Jump to content
IGNORERAD

German Dental Clinic, Thappraya Rd. Pattaya


lovelos

Recommended Posts

andrejsdenruskige

Den gode Herr Schlatter har säkert haft en baktanke när han bifogade ordet 'German' i klinikens namn.

Utan tvekan ett framgångsrikt koncept med tanke på alla klicheer/fördomar/farhågor som vi faranger dras med även här i Thailand. Men frågan är för vem?

Personligt ser jag det snarare som ett varningstecken när man försöker profitera mha egenskaper som inte det minsta har med tjänsten att göra man säljer.

//Singha711

Ja, denna rasism.

Hur fan kan man påstå att Tyskland är synonymt med kvalitet?

Opel t.ex är en riktig skitbil och tyskar har ofta dålig tandhygien.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 51
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • lovelos

    20

  • Fritz

    5

  • Jive

    4

  • måne

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Ja, denna rasism.

Hur fan kan man påstå att Tyskland är synonymt med kvalitet?

Opel t.ex är en riktig skitbil och tyskar har ofta dålig tandhygien.

Opel? Gick du på den? :rotfl:

Sand gör sig bäst på vykort :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Inlagd (ändrad)

Jag har hattat lite dit hos olika tandläkare här i Pattaya men är sen några år stammis hos just

Pattaya Smile Dental Clinic som jag är nöjd med.

Stressa inte på med att göra allt på en gång utan ta det pö om pö med det nödvändigaste först är mitt tips.

Fritz..

Tack för alla råd och kommentarer!

Sitter nu på mitt hotell och väntar.

Klockan 11:30 skall jag vara hos "Pattaya Smile Dental Clinic".

Problemet just nu är att åskan dundrar och regnet öser ner utanför fönstret!

Kom precis en ljudlig bang som satte igång flera bil-alarm!

Rejält regn första störtskuren på länge i Pattaya, finns nog risk för översvämmning.

Får se, har drygt en timma på mej ännu att simma över vägen!

Lovelos

Ändrades av lovelos
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja huga, lite konstiga diagnosmetoder kan man säga. Ingen av dem verkar seriösa då både röntgen och manuell okulärbesiktning behövs.

Behov av rotfyllning kan man egentligen inte avgöra utan röntgen. Rotfyllning görs av två anledningar, om pulpan i tanden blivit inflammerad, vilket man märker som mer eller mindre allvarlig tandvärk eller så har hålet på tanden blivit så djupt att det inte går att laga utan att skada pulpan. Ibland kan det vara svårt att avgöra om man kan laga eller inte. Då kan tandläkaren göra ett försök att laga tanden men man får vara beredd på att åka på en rotfyllning, på en gång eller lite senare. Nackdelen med rotfyllning är att tanden ofta tappar färg efter ett tag och att sannolikheten ökar för att tanden så småningom lossnar helt och man får köra med implantat eller bryggor.

/Siamkap

Har själv aldrig fått nån rotfyllning gjord, tycker också att det låter konstigt att man kan se om en rot är inflammerad utan röntgen!?

Tysken röntgade ju mej och kollade bilden, men nämnde inget om rotfyllning!

Själv har jag ingen som helst smärta eller ilningar i tänderna, och kan dricka iskallt vatten utan problem, siste tandläkaren knackade också ganska så hårt på tänderna utan att jag kände nått, men han påstod att han kunde se pulpan!?

Däremot så kan det vara så att hålet som legat under en gammal amalgam-fyllning är så djupt att dom inte vågar laga det för att det ligger på gränsen.

Lovelos

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför inte starta med tipsen han har fått i den här tråden. T ex uppe vid Dolfinrondellen.

Det där med gångavstånd från hotellet är ju bara löjligt när det finns Bahttaxi.

Jag har lagt upp den här tråden på flera Pattaya-Forum för att få råd om bra kliniker.

Problemet är ju att det finns säkert 100 eller mer bara i den här stan!

Jag bestämde mej därför att sålla ut dom som nämnts oftast och som fått mest positiva kommentarer.

Då hamnade sjukhusen och German Dental, Dental@Beach, Central Pattaya Dental Clinic och Pattaya Smile Dental Clinic i topp.

Avståndet i sej spelar väl igentligen inte så stor roll, men som nu när regnet öser ner, så är det en fördel om kliniken ligger bara över gatan istället för andra sidan av stan! ;)

Lovelos

Link to comment
Dela på andra sajter

Whisky Bird

Jag gjorde en rotfyllning och satte in en krona i julas. Rotfyllning 2 besök och kronan 2 besök. Kliniken ligger på soi buakow mittemot siam sawasdee och heter PIDC (Pattaya international dental center) Mycket nöjd med resultatet. Var och drog ut en visdomstand för nån vecka sen här hemma. Tandläkaren berömde kronan. Bra material och fint utfört jobb på den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Fredman

Att gå till tandläkaren är inte det roligaste så jag hade en fundering på om de gör ingrepp om de känner att man stärkt sig (med en snaps eller två) eller om det ställer till andra problem?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kollade prisbilderna med en kompis som kan allt om tänder och kronor.

Priser för själva basen till kronorna, i Sverige. Tillkommer sedan kostnader för avtryck och ytbehandlingen med porslin, vilket är ungefär lika för alla.

Nickel Chrom bas - ca 100kr (Folktandvårdens standard. Rekommenderas ej av min kompis då det faktiskt innehåller Nickel och Chrome)

51% Guld Palladium bas ca 500kr (Inte en bra legering. Skall vara minst 75% guld för att det skall klassas som ädelmetallegering, och då blir pris ca 800kr)

Zirconium bas (keram) ca 450kr (Hårdast och bäst)

Med andra ord - egentligen borde inte Zirconkronor kosta mer än ett par hundralappar mer än den billigaste varianten, men det finns väl många led i kedjan som vill tjäna en hacka. Även Svenska tandläkare lägger på en hel del extra för den högre kvalitén.

Sedan finns också kronor i helguld, alltså guld hela vägen. Enligt min kompis, det bästa för tuggtänderna, då det har en mjukare yta och därför inte sliter på antagonisterna, dvs motstående tuggtand. Dock, skall det vara en bra legering, minst 75% guld med rätt legeringsmetaller. Fast då drar kostnaden iväg ordentligt.

Fall av guldallergi har dock rapporterats men är mycket sällsynt.

/Siamkap

Jag hoppas jag har en viss insikt men förstår det gör jag inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kollade prisbilderna med en kompis som kan allt om tänder och kronor.

Priser för själva basen till kronorna, i Sverige. Tillkommer sedan kostnader för avtryck och ytbehandlingen med porslin, vilket är ungefär lika för alla.

Nickel Chrom bas - ca 100kr (Folktandvårdens standard. Rekommenderas ej av min kompis då det faktiskt innehåller Nickel och Chrome)

51% Guld Palladium bas ca 500kr (Inte en bra legering. Skall vara minst 75% guld för att det skall klassas som ädelmetallegering, och då blir pris ca 800kr)

Zirconium bas (keram) ca 450kr (Hårdast och bäst)

Med andra ord - egentligen borde inte Zirconkronor kosta mer än ett par hundralappar mer än den billigaste varianten, men det finns väl många led i kedjan som vill tjäna en hacka. Även Svenska tandläkare lägger på en hel del extra för den högre kvalitén.

Sedan finns också kronor i helguld, alltså guld hela vägen. Enligt min kompis, det bästa för tuggtänderna, då det har en mjukare yta och därför inte sliter på antagonisterna, dvs motstående tuggtand. Dock, skall det vara en bra legering, minst 75% guld med rätt legeringsmetaller. Fast då drar kostnaden iväg ordentligt.

Fall av guldallergi har dock rapporterats men är mycket sällsynt.

/Siamkap

Tror att det är importen av Zircon som kostar, det är ju ursprungligen en svensk uppfinning.

Jag har själv en hel guldkrona längst in därnere gjord i Sverige för många år sen, aldrig haft problem med den.

Men det blir ju mer naturligt utseende med Zircon eller annan keramik..

Lovelos

Link to comment
Dela på andra sajter

Nåväl. gick idag alltså till "Pattaya Smile Dental Clinic" mitt emot K-Bank på South Pattaya Rd.

Jag hade bokad tid till 11:30, men blev insläppt på mottagningen hos doktorn redan 11:20.

Litet enkelt rum med tandläkarstol, och en glad leende kvinnlig Tandläkare utan munskydd som tog emot!

Fick direkt en helt annan och mer personlig känsla för det här stället än dom andra jag var på.

Dr Jay som hon hette pratade perfekt engelska och gav en direkt en känsla av förtroende, var glad och skojade och all nervositet försvann direkt!

Ingen tung duk slängdes för ansiktet heller, under undersökningen berättade hon hela tiden tydligt vad hon såg och visade mej med hjälp av spegel.

Innan hon kom med en diagnos ens hade jag redan bestämt mej! Detta var mitt ställe!

Innan jag gick till tandläkare har jag själv kollat lite i munnen och försökt göra en lekmanna-mässig bedömning av vilka tänder som behöver nya kronor och det stämde med hennes bedömning också!

Nu blir det så att jag kommer att få 6 st nya Zircon-kronor, en rotfyllning och nån mindre lagning!

13000 baht stycket för kronorna inkl arbete,slip,avtryck och krona.

Rotfyllning går på 6000 baht, men kronan till denna hinner inte sättas på förrän jag kommer tillbaka nästa år, kommer att göra en tillfällig lagning/fyllning tills dess.

Hon räknade med upp till 2 veckor för att göra arbetet i år.

Sa att man kan inte göra alla kronor på en gång utan bäst att ta några i taget.

Hon räknade med minst 85000 baht för allt, vilket är inom mina kalkyler på max 100000 baht.

Hade kunnat valt det billigare alternativet för krona med Nickel-Chrome för 7000 baht/tand, men tycker det är värt att satsa på nått som håller längre än 10 år.

Hade jag varit pensionär eller äldre så kanske det räckt med standard krona, men nu räknar jag med att leva i minst 20-30 år till!

Några små minus bara om detta ställe, aircon blåste iskallt i rummet!

Röntgen ingår inte i den första gratisundersökningen, tror inte det gör det på dom flesta klinikerna.

Sen nämnde hon inte några mindre problem med mina tänder som att vissa är fläckade på insidan och att mina framtänder har flisor avbrutna och repig skadad emalj.

Hon sa heller inget om tandsten, nu är jag visserligen noga med tandborstning men det borde finnas nått efter 8 år!

Skall också fråga henne om garanti på "jobbet".

Imorgon är första "arbetsdagen" med röntgen, avtryck av mina tänder och mindre lagning!

Lovelos

PS i fortsättningen kommer jag att öppna en ny tråd som jag kommer att länka till härifrån, eftersom det nu inte handlar om "German Dental Clinic" längre utan om "Pattaya Smile Dental Clinic"!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nåväl. gick idag alltså till "Pattaya Smile Dental Clinic" mitt emot K-Bank på South Pattaya Rd.

Jag hade bokad tid till 11:30, men blev insläppt på mottagningen hos doktorn redan 11:20.

Litet enkelt rum med tandläkarstol, och en glad leende kvinnlig Tandläkare utan munskydd som tog emot!

Fick direkt en helt annan och mer personlig känsla för det här stället än dom andra jag var på.

Dr Jay som hon hette pratade perfekt engelska och gav en direkt en känsla av förtroende, var glad och skojade och all nervositet försvann direkt!

Ingen tung duk slängdes för ansiktet heller, under undersökningen berättade hon hela tiden tydligt vad hon såg och visade mej med hjälp av spegel.

Innan hon kom med en diagnos ens hade jag redan bestämt mej! Detta var mitt ställe!

Innan jag gick till tandläkare har jag själv kollat lite i munnen och försökt göra en lekmanna-mässig bedömning av vilka tänder som behöver nya kronor och det stämde med hennes bedömning också!

Nu blir det så att jag kommer att få 6 st nya Zircon-kronor, en rotfyllning och nån mindre lagning!

13000 baht stycket för kronorna inkl arbete,slip,avtryck och krona.

Rotfyllning går på 6000 baht, men kronan till denna hinner inte sättas på förrän jag kommer tillbaka nästa år, kommer att göra en tillfällig lagning/fyllning tills dess.

Hon räknade med upp till 2 veckor för att göra arbetet i år.

Sa att man kan inte göra alla kronor på en gång utan bäst att ta några i taget.

Hon räknade med minst 85000 baht för allt, vilket är inom mina kalkyler på max 100000 baht.

Hade kunnat valt det billigare alternativet för krona med Nickel-Chrome för 7000 baht/tand, men tycker det är värt att satsa på nått som håller längre än 10 år.

Hade jag varit pensionär eller äldre så kanske det räckt med standard krona, men nu räknar jag med att leva i minst 20-30 år till!

Några små minus bara om detta ställe, aircon blåste iskallt i rummet!

Röntgen ingår inte i den första gratisundersökningen, tror inte det gör det på dom flesta klinikerna.

Sen nämnde hon inte några mindre problem med mina tänder som att vissa är fläckade på insidan och att mina framtänder har flisor avbrutna och repig skadad emalj.

Hon sa heller inget om tandsten, nu är jag visserligen noga med tandborstning men det borde finnas nått efter 8 år!

Skall också fråga henne om garanti på "jobbet".

Imorgon är första "arbetsdagen" med röntgen, avtryck av mina tänder och mindre lagning!

Lovelos

PS i fortsättningen kommer jag att öppna en ny tråd som jag kommer att länka till härifrån, eftersom det nu inte handlar om "German Dental Clinic" längre utan om "Pattaya Smile Dental Clinic"!

Kommer denna tandläkaren att själv att göra rotfyllningen?

I så fall är chansen stor att du har hamnat rätt.

Grattis!

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kommer denna tandläkaren att själv att göra rotfyllningen?

I så fall är chansen stor att du har hamnat rätt.

Grattis!

Hon nämnde inget om det, men jag hoppas det i alla fall!

Får höra med henne imorgon.

Lovelos

Link to comment
Dela på andra sajter

[size=4]Hej![/size]

[size=4] [/size]

[size=4]Ytterligare en mulen och fuktig dag i Pattaya.[/size]

[size=4]Gick aldrig ut igen igår kväll, sov dåligt inför dagens tandläkarbesök.[/size]

[size=4] [/size]

[size=4]men..[/size]

[size=4] [/size]

[size=4]Det gick bättre än väntat![/size]

[size=4] [/size]

[size=4]Fick röntgat tänderna och så gjorde Dr Jay 2 avtryck av tänderna på över och underkäken i nån "lera".[/size]

[size=4]Sen lagade hon ett mindre hål och tog bort amalgamet och satte i vit composit istället, ser betydligt bättre ut![/size]

[size=4] [/size]

[size=4]Sen skulle hon borra ur och rensa roten för rotfyllning i en annan tand, trots att jag inte fick bedövning så kände jag ingenting![/size]

[size=4]Jag trodde först att roten kanske var död redan, men jag har aldrig haft ont i tanden, till slut sa hon dock att det såg bättre ut sen hon tagit bort karies och eftersom jag inte hade ont så skulle hon inte göra rotfyllning i alla fall![/size]

[size=4]Karies hade ännu inte nått ända in i pulpan och hon sa det då var bättre att försöka rädda roten eftersom nerven fortfarande "levde".[/size]

[size=4]Vid rotfyllning så dödar man ju tanden, vilket innebär att den förr eller senare kan lossna och falla ur.[/size]

[size=4]Hon satte på en tillfällig lagning så länge och sa vi kan vänta och se ett par veckor, har jag inte ont så skall hon göra en riktig lagning så då slipper jag rotfyllningen och även en krona på den tanden![/size]

[size=4]Så vi får hålla tummarna, sparar ju in nästan 20000 baht eller ca 4500 kr bara på den tanden då![/size]

[size=4] [/size]

[size=4]Till slut sa jag till om mina avbrutna framtänder, men hon tyckte inte det var så mycket, och sen gick det inte att laga så lite heller för det skulle inte hålla och gå av direkt igen.[/size]

[size=4]Hon beslöt sej istället för att slipa ner och polera dom i kanten, så nu är dom lite mindre än innan, men ser OK ut ändå![/size]

[size=4]Hela besöket varade en timma och gick på 2000 baht ca 450 kr![/size]

[size=4] [/size]

[size=4]Imorgon är det största arbetet, då skall hon borra, rensa, bygga upp och göra avtryck och sätta tillfälliga kronor på 3-4 tänder i ena sidan, skulle ta minst 2 timmar.[/size]

[size=4]Sen får jag dock vänta i 5 dar för hon skall på semester, så den 15 Maj tar hon dom 2 sista på andra sidan.[/size]

[size=4]Sen tar det väl en vecka innan dom nya kronorna slutligen skall sättas på plats, sen får vi se om det kanske behövs nått mindre jobb till innan det är klart.[/size]

[size=4] [/size]

[size=4]Kanske att jag själv passar på att ta lite "semester" och sticka till BKK en runda 11,12 och 13 Maj får se imorgon hur jag känner mej.[/size]

[size=4] [/size]

[size=4]Sovmorgon imorgon skall vara hos Dr Jay kl.11:30.[/size]

[size=4]Lovelos[/size]

Link to comment
Dela på andra sajter

Istället för att öppna en ny tråd till om "Pattaya Smile Dental Clinic" kanske bättre om jag fortsätter i denna, men i så fall kanske nån Moderator skulle kunna ändra titeln till nått mer passande?

"German Dental Clinic" till "Pattaya Smile Dental Clinic"

Lovelos

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Precis kommit hem från ytterliggare ett besök på "Pattaya Smile Dental Clinic"

... ont så in i helvetet i dom lagade tänderna!!!!

Värker och spränger i käken! :y10:

. Blev som jag visste en lång omgång i tandläkarstolen, nonstop från kl. 11:30 till 13:35!

Dr Jay ändrade sej lite och istället för att ta alla tänder på samma sida, så tog hon 2 nere på ena sidan och 1 uppe på andra sidan.

Sen blir det tvärtom nästa gång.

Fick idag stora sprutbedövningen, men tog dåligt på ena sidan, så där gjorde det lite ont på slutet när hon slipade till tanden.

Annars var det konstant jobb med borr, slip och sen att bygga upp igen för att kunna stödja kronorna, sen gjorde hon avtryck

och till slut satte på dom tillfälliga kronorna.

Så det blir minst 6 tandkronor i alla fall, men kunde ha blivit 7 om hon inte sluppit rotfylla den andra tanden igår.

Kostar 78000 baht för dom 6 Zirconia kronorna inklusive arbete och allt, betalade 12000 baht idag i förskott.

Jag betalade 2000 baht igår så det skulle alltså bli totalt 80000 baht för allt eller ca 18400 kr.

Behöver nog 3 besök till, nästa blir den 16 Maj inte den 15 Maj som hon först sa, hon har ändrat sej och vill ha en dag till ledigt.

Dom har också 2 års garanti på kronorna, så om det händer nått inom den tiden gör dom om det gratis.

Får se hur det känns imorgon, blir det bättre kanske jag åker till BKK i övermorgon, får se!

Blir nog inne resten av dan idag och får nog ta en Ipren eller två!

Lovelos

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Precis kommit hem från ytterliggare ett besök på "Pattaya Smile Dental Clinic"

... ont så in i helvetet i dom lagade tänderna!!!!

Värker och spränger i käken! :y10:

. Blev som jag visste en lång omgång i tandläkarstolen, [size=6]nonstop från kl. 11:30 till 13:35![/size]

Dr Jay ändrade sej lite och istället för att ta alla tänder på samma sida, så tog hon 2 nere på ena sidan och 1 uppe på andra sidan.

Sen blir det tvärtom nästa gång.

Fick idag stora sprutbedövningen, men tog dåligt på ena sidan, så där gjorde det lite ont på slutet när hon slipade till tanden.

Annars var det konstant jobb med borr, slip och sen att bygga upp igen för att kunna stödja kronorna, sen gjorde hon avtryck

och till slut satte på dom tillfälliga kronorna.

Så det blir minst 6 tandkronor i alla fall, men kunde ha blivit 7 om hon inte sluppit rotfylla den andra tanden igår.

Kostar 78000 baht för dom 6 Zirconia kronorna inklusive arbete och allt, betalade 12000 baht idag i förskott.

Jag betalade 2000 baht igår så det skulle alltså bli totalt 80000 baht för allt eller ca 18400 kr.

Behöver nog 3 besök till, nästa blir den 16 Maj inte den 15 Maj som hon först sa, hon har ändrat sej och vill ha en dag till ledigt.

Dom har också 2 års garanti på kronorna, så om det händer nått inom den tiden gör dom om det gratis.

Får se hur det känns imorgon, blir det bättre kanske jag åker till BKK i övermorgon, får se!

Blir nog inne resten av dan idag och får nog ta en Ipren eller två!

Lovelos

Väldigt typiskt för thailändska tandläkare - att jobba nonstop utan en endaste liten minipaus.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken

Dom jobbade i över två timmar i sträck när jag satte in kronor. Tandis tyckte jag var hopplös för tungan åkte emellan hela tiden. Tyckte det var mindre roligt. Såg ut som Hannibal Lector i käften. Det är tufft men helt klart värt det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Liten dagsrapport bara.

Värken försvann över natten och känner bara lite lätt huvudvärk idag.

Isar till lite i tänderna när jag dricker kallt, men är nog övergående.

Jobbigt att ligga med käften öppen så länge, och jag känner mej också spänd i nacken att ligga med huvet ner.

Nu blev det dock ganska många upp och skölj hela tiden vilket var skönt varje gång.

Svalde dock en massa vatten från borrkylningen, så var pissnödig som fan efteråt, tömde säkert en liter! :crazy:

Imorgon blir det några dars R&R i BKK innan andra etappen av mitt dentala äventyr!

Lovelos

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, igen!

Jag är nu tillbaka i Pattaya igen efter 3 dagars "vila" i BKK!

Idag var det så åter dags för ett besök i "Pattaya Smile Dental Clinic", det var meningen att

Dr Jay skulle börja jobba med mina sista 3 tänder för att förbereda dom för nya kronor, men

mina första 3 Zirconia tandkronor var nu klara och låg på en bricka och väntade på att bli insatta!

Tog alltså 6 dagar från avtryck tills dom låg klara i kliniken och tillbaka från labbet.

Efter en hel del rengöring och mindre slipningar för att få dom att passa så limmades dom till slut fast!

Hela besöket tog ca 45 minuter den här gången, kände en del isande ilningar då man blåste rent tänderna innan man satte på kronorna, man var snabbt övergående.

Nästa gång blir på Fredag då skall man börja att jobba med dom 3 sista tänderna, blir sen minst ett besök till för att till slut få dom insatta.

Jag kommer dock att ha en del arbete kvar med ytterligare 3-4 tandkronor som jag kanske fixar nästa år, innan munnen börjar se normal ut igen!

Jag har tagit lite före och efter bilder för att visa skillnaden!

OBS! varning för "äckliga" bilder! :crazy:

Underkäken: en markant skillnad redan, finns dock en tand till som behöver ny krona.

post-4442-0-86121900-1337169193.jpg post-4442-0-24421700-1337169213.jpg

Överkäken: behövs som synes ytterligare minst en ny tandkrona till, och eventuellt byte av amalgam till vit komposit, sen finns det sen gammalt en vit porslinskrona som jag kanske också kommer att byta ut till Zirconia i framtiden för att tänderna skall bli mer enhetliga.

post-4442-0-47294700-1337169282.jpg post-4442-0-14012700-1337169312.jpg

Lovelos

post-4442-0-86121900-1337169193.jpg

post-4442-0-24421700-1337169213.jpg

post-4442-0-47294700-1337169282.jpg

post-4442-0-14012700-1337169312.jpg

Ändrades av lovelos
Link to comment
Dela på andra sajter

Det var nog i grevens tid du påbörjade en renovering :thumbsup: Önskar jag fick tummen ur oxå :crazy: Resultatet verkar ju bli bra.

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Pingislover

Önskar jag fick tummen ur oxå :crazy: Resultatet verkar ju bli bra.

Om du ger Ellim och mig en helkväll så lovar

jag att Ellim håller i dig så slår jag ut ut tänderna

du har, så har du smart sparat halva tiden :crazy:

[size=1]Lagningen får tandplågaren fixa[/size] :thumbsup:

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var nog i grevens tid du påbörjade en renovering :thumbsup: Önskar jag fick tummen ur oxå :crazy: Resultatet verkar ju bli bra.

Jag tror nog det också, kändes som att jag inte hade nått val längre, gick inte att dra ut på det längre!

Hade jag haft ont hade jag nog gjort det för länge sen, men trots nedbrytningen av mina tänder så har jag knappast känt nån ilning alls inte ens när jag druckit iskallt vatten!?

För att vara ärlig så trodde jag inte att man skulle klara av att sätta krona på vissa av mina tänder då dom var/är nästan helt nere i tandköttskanten!

Fortfarande 3 kvar att göra den här resan, får se hur det går på Fredag kanske att jag ber läkarn att ta en tand till nu om hon hinner.

Lovelos

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du ger Ellim och mig en helkväll så lovar

jag att Ellim håller i dig så slår jag ut ut tänderna

du har, så har du smart sparat halva tiden :crazy:

[size=1]Lagningen får tandplågaren fixa[/size] :thumbsup:

Du når varken fram eller upp :crazy:

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Sitter nu åter på mitt hotellrum med ömmande tänder och dunkande huvudvärk!

Idag blev det en ny Marathon-session i tandläkarstolen hos Dr Jay på "Pattaya Smile Dental Clinic"!

Det var bestämt att behandla 3 tänder för nya tandkronor, men jag sa till henne att lägga till en extra på en fjärde tand nu istället för att vänta tills nästa år, och eftersom hon hade tid så blev det så.

Så det blev ca 2 timmar och 45 minuter med nonstop borrning, slipning, återuppbyggnad, avtryck och tillfällig krona.

Blev dock erbjuden en "kisse-paus" halvvägs, men avstod för att få jobbet klart snabbare istället.

Hon tog till stora sprutan igen till bedövningen, men blev lite svagt ändå på ena sidan, så jag kände en del ilningar när hon finslipade "stumparna" på slutet, dock inte så långvarigt bara att ta ett hårt tag om stolen och tänka på annat dom sekunderna!

Nu är dock det värsta arbetet över, det blir nu uppehåll en vecka tills nästa lördag då dom sista 4 Zirconia kronorna skall sättas på plats!

Sen vill hon ha en slutlig undersökning också för att kolla så att allt är OK, men också för att sätta i en permanent fyllning i tanden som hon först trodde behövde rotfyllas.

Jag känner inget i den fortfarande så jag håller tummarna för att den klarar sej!

Eftersom jag tog en till Zirconia tandkrona så är räkningen nu uppe på:

2000 + 7 X 13000=93000 baht eller ca 22000 kr.

Totalt hade jag en max budget på ca 100000 baht så jag har fortfarande 7000 baht kvar för att göra nått mindre jobb på slutet, kanske byta ut amalgam fyllning mot komposit eller nått liknande.

Lovelos

Ändrades av lovelos
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...