigheter för befolkningen, större inflytande, minskad korruption och större insyn i maktkarusellen är av godo och synnerligen välkomna.

[size=2]Skickat från en obotlig optimist :-)[/size]

Link to comment
Dela på andra sajter

Sånt som gör människor mätta, friska och glada är bra. Sånt som gör dem ledsna, sjuka och hungriga är dåligt. :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Jag har ingen högre utbildning och ligger säkert långt efter många andra medlemmar där, min styrka enligt mig själv ligger mer på det mänskliga och självupplevda planet, jag gillar att uppleva saker live och tar seden dit jag kommer, och bildar mig uppfattningar via möten med verkliga människor och genom att dela deras vardag och inte via böcker, skolor och utbildningar.

Det kan säkert vara ett handikapp ibland att inte ha någon som helst akademisk bakgrund men dom ev. nackdelarna står jag gärna ut med, jag har inget och har aldrig haft något som helst intresse av högre utbildningar, enligt mig är dom inte ens alltid en tillgång eftersom dom tenderar att göra folk till besserwissrar med stora egon som ser sig själva som bättre än andra (undantag finns ju naturligtvis) och jag tycker även att dom ofta gör och ser saker och ting onödigt komlicerade.

Jag lockas mer av dom vanliga ibland fattiga människorna jorden runt som lever av jordbruk, fiske, jakt eller försörjer sig genom vanliga enkla arbeten, och då främst dom naturnära människorna utanför städerna där solen är klockan och antalet måsten är få, dessa människor lever enligt mig ett mer harmoniskt och naturligt liv, detta har gett mig insikt och förståelse för dessa människor och jag njuter av att vara i deras sällskap.

Mvh isan lover

Riktiga människor är just det riktiga människor och oftast olika. Verkligheten är bland det mest intressanta som finns. Men att göra det så enkelt som fattigt är harmoniskt och bra samt att akademisk utbildning skapar besserwisrar, visar nog att du skulle må bra av lite mera akademiskt vetande.

Själv trivs jag också i den miljön du tycker om, men upplever det inte så enkelriktat som du beskriver det. Du skulle nog må bra av en lite mera kritisk grannskning av verkligheten. Dessutom så tror jag att du skulle ha varit med mera på lektionerna om källkritisk granskning av vad du läser i media.

I själva verket tror jag att du är betydligt mera öppen och källkritisk än vad du ger sken av här på MPR. Men det kan ju också vara så att det röda filtret du har framför ögonen är lite för snävt injusterat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

Riktiga människor är just det riktiga människor och oftast olika. Verkligheten är bland det mest intressanta som finns. Men att göra det så enkelt som fattigt är harmoniskt och bra samt att akademisk utbildning skapar besserwisrar, visar nog att du skulle må bra av lite mera akademiskt vetande.

Själv trivs jag också i den miljön du tycker om, men upplever det inte så enkelriktat som du beskriver det. Du skulle nog må bra av en lite mera kritisk grannskning av verkligheten. Dessutom så tror jag att du skulle ha varit med mera på lektionerna om källkritisk granskning av vad du läser i media.

I själva verket tror jag att du är betydligt mera öppen och källkritisk än vad du ger sken av här på MPR. Men det kan ju också vara så att det röda filtret du har framför ögonen är lite för snävt injusterat.

Ett riktigt bra inlägg. Men jag tycker att det finns även en del akademiker här på forumet som behöver sätta sig in i andras verklighet också, och då menar jag inte snickarns :)

Är själv lågutbildad med högutbildade inom familjen och vet hur "akademikerna" så enkelt kan analysera och lösa problem dom aldrig varit i närheten av att ens förstå :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip sam

Ett riktigt bra inlägg. Men jag tycker att det finns även en del akademiker här på forumet som behöver sätta sig in i andras verklighet också, och då menar jag inte snickarns :)

Är själv lågutbildad med högutbildade inom familjen och vet hur "akademikerna" så enkelt kan analysera och lösa problem dom aldrig varit i närheten av att ens förstå :rolleyes:

Så sant så sant

Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett riktigt bra inlägg. Men jag tycker att det finns även en del akademiker här på forumet som behöver sätta sig in i andras verklighet också, och då menar jag inte snickarns :)

Är själv lågutbildad med högutbildade inom familjen och vet hur "akademikerna" så enkelt kan analysera och lösa problem dom aldrig varit i närheten av att ens förstå :rolleyes:

Fast just den specifika lilla sjukdomen drabbar alla människor, inte bara akademiker.

Skillnaden är väl att många akademiker med kunskapens hjälp botas. Även om det är långt ifrån alla.

Det finns t.ex massor av outbildade som inte har en aning om invandrares vardag och verklighet.

Och som aldrig satt sig in i vad invandringen egentligen betyder för Sverige. Både ekonomisk såväl som socialt.

Men som är supersnabba i att "analysera och lösa problem" gällande dessa saker ändå.

Att förstå andras realiteter är inte lätt.

Det viktiga är egentligen inte om man förstår eller inte, om man är insatt eller inte, eller om man har erfarenhet eller inte.

Så länge det finns debatt och diskussion så ökar förståelse utan att var man måste uppleva allting själv.

Det viktigaste, tycker jag, är att man alltid kommer ihåg att man kanske inte själv har hela bilden. Och därför inte dömer andra människor.

Och att man söker förståelse för alla.

Ändrades av noBuzz
Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

Att förstå andras realiteter är inte lätt.

Det viktiga är egentligen inte om man förstår eller inte, om man är insatt eller inte, eller om man har erfarenhet eller inte.

Så länge det finns debatt och diskussion så ökar förståelse utan att var man måste uppleva allting själv.

Det viktigaste, tycker jag, är att man alltid kommer ihåg att man kanske inte själv har hela bilden. Och därför inte dömer andra människor.

Och att man söker förståelse för alla.

Så nu väntar vi på ditt inlägg NoBuzz , där du visar att du kan forstå THAKSIN.

Ändrades av Isaan Butterfly
Link to comment
Dela på andra sajter

Ett riktigt bra inlägg. Men jag tycker att det finns även en del akademiker här på forumet som behöver sätta sig in i andras verklighet också, och då menar jag inte snickarns :)

Är själv lågutbildad med högutbildade inom familjen och vet hur "akademikerna" så enkelt kan analysera och lösa problem dom aldrig varit i närheten av att ens förstå :rolleyes:

Sunt förnuft, ödmjukhet och erfarenhet är nog de viktigaste egenskaper en människa har. Ingenting säger väl att de måste gå hand i hand med utbildning. Själv är jag fundersam om det bara finns en viss mängd sunt förnuft i världen? Ofta tycker man ju att sunt förnuft är en bristvara.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så nu väntar vi på ditt inlägg NoBuzz , där du visar att du kan forstå THAKSIN.

Varför det? Är det någon här som verkligen vill veta vad jag tycker?

Mitt syfte med min medverkan i de här trådarna är inte att beskriva mina åsikter.

Bara att bemöta dumheter från folk som basunerar ut saker de egentligen inte har en aning om.

Som t.ex alla dumheter till påståenden som kommit från dig genom åren. :rotfl:

Link to comment
Dela på andra sajter

Så nu väntar vi på ditt inlägg NoBuzz , där du visar att du kan forstå THAKSIN.

Ren och skär girighet med så gott som total avsaknad av ödmjukhet kombinerat med grande egensinnighet!

Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

Att förstå andras realiteter är inte lätt.

Det viktigaste, tycker jag, är att man alltid kommer ihåg att man kanske inte själv har hela bilden. Och därför inte dömer andra människor.

Och att man söker förståelse för alla.

Så nu väntar vi på ditt inlägg, NoBuzz, där du visar att du kan forstå de roda i Thailand.

PS Har samma syfte, som du anger, for min medverkan i denna tråd.

Ändrades av Isaan Butterfly
Link to comment
Dela på andra sajter

Så nu väntar vi på ditt inlägg, NoBuzz, där du visar att du kan forstå de roda i Thailand.

Nu är ju "de röda" en ganska stor samling av olika grupperingar. Vissa extrema, andra progressiva.

Har redan, vid ett flertal tillfällen, förklarat att jag stöder och har full respekt för vissa röda, nämligen de progressiva och lyhörda.

Precis som jag kan stödja, och ha full respekt för, vissa av de gula.

Tror också att mina månadsbidrag till häktade röda ganska tydligt visat detta.

Och nu väntar vi på inlägget där den tidigare medlemmen Bossej visar att han äntligen, efter alla dessa år, förstår detta.

Men ett sådant inlägg lär aldrig komma, så vi får nog fortsätta vänta. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

Nu är ju "de röda" en ganska stor samling av olika grupperingar. Vissa extrema, andra progressiva.

Har redan, vid ett flertal tillfällen, förklarat att jag stöder och har full respekt för vissa röda, nämligen de progressiva och lyhörda.

Skulle vara intressant att få veta vilka roda du anse vara ``proggresiva och lyhorda`` ?

Håller helt med dig om det du skrev i ett inlägg ovan

``Det viktigaste, tycker jag, är att man alltid kommer ihåg att man inte själv har hela bilden. Och därfor inte domer andra människor. Och att man soker forståelse for alla``

Men har uppfattat det som att du alltid är en av de forsta här på MPR som angriper ALLT de roda i Thailand gor eller säger.

När någon här på MPR uttrycker sympati for de roda, som vill forändra det thailändska samhället mot bättre demokrati och likhet infor lagen, så är du ofta en av de forsta som angriper dessa personer.

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Det händer ganska ofta, även i detta forum, att de som inte har akademisk utbildning ofta påpekar att de har erfarenhet av "verkligheten", som om de som har akademisk utbildning INTE har det.

För mig framstår dettta beteende som någon form av mindervärdighetenskomplex.

Är det så att ni som inte har högskoleutbildning känner er underlägnsa på något sätt?

Jag kan inte påminna mig att någon av oss som har högskoleutbildning stoppat detta faktum i ansiktet på er som inte har det

Snickaren, IL mfl påpekar så ofta att dom kan något om "verkligheten"

Jag har högskoleutbildning OCH erfarenhet av "verkligheten" Försök slå det om ni kan :-)

Det är patetiskt av er som inte har högskoleutbildnign att tro ni har någon form av ensamrätt på kunskap om verkligheten.

Det är trots allt så (tro´t eller ej) att bara för att man har teorietisk utbildning mer än grundskola, så betyder det INET att man vältrar sig i pengar och lever i någon egen bubbla utanför vardagen.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle vara intressant att få veta vilka roda du anse vara ``proggresiva och lyhorda`` ?

Håller helt med dig om det du skrev i ett inlägg ovan

``Det viktigaste, tycker jag, är att man alltid kommer ihåg att man inte själv har hela bilden. Och därfor inte domer andra människor. Och att man soker forståelse for alla``

Men har uppfattat det som att du alltid är en av de forsta här på MPR som angriper ALLT de roda i Thailand gor eller säger.

När någon här på MPR uttrycker sympati for de roda, som vill forändra det thailändska samhället mot bättre demokrati och likhet infor lagen, så är du ofta en av de forsta som angriper dessa personer.

Jag förstår helt klart att du tycker som du gör, eftersom du tolkar allt jag skriver som hets mot röda, pro-fascism, royalistiskt vurmeri etc.

Min kritik har riktats mot personer som medelst lögner och felaktig information uttryck hat och nedsättande skrivelser mot sina politiska motståndare.

Dessa personer har varit du, IL och individer i UDDs ledning.

Jag har också tydligt och klart, i många inlägg, gjort klart att jag inte sympatiserat med UDDs ledning och dess mer fanatiska/extrema element.

Och att jag i övrigt inte har något emot den röda rörelsen. Så om någon uttrycker generella sympatier med de röda, så har jag inga problem.

Om någon däremot uttrycker fanatisk övertro till vad UDDs ledning påstår, och samtidigt uttrycker missriktat hat mot t.ex Abhisit, så har jag absolut problem med det.

Vad gäller vilka grupper inom UDD som är progressiva och lyhörda, så finns dessa på FB och på egna hemsidor.

Som tips kan jag nämna att vissa av dessa grupperingar nu verkar hålla på att lämna UDD.

Du som har koll på "de röda" måste ju veta vilka olika grupperingar som finns, och vilka jag menar? Annars så får du väl googla. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Roi Et Perra

Det händer ganska ofta, även i detta forum, att de som inte har akademisk utbildning ofta påpekar att de har erfarenhet av "verkligheten", som om de som har akademisk utbildning INTE har det.

För mig framstår dettta beteende som någon form av mindervärdighetenskomplex.

Är det så att ni som inte har högskoleutbildning känner er underlägnsa på något sätt?

Jag kan inte påminna mig att någon av oss som har högskoleutbildning stoppat detta faktum i ansiktet på er som inte har det

Snickaren, IL mfl påpekar så ofta att dom kan något om "verkligheten"

Jag har högskoleutbildning OCH erfarenhet av "verkligheten" Försök slå det om ni kan :-)

Det är patetiskt av er som inte har högskoleutbildnign att tro ni har någon form av ensamrätt på kunskap om verkligheten.

Det är trots allt så (tro´t eller ej) att bara för att man har teorietisk utbildning mer än grundskola, så betyder det INET att man vältrar sig i pengar och lever i någon egen bubbla utanför vardagen.

Det måste vara skönt att känna sig som en övermänniska med enorma kunskaper bara för att du tråcklat dig igenom en högskole utbildning.

Att kalla alla som inte har högskole utbildning för patetiska säger en del om din verklighets uppfattning.

Välkommen till 2000-talet och lämna nu 1800- och 1900-talet bakom dig och för en vettig dialog med dina medmänniskor istället.

Men vi som bara har grund- och gymnasieskola bakom oss kanske är för dumma för att förstå?

Nu skall man plugga, plugga, plugga.

Undra vad man skall bli när man blir stor?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det måste vara skönt att känna sig som en övermänniska med enorma kunskaper bara för att du tråcklat dig igenom en högskole utbildning.

Att kalla alla som inte har högskole utbildning för patetiska säger en del om din verklighets uppfattning.

Välkommen till 2000-talet och lämna nu 1800- och 1900-talet bakom dig och för en vettig dialog med dina medmänniskor istället.

Men vi som bara har grund- och gymnasieskola bakom oss kanske är för dumma för att förstå?

Du hade kunnat korta ner hela det där inlägget till "Jag förstog inte vad du skrev". :)

Läs om, läs rätt.

Ändrades av noBuzz
Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Det måste vara skönt att känna sig som en övermänniska med enorma kunskaper bara för att du tråcklat dig igenom en högskole utbildning.

Att kalla alla som inte har högskole utbildning för patetiska säger en del om din verklighets uppfattning.

Välkommen till 2000-talet och lämna nu 1800- och 1900-talet bakom dig och för en vettig dialog med dina medmänniskor istället.

Men vi som bara har grund- och gymnasieskola bakom oss kanske är för dumma för att förstå?

Och där fick jag bekräftat vad jag just skrev. Med "er som inte har högskoleutbildning" avsåg jag just de av er (inkl du) som snackar om någon verklighet som om du vet något mer om det än t.e.x jag.

Var i min text ovan kan du läsa in att jag skulle anse mig som någon form av övermänniska för att jag läst lite mer teori än du gjort (jag antar här att du inte läst högskola eller universitet men det kan vara helt fel eftersom jag inte känner dig)?

vad är vettig dialog enligt dig? "Vi som inte läst något, vi förstår verkligheten medan ni som läst på högskola eller universitet; ni fattar inget" Är det den dialog du vill föra så kan jag meddela dig att då står vi långt från varandra.

Genom ditt inlägg stödjer du ju det jag skrev. Jag kan inte påminna mig ha läst något nedsättande om någon för att han/hon INTE har högskoleutbildning. Däremot så är det inte sällan vissa som inte har denna utbildning, t.e.x du själv just nu, påpekar vilken bristande erfarenhet av verkligheten vi har som har utbildning.

Helt konstigt tycker jag.

Kan bara vara mindervärdighetskomplex eller en känsla av underlägsenhet. Du behöver inte känna så. Inse bara att vi har olika erfarenheter och kunskaper.

Själv anser jag att vilken utbildning man har inte har ett dugg med hur man är som människa.

Det är det där enfaldiga argumenten av vissa här kring kunskap och erfarenhet från "verkligheten" som jag blir så trött på.

Ändrades av andersbangkok

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

På vilket sätt skulle utbildning vara negativt ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

På vilket sätt skulle utbildning vara negativt ?

Jo förstår du Tallen; det innebär att du hoppat in i en bubbla och längre inte förstår verkligheten. de där 3-5 åren av sitt liv man ägnar åt högskolestudier förändrar dig från att förstå verkligheten till att bli en person som vältrar dig i pengar och helt avskär dig från verkligheten.

Därför är utbildning negativt. Pol Pot och hans anhang insåg detta och tog krafttag för att hjälpa det Kambodjanska folket korrigera sina misstag. Dom fick lära sig verkligheten.

behöver jag sätta en ironiskylt..nej tror inte det :-)

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Jo förstår du Tallen; det innebär att du hoppat in i en bubbla och längre inte förstår verkligheten. de där 3-5 åren av sitt liv man ägnar åt högskolestudier förändrar dig från att förstå verkligheten till att bli en person som vältrar dig i pengar och helt avskär dig från verkligheten.

Därför är utbildning negativt. Pol Pot och hans anhang insåg detta och tog krafttag för att hjälpa det Kambodjanska folket korrigera sina misstag. Dom fick lära sig verkligheten.

behöver jag sätta en ironiskylt..nej tror inte det :-)

Kom att tänka på ett gammalt djungelordspråk:

Ibland klär sig fantomen som en vanlig man och går på stadens gator

:whistle:

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Kom att tänka på ett gammalt djungelordspråk:

Ibland klär sig fantomen som en vanlig man och går på stadens gator

:whistle:

Ja det ordspråket gäller ALLA som studerat högre än gymnasiet. Skillnaden är att vi går i verkligheten men vi förstår den inte för även när vi rör oss bland "vanligt folk (d.v.s dom som läst bara grundskola eller kanske gymnasium) då förstår vi inte vad som pågår. Det gör man bara om man INTE har teoretisk utbildning.

Fantomen har talat

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett riktigt bra inlägg. Men jag tycker att det finns även en del akademiker här på forumet som behöver sätta sig in i andras verklighet också, och då menar jag inte snickarns :)

Är själv lågutbildad med högutbildade inom familjen och vet hur "akademikerna" så enkelt kan analysera och lösa problem dom aldrig varit i närheten av att ens förstå :rolleyes:

Wow, nu har även akademiker blivit ett skällsord på forumet, precis som politiker, journalister, feminister, ryssar, araber osv.

Varifrån kommer denna illvilja? Ganska intressant att ickeakademiker vet hur akademiker är och kan sätta sig in i andras verklighet men att akademiker då tydligt saknar denna möjlighet. Är det någon slags högre visdom som man förlorar på universitet och högskolor eller kanske byter bort mot högmod och besserwisserattityd? Vet ni antiintellektuella vad och hur man lär sig på universitet eftersom ni så bergsäkert kan uttala er?

Av min högst begränsade erfarenhet har jag lärt mig att besserwissermentalitet inte har något med utbildning att göra. Däremot är givetvis en högutbildad besserwisser fan så mycket mer irriterande eftersom det blir svårare att bevisa hur "fel" han har medan en besserwisser av ILs kaliber blir mer tragikomisk. Men att man här och nu kritiserar utbildning som något verklighetsfrånvarande är enbart tragiskt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...