Jump to content
IGNORERAD

Svenska kronan VS Thai baht


StefanJ

Recommended Posts

38 minuter sedan, skrev Atom:

Jag pratade förra veckan med min Investment Manager på Krungsri samt frugans väninna som är valutaexpert på en av världens största banker; Thailands största valutaexpert, i alla fall enligt henne själv. Båda är överens om att Bahten, enligt nationalekonomins alla regler, ligger där den ska ligga mot USD och Euro. Den stärks ungefär 10% mot Euron vid ett avtalslöst Brexit och försvagas ungefär 5% vid en ordnad Brexit och 10% om Brexit på något mirakulöst sätt undviks. Och ungefär där, om inte ännu starkare, kommer Bahten ligga närmaste 6-12 månaderna. Orsakerna till den starka Bahten är, som ni nog läst, en väldigt stark handelsbalans, stora valutareserver samt relativt hög ränta i förhållande till inflation. Thailand är redan satt under USA's lupp som valutamanipulator så väldigt lite regering och centralbank kan göra. Efter 6-12 månader kommer dock nationalekonomiska naturlagar att successivt sänka Bahten; minskad export och turism pga den starka Bahten kommer göra handelsbalansen och valutareserven mindre imponerande och vi är tillbaka på ett jämviktsläge runt 33 och 38 mot USD respektive Euro. Vad det blir mot lilla SEK har de givetvis ingen aning om, eller intresse för, men knappa 4 låter väl rimligt om 1 till 2 år.

 

Den stora valutaexperten inflikade dock att det mycket väl också kan bli ett fall för Bahten på 30% under året. Anledningen till det är densamma som ett antal uppseendeväckande tidningsrapporter nu i veckan och för två veckor sedan och samma anledning som gör att Thaibörsen sjunkit 3% sedan torsdagslunch medan övriga Asien gått upp. Mer om det går inte att finna i thailändsk media men läser man mellan raderna, känner någon insatt thailändare eller googlar på lite mer djuplodande internationell media så kan man få lite mer kött på benen. Inte ett ämne som kan diskuteras här.   

Bathèn ligger säker rätt, men något jag är förvånad över är att byggbommen hållt sig i Thailand utan krascha.

1118651389_47milj.thumb.jpg.dbbc713624388fae96958304efcb5998.jpg

 

4,7 milj Bath för husen bakom muren i Ayutthaya bara Thai som bor där

Tog mindre än 1 år att bygga omr. fylla ut ca 3m högt 150*600m ( fd. risfält )

Husen kom i block.

Ändrades av Dolle
Link to comment
Dela på andra sajter

17 hours ago, Dolle said:

Bathèn ligger säker rätt, men något jag är förvånad över är att byggbommen hållt sig i Thailand utan krascha.

1118651389_47milj.thumb.jpg.dbbc713624388fae96958304efcb5998.jpg

 

4,7 milj Bath för husen bakom muren i Ayutthaya bara Thai som bor där

Tog mindre än 1 år att bygga omr. fylla ut ca 3m högt 150*600m ( fd. risfält )

Husen kom i block.

Ett hus på ett risfält, 4,7 miljoner.....Om inte detta är en bubbla, vad är då bubbla?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jordbromannen
5 timmar sedan, skrev Captain Morgan:

 

Håll ut gubbar, inget varar i evighet.

Här är kursen sedan 1960.

Som sämst fick vi 2.6128 och som bäst 6.9955.

 

SEK-THB 1960.png

På vilken sida kan man hämta kurserna så här långt tillbaka? Kul att se och kursen har ju varit sämre än nu, någon gång i mitten av kurvan. Blir det typ 1985-1990 eller liknande som kursen var sämre?

Link to comment
Dela på andra sajter

11 timmar sedan, skrev Captain Morgan:

 

Håll ut gubbar, inget varar i evighet.

Här är kursen sedan 1960.

Som sämst fick vi 2.6128 och som bäst 6.9955.

 

SEK-THB 1960.png

Januari-98 fick jag 7,16 för kronan!!!

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

16 minuter sedan, skrev måne:

Januari-98 fick jag 7,16 för kronan!!!

Jo jag vet! Fick 7.20 som högst! 

Ej svartväxlare.  Dom lärde jag känna senare😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Captain Morgan
2 hours ago, Issanbonde said:

Jo jag vet! Fick 7.20 som högst! 

Ej svartväxlare.  Dom lärde jag känna senare😎

 

Det fanns säkert växlingskontor som gav mer än den officiella kursen i början av Asienkrisen 97/98.

Minns att jag fick 18% i årsränta på bankkontot i den där vevan och det var panik överallt i Asien.

 

Minns också att åren innan krisen var det en byggboom av sållan skådat slag i Thailand och en del byggskelett står fortfarande att finna lite här och där.
Efter 1 juli -97, då bubblan sprack, tog det ungefär 1.5 år innan fastighetspriserna slog i botten i Bangkok då många försökte hålla emot i början.

Det låg tjocka kataloger på Thaibankerna med konfiskerade fastigheter till salu. Påminde i mångt och mycket om fastighetskrisen i Sverige i början av 90-talet med samma PANIK.

 

Kommer det att hända igen?  

 

Link to comment
Dela på andra sajter

25 minuter sedan, skrev Captain Morgan:

 

Det fanns säkert växlingskontor som gav mer än den officiella kursen i början av Asienkrisen 97/98.

Minns att jag fick 18% i årsränta på bankkontot i den där vevan och det var panik överallt i Asien.

 

Minns också att åren innan krisen var det en byggboom av sållan skådat slag i Thailand och en del byggskelett står fortfarande att finna lite här och där.
Efter 1 juli -97, då bubblan sprack, tog det ungefär 1.5 år innan fastighetspriserna slog i botten i Bangkok då många försökte hålla emot i början.

Det låg tjocka kataloger på Thaibankerna med konfiskerade fastigheter till salu. Påminde i mångt och mycket om fastighetskrisen i Sverige i början av 90-talet med samma PANIK.

 

Kommer det att hända igen?  

 

Yes!

Link to comment
Dela på andra sajter

16 timmar sedan, skrev Captain Morgan:

 

Håll ut gubbar, inget varar i evighet.

Här är kursen sedan 1960.

Som sämst fick vi 2.6128 och som bäst 6.9955.

 

SEK-THB 1960.png

Vad fan hände 1997, när Bahten rasade från under 3 per krona till nästan 7???

 

Var det SARS, eller vad?

 

 

MVH

 

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

5.50 når vi anlände Thailand i början på december -97 och 7.10 när jag växlade sista gången för inköpen inför hemresa slutet på januari!

Link to comment
Dela på andra sajter

Så detta i lördags, nu har det tagit skruv i bl.a DI. Men karln har ju rätt som "vanligt"...

BE CAREFUL!! The toe you step on today may be connected to the ass you have to kiss tomorrow!

Link to comment
Dela på andra sajter

"The currency issue led the Tourism Council of Thailand to downgrade its prediction for foreign tourist arrivals this year to 39.7 million from 40.1 million, cutting the tourism revenue projection to 1.95 trillion baht from 2.13 trillion baht.

The strong baht is projected to cut individual tourism spending to 4,000 baht a day from 6,000-7,000 baht a day."

 

Undrar om dom räknar in hotell i vad dom spenderar?

 

https://www.bangkokpost.com/business/1783664/baht-vexes-tourism-groups

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minutes ago, Esspe said:

"The currency issue led the Tourism Council of Thailand to downgrade its prediction for foreign tourist arrivals this year to 39.7 million from 40.1 million, cutting the tourism revenue projection to 1.95 trillion baht from 2.13 trillion baht.

The strong baht is projected to cut individual tourism spending to 4,000 baht a day from 6,000-7,000 baht a day."

 

Undrar om dom räknar in hotell i vad dom spenderar?

 

https://www.bangkokpost.com/business/1783664/baht-vexes-tourism-groups

Från 40.1 till 39.7...😂 Dom lever i en komplett fantasivärld! Inte nog med att det är betydligt färre som vill hit, de som kommer spenderar allt mindre pga den extrema Bahten. Hoppas att vi ÄNTIGEN ska få den efterlängtade ekonomiska kraschen nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Herluf:

Från 40.1 till 39.7...😂 Dom lever i en komplett fantasivärld! Inte nog med att det är betydligt färre som vill hit, de som kommer spenderar allt mindre pga den extrema Bahten. Hoppas att vi ÄNTIGEN ska få den efterlängtade ekonomiska kraschen nu.

"cutting the tourism revenue projection to 1.95 trillion baht from 2.13 trillion baht. 

The strong baht is projected to cut individual tourism spending to 4,000 baht a day from 6,000-7,000 baht a day."

 

Totalen sjunker med ca 9 % medans snittet spenderat per dag sjunker över 30 %. Förklara för mig, tack.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev Esspe:

"cutting the tourism revenue projection to 1.95 trillion baht from 2.13 trillion baht. 

The strong baht is projected to cut individual tourism spending to 4,000 baht a day from 6,000-7,000 baht a day."

 

Totalen sjunker med ca 9 % medans snittet spenderat per dag sjunker över 30 %. Förklara för mig, tack.

Förra året gjorde Kalle av med 15000 per dag i Pattaya.

Idag gör Kalle av med bara 10000 per dag.

 

Är nog så de syftar.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev Esspe:

"cutting the tourism revenue projection to 1.95 trillion baht from 2.13 trillion baht. 

The strong baht is projected to cut individual tourism spending to 4,000 baht a day from 6,000-7,000 baht a day."

 

Totalen sjunker med ca 9 % medans snittet spenderat per dag sjunker över 30 %. Förklara för mig, tack.

Om antalet turister ökar så kan väl ekvationen gå ihop eller tänker jag fel ?

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 hours ago, Herluf said:

Från 40.1 till 39.7...😂 Dom lever i en komplett fantasivärld! Inte nog med att det är betydligt färre som vill hit, de som kommer spenderar allt mindre pga den extrema Bahten. Hoppas att vi ÄNTIGEN ska få den efterlängtade ekonomiska kraschen nu.

Det är ingen fantasivärld, det landar nog däruppe runt 40 millar även i år. Hittills i år, jan-sep 29 millar.

2010 var det totalt 15 miljoner.

 

Thailands turistindustri är fortsatt stark men känner såklart av den starka THB också.

Link to comment
Dela på andra sajter

15 minuter sedan, skrev Fritz:

Om antalet turister ökar så kan väl ekvationen gå ihop eller tänker jag fel ?

Tänkte nog väldigt fel där, solly. :blind:

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev Soengsang:

Förra året gjorde Kalle av med 15000 per dag i Pattaya.

Idag gör Kalle av med bara 10000 per dag.

 

Är nog så de syftar.

Jo jag förstår hur dom menar men skillnaden i procent är väldigt stor. Borde innebära att antalet turister inte sjunker lika mycket som vad dom gör av med dagligen, tror jag :)

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Esspe:

Jo jag förstår hur dom menar men skillnaden i procent är väldigt stor. Borde innebära att antalet turister inte sjunker lika mycket som vad dom gör av med dagligen, tror jag :)

Haha den possenten......

Men ärligt gör jag jag av med mindre, har ju sänkt lönen med väldigt mycket de senaste åren iom kurserna.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...