Jump to content
IGNORERAD

Svenska kronan VS Thai baht


StefanJ

Recommended Posts

14 hours ago, spooncreek said:

Det är ingen fantasivärld, det landar nog däruppe runt 40 millar även i år. Hittills i år, jan-sep 29 millar.

2010 var det totalt 15 miljoner.

 

Thailands turistindustri är fortsatt stark men känner såklart av den starka THB också.

Undrar just var "arrivals" egentligen betyder, ingår de som mellanlandar och sen åker vidare också?

Jag kan bara säga vad jag ser med mina egna ögon på flygplatsen och Bangkok, det är betydligt mindre turister jfr med tidigare. Men, dom kanske är någon annanstans.

 

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk
1 timme sedan, skrev Herluf:

Undrar just var "arrivals" egentligen betyder, ingår de som mellanlandar och sen åker vidare också?

Jag kan bara säga vad jag ser med mina egna ögon på flygplatsen och Bangkok, det är betydligt mindre turister jfr med tidigare. Men, dom kanske är någon annanstans.

 

 

 

 

 

De som åker vidare går direkt till transit.

 

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev Soengsang:

Haha den possenten......

Men ärligt gör jag jag av med mindre, har ju sänkt lönen med väldigt mycket de senaste åren iom kurserna.

Ja det skulle ju vara ytterligare ett sätt att hålla uppe siffrorna. Räkna om till utländsk valuta och använda det i stället.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

15 timmar sedan, skrev Fritz:

Tänkte nog väldigt fel där, solly. :blind:

Egentligen inte men nu har ju även antalet turister minskat.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Esspe:

Egentligen inte men nu har ju även antalet turister minskat.

Men själva påstår dom väl att antalet ökar, om än i minskad takt. F-n trot som Rellingen sa. 

"Affected by global tension, Thai tourism in the first half this year saw foreign arrivals grow only 1.4% to 19.7 million, prompting the ministry to shave its target in July from 41.3 million to 40.2 million."

https://www.bangkokpost.com/travel/1734411/tourism-boss-snips-2019-foreign-arrivals

 

 

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev Herluf:

Undrar just var "arrivals" egentligen betyder, ingår de som mellanlandar och sen åker vidare också?

Jag kan bara säga vad jag ser med mina egna ögon på flygplatsen och Bangkok, det är betydligt mindre turister jfr med tidigare. Men, dom kanske är någon annanstans.

 

 

 

 

Att de är mindre kanske beror på att de flesta är kineser...😉

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minutes ago, frogfish said:

Att de är mindre kanske beror på att de flesta är kineser...😉

Många syns inte ens med blotta ögat, annat än för arrival-räknaren....

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Fritz:

Men själva påstår dom väl att antalet ökar, om än i minskad takt. F-n trot som Rellingen sa. 

"Affected by global tension, Thai tourism in the first half this year saw foreign arrivals grow only 1.4% to 19.7 million, prompting the ministry to shave its target in July from 41.3 million to 40.2 million."

https://www.bangkokpost.com/travel/1734411/tourism-boss-snips-2019-foreign-arrivals

 

 

Det var första halvåret det. Det har nog inte blivit bättre sen dess men det gäller att hålla skenet uppe. 

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

48 minuter sedan, skrev frogfish:

Att de är mindre kanske beror på att de flesta är kineser...😉

Kineserna tillhör en förgången tid, nu är det indierna som räknas. 

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

15 minuter sedan, skrev Esspe:

Kineserna tillhör en förgången tid, nu är det indierna som räknas. 

De kanske också är "mindre"...

Link to comment
Dela på andra sajter

19 minuter sedan, skrev frogfish:

De kanske också är "mindre"...

Mmm dom kanske är så mycket mindre att dom inte registreras av Immi på Suvvan.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

11 hours ago, Herluf said:

Undrar just var "arrivals" egentligen betyder, ingår de som mellanlandar och sen åker vidare också?

Jag kan bara säga vad jag ser med mina egna ögon på flygplatsen och Bangkok, det är betydligt mindre turister jfr med tidigare. Men, dom kanske är någon annanstans.

 

 

 

 

Inte de som mellanlandar, men däremot klockas väl sådana som jag in typ 5-10 grr om året, vid varje inresa.

Men, oavsett om det ger en del mindre  fel så var antalet turister per år enligt statistiken lite avrundat 15 miljoner år 2007 när jag första gången landade på thailändsk mark, nu är det cirka 40 miljoner. En rätt rejäl ökning.

 

Passagerarstatistiken totalt på Suvvan är väl också den bara upp, och Don Mueang har sedan några år öppnat upp för internationell trafik igen. U-Tapao har utökat. Und so weiter.

 

Turisterna blir bara fler och fel. Sen matchar efterfrågan med utbud inte alltid särskilt bra i tex Sin City, vilket innebär en hel det rätt tomma ställen. Men det är en annan diskussion som också varit uppe förr. 

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

On 11/1/2019 at 8:31 AM, Herluf said:

Undrar just var "arrivals" egentligen betyder, ingår de som mellanlandar och sen åker vidare också?

Jag kan bara säga vad jag ser med mina egna ögon på flygplatsen och Bangkok, det är betydligt mindre turister jfr med tidigare. Men, dom kanske är någon annanstans.

 

 

 

 

Jag har snittat på minst 2 in- och utresor i drygt 20 år och nog blir det ständigt fler turister. Visst är det mindre köer i år jämfört med de senaste 2-3 åren men det beror på att de är betydligt bättre på att hålla alla "kassor" öppna. 

 

Jag tror att det är nästan omöjligt att dribbla med arrivalssiffror, det går att jämföra mot IATA-siffror etc, och dessutom skulle de då behöva fortsätta fiffla i all evighet. Dock tycker jag Thailand lägger alldeles för stor vikt vid den siffran; 10 budgetturister som stannar i 5 dagar och totalt spenderar 20,000 Baht är ju mindre värt för Thailand än en lyxturist som stannar i 5 dagar och bränner 50,000 Baht.

 

Att sammanställa hur mycket turister spenderar i Thailand blir dock lite av en gissningslek då så mycket fortfarande omsätts cash som är svårt att spåra. Skulle tro att mindre än hälften av alla turistinkomster i exempelvis Pattaya betalas med kort eller dyker upp i något företags bokföring.

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

3 hours ago, Atom said:

Jag har snittat på minst 2 in- och utresor i drygt 20 år och nog blir det ständigt fler turister. Visst är det mindre köer i år jämfört med de senaste 2-3 åren men det beror på att de är betydligt bättre på att hålla alla "kassor" öppna. 

 

Jag tror att det är nästan omöjligt att dribbla med arrivalssiffror, det går att jämföra mot IATA-siffror etc, och dessutom skulle de då behöva fortsätta fiffla i all evighet. Dock tycker jag Thailand lägger alldeles för stor vikt vid den siffran; 10 budgetturister som stannar i 5 dagar och totalt spenderar 20,000 Baht är ju mindre värt för Thailand än en lyxturist som stannar i 5 dagar och bränner 50,000 Baht.

 

Att sammanställa hur mycket turister spenderar i Thailand blir dock lite av en gissningslek då så mycket fortfarande omsätts cash som är svårt att spåra. Skulle tro att mindre än hälften av alla turistinkomster i exempelvis Pattaya betalas med kort eller dyker upp i något företags bokföring.

Jag åker Thailand-Sverige 5 ggr per år sedan 15 år tillbaka, har aldrig sett så lite turister som nu. Sista gångerna jag landat här, juli och oktober, har det inte varit någon kö genom immigrationen vid ankomst. Men, vi har alla lite olika syn på detta, som i Pattaya på Halloween, enligt vissa var det helt tomt, slår vad om att vissa tyckte det var helt fullt....

 

https://forum.thaivisa.com/topic/1131918-Pattaya-halloween-the-only-scary-thing-was-the-complete-lack-of-tourists/

Link to comment
Dela på andra sajter

Captain Morgan
On 10/31/2019 at 2:53 PM, Esspe said:

"The currency issue led the Tourism Council of Thailand to downgrade its prediction for foreign tourist arrivals this year to 39.7 million from 40.1 million, cutting the tourism revenue projection to 1.95 trillion baht from 2.13 trillion baht.

The strong baht is projected to cut individual tourism spending to 4,000 baht a day from 6,000-7,000 baht a day."

 

Undrar om dom räknar in hotell i vad dom spenderar?

 

https://www.bangkokpost.com/business/1783664/baht-vexes-tourism-groups

 

Det spelar nog inte så stor roll hur många som går igenom immigration, om det är 39 eller 40 miljoner.

Viktigare är:

1. Hur många dagar varje besökare stannar.
2. Hur mycket varje besökare spenderar per dag.

 

Den starka Bahten har bäddat för en kris inom turistindustrin här nästa år men denna gången kan det ju knappast komma som en överraskning.

Tror att många turister kan tänka sig att testa Filippinerna, Vietnamn, Bali eller Penang istället och det tråkiga med det är att de kanske upptäcker att det passar dem bättre än Thailand i framtiden.

Om thaiarna skulle lyckas hålla uppe antalet besökare nästa år men att det blir fler kineser och indier istället för faranger så kommer i alla fall både antalet besöksdagar och spenderat kapital att minska betydligt.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2019-10-17 at 11:45, skrev Fritz:

Sida upp och sida ner  kan man i tråden läsa att den urusla svenska kronkursen vs THB helt beror på Löfvens och Ingves inkompetens och för dom som hävdar det borde informationen att den Norska kronan fallit ännu mer än den Svenska dom sista fem åren vara av intresse. Men jag har mina tvivel. :he:

Enl. vänstern och med flera så har Löfven del i den svaga kronan?


https://omni.se/a/kJxKqQ

97282BC9-1878-4CDA-BC0A-6FF7D090E907.thumb.png.08b4e48742d076502ff0ebc4df7f33c7.png

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Soengsang:

Enl. vänstern och med flera så har Löfven del i den svaga kronan?


https://omni.se/a/kJxKqQ

97282BC9-1878-4CDA-BC0A-6FF7D090E907.thumb.png.08b4e48742d076502ff0ebc4df7f33c7.png

Jaha så man ska behöva bli västerpartist också ....jaja vad gör man inte för några Leo extra 😋

Link to comment
Dela på andra sajter

Captain Morgan
8 hours ago, Soengsang said:

Enl. vänstern och med flera så har Löfven del i den svaga kronan?


https://omni.se/a/kJxKqQ

97282BC9-1878-4CDA-BC0A-6FF7D090E907.thumb.png.08b4e48742d076502ff0ebc4df7f33c7.png

 

Lama Löfvet kan knappast belastas för sina beslut eftersom han aldrig tar några.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minutes ago, Captain Morgan said:

 

Lama Löfvet kan knappast belastas för sina beslut eftersom han aldrig tar några.

 

Han är som ett löv i vinden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Måtte de lyckas

https://www.nationthailand.com/business/30378120?utm_source=homepage_hilight&utm_medium=internal_referral&fbclid=IwAR1fmarsllvc6gIGUjC8s1CtTdM88CTiEgw4vr-nTJYlfHXlIKZ_Z_QXKCc

Central bank takes extraordinary steps to cool off baht

The measures are designed to curb the baht’s rapid rise in value, in the past few days to a six-year high against the dollar. Most analysts believe its value will stay around Bt30 per dollar this year but could surpass that level next year or hover between Bt28-Bt29. Exporters would prefer to see Bt32.Veerathai credited the baht’s rise largely to a high current-account surplus of $26.4 billion in the first nine months of this year. Foreign direct investment in the same period was also high, at nearly $8 billion, leading to total inflow of $34.4 billion, whereas the outflow from the stock and bond markets was $3.1 billion. “This shows that current-account surplus, not funds flowing out of the financial market, has had the largest effect on the baht’s value,” he said.

 

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

55 minuter sedan, skrev spooncreek:

Måtte de lyckas

https://www.nationthailand.com/business/30378120?utm_source=homepage_hilight&utm_medium=internal_referral&fbclid=IwAR1fmarsllvc6gIGUjC8s1CtTdM88CTiEgw4vr-nTJYlfHXlIKZ_Z_QXKCc

Central bank takes extraordinary steps to cool off baht

The measures are designed to curb the baht’s rapid rise in value, in the past few days to a six-year high against the dollar. Most analysts believe its value will stay around Bt30 per dollar this year but could surpass that level next year or hover between Bt28-Bt29. Exporters would prefer to see Bt32.Veerathai credited the baht’s rise largely to a high current-account surplus of $26.4 billion in the first nine months of this year. Foreign direct investment in the same period was also high, at nearly $8 billion, leading to total inflow of $34.4 billion, whereas the outflow from the stock and bond markets was $3.1 billion. “This shows that current-account surplus, not funds flowing out of the financial market, has had the largest effect on the baht’s value,” he said.

 

https://forum.thaivisa.com/topic/1132678-thai-baht-dips-after-central-bank-rate-cut-others-lower/

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev spooncreek:

Måtte de lyckas

https://www.nationthailand.com/business/30378120?utm_source=homepage_hilight&utm_medium=internal_referral&fbclid=IwAR1fmarsllvc6gIGUjC8s1CtTdM88CTiEgw4vr-nTJYlfHXlIKZ_Z_QXKCc

Central bank takes extraordinary steps to cool off baht

The measures are designed to curb the baht’s rapid rise in value, in the past few days to a six-year high against the dollar. Most analysts believe its value will stay around Bt30 per dollar this year but could surpass that level next year or hover between Bt28-Bt29. Exporters would prefer to see Bt32.Veerathai credited the baht’s rise largely to a high current-account surplus of $26.4 billion in the first nine months of this year. Foreign direct investment in the same period was also high, at nearly $8 billion, leading to total inflow of $34.4 billion, whereas the outflow from the stock and bond markets was $3.1 billion. “This shows that current-account surplus, not funds flowing out of the financial market, has had the largest effect on the baht’s value,” he said.

 

Vad jag inte begriper är att investeringar fortsätter när alla verkar vilja ha en lägre kurs på bahten? Positivt med aktie/obligations utflödet men var landar investeringar då? Är det fortfarande pengar till infrastukturen som matas in?

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

Captain Morgan
On 11/6/2019 at 10:04 PM, Esspe said:

Vad jag inte begriper är att investeringar fortsätter när alla verkar vilja ha en lägre kurs på bahten? Positivt med aktie/obligations utflödet men var landar investeringar då? Är det fortfarande pengar till infrastukturen som matas in?

 

Det börjar faktiskt likna åren innan förra krisen 1997 när hela Bangkok var full av byggkranar.

Condo/Kontors byggen överallt som byggdes med lånade USD (låg ränta) men med framtida budgeterad inkomst (försäljning/uthyrning) i Thai baht.
När Bahten sjönk i värde skulle USD lånen betals tillbaka från tilltänkta inkomster i Thai baht = Det gick åt helvete.

 

Här är några nytagna Bangkokfoton som väcker minnen. De ser ut att bygga massor av studio apartments över hela stan, normalt 26-36 m2. Behövs de?
Undrar just om de har lånat i Euro/SGD/Yen (låg ränta) denna gång, om så är fallet får inte Bahten sjunka för mycket i värde för då går det åt helvete igen. Dessutom måste ju lägenheterna säljas, finns det köpare?

Att staten har stora valutareserver är bra men de går snart åt vid en kris då de måste användas till att snabbt dra igång stora infrastrukturprojekt som kanske inte ens behövs.
Håll i hatten, om det börjar ryktas om en kris och finansministern går ut och dementerar dessa rykten så är krisen ett faktum, annars hade han varit tyst.
Först då kan vi kanske räkna med ett stort och snabbt ras i Bahten. Det finns nämligen ett fenomen i finansvärlden som kallas "The electronic herd", vilket i vissa fall symboliserar att alla investerare trycker på exit knappen samtidigt.

 

BKK Bygge 21.jpg

BKK Bygge 22.jpg

BKK Bygge 23.jpg

BKK Bygge 24.jpg

BKK Bygge 25.jpg

BKK Bygge 26.jpg

BKK Bygge 27.jpg

BKK Bygge 28.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...