Jump to content
IGNORED

Svenska kronan VS Thai baht

StefanJ

Recommended Posts

• Replies 10.7k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

• Soengsang

532

• Baa

326

• Fritz

311

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Den dan jag inte har råd att förlora 25 spänn när jag köper inrikes flygbiljettter ska jag sluta åka till Thailand

Jajamen, bland annat från ön Corregidor i Manilabukten som var en befästning under andra världskriget och sedan finns de ju lite annat kulturberikande.

Själv önskar jag mig en kurs på runt 4:50. Inte bara för min egen skull utan för alla svenskar som tillbringar mycket av sin tid här i Thailand. Att glädjas över att andra får det så mycket sämre av e

Posted Images

Kenneth4618

TW idag

1 SEK = 3.442 THB

• Ge karma 4
  • Snurrigt 1

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 Swish (Sverige) 0708 575 222

Esspe
16 timmar sedan, skrev frogfish:

Fick nyss denna kurs på TW:

image.png.842bfa28954ca40f24c4ebecf693eab0.png

Upp lite till nu. Sätter en peng på att det är Tegnell-effekten kontra Prayut-effekten.

• Ge karma 3
  • Haha 5

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

frogfish
2 timmar sedan, skrev Esspe:

Upp lite till nu. Sätter en peng på att det är Tegnell-effekten kontra Prayut-effekten.

Hehe. Jo, i den branschen är väl ingen gissning sämre än nån annan🙃

Gick även rykten om dåliga exportsiffror för Thailand. Men Tegnell får min röst😄

Esspe
24 minuter sedan, skrev frogfish:

Hehe. Jo, i den branschen är väl ingen gissning sämre än nån annan🙃

Gick även rykten om dåliga exportsiffror för Thailand. Men Tegnell får min röst😄

Man kan inte tappa runt 15% av sin BNP utan att det märks. Dessutom lock-down m.m.

• Ge karma 2

frogfish
39 minuter sedan, skrev Esspe:

Man kan inte tappa runt 15% av sin BNP utan att det märks. Dessutom lock-down m.m.

Vi får hoppas att verkligheten även till slut biter på bahten.

Men senaste åren har det varit svårt att förutse valutakurser, då de flesta "manipulerat" så gott det går för att ligga bra till.

Men för mig får bahten fortsätta sin resa utför.

• Ge karma 3
  • Fint 2
Kenneth4618

Dollarn sjunker också mot kronan och då brukar det bli fler Bath till oss 

• Ge karma 7
  • Fint 2

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 Swish (Sverige) 0708 575 222

Esspe

Dom som fått ta skiten när Prayut stängt ner lämnar regeringen nu. Finansministern och arbetsmarknadsministern om jag fatt det rätt. Inga kul jobb att ha när landet står stilla. Kan väl ge 10 satang till?

Tallviking
6 minuter sedan, skrev Esspe:

Dom som fått ta skiten när Prayut stängt ner lämnar regeringen nu. Finansministern och arbetsmarknadsministern om jag fatt det rätt. Inga kul jobb att ha när landet står stilla. Kan väl ge 10 satang till?

Vise PM Somkid och flera ministrar lämnar

https://www.bangkokpost.com/Thailand/politics/1951968/somkid-quits-before-reshuffle

• Ge karma 1
  • Ojojoj 1

Being nice is overrated - Garfield

Atom

Det är inte bara att Bahten gått ned senaste tiden, SEK är faktiskt starkare än den varit också mot Euro och USD sedan i januari 2019; nu vill nog inte de stora exportföretagen att Kronan ska bli så mycket starkare. SEK kan nog fortsätta stärkas mot Bahten ett tag till dock; så länge turister och FDI inte släpps in i Thailand så har ju Thailand faktiskt inte så mycket att erbjuda. Lättar inte Thailand på restriktionerna senast till 1:a oktober så kan nog SEK gå upp emot 3.80. Kommer ekonomin här igång igen så låter 3.50 som ett riktmärke för närmaste halvåret.

• Ge karma 3
  • Fint 1

When I'm good, I'm good, but when I'm bad I'm better

Att THB har lite växtvärk efter alla år av konstgjord tillväxt är ju inte så komstigt, mer konstigt är det i mina ögon att SEK backat så rejält, så uselt går ju inte landet, du skrev tidigare att du tror på en långsiltig men stadig uppgång av SEK och det i samklang med THB taskiga läge där huvudnäringarna antingen slarvats bort eller mer eller mindre försniölsts torde rimligtvis ge en lite bättre kurs än 3,50, kan ju vara en självdröm såklart men tro o hopp lever många på.

Sen funderar jag på om inte svensk industri trots allt skulle acceptera en starkare krona, råvarutillgångarna är begränsade i sverige så det blir ju dyrare att köpa in det som behövs för att färdigställa vad det nu är man tillverkar.

Bara lite funderingar i kvällen på den Thailändska visjan. 

3,85 kan vi väl få till att börja med...😇

Edited by Baa
  • Ge karma 6
  • Fint 2

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Nineteen68

Tyvärr kommer vi nog inte att få se någon vidare stärkt krona, den politiska viljan finns inte. Vad händer om Riksbanken måste höja räntan? Jag bor strax söder om Sthlm, inte någon höginskomst kommun. Ibland tar jag och gumman en promenad ner till ett område som är nybyggt. Där duggar kåkarna tätt som prismässigt ligger runt 5-8 millar, utanför står det inte en utan 2-SUVar och som lök på laxen en daycruiser på en trailer... Tror det var Swedbank som givigt 45000 kunder amoteringsfritt troligtvis pga ja ni vet vad. Mamma mia...😲

• Ge karma 4
  • Ojojoj 2

BE CAREFUL!! The toe you step on today may be connected to the ass you have to kiss tomorrow!

Dolemon
12 minuter sedan, skrev Nineteen68:

Tyvärr kommer vi nog inte att få se någon vidare stärkt krona, den politiska viljan finns inte. Vad händer om Riksbanken måste höja räntan? Jag bor strax söder om Sthlm, inte någon höginskomst kommun. Ibland tar jag och gumman en promenad ner till ett område som är nybyggt. Där duggar kåkarna tätt som prismässigt ligger runt 5-8 millar, utanför står det inte en utan 2-SUVar och som lök på laxen en daycruiser på en trailer... Tror det var Swedbank som givigt 45000 kunder amoteringsfritt troligtvis pga ja ni vet vad. Mamma mia...😲

Så ser det ut i områden i mindre städer med, ska vara snyggt.

frogfish
1 minut sedan, skrev Amigo:

Transferwise.

Ok. Kände inte igen gränssnittet, ser annorlunda ut hos mig.

Men TW är bra (hittills).

• Ge karma 1
  • Fint 1
Dolemon
1 timme sedan, skrev frogfish:

Ok. Kände inte igen gränssnittet, ser annorlunda ut hos mig.

Men TW är bra (hittills).

Kör med dom oxå enkelt å snabbt

• Fint 1
Fredman

Om det nu var Yngves fel att kronan var låg då bör det rimligen vara hans förtjänst att den nu stiger?

Räntan kommer att fortsatt vara låg då tillgången på pengar nu är hög. Det kan vi i första hand tacka Indien och Kina för då medelklassen där (och de är några stycken) sparar pengar på banken till sin framtida ”pension”. 
Kjell A Nordströms sommarprat var en av de bästa så här långt där han redogör gör detta och en hel del annat. https://open.spotify.com/episode/1JOeSIXcBgBqCSioneUrZv?si=TTeTjtjaQuKyVsX1uMgBZA&context=spotify%3Ashow%3A5bkofphbE7YjGZSdPWj9x0

• Ge karma 4
  • Fint 1

"Jag tror att höjd- och lågpunkterna är de viktiga. Allt annat är bara... någonstans mittemellan."