Jump to content
IGNORERAD

Svenska kronan VS Thai baht


StefanJ

Recommended Posts

Dagens noteringar på Siam Commercail Bank (T/T):

Lokal tid (SEK/Thb):

Kl 08.40 - 4,33

kl 12.24 - 4,32

kl 14.28 - 4,31

kl 15.33 - 4,27

kl 18.24 - 4,26

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Dagsnotering på Forex:

1  svenska Kronor  =  4,10  thailändska Baht

:cry:



Kitung


Inte handla pa Forex!
Nagon som tagit ut med Bankkort i LOS idag och kan delge dagskursen ni fatt?

:wai:   Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Inte handla pa Forex!

Nagon som tagit ut med Bankkort i LOS idag och kan delge dagskursen ni fatt?



:wai:Tommy


4.24700
UOB

"Zeke" Bangkoks ylande nattvarg

Link to comment
Dela på andra sajter

På växelkursen jag har på sidopanelen Windows Vista är kursen 1SEK = 4,287 THB klockan 17.07

  :morgon: gubben  :morgon:

Taoism: shit happens, Buddhism: if shit happens, it isn't really shit, Islam: if shit happens, it is the will of Allah, Catholicism: if shit happens, you deserve it, Judaism: why does this shit always happen to us?, Atheism: I don't believe this shit

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Alldeles riktigt HC, i en demokratisk stat som Sverige dar vi har en folkvald regering borde dessa ta sitt ansvar och  genomfora det man jobbat med under valpropagandan och inte skylla pa den enskilde (i deras ogon) obildade medborgaren.

Baa



Hade vi haft folkvald demokrati istället för konstituionell( säkert felstavat) så skulle vi få en verklig demokrati eftersom då skulle de folkvalda vara mer lyhörda på väljarna om de vill bli omvalda igen. Då är inte partiet det viktiga utan politikern som måste lyssna på väljaren i den valkrets han/hon tillhör. Kan man tänka sig att det bryter mot grundlagarna, se nedan, att inte gå med i Eurosamarbetet?  :Drogar-BigGrin(LBG):   :y14:    

Grundlagarna
Grundlagarna innehåller reglerna för Sveriges statsskick eller helt enkelt:
samhällets spelregler. Grundlagarna har därför en speciell ställning i samhället.

Grundlagarna står över alla andra lagar. Med det menas att innehållet i våra övriga
lagar aldrig får strida mot vad som står i grundlagarna.


  :morgon: gubben  :morgon:

Taoism: shit happens, Buddhism: if shit happens, it isn't really shit, Islam: if shit happens, it is the will of Allah, Catholicism: if shit happens, you deserve it, Judaism: why does this shit always happen to us?, Atheism: I don't believe this shit

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu smyg devalverar Sverige sin krona genom att sänka räntan. Så nu är det väl som någon skrev bara entids fråga innan man får 3.5 Baht för en krona.

När börsen går ner klagas det högt. Då är det de stora börsföretagen och bankerna som får ta stryck.

Men när kronan går ner med 10% mot ERO och 30% mot dollar som den gjort på en månad är det vanligt folk som kommer att få dyrare varor genom ökad inflation. De stora företagen behöver inte ha sina pengar i kronor.

Och på nyhetern heter det att några placerar tar hem sinna pengar. Vi snackar om hela svenska krona inte bara börsen har nu på en månad gått ned med 20%. Men detta är ingen nyhet att snacka om dåligt av media tycker jag.

Vanliga svenska löntagre har fått se sin köpkraft minskad med ca 20% hittils och var det sluta har vi inte sett än.

Hoppas att jag har fel.

Annars halkar vi väl ner några steg till på välfärds stegen.

Thailands resan kommer att bli bra mycket dyrare.

Phodee

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Quote

Thailands resan kommer att bli bra mycket dyrare.

Såsom läget är nu så kanske inte priset på Thailandsresan har särskilt stor prioritet. Beakta att Volvo Lastvagnar endast har 150 lastbilar i orderstocken f. n., att i det läget orera om en smygdevalvering känns inte särskilt relevant.

Vi får nog alla be en stilla bön för att det här inte ska bli flera resor värre än vad vi kan föreställa oss. Hot saknas sannerligen inte!

    Nu visar det sig att europeiska banker, särskilt engelska, tydligen har mycket stora kreditåttagande i Asien och spanska dito i Latinamerika. Länder som Sydkorea och Vietnam har en synnerligen besvärlig finansiell situation och Japan börjar gå på knäna, bl a pga sin stigande valuta. Japanska, och även andra asiatiska, sparare kommer antagligen att ta hem sina pengar vilket inte lär förbättra situationen här i väst.

Det kommer att bli intressant att se om den europeiska monetära unionen kommer att överleva de här påfrestningarna?

Noterar vidare att Japans börs nu står på samma värde som för tjugofem (?) år sedan. Ta en funderare på hur din pension kommer att bli, om något liknande sker för västvärldens aktiemarknader i framtiden! :oh:

:wai:

“The only hope for the world is to make sure there is not another USA. We can’t let other countries have the same number of cars, the amount of industrialization, we have in the US. We have to stop these Third World countries right where they are.”

- Michael Oppenheimer, Environmental Defence Fund

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker ocksa Phodee fokuserar pa fel problem; en Thailandsresa som kostar ett par tusen kronor mer eller 500 spann mer for nya TV:n

ar ganska sma problem om man jamfor med de som verkligen drabbats de senaste manaderna. Dem jag tycker mest synd om ar pensionarer

som forlorat nastan hela sina besparingar, framforallt i lander dar det mer eller mindre inte finns nagon statlig pension. Laste i forra veckan

att cirka 10 miljoner kineser forlorat sitt jobb pa ett par veckor pga den starkta kinesiska valutan och nedgangen i exporten. I Kina finns mer

eller mindre inget socialt skyddsnat sa det ar bara att plocka barnen ur skolan och ata bark. Aven i Sverige ar det givetvis tufft att bli utan

jobb, framforallt i de mindre staderna. Kan vi minska den smallen genom att smygdevalvera sa tycker jag det ar vart det.

PS. Jag har sjalv forlorat narmare en miljon Baht pa en dryg manad. Vi kopte en lagenhet i Bkk i augusti som nu ska betalas i november. Jag

har min lon och besparingar i Euro och Euron ar ner 20% mot Bahten. Det ar bara att bita i det sura applet, ibland vinner man i bland forlorar man.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena Herr Chang,

Quote

Vänta lite nu... jag har inte hävdat att endast 10% borde haft rösträtt i folkomröstningen. Blir det folkomröstning ska givetvis alla få rösta.

Men jag tycker det var fegt av politikerna att låta frågan avgöras i folkomröstning, dvs lotteri. I andra länder har man infört euro utan folkomröstning, så varför inte bara ta ett beslut i riksdagen?

Herr Chang har talat.

Jag var nog lite taskig mot dig men jag vidhaller att om man anser att 90% av svenskarna inte ar kapabla att besluta om Euro sa borde de inte heller vara kapabla att besluta om vilken regering vi ska ha. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Atom,

Lite skillnad är det väl? Man röstar på den man tror är kapabel att fatta svåra beslut som är bra för landet. Och en själv. Det kan väl vem som helst göra i en demokrati. Det är ju något av grundvalen i en demokrati, man väljer representanter som bestämmer. En vanlig väljare har knappast tid, lust eller ens möjlighet att sätta sig in i en sådan komplicerad fråga som EMU. Politikerna har däremot bra betalt för att göra just detta.

Jag vidhåller att det var fegt av politikerna att bolla över den svåra frågan om EMU till folket. Däremot tycker jag det var lämpligt med folkomröstning om EU-medlemskap. Även om tyvärr även denna omröstning var lite för jämn för min smak.

Så visst, accepterar jag omröstningen om EU-medlemskap får jag även acceptera omröstningen om EMU.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Herr Chang,

Jag bade haller med dig och inte. Visst kan man saga att det var fegt av politikerna att inte ta beslutet sjalva, samtidigt som man kan saga att

da det enligt alla opinionsundersokningar var ett overtag for nej-sidan sa var det ett hogst demokratiskt beslut att inte bara "go-ahead". Det var dessutom flera EU-lander som valde att rosta om den nya EU-forordningen da denna fraga ocksa ansags vara sapass viktig att ett regeringsparti

inte sjalva ager ratten att ta beslutet.

Om EMU-fragan inte avgjorts i en folkomrostning sa hade istallet det vanliga riksdagsvalet formodligen blivit ett EMU-val. Da hade vi fatt en

regering bestaende av Bondepartiet, Miljopartiet och Kommunisterna, vet inte om det hade varit ett sadar jattebra alternativ  ;) . For att aterga

till fragan om folkets mojlighet att rosta "ratt": EMU-fragan var anda en ja/nej fraga, nar man valjer en regering sa ar det hundratals fragor man

ska stallning till for att kunna valja det "basta" alternativet. Ar man inte kapabel till att ta stallning till det forsta borde man inte vara kapabel till

det andra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Atom,

"samtidigt som man kan saga att da det enligt alla opinionsundersokningar var ett overtag for nej-sidan sa var det ett hogst demokratiskt beslut att inte bara "go-ahead"."

För all del. Samtidigt kan man ju undra hur många som var negativa enbart pga att dom inte vill ändra på något. Oavsett om det skulle vara bra för Sverige. "Den svenska kronan är trygg, den ska vi ha kvar!" Här krävs politiker med lite stake om det ska hända något.

Detta är problemet med att fråga gemene man. Föreslår man en förändring blir oftast svaret nej. Det är bra som det är. Ett rent mirakel att EU-omröstningen slutade med ett ja.

Varför det finns sådan motvilja mot euro är ett mysterium för mig. Vad är det som är så speciellt med svenska skvalpvalutan?

"Om EMU-fragan inte avgjorts i en folkomrostning sa hade istallet det vanliga riksdagsvalet formodligen blivit ett EMU-val. Da hade vi fatt en regering bestaende av Bondepartiet, Miljopartiet och Kommunisterna"

Det tvivlar jag på. Skulle tro att större delen av svenska folket hade acccepterat ett riksdagsbeslut om att byta till euro.

"EMU-fragan var anda en ja/nej fraga, nar man valjer en regering sa ar det hundratals fragor man

ska stallning till for att kunna valja det "basta" alternativet. Ar man inte kapabel till att ta stallning till det forsta borde man inte vara kapabel till det andra."

Jag tror inte att den vanlige väljaren begrundar "hundratals" valfrågor när han/hon gör sitt val. Tyvärr är man nog mer påverkad av vad far och mor samt bekantskapskretsen röstar på. En del röstar till och med på den man finner mest attraktiv utseendemässigt...

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag fattar inte heller varför man folkomröstade om EMU.Tror inte att svenska folket är speciellt väl insatta i den problematiken (inte jag heller för den delen)Mvh Måne  :wai:

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Bäste Herr Fodervärd, det är inte kronan i sig som folk ville behålla. Det var friheten för med en krona så styrs vi inte av Tyskland och Frankrike utan kan utforma vår ekonomiska politik i en större utsträkning.

Ingenting sker inom EU som inte gynnar Frankrike, tänk på det. Varför går det ett hundratal lastbilar med pärmar till/från Strassburg ett par gånger per månad ...

[move]oFranske Arne[/move]

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Bäste Herr Fodervärd, det är inte kronan i sig som folk ville behålla. Det var friheten för med en krona så styrs vi inte av Tyskland och Frankrike utan kan utforma vår ekonomiska politik i en större utsträkning.

Ingenting sker inom EU som inte gynnar Frankrike, tänk på det. Varför går det ett hundratal lastbilar med pärmar till/från Strassburg ett par gånger per månad ...



[move]oFranske Arne[/move]


Det är alldeles korrekt av Arne. Det är den finanspolitiska friheten som gäller när det gäller valet mellan kronan och euron. Som exempel kan nämnas att tillväxttakten inom unionen är mycket ojämn. Under de senaste åren har den mycket mycket hög i t.ex. Irland och Storbrittanien. Genomsnittet för hela EU har varit förhållandevis hög och räntepolitiken har justeras därefter. För att motverka hög inflation har ECB hållit räntan på en förhållandevis hög nivå. Detta har gynnat Irland, Storbritannien, m.fl. genom att dämpa risken för överhettning. Men för Tyskland har den höga räntan varit förödande för landets försök att ta sig ur den långa ekonomiska svackan. Tyskland skulle tvärtom behöva låg ränta för att kunna öka exporten och företagens investeringar samt underlätta för landets låntagare.

I övrigt tycker jag ocskå som HC. Euron är en politikerfråga. Ledare är till för att ta de tuffa beslut som vanligare medborgare inte vill ta. Vad behöver annars ledare till?

Hälsning
Svarten
Link to comment
Dela på andra sajter

Läste på SVD`s löpsedel idag att stödet för euron har ökat markant senaste veckan, lite väl sent påtänkt kanske?

bor i Korat.

Link to comment
Dela på andra sajter

  Hej MPR,

  Advertisement

Live rates at 2008.10.29 17:51:16 UTC 

Notice: The THB rate shown below is the international rate. Rates used within Thailand may vary.

1,000.00 SEK = 4,569.54 THB

Sweden Kronor    Thailand Baht 

1 SEK = 4.56954 THB  1 THB = 0.218840 SEK

Vilket håll är den på väg åt ?

/anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Herr Chang skrev:

"Jag tror inte att den vanlige väljaren begrundar "hundratals" valfrågor när han/hon gör sitt val. Tyvärr är man nog mer påverkad av vad far och mor samt bekantskapskretsen röstar på. En del röstar till och med på den man finner mest attraktiv utseendemässigt..."

Jag vet inte om min pappa var så vacker men när jag var liten på 50-talet så var det stor folkfest på valdagen, 3 år mellan valen, 21 år för att rösta, kan ha fel om röståldern. Det som var typiskt på den tiden bland arbetarkollektivet var, i alla fall i "min" familj, att farsan tog hand om morsans röstkort med orden att "det här begriper inte du!!!"  :Drogar-BigGrin(LBG):   :Drogar-Sick(LBG): Kan bero på att morsan hade ett bageri/konditori under 2:dra världskriget. Vet inte om det var typiskt i familjer på den tiden eller om min familj var unik. Kan väl säga att farsan röstade på (S)

Jag själv har väl oxå röstat lite till vänster, hoppat mella (S) och (V) men på senare år oftast blankröstat på grund av att jag tycker att det finns inget parti idag som jag har förtroende för.

Vid valurnan:  :morgon: gubben  :morgon:

Taoism: shit happens, Buddhism: if shit happens, it isn't really shit, Islam: if shit happens, it is the will of Allah, Catholicism: if shit happens, you deserve it, Judaism: why does this shit always happen to us?, Atheism: I don't believe this shit

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu mörknar det, den Thailänska bathen sjunker och det blir dyrare för thaiarna med allt som de tvingas importera.

Säg den lycka som varar .

[move]ValutateoRetikern Arne[/move]

Link to comment
Dela på andra sajter

var får man bäst kurs om man inte vill byta bank.

forex mot vanlig bank hemma eller på plats med

bankomatkort.

And that's all I have to say about that

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

var får man bäst kurs om man inte vill byta bank.

forex mot vanlig bank hemma eller på plats med

bankomatkort.


ATM i Thailand får du bästa kursen, kör med ICA MasterCard inga avgifter valuta påslag

Mvh. Plätt
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...