Jump to content
StefanJ

Svenska kronan VS Thai baht

Recommended Posts

JJC
1 timme sedan, skrev John Khonken:

Jag kollade samma sak och vet du vad. När jag mailade och frågade. Svaret blev. Det är en prognos.  Märkligt att en prognos alltid gör det sämre för oss

Till 4-5 år sedan så växte pengarna trots att det var prognos. Sedan 3 år tillbaka går allt ner.

Nordic Staffing - Jobba som en galning i Sverige - Tjäna galet med pengar

andrejsdenruskige

Ja det är så jag försöker hanka mig fram, lever på frugans lön så tar vi min någon gång i framtiden :-)

/ SatanG

Ja, det blir synd om er när ni ska leva på din lön.
Vi får hoppas att din frus lön räcker i många år till.
  • Haha 2

Esspe

1 timme sedan, skrev HuaHindinnge:

Dom som har lån på sin bostad vill inte att den ska minska i värde

Och pga av det så ska kronan sänkas???

Finns alltid en risk med ett köp eller en investering. Vi köpte lägenhet strax innan stora raset 1990 tror jag det var. Betalade 340k och ett år senare gick en likadan lägenhet för 100k. Ett par år senare var värdet mer än vad vi betalade för den. Tycker du det ska införas någon sorts statlig garanti mot att göra en potentiellt dålig affär? Kanske en "pengarna-tillbaka-garanti"?

• Ge karma 3

HuaHindinnge
5 minuter sedan, skrev Esspe:

Och pga av det så ska kronan sänkas???

Finns alltid en risk med ett köp eller en investering. Vi köpte lägenhet strax innan stora raset 1990 tror jag det var. Betalade 340k och ett år senare gick en likadan lägenhet för 100k. Ett par år senare var värdet mer än vad vi betalade för den. Tycker du det ska införas någon sorts statlig garanti mot att göra en potentiellt dålig affär? Kanske en "pengarna-tillbaka-garanti"?

Nä, det är kommunistiskt. Fungerar aldrig. Dåligt förslag. 

Om värdet sjunker för mycket så blir det överbelånade hushåll. Det är dålig affär för banken så de vill att låntagarna amorterar och i värsta fall tvångsförsäljningar. Som på 90 talet. 

Återigen, det är finanspolitik och andra påhitt av regering och riksdag som är orsaken. 

• Ge karma 1

apknug
Nä, det är kommunistiskt. Fungerar aldrig. Dåligt förslag. 

Om värdet sjunker för mycket så blir det överbelånade hushåll. Det är dålig affär för banken så de vill att låntagarna amorterar och i värsta fall tvångsförsäljningar. Som på 90 talet. 

Återigen, det är finanspolitik och andra påhitt av regering och riksdag som är orsaken. 
Nja inte fasen vill banken att bolånekunder amorterar, då.försvinner successivt en del av deras intäkter. Det var bankerna som helt på eget bevåg införde amorteringsfria bolån i all evighet från att det varit kytum med 45 årig amortering.

Det var först efter att Finansinspektionen, med tydliga propåer från regeringen, fick för sig att det fasen nog skall amorteras på bolånen som bankerna fick krypa till.korset och åter igen "kräva" amortering av bolån.

Skickat från min VTR-L29 via Tapatalk

• Ge karma 1

HuaHindinnge
7 timmar sedan, skrev apknug:

Nja inte fasen vill banken att bolånekunder amorterar, då.försvinner successivt en del av deras intäkter. Det var bankerna som helt på eget bevåg införde amorteringsfria bolån i all evighet från att det varit kytum med 45 årig amortering.

Det var först efter att Finansinspektionen, med tydliga propåer från regeringen, fick för sig att det fasen nog skall amorteras på bolånen som bankerna fick krypa till.korset och åter igen "kräva" amortering av bolån.

Skickat från min VTR-L29 via Tapatalk

När värdet på säkerheten närmar sig krediten vill bankerna att lånet amorteras. 

Esspe
18 minuter sedan, skrev HuaHindinnge:

När värdet på säkerheten närmar sig krediten vill bankerna att lånet amorteras. 

Stor kontantinsats och amorteringskravet gör vägen dit väldigt lång, krävs mycket mer än en ränta på ett par procent. Vi har inga Fannie May eller Freddie Mac heller vilka var huvudorsaken till bostadskraschen i USA.

• Ge karma 1

HuaHindinnge
Precis nyss, skrev Esspe:

Stor kontantinsats och amorteringskravet gör vägen dit väldigt lång, krävs mycket mer än en ränta på ett par procent. Vi har inga Fannie May eller Freddie Mac heller vilka var huvudorsaken till bostadskraschen i USA.

Ingves ville ha ny statistik hur det ligger till så vi får väl vänta och se. Sverige har SBAB. 😆

• Haha 1

Esspe
1 timme sedan, skrev HuaHindinnge:

Ingves ville ha ny statistik hur det ligger till så vi får väl vänta och se. Sverige har SBAB. 😆

Jo sent ska syndaren vakna.

ArneMorales
Posted (edited)

De senaste åren har alla nyheter från Sverige till omvärlden varit negativa.  Våldtäkter, sprängningar, anlagda bränder,misshandel av ungdomar, valutans nedgång, muslimsk massinvandring, och terror.

Självklart att förtroendet för ett av politikerna misskött land och förtroendet för svenska kronan  minskar i omvärlden.

Äntligen positiva nyheter denna vecka. SÄPO har börjat plocka in de mest radikala muslimska ledarna.

Demonstration för de frihetsberövade imamerna i Stockholm på lördag | SVT Nyheter

På min thailändska   bank har svenska kronan idag äntligen  gått upp.

Från 3,09 till 3,11 mot Thai baht.

IMG_20190517_130602.jpg.8d57247bbe4ace6ac2b4bf4f9ba0fb95.jpg

Edited by ArneMorales
  • Ge karma 6
  • Fint 1

Fredman
8 timmar sedan, skrev ArneMorales:

De senaste åren har alla nyheter från Sverige till omvärlden varit negativa.  Våldtäkter, sprängningar, anlagda bränder,misshandel av ungdomar, valutans nedgång, muslimsk massinvandring, och terror.

Självklart att förtroendet för ett av politikerna misskött land och förtroendet för svenska kronan  minskar i omvärlden.

Äntligen positiva nyheter denna vecka. SÄPO har börjat plocka in de mest radikala muslimska ledarna.

Demonstration för de frihetsberövade imamerna i Stockholm på lördag | SVT Nyheter

På min thailändska   bank har svenska kronan idag äntligen  gått upp.

Från 3,09 till 3,11 mot Thai baht.

IMG_20190517_130602.jpg.8d57247bbe4ace6ac2b4bf4f9ba0fb95.jpg

Det första stycket håller jag i stort med i innehåll men om det har inverkan på kronkursen så undrar jag hur USD kan vara stark? 

HuaHindinnge
8 minuter sedan, skrev Fredman:

Det första stycket håller jag i stort med i innehåll men om det har inverkan på kronkursen så undrar jag hur USD kan vara stark? 

USA har starkare ekonomi och högre ränteläge än övriga jämförbara länder (EU). Och i oroliga tider, handels krig och risk för konventionella krig, är USD en trygg hamn.

• Ge karma 2

John Khonken

Det har jag skrivit om förut. Hur fan ska utlänsk valuta komma till Sverige när vi har minusränta och världens mäktigaste valuta har plusränta. 

• Ge karma 2

HuaHindinnge
Precis nyss, skrev John Khonken:

Det har jag skrivit om förut. Hur fan ska utlänsk valuta komma till Sverige när vi har minusränta och världens mäktigaste valuta har plusränta. 

Exportföretagen och turisterna. Samt när utländska företag köper upp Svenska företag. 

• Ge karma 1

andrejsdenruskige

1 timme sedan, skrev John Khonken:

Och Danmark?