Jump to content
IGNORERAD

Svenska kronan VS Thai baht


StefanJ

Recommended Posts

Grevenigrevie

Quote

Har denna vecka tagit ut 20 000 baht ur ATM i Thailand två ggr med mitt skandiabankenkort och har fått en växlingskurs på 4,234 samt 4,274. Konstaterar att ett uttag på just 20 000 baht kostar ca 700-800 kr mer än när jag sist var i Thailand förra vintern. Kommer förstås innebära en ganska stor extrakostnad totalt på dom 2,5 månad vi stannar här. Sometimes you win, sometimes you lose, bara att bita i det sura äpplet.



Känner personligen till åtminstone en svensk familj som ställer in den planerade Thailandssemestern pga fördyringen. Och dom har ändå pengar så inåt helvete, men tydligen räcker känslan av att det kostar så mycket mer för att folk ska avboka.


Visst, det är absolut inte kul just nu om inte man såg till att skicka ner tidigare då kursen var bra.  :whistle:

Dock tycker jag att snålheten kan ta överhand för vissa tydligen.

Har man nu så inåt helvete med pengar borde man prioritera att leva medan man lever...men alla e vi olika.  :neutral:

Mvh Greven

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej,



Enligt Swedbank, så slipper man någon "straffavgift" i den mottagande thai banken om man för in någon annan valuta än THB. låter troligt då dom säkert vill tjäna på "växlingen". En annan detalj jag blev upplyst om var att man skall kryssa i "avsändaren betalar mottagande banks kostnader" för överföringen. Thai banker i allmänhet tar ut gigantiska avgifter om de får möjlighet. svenska banker har någon form av garanterat maxbelopp för internationella överföringar. mao. banken får betala mellanskillnaden, hehe.. detta vill de gärna inte erkänna, men efter lite lirkande kom det dock fram. Allt detta enligt en anställd på Swedbank.



MVH

/Anders


Fattar inte vad du menar det måste väl vara bättre att föra in pengar i baht då blir det ju ingen växel avgift . jag  varinne på banken idag och han sa kursen var bättre om jag växlade här och skickade i baht. och dom hade en schablonavgift på 200 kr om avsändaren ska betala bankavgiften i Thailand. men kanske är avgiften billigare än så. därför avrådde han mig att betala . då kanske Bangkok bank själva tog mellanskillnaden. Omnån vet nåt annat  hör av er


Snucke
Link to comment
Dela på andra sajter

Grevenigrevie

Quote

Fattar inte vad du menar det måste väl vara bättre att föra in pengar i baht då blir det ju ingen växel avgift . jag  varinne på banken idag och han sa kursen var bättre om jag växlade här och skickade i baht. och dom hade en schablonavgift på 200 kr om avsändaren ska betala bankavgiften i Thailand. men kanske är avgiften billigare än så. därför avrådde han mig att betala . då kanske Bangkok bank själva tog mellanskillnaden. Omnån vet nåt annat  hör av er





Snucke


Nu är ju inte jag Anders, men kan bara svara för mig själv och den information jag fått från en vän med mängder av thaikonto och som för ner ganska mycket pengar och har provat alla varianter jag kan tänka mig.

Han säger att man helt klart ska föra ner svenska kronor för att få den thailändska bankens kurs och de avgifter som de tar i Thailand är inga stora summor jämfört med vad man förlorar på att växla till den svenska bankens kurs.

Sen skiljer det mellan de olika thailändska bankernas valutakurser också, så det gäller att ha "rätt bank".
Personligen upplever jag att SiamCityBank ger bäst kurs och de är bra att ha och göra med också.

Vet inte vad Swedbanks kurs är på bahten idag, men jag antar att den inte är ett dugg bättre än Forex som idag ger 42140.75 baht för 10000:-...
Siam City Bank ger 43437.50  vilket är en skillnad på 1296.75 baht.

Tänk dig då att man t.ex skickar typ 50000:- på en gång för att slippa onödiga avgifter så tjänar man 6483.75 baht på att skicka ner kronor istället för baht...
Kostnaden den thailändska banken brukar dra är ca: 500baht.

Normalt är dessutom skillnaden i kursen betydligt mer avvikande än så här så vinsten blir större.

Mvh Greven

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Thaksin gör politisk comeback den 14 december

Enligt "The Nation"

"Khun Thaksin will announce on December 14 that he will return to politic to fight to defend his name. He will no longer stand still.

http://www.nationmul...cs_30088708.php

Jaha - då blir det ett jäkla politiskt kackel och tjafs under december och julen.

Får hoppas att det resulterar i att den thailändska bathen minskar lite i värde gentemot kronan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Med ICA-kort just nu THB 4,38 för SEK 1 enl följande:

Köpdatum: 2008-11-15 

  Bokföringsdatum: 2008-11-18 

  Belopp: 1.500,00 THB 

  Belopp i SEK: -342,41 SEK 

  Plats: Bangkok 

  Text: Bangkok Bank

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Thailändska bathen har tydligen inte förlorat så mycket på finanskrisen.än..

Det kan ju bl.a. bero på att Thailand efter den förra ekonomiska krisen i Asien fick underkasta sig IMF's (Internationella valutafonden) stränga regelverk och kontroll för att de skulle få de krediter som de så akut behövde för att landet inte skulle gå i kunkurs. (Ungefär som på Island nu.)

Men jag tror att även Thailand kommer att få sin beskärda del av eländet i finanskrisens spår.

När allt färre västerlänningar och japaner har råd att åka på semester till Thailand, så kommer inflödet av extern valuta till landet att minska drastiskt, vilket i sin tur sätter press nedåt på den thailändska valutan.

Det samma gäller den thailändska exportindustrin som kommer att få färre och mindre ordrar från EU och USA framöver, vilket kommer att medföra att fabriker får stänga eller minska sin personalstyrka.

Thailand har också fortfarande mycket gynnsamma skattefördelar vad det gäller deras export till USA. Dessa specialregler har de haft sedan långt tillbaka. Dessa speciella handelsavtal har de fått som tack för att de alltid har ställt upp med ex logistik, hamnar och flygplatser när USA har dragit ut i krig för att agera världspolis. Men detta gynnsamma regelverk var senast upp till diskussion och det satt löst vid början av Irak-kriget, för då var Thailand inte var lika pigga på att låta USA utnyttja thailändska flygbaser i sin krigföring. Men Thailand fick dock ge sig och ställde upp och hjälpte USA i vanlig ordning.

Men snart sitter det en ny President I Vita Huset, och han är ju tydligen inte lika "trigger happy" som G.W. Bush är, och kanske är Barack inte lika intressead av att ha tillgång till militärbaser i Thailand.

För övrigt är Barack inte någon vän av att ge andra länder speciella och ensidiga handelsavtal om det kan innebära inhemsk produktion i USA missgynnas eller att produktion flyttas från USA. Han har också sagt att frihandel bra, men inte så viktig att han kommer att fortsätta att gå med på att andra länder vidhåller ensidiga tullrestriktioner för att försvåra import av produkter från USA..

Det ska bli intressant att se hur hårt Barack kommer att pressa ex Thailand och Kina för att det ska bli lika tullregler mellan länderna. Och hur mycket behöver Thailand då devalvera för att göra deras produkter tillräckligt billiga för att vara intressanta att importera till ex EU och USA?

Den Thailändska riksbanken ville ju devalvera bathen med 5 % tidigare i år, men den tidigare premiärministern Samak vägrade att gå med på detta. Om Barack blir tuff mot Thailand så kan det nog bli aktuellt med mycket mer än bara 5 % devalvering.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänk även på att om du skall växla till svenska kronor så är det bättre att ta med sig bath till Thailand och växla till sek där.

Hobbyväxlaren Arne

PS: Vad kostar en liter mjölk nu i LOS?

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Man har tappat ca 1000 bath sedan jag var på plats i Aug 2008. En viss skillnad. Men vi alla hoppas på en vändning. Annars får Thailand ännu mer problem. Jag har läst att Thailand tappat mycket turister. :cry:


Men det är väl mest vi som inte har Euro i Europa som har tappat mot Bahten. Jag tror nog att Thailand kan klara sig ändå även om det blir färre fattiga och snåla svenskar där.
Link to comment
Dela på andra sajter

Euron har tappat nästan lika mycket mot bahten som kronan har, så nog gäller det turister även för euroländer, pundet likaså, Australiska och New Zeeländska dollar har till och med tappat mer mot baht än kronan etc. Det är nästan bara Japanska yen som har förstärkts, US-dollarn har stärkts bara lite mot bahten, så nog har turist- och exportindustrin i Thailand även andra problem än frånvaron av snåla Svenskar.  ;)

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Då var kronan under 4,10 Baht...

4.095 för att vara exakt.

Vad kan få denna utveckling att vända?

GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Western Unions kurs just nu:

Estimated exchange rate 1 Swedish Krona = 4.0758727 Baht

Dom kanske inte ger den allra bästa kursen men man ser var det lutar åt  :cry:

/ Jobbe

Link to comment
Dela på andra sajter

:D Skojjigt för dom som har bathar på banken köpta för sådär en 5,30 tidigare. Kanske läge att sluta håna dom som satte pengar i thaibank.. Skojj för dom .  :great:

Själv fick man lära sig att pengar i thaibank det skall man inte haaaaa!!!  :grrrrrr:

/ Baan

mai-mii, mai.mii mai.mii

Link to comment
Dela på andra sajter

Grevenigrevie

Kan säga att just nu är man väldigt lycklig att man redan har baht nere i LOS så man klarar resan över jul & nyår.

Underbart att slippa växla på Forex, ta ut med svenska bankkort eller dylikt när vi kommer ner.

...och det kan tilläggas att bahten är köpta för en kurs på över 5 för kronan.  ;)

:party::party::party:

Mvh Greven

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv skickade jag i juli till 5.68  :great: men dom är tyvärr slut efter resan i september  :cry: men kul hade vi  :great: Mvh Måne

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Grevenigrevie

Quote

Själv skickade jag i juli till 5.68  :great: men dom är tyvärr slut efter resan i september  :cry: men kul hade vi  :great: Mvh Måne


Jag hade också haft läge till det OM jag bara haft pengar att skicka ner vilket störde mig att jag inte hade.  :grrrrrr:

Ännu värre är att jag hade erbjudande om att låna av en vän för att skicka ner till just 5.68...

...dock gillar jag inte att låna för sådant, men nu sitter man här med pengar man inte vill skicka ner. :bag:

Det viktiga är att man har kul för pengarna Måne...  :drunk:

Mvh Greven

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Ja, bubblor blåses nog hejvillt just nu.

Tror mycket kommer att rasa. Men om man visste sådant skulle man vara miljonär. Pengar använder jag när jag behöver och till den kursen som ges. Spekulationer varken har eller kommer att göra min ekonomi varken det ena eler det andra i långa loppet.

[move]När det regnar manna har den fattige ingen sked[/move]

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Quote

Verkar vara många som spekulerar om att dollar kan vara på väg att kollapsa. Skulle vara bra för sek/bht-kursen

Det som händer nu är att USA trycker nya pengar i en rasande fart; siffror har nämnt i storleken tio gånger mer dollar under det senaste året. Samtidigt försöker USA förmå övriga länder att också sänka sina räntor och öka penningmängden; detta skulle då mildra dollarns försvagning. Effekten blir då att alla valutor kommer att försvagas mot reala tillgångar samtidigt. Vi får en rejäl världsinflation och skenande guldpris.

  Saudiarabien har, enligt rykten, börjat köpa stora mängder guld för sina dollar. idi*terna i det här landet har däremot gjort tvärt om de senaste åren; sålt av guldreserven  och placerat i dollarobligationer.

Bathen lär väl inte följa dollarn särskilt slaviskt; snarare värderas den väl gentemot en korg av asiatiska valutor. Om JPY och kinapengarna sjunker mot SEK så kan vi kanske se fram emot starkare krona i Thailand. Om Thailand är väldigt beroende av västvaluta så lär det bli rätt tufft för dem snart. Vi får se om de klarar sig utan att devalvera?

:wai:

“The only hope for the world is to make sure there is not another USA. We can’t let other countries have the same number of cars, the amount of industrialization, we have in the US. We have to stop these Third World countries right where they are.”

- Michael Oppenheimer, Environmental Defence Fund

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...