Jump to content
IGNORERAD

Svenska kronan VS Thai baht


StefanJ

Recommended Posts

10 minuter sedan, skrev samet:

Bra att du tar det som humor. Hoppas du aldrig blir utsatt... då är det inte längre så roligt. 

Nu blir det totalt Off Topic men skriver inte mer avslöjande än jag gör på FB med sanningsenlig profil om mig. Har inte haft problem. Det här är ju vardag nuförtiden.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Dolle:

Då kör jag vidare med Betalo som dom är mer förmånligt för mig, behöver inga snabba överföringar typ 5 dar med Betalo som jag för över pengar nu som jag ska använda i höst

 

Mvh. Dollemon

Verkar dyra de där betalo med 0,5% avgift, sen ska Thaibanken ta sin avgift. Billigare och snabbare med TransferWise och slipper Thai bankens avgift👍

Link to comment
Dela på andra sajter

13 timmar sedan, skrev Dolle:

Då kör jag vidare med Betalo som dom är mer förmånligt för mig, behöver inga snabba överföringar typ 5 dar med Betalo som jag för över pengar nu som jag ska använda i höst

 

Mvh. Dollemon

Lite tidigt att flytta över pengar redan nu då? Beror ju naturligtvis på hur kursen går men någon större uppgång för THB igen ser inte jag iaf. Flyttar man över månadsvis så är ju risken förstås mindre att man har otur och hamnar helt fel.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

15 timmar sedan, skrev Moipenyang:

Verkar dyra de där betalo med 0,5% avgift, sen ska Thaibanken ta sin avgift. Billigare och snabbare med TransferWise och slipper Thai bankens avgift👍

Har provat alla vanliga överföringssätt och företag/banker, TransferWise brukar oftast vara billigast och ha bäst kurs garanterat 24tim. Oftast skiljer det inte vansinnigt mycket men många ggr blir pengar.

Betalo kostade mig 800 bath vid en överföring. Använde dom bara en gång inte mer.

Så har det varit för mig. Skickat pengar varje månad i många år för att betala huset och dess kostnader.

Link to comment
Dela på andra sajter

Förde över 5000 Bath till Thanachart Bank med Transfer Wise nyss

Tryckte på knappen överför kl 11:26 och pengarna reggades på thaikontot 17:27 thaitime.

Kurs 3,22 och kostnad 36 Kr

 

Bra jobbat TW 🙂

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev kenke:

Handlade med P.F.C kortet idag  272.50 Baht      84.18kr     3.237 

Helt ok men blir lite dyr om man som jag använder kontanter nästan uteslutet. 

"Med ditt kort kan du ta ut upp till 3000 kr på en månad helt utan kostnad, men vill du ta ut mer/ oftare än så tillkommer en avgift på 1,5 %" 

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Moipenyang:

Helt ok men blir lite dyr om man som jag använder kontanter nästan uteslutet. 

"Med ditt kort kan du ta ut upp till 3000 kr på en månad helt utan kostnad, men vill du ta ut mer/ oftare än så tillkommer en avgift på 1,5 %" 

Personligen gor jag en overforing pa en storre summa till BBK bank for ha kontanter.Kortet handlar jag pa alla stallen det gar   utan avgifter.Nar kontanterna ar slut fyller jag pa och P.F.C fyller jag pa med swish     

Link to comment
Dela på andra sajter

13 timmar sedan, skrev Esspe:

Lite tidigt att flytta över pengar redan nu då? Beror ju naturligtvis på hur kursen går men någon större uppgång för THB igen ser inte jag iaf. Flyttar man över månadsvis så är ju risken förstås mindre att man har otur och hamnar helt fel.

För över varje månad då finns pengarna på plats, man vet aldrig när man får lust att ta en snabbresa

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

P.F.C. kortet har jag testat flera gånger och jag får inte ut en THb med det. Men det gick att köpa en flygbiljett. 

//P

Link to comment
Dela på andra sajter

41 minuter sedan, skrev fiskarn:

P.F.C. kortet har jag testat flera gånger och jag får inte ut en THb med det. Men det gick att köpa en flygbiljett. 

PFC kort?

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Soengsang:

PFC kort?

Ett av alla dessa fintechbolag som erbjuder debetkort med utlandsköp och kontantuttag utan avgifter till en viss gräns. 

 

Du kanske hört talas om Curve, Bynk, Revolut, Travel Wallet... det är samma typ av bolag. 

Ändrades av samet
Rättstavning
Link to comment
Dela på andra sajter

On 2020-02-23 at 16:46, skrev Soengsang:

PFC kort?

Japp PFC!

Är troligen Mastercard som är problemet! jag hade det tidigare och svor och fräste till banken hemma i svedala som sa att det inte var något problem med mitt kort när jag inte fick ut kulor. Luren i en handen och ATM i den andra näven så kunde de inte se varför jag inte fick ut pengar. Fick efter hot ett Visa kort i stället trotts att banken inte tillhandahöll det längre. 

Antagligen så har banken hemma  sämre provision till VISA men det kortet har aldrig strejkat här i Thailand...

//P

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev fiskarn:

Japp PFC!

Är troligen Mastercard som är problemet! jag hade det tidigare och svor och fräste till banken hemma i svedala som sa att det inte var något problem med mitt kort när jag inte fick ut kulor. Luren i en handen och ATM i den andra näven så kunde de inte se varför jag inte fick ut pengar. Fick efter hot ett Visa kort i stället trotts att banken inte tillhandahöll det längre. 

Antagligen så har banken hemma  sämre provision till VISA men det kortet har aldrig strejkat här i Thailand...

Varför nekades kortet när jag försökte ta ut pengar ur en bankomat utomlands?

Om ditt kort nekas när du försöker ta ut pengar...
Mikaela avatar
Skrivet av Mikaela
Uppdaterades för mer än en vecka sedan

Om ditt kort nekas när du försöker ta ut pengar ur en bankomat utomlands är det viktigt att du kontaktar vår kundtjänst via chatten när du är inloggad i appen så att vi kan undersöka ärendet.

Vi är medvetna om att det har förekommit problem med att ta ut pengar i bankomater utomlands för vissa användare, men inte alla kort är drabbade. Vi har sett att detta har förekommit bland annat i Thailand, Indonesien, Japan, Nya Zeeland och Mexiko. 

Vi undersöker för närvarande vad detta kan bero på och jobbar aktivt tillsammans med Mastercard för att utreda källan till problemet. 

Om du behöver tillgång till pengarna på ditt P.F.C-kort kan du närsomhelst överföra pengarna tillbaka till ditt bankkonto via appen. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Kurs.JPG.ae3f97609f52db8227de7f0fb803c1a3.JPG

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

37 minuter sedan, skrev fiskarn:

Japp PFC!

Är troligen Mastercard som är problemet! jag hade det tidigare och svor och fräste till banken hemma i svedala som sa att det inte var något problem med mitt kort när jag inte fick ut kulor. Luren i en handen och ATM i den andra näven så kunde de inte se varför jag inte fick ut pengar. Fick efter hot ett Visa kort i stället trotts att banken inte tillhandahöll det längre. 

Antagligen så har banken hemma  sämre provision till VISA men det kortet har aldrig strejkat här i Thailand...

Nu e jag med, tänkte det var någon förkortning för någon Thailändsk bank.

 

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev stefan5300:

Att kronan går åt rätt håll måste vara  Löfven´s förtjänst☝️.

Kronan är fortfarande svag. Det är thaibaht som försvagas just nu därav en bättre kurs för oss.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2020-02-12 at 06:35, skrev frogfish:

F*n vad Transferwise är najsa. Överföring idag till Bangkok Bank tog mindre än 1 minut (1 sek = 3,2323 baht).

 

Så länge man inte behöver föra över degen på helger är TW helt överlägset😀.

Sett flera som säger att det gått typ blixtsnabbt med Transferwise, för mig själv brukar det alltid ta typ en dag. Undrar hur ni gör och beskriver därför hur jag gör och sedan kan kanske någon tipsa om hur man får det att gå  snabbare:

 

Jag har självklart ett godkänt konto hos TW. Mina pengar tas ifrån Swedbanks bankkort, som alltså är kopplat till mitt konto i Swedbank, kortet är sedan tidigare godkänt hos TW.

 

Jag för över xx antal kronor och vill ha THB på ett konto i Bangkok Bank.

 

Varför tar det en dag för mig mot en minut hos frogfish?

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev lasseiudon:

Sett flera som säger att det gått typ blixtsnabbt med Transferwise, för mig själv brukar det alltid ta typ en dag. Undrar hur ni gör och beskriver därför hur jag gör och sedan kan kanske någon tipsa om hur man får det att gå  snabbare:

 

Jag har självklart ett godkänt konto hos TW. Mina pengar tas ifrån Swedbanks bankkort, som alltså är kopplat till mitt konto i Swedbank, kortet är sedan tidigare godkänt hos TW.

 

Jag för över xx antal kronor och vill ha THB på ett konto i Bangkok Bank.

 

Varför tar det en dag för mig mot en minut hos frogfish?

Det är lite olika för mig också. Så här brukar det funka för mig.

 

Jag för över från svenskt debet/kreditkort till Bangkok Bank.

Måndag till fredag före 18 (svensk tid) tar det oftast bara några minuter. Ibland tar det dock några timmar, nån gång har det tagit till dagen efter. Varför det skiljer i tid vet jag inte.

Fredag kväll till söndag kväll är sämre. Det verkar bli utbetalning tidigt måndag morgon då. Kanske nån begränsning för helger.

 

Så jag räknar med att det tar en dag (må-fre) och ej över helger. Att det tar nån minut ibland eller några timmar för det mesta är bara en bonus. I vilket fall är det både snabbare och bättre pris (i de flesta mina fall) än banköverföring från svensk bank.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev lasseiudon:

Sett flera som säger att det gått typ blixtsnabbt med Transferwise, för mig själv brukar det alltid ta typ en dag. Undrar hur ni gör och beskriver därför hur jag gör och sedan kan kanske någon tipsa om hur man får det att gå  snabbare:

 

Jag har självklart ett godkänt konto hos TW. Mina pengar tas ifrån Swedbanks bankkort, som alltså är kopplat till mitt konto i Swedbank, kortet är sedan tidigare godkänt hos TW.

 

Jag för över xx antal kronor och vill ha THB på ett konto i Bangkok Bank.

 

Varför tar det en dag för mig mot en minut hos frogfish?

Tar en dag för mig också, ibland två. För du över från Swedbank så ska det först till seb och då beror det nog på vilken tid du för över det. Tror brytpunkten är 13.00? Sen kan du välja olika avgifter med olika snabbhet.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2020-02-26 at 17:11, skrev lasseiudon:

Sett flera som säger att det gått typ blixtsnabbt med Transferwise, för mig själv brukar det alltid ta typ en dag. Undrar hur ni gör och beskriver därför hur jag gör och sedan kan kanske någon tipsa om hur man får det att gå  snabbare:

 

Jag har självklart ett godkänt konto hos TW. Mina pengar tas ifrån Swedbanks bankkort, som alltså är kopplat till mitt konto i Swedbank, kortet är sedan tidigare godkänt hos TW.

 

Jag för över xx antal kronor och vill ha THB på ett konto i Bangkok Bank.

 

Varför tar det en dag för mig mot en minut hos frogfish?

För mig brukar det vara så att det bara tar några minuter innan TW meddelar att pengarna är överförda, däremot verkar Bangkok Bank vara lite sega. Gör jag överföringen på morgonen, verkar det som att pengarna kommer in på Bangkok Bank kl 14.01, har i alla fall varit så de senast gångerna, exakt samma minut.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...