Jump to content
StefanJ

Svenska kronan VS Thai baht

Recommended Posts

Tommy
34 minuter sedan, skrev Mankan:

"I rest my case" som man säger :)

"Jag vilar min låda", på ren svenska!

MVH

• Haha 3

Tommy
25 minuter sedan, skrev Atom:

Jag var rätt bra på tyska när jag var yngre; förmodligen bättre än på engelska när jag gick ur gymnasiet. Höll sedan tyskan vid liv när jag började jobba då det mest var tyska och österrikiska företag vi jobbade med när Kina öppnades upp.

Nu är det dock 10 år sedan jag pratade tyska frekvent och när vi var i Österrike i somras så blev var tredje ord på thailändska och fan vet om det inte blev några västgötska böjningar av starka adjektiv också.

Hamnade i Spanien för en massa år sedan (12?), när något ord fattades så la jag in ett ord på Thai istället, verkade inte fungera...

Men de där spanjackerna ser ju nästan ut som Thai, så de borde väl ha fattat lite av det?

MVH

• Haha 4

Mankan
Posted (edited)
1 timme sedan, skrev Atom:

Jag var rätt bra på tyska när jag var yngre; förmodligen bättre än på engelska när jag gick ur gymnasiet. Höll sedan tyskan vid liv när jag började jobba då det mest var tyska och österrikiska företag vi jobbade med när Kina öppnades upp.

Nu är det dock 10 år sedan jag pratade tyska frekvent och när vi var i Österrike i somras så blev var tredje ord på thailändska och fan vet om det inte blev några västgötska böjningar av starka adjektiv också.

Jag har tyskt påbrå då min mamma är född och uppvuxen i Göttingen delvis under andra världskriget. Jag kan ändå garanterar att du är bättre på tyska än mig. Jag är verkligen inte bra även om jag förstår en hel del. I min ungdom var språk totalt ointressant tyvärr vilket jag idag lider av och ångrar bittert. Språket hänger naturligtvis ihop med förståelsen för våran omvärld men man ska nog inte stirra sig blind på förmågan att uttrycka sig, kontra förmågan till förståelse. Även om man har rätt i sak kan man ofta förlora diskussionen mot en motståndare som är mer slipad.

Edited by Mankan

Tommy
Posted (edited)
1 timme sedan, skrev Odin:

Mmm det är så jäkla konstigt att vår ekonomi inte håller. Statens inkomster är ju gigantiska. jag har fyra anställda och betalar sociala avg. och skatt för dom 60' i månaden + skatter och moms för ev vinster...

Å jag e en liten j-a hantverkarfirma, vart f-n tar stålarna vägen, vi borde kunna upprätthålla en stark ekonomi... Men det läcker nån stans

Jag vet hur det känns...

Skönt att momsen på det VI säljer endast är 12%, men vi betalar 25% på Hyra, el, vatten, sophämtn, telefon, larm, Ja allt utom matvaror, ...

MVH

Edited by Tommy

Kenneth4618

De sociala avgifterna är avdragsgilla och inte betalar man moms på vinsten 😉

Esspe
16 timmar sedan, skrev Atom:

Farsan är rätt risig på engelska men var han än reser i världen så är det alltid lokalborna som är dåliga på engelska. Jag har sett hans taktik i Thailand (och även i Singapore och Hongkong där alla pratar engelska) och den är att prata dubbelt så högt när de inte förstår hans svengelska första gången. Funkar inte det heller så närmast skriker han på bred västgötska och det brukar funka.

Låter snarare som en ryss i Pattaya. Säker på att din far inte är från Murmansk?

leifen
17 timmar sedan, skrev Odin:

Mmm det är så jäkla konstigt att vår ekonomi inte håller. Statens inkomster är ju gigantiska. jag har fyra anställda och betalar sociala avg. och skatt för dom 60' i månaden + skatter och moms för ev vinster...

Å jag e en liten j-a hantverkarfirma, vart f-n tar stålarna vägen, vi borde kunna upprätthålla en stark ekonomi... Men det läcker nån stans

Du fakturerar väl med marginal så att du får en egen vinst i företaget. 

Jag betalade 180kr i lön + avgifter så kanske 300kr,  men debiterade 660kr det sista året.

Verktyg, maskiner och fordon är avdragsgilla,  maskiner är dyra men räcker i massor av år.

• Ge karma 1

Nineteen68

Fantastiskt roligt å höra att det finns Svenska hantverkare!! Trodde detta yrke endast utfördes av polacker och ballter. Bland dessa borde väl varken moms,skatter eller sociala avgifter vara speciellt betungande...

• Ge karma 1
  • Fint 2

Fredman
Posted (edited)
40 minuter sedan, skrev Nineteen68:

Fantastiskt roligt å höra att det finns Svenska hantverkare!! Trodde detta yrke endast utfördes av polacker och ballter. Bland dessa borde väl varken moms,skatter eller sociala avgifter vara speciellt betungande...

Det beror väl på också på beställaren? Själv har jag haft duktiga och flitiga byggjobbare från polen som bytt kök både i stan och på landet samt målat huset på landet. På onsdag kommer de och tapetserar vardagsrummet och allt är med rot. För Vvs och el tar jag andra då de inte har behörighet. 

Edited by Fredman
  • Ge karma 2

rajraj
19 timmar sedan, skrev Odin:

Odin leifen och Fredman  , där har vi det …

• Ge karma 1

rajraj

glömde regeringen ...

Soengsang
20 timmar sedan, skrev Odin:

vi borde kunna upprätthålla en stark ekonomi... Men det läcker nån stans

No shit Sherlock.

• Fint 1