Jump to content
IGNORERAD

Vägra Apple! = Alternativen


pigge01

Recommended Posts

Nu har du en logik på samma nivå som en viss känd MPR-debattör

Förslår att du slår upp ordet monopol.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 182
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • pigge01

    13

  • Tack och Hej

    13

  • Surin P3

    11

  • andrejsdenruskige

    11

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Guest wUThai

Apple, har inte monopol. Men dom vill ha monopol. Och det är ju en jävla tur att dom inte lyckats. :D

Skickat från min HTC Desire via Tapatalk 2

Link to comment
Dela på andra sajter

Apple, har inte monopol. Men dom vill ha monopol. Och det är ju en jävla tur att dom inte lyckats. :D

Skickat från min HTC Desire via Tapatalk 2

Tror absolut inte att Apple vill ha monopol.

De får så mycket gratisreklam när andra produkter jämförs med dem hela tiden.

Och de jämt visar sig vara bäst. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej.

Om ingen annan fick tillverka telefoner och det var pga Apple, ja då kan jag hålla med dig.

Men vem som helst kan ju tillverka telefoner.

Vem som helst kan öppna en app butik.

Nu är ju Apple lite speciella. Ingen annan får tillverka hårdvara som deras OS går att använda på. Detta gäller ju både telefoner och datorer. Det har ju tidigare funnits tillverkare som försökt, vilket har bryskt stoppats av Apple. För t ex Android eller Windows Phone får vem som helst tillverka hårdvara, så slutklämmen är i alla fall att ingen annan får tillverka telefoner där Apples OS får installeras :)

/GSt

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror absolut inte att Apple vill ha monopol.

De får så mycket gratisreklam när andra produkter jämförs med dem hela tiden.

Och de jämt visar sig vara bäst. :)

Apple har, och vill ha, monopol på att tillverka hårdvara där deras operativsystem får installeras.

/GSt

Link to comment
Dela på andra sajter

Apple har, och vill ha, monopol på att tillverka hårdvara där deras operativsystem får installeras.

/GSt

Du bör också kolla upp ordet monopol.

Om Apple inte vill sälja eller ge bort sitt operativsystem är det väl upp till dem.

Varför ska ett annat företag automatiskt få rätt till att använda din produkt utan att fråga dig först?

Om Apple förbjöd användandet av alla andra operativsystem, ja då var det annorlunda.

Nä, kolla upp ordets betydelse nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du bör också kolla upp ordet monopol.

Om Apple inte vill sälja eller ge bort sitt operativsystem är det väl upp till dem.

Varför ska ett annat företag automatiskt få rätt till att använda din produkt utan att fråga dig först?

Om Apple förbjöd användandet av alla andra operativsystem, ja då var det annorlunda.

Nä, kolla upp ordets betydelse nu.

De förbjuder alla andra att installera sitt opertivsystem på deras hårdvara. Är ju inte monopol i dess riktiga betydelse, men personligen nánser jag att det är ett gränsfall.

Jag förstår att orsaken delvis är för att förbättra stabiliteten på deras produkter, men anser i alla fall att det inte är så "sympatiskt" att göra på det sättet. Betydligt bättre att ha öppna miljöer, än helt låsta som Apple väljer att ha det. Lite konstigt är det ju att inte Apple fått på sig EU:s konkurrenslagstiftare som Microsoft fått bara för att de råkar leverear med en webläsare med sitt opertivsystem?

/GSt

Link to comment
Dela på andra sajter

Ännu värre är ju dessutom nu att ingen annan får sälja någon av deras programvaror. Allt får bara säljas via AppStore (förutom i USA). Detta gör det mycket svårt för större organisationer att använda deras produkter. I USA har de varit tvugna att slppa på detta (finns VPP i USA), men i resten av världen är det fortfarande bara AppStore som gäller. Större företag kan inte hantera inköp via AppStore på ett vettigt sätt :(

/GSt

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Lappen

De förbjuder alla andra att installera sitt opertivsystem på deras hårdvara. Är ju inte monopol i dess riktiga betydelse, men personligen nánser jag att det är ett gränsfall.

Jag förstår att orsaken delvis är för att förbättra stabiliteten på deras produkter, men anser i alla fall att det inte är så "sympatiskt" att göra på det sättet. Betydligt bättre att ha öppna miljöer, än helt låsta som Apple väljer att ha det. Lite konstigt är det ju att inte Apple fått på sig EU:s konkurrenslagstiftare som Microsoft fått bara för att de råkar leverear med en webläsare med sitt opertivsystem?

/GSt

Du tycker att det är bättre att iOS och OSX skulle vara tillåtet att installera på andra tillverkares telefoner eller datorer men se det tycker inte jag :)

Då skulle det bli som det är med Windows nu och som Android börjar bli ett OS som måste anpassas för olika hårdvara.

Tillverkarna väljer själv vilken modell som ska få den senaste uppdateringen och har man då oturen att välja fel blir man utan uppdatering.

Kostnaden på OSX skulle också bli dyrare som nu kostar 319:- mot Microsofts som kostar ca 1700-1800:-

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Det kan väl inte vara så svårt att komma överens om att det vore bättre för alla

(utom möjligen de redan äckligt rika företagen Google och Apple)

om programmeraren fick mera av vinsten än 70%.

Appen kan t.o.m ju bli billigare på köpet - vem är emot det?

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Om någon skulle vilja tillverka en hårdvara för OSX eller iOS anser jag att det skulle vara tillåtet, ja. Jag skulle även vilja ha möjligheten (dvs att det skulle vara stött av Apple) att installera MacOS X Server i VMWare, vilket de inte heller stödjer trots att de lagt ner tillverkningen av egna servrar.

När det gäller pris för uppgradering har jag inga större synpunkter, annat än att Apple nu säger att det skall komma en ny version av MacOS varje år, så ofta kommer inte nya operativsystem från MS.

Uppfatta mig rätt i detta också. Jag har inget emot Mac eller iPhone/iPad i sig. I en förtagsmiljö passar de dock inte in, trots att de vid varje tillfälle jag mött representanter för Apple sagt "att de varit dåliga på att stödja företag och universitet, men att de nu skall satsa stort på detta". Vad händer när de skall satsa stort på företagssektorn, jo de tar bort alla volymlicenser och enda möjligheten att köpa applikationer är via AppStore :) För att fungera i en komplex miljö, måste dator/os/applikation vara betydligt flexiblare är vad produkterna från Apple är. För hemanvändare är en Mac antagligen en helt OK dator. Inte så mycket att tänka på, bara använda.

/GSt

Ändrades av gst
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Lappen

Det kan väl inte vara så svårt att komma överens om att det vore bättre för alla

(utom möjligen de redan äckligt rika företagen Google och Apple)

om programmeraren fick mera av vinsten än 70%.

Appen kan t.o.m ju bli billigare på köpet - vem är emot det?

Naturligtvis så har Apple råd att ta mindre i provision av utvecklarna.

Läste en undersökning där dom tog dom 100 populäraste apparna från både AppStore och Google play och slog ihop priset.

I AppStore skulle det kosta 134$ och i Google play över 300$ och för mig var det överraskande siffror (kommer inte ihåg dom exakta siffrorna)

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Lappen

När det gäller pris för uppgradering har jag inga större synpunkter, annat än att Apple nu säger att det skall komma en ny version av MacOS varje år, så ofta kommer inte nya operativsystem från MS.

/GSt

Anledningen till att det ska komma ett nytt OS varje år är för att det ska kunna hänga med i utveckling av iOS och att dom ska fungera bättre ihop.

Link to comment
Dela på andra sajter

Anledningen till att det ska komma ett nytt OS varje år är för att det ska kunna hänga med i utveckling av iOS och att dom ska fungera bättre ihop.

Påverkar dock kostnaden för slutanvändaren.

/GSt

Link to comment
Dela på andra sajter

Inlagd · Hidden by Nicholas, Maj 3, 2012 - Överdrivet
Hidden by Nicholas, Maj 3, 2012 - Överdrivet

Apple är bra på att fixa flera som tar livet av sig

Offe

Link to comment
Guest Lappen

Påverkar dock kostnaden för slutanvändaren.

/GSt

Det vet vi dock inte än utan det vet vi först när Mountain Lion kommer på sen sommaren.

Som det varit hittills har det kostat 229:-

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

De förbjuder alla andra att installera sitt opertivsystem på deras hårdvara. Är ju inte monopol i dess riktiga betydelse, men personligen nánser jag att det är ett gränsfall.

Jag förstår att orsaken delvis är för att förbättra stabiliteten på deras produkter, men anser i alla fall att det inte är så "sympatiskt" att göra på det sättet. Betydligt bättre att ha öppna miljöer, än helt låsta som Apple väljer att ha det. Lite konstigt är det ju att inte Apple fått på sig EU:s konkurrenslagstiftare som Microsoft fått bara för att de råkar leverear med en webläsare med sitt opertivsystem?

/GSt

Varför stör det dig att man inte får installera iOS på andra telefoner eller att installera OSX på datorer av annat märke?

Ni tycker ju ändå att Apple är skit och bör således vara glada att ni inte kan installera "skiten" på era prylar.

Värre hade väl då varit om Apple tvingade dig att installera deras OS på dina prylar.

Sluta lipa över Apple och skriv en bok eller måla en tavla...eller gör vad som helst.

Men klaga inte, du har ju fått de prylar du vill ha och bör därför vara nöjd.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Om någon skulle vilja tillverka en hårdvara för OSX eller iOS anser jag att det skulle vara tillåtet, ja. Jag skulle även vilja ha möjligheten (dvs att det skulle vara stött av Apple) att installera MacOS X Server i VMWare, vilket de inte heller stödjer trots att de lagt ner tillverkningen av egna servrar.

Ska Volvo få tillverka BMW bara för att Volvo kanske har lust?

När det gäller pris för uppgradering har jag inga större synpunkter, annat än att Apple nu säger att det skall komma en ny version av MacOS varje år, så ofta kommer inte nya operativsystem från MS.

Uppfatta mig rätt i detta också. Jag har inget emot Mac eller iPhone/iPad i sig. I en förtagsmiljö passar de dock inte in, trots att de vid varje tillfälle jag mött representanter för Apple sagt "att de varit dåliga på att stödja företag och universitet, men att de nu skall satsa stort på detta". Vad händer när de skall satsa stort på företagssektorn, jo de tar bort alla volymlicenser och enda möjligheten att köpa applikationer är via AppStore :) För att fungera i en komplex miljö, måste dator/os/applikation vara betydligt flexiblare är vad produkterna från Apple är. För hemanvändare är en Mac antagligen en helt OK dator. Inte så mycket att tänka på, bara använda.

Om man ska springa 100m på optimal tid så anser jag att man behöver spikskor. Att inte ECCO tillverkar spikskor känns hel sjukt.

/GSt

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wUThai

Varför stör det dig att man inte får installera iOS på andra telefoner eller att installera OSX på datorer av annat märke?

Ni tycker ju ändå att Apple är skit och bör således vara glada att ni inte kan installera "skiten" på era prylar.

Värre hade väl då varit om Apple tvingade dig att installera deras OS på dina prylar.

Sluta lipa över Apple och skriv en bok eller måla en tavla...eller gör vad som helst.

Men klaga inte, du har ju fått de prylar du vill ha och bör därför vara nöjd.

Skulle ju vara jävligt tråkigt om alla var nöjda? :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Som sagt tidigare, är man trendkänslig och designbög så gillar man Apple, gillar man prestanda så köper man alternativen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Lappen

Skulle ju vara jävligt tråkigt om alla var nöjda? :)

Jag är nöjd över mitt val,du är nöjd över ditt val,är vi inte "alla" nöjda då? :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Lappen

Som sagt tidigare, är man trendkänslig och designbög så gillar man Apple, gillar man prestanda så köper man alternativen.

Ditt inlägg dryper av okunskap men det visste du kanske redan?

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför stör det dig att man inte får installera iOS på andra telefoner eller att installera OSX på datorer av annat märke?

Ni tycker ju ändå att Apple är skit och bör således vara glada att ni inte kan installera "skiten" på era prylar.

Värre hade väl då varit om Apple tvingade dig att installera deras OS på dina prylar.

Sluta lipa över Apple och skriv en bok eller måla en tavla...eller gör vad som helst.

Men klaga inte, du har ju fått de prylar du vill ha och bör därför vara nöjd.

Jag har aldrig sagt att Apple är skit, tvärtom. Mac:ar är bra datorer, men problemet är att de är så låsta att de är svåra att använda i en enterprice-miljö, vilket jag tycker är mycket tråkig. Hade Apple varit flexiblare hade det varit mycket enklare att hantera dessa datorer. Nu satsar de så helhjärtat på hemanvändare att de låser sig själva ute från enterprse-marknaden vilket är tråkigt då det är mycket trevliga datorer.

Volvo skall natruligtvis inte få tillverka BMW, men det vore väl tråkigt om de inte gick på samma bränsle ;)

/GSt

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har aldrig sagt att Apple är skit, tvärtom. Mac:ar är bra datorer, men problemet är att de är så låsta att de är svåra att använda i en enterprice-miljö, vilket jag tycker är mycket tråkig. Hade Apple varit flexiblare hade det varit mycket enklare att hantera dessa datorer. Nu satsar de så helhjärtat på hemanvändare att de låser sig själva ute från enterprse-marknaden vilket är tråkigt då det är mycket trevliga datorer.

Volvo skall natruligtvis inte få tillverka BMW, men det vore väl tråkigt om de inte gick på samma bränsle :wink:

/GSt

Vet inte riktigt vad jag ska säga om det där, förutom att jag inte håller med om nåt.

Inte ens att de skulle använda olika elektricitet. ;)

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...