mamma bäng fan pappa käng Inlagd Maj 5, 2012 Dela Inlagd Maj 5, 2012 Tja.. Slant lite på tangentbordet blev Petterssopn istället för Pettersson.. typ .. Ngt att oroa sig för eller går det bra? mvh "Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa. ".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
mamma bäng fan pappa käng Inlagd Maj 5, 2012 Trådstartare Dela Inlagd Maj 5, 2012 Thai Air... ROP-nummer reggat på biljetten. ROP-kort finnes med rätt namn. mvh "Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa. ".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Sam sip sam Inlagd Maj 5, 2012 Dela Inlagd Maj 5, 2012 Tja.. Slant lite på tangentbordet blev Petterssopn istället för Pettersson.. typ .. Ngt att oroa sig för eller går det bra? mvh Ja det skulle oroa mig Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tack och Hej Inlagd Maj 5, 2012 Dela Inlagd Maj 5, 2012 (ändrad) Problem! Bara att kontakta flygbolaget och betala för misstaget. De kommer inte att släpa in dig med fel namn. Det kostade mig ca tusen lapp Ändrades Maj 5, 2012 av Lobuz Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Roi Et Perra Inlagd Maj 5, 2012 Dela Inlagd Maj 5, 2012 Fick svaret för några år sedan att man kan stava fel på ett par bokstäver utan problem. Detta var innan 9/11 så det är kanske annorlunda nu. Nu skall man plugga, plugga, plugga. Undra vad man skall bli när man blir stor? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tommy Inlagd Maj 6, 2012 Dela Inlagd Maj 6, 2012 Flög med fel namn på biljetten för ett par år sedan. Råkade skriva mina 2 förnamn (båda står i passet) istället för för- och efter-namn, det fungerade fint inrikes i Thailand, (sorry för offtopic). Kolla med flygbolaget, är nog det bästa tipset. MVH Tommy "There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud." Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Isan Lover Inlagd Maj 6, 2012 Dela Inlagd Maj 6, 2012 (ändrad) Problem! Bara att kontakta flygbolaget och betala för misstaget. De kommer inte att släpa in dig med fel namn. Det kostade mig ca tusen lapp Hej Det kan ju gå, men det är dumt att chansa problem kan uppstå. Mvh Isan Lover Ändrades Maj 6, 2012 av Isan Lover Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tack och Hej Inlagd Maj 6, 2012 Dela Inlagd Maj 6, 2012 Hej Det kan ju gå, men det är dumt att chansa problem kan uppstå. Mvh Isan Lover Det var det jag gjorde, chansade. Som tur var så var de hjälpsamma på Air Berlin och skrev om biljeten med rätt namn men det kostade 100 Euro plus chocklad ask. Vad fan gör man inte för att komma med planet efter man har klantat sig ordentligt och stavat fel sitt eget namn fel. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
hamnoi Inlagd Maj 6, 2012 Dela Inlagd Maj 6, 2012 Hej. Jag lyckades med att få till ett A istället för ett E i grabbens namn när jag bokade biljetter med Thai för ett par år sedan. Bokade inrikes biljetter på deras sida hemifrån Sverige för att förtydliga. Ringde och pratade med ett Thai kontor i BKK. De ville att jag skulle maila över en passkopia på grabbens pass. Scannade in en kopia och skickade tillsammans med bokningen. Allt gick smärtfritt vid incheckningen. Vet inte vad de gjorde med kopian men det funkade ivf . Lycka till/Hn Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard."Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Singha711 Inlagd Maj 6, 2012 Dela Inlagd Maj 6, 2012 Fru Singha hade det problemet för 2 år sedan efter jag hade klantat till det med hennes förnamn. Skrev 'Rapiab' isf 'Rabiap', dvs bytte 'b' och 'p' i namnet. Det blev inga som helst problem men jag var väldigt oroligt och kollade därför upp all tänkbar info om problemet. Det är i visserligen i slutändan upp till incheckningspersonalen men de tycks ändå vara ganska toleranta med mindre stavfel. Jag har för mig (google) att de tillämpar en regel som säger att det går bra med upp till 3 mindre stavfel. Större stavfel innebär fel bokstäver i början av namnet och/eller flera felstavningar i följd. Att byta ut bokstäver med liknande ljudbild anses dock som en mindre felstavning, tex 'b-p' eller 't-d' etc, samt överflödiga bokstäver vid namnets slut. Huvudsregeln är ändå att namnets ljudbild kvarstår i sina väsentliga delar. Dont worry, be happy! //Singha711 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Skibi Inlagd Maj 6, 2012 Dela Inlagd Maj 6, 2012 Hos Thai blev det gnäll att frugan hade Mrs istället för Ms på biljetten, på passet står det Ms! Mia Thai you know! Mvh Skibi You take the blue pill – the story ends, you wake up in your bed and believe whatever you want to believe. You take the red pill – you stay in Wonderland and I show you how deep the rabbit-hole goes. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Vaxet Inlagd Maj 6, 2012 Dela Inlagd Maj 6, 2012 Flygbolag har inte rätt att checka in folk där namn på pass och biljett inte stämmer överens 100 procent. Internationell överenskommelse, men ibland kan någon säkert se mellan fingrarna, men som sagt, jag hade inte vågat chansa. VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
andrejsdenruskige Inlagd Maj 6, 2012 Dela Inlagd Maj 6, 2012 · Hidden by Nicholas, Maj 6, 2012 - Nonsens Hidden by Nicholas, Maj 6, 2012 - Nonsens Eftersom jag har 30 bokstäver i mitt namn så får det inte plats på en biljett. Är det kört för mig? Kan jag åka till Thailand med flyg eller måste jag ta mig dit via containerbåt? Link to comment
gst Inlagd Maj 6, 2012 Dela Inlagd Maj 6, 2012 Jag har, precis som Singha, hört att någon bokstav kan vara fel utan att det skall göra något. Har en gång (då jag beställt biljett via epost) fått namnet felstavat på min fru, men då har felet legat hos resebyrån. De sade då att någon enstaka bokstav fel inte skulle göra något, men rättade till misstaget i alla fall. /GSt Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
leifen Inlagd Maj 6, 2012 Dela Inlagd Maj 6, 2012 Resebyrån skrev fel på min dotter, då fick hela bokningen makuleras och helt ny bokning göras. Det är bara inte att gå in och ändra, sen bokningen hamnat i de världstäckande datasystemen. Sen betyder ett stavfel olika på destinationer och flygbolag, liksom välviljan hos de vid incheckningen. Inga problem vid utresa, betyder inte problemfritt vid hemresan. Leif Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
andrejsdenruskige Inlagd Maj 6, 2012 Dela Inlagd Maj 6, 2012 Flygbolag har inte rätt att checka in folk där namn på pass och biljett inte stämmer överens 100 procent. Internationell överenskommelse, men ibland kan någon säkert se mellan fingrarna, men som sagt, jag hade inte vågat chansa. Kanske sant. På en biljett så får det inte plats med mitt namn som står i passet. Och likförbannat kommer jag alltid ombord på flyget även om jag saknar 40% av namnet på biljetten. Hur går det ihop? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
dandic Inlagd Maj 6, 2012 Dela Inlagd Maj 6, 2012 Jag har själv klantat till det för mig när jag bokade med Qatar Airways. Jag förväxlade förnamn och efternamn, alltså skrev förnamnet där efternamnet skall stå, och tvärtom. Upptäckte det själv alldeles efter bokningen var genomförd o betald. Jag ringde då till Qatars kontor i Stockholm och förklarade saken, och sa också att jag naturligtvis betalar vad det kostar att ställa sakerna till rätta. Men inga problem sade damen i telefon, men tillade att hon gjorde en notering om saken, så de ska kunna se det vid incheckningen både på Arlanda och Suvvan. Ringde även till konsulatet i Göteborg, eftersom jag måste söka visum, då jag stannar 5 veckor i Thailand. Då vill de ju också ha en kopia på flygbiljetten. Men det var inga problem för dom heller, pass med visum har jag fått skickat till mig. Jag är ändå inte helt övertygad själv att det kommer bli problemfritt. Är förberedd på att det kan bli till att öppna plånboken vid incheckning. Reser från ARN 6:e Juli. Kan tillägga att biljetten är avbokningsbar för 1500kr. ombokningsbar för 750kr. Vad tror ni kan hända om de strular? Är lite nervös inför det här nu. mvh Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
mamma bäng fan pappa käng Inlagd Maj 11, 2012 Trådstartare Dela Inlagd Maj 11, 2012 Tja. Har nu ringt Thai Aiways i Stockholm. "Ska inte vara några som helst problem" om destinationen är Thailand blev svaret, så det är väl bara att hoppas på det. Spännande ... mvh Petterssopn "Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa. ".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
L64 Inlagd Maj 11, 2012 Dela Inlagd Maj 11, 2012 Tja. Har nu ringt Thai Aiways i Stockholm. "Ska inte vara några som helst problem" om destinationen är Thailand blev svaret, så det är väl bara att hoppas på det. Spännande ... mvh Petterssopn Jag har tappat ett s en gång och fått ett felaktigt m en gång på dom sista två åren och ingen som har höjt ögonbrynen. Det var ARN-BKK ToR med TG. Älskar flygplansmat, karma och grupper. Best website on internet here Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nisse Hult Inlagd Maj 11, 2012 Dela Inlagd Maj 11, 2012 Problem! Bara att kontakta flygbolaget och betala för misstaget. De kommer inte att släpa in dig med fel namn. Det kostade mig ca tusen lapp Aja baja där Lobuz. Same heter det väl. Lapp får vi inte använda längre. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Boh Rang Inlagd Maj 11, 2012 Dela Inlagd Maj 11, 2012 Köpte för 2 år sedan biljett på internet av Lufthansa via Supersaver. Efter giftemål i Sverige har hustrun dubbelt efternamn med vårt gemensamma först. När jag tog ut biljetten hade endast gemensamma efternamnet kommit med. Kontaktade Supersaver vilka ansåg att det kan bli problem. Åkte därefter ut till Lufthansas disk på Arlanda för att kolla med dom. Fick beskedet- Inga som helst problem men ta med vigselbeviset för säkerhets skull. Vi hade absolut inga problem varken på ut eller hemresan, på Arlanda resp mellanlandning i Tyskland. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
mamma bäng fan pappa käng Inlagd Maj 17, 2012 Trådstartare Dela Inlagd Maj 17, 2012 Det gick bra... Anlände 90 sekunder innan incheckningen skulle stänga med en biljett med felaktigt efternamn, men det flöt på. Incheckningspersonalen påpekade att det var fel men sa att upp till 3 bokstäver kan vara fel.. Mvh "Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa. ".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
mamma bäng fan pappa käng Inlagd Juni 20, 2012 Trådstartare Dela Inlagd Juni 20, 2012 (ändrad) He he ... Lyckats få fel namn på biljetter en gång till. Den här gången klantade sig resebyrån och inte jag. Mina barns biljetter har fått namnen förkortade till oigenkännlighet. ex Dottern : Min dotter har enligt Passet Efternamn: P*********** L****** Förnamn: Txxx Bxxxx Gxxxxxxx på Biljetten: P************L******, TBG Kommer detta att funka att checka in på, vad tror ni? /mvh Ändrades Juni 20, 2012 av mamma bäng fan pappa käng "Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa. ".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
mamma bäng fan pappa käng Inlagd Juni 20, 2012 Trådstartare Dela Inlagd Juni 20, 2012 (ändrad) Ska tydligen funka. då så.. Som jag fattar finns fullständiga namnen lagrade elektroniskt ... Hej Urban, Tack för ditt mail. Flygbolaget kortar ner namnen om man har långa/många namn. Så det är inga problem för er att resa på biljetterna som de är. Flygbolaget ser i er bokning era korrekta namn som ni skrev in dem vid bokning. Hoppas ni får en trevlig resa och en glad midsommar på er! Med vänlig hälsning/Kind regards Frida Ändrades Juni 20, 2012 av mamma bäng fan pappa käng "Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa. ".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Kollba Inlagd Juni 20, 2012 Dela Inlagd Juni 20, 2012 Kanske sant. På en biljett så får det inte plats med mitt namn som står i passet. Och likförbannat kommer jag alltid ombord på flyget även om jag saknar 40% av namnet på biljetten. Hur går det ihop? Ingen vågar hejda en ruskig... Det löser sig, sa han som sket i vasken. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu