Jump to content
IGNORERAD

Svenska kronan VS Thai baht


StefanJ

Recommended Posts

55 minuter sedan, skrev spooncreek:

Ja, det är eländigt med SEK-kursens utveckling. Jag lider av det varje dag, vilket såvitt jag vet inte du gör? Kan ha fel där såklart. Skit är det oavsett.

 

Att Trumpen gör det mesta fel finns det ganska många som skriver under på bland annat jag, men mer viktigt en majoritet av jänkarna. Får se hur det faller ut i nästa val. Antagligen vinner han igen eftersom stödet i de så kallade "swing states " kan hålla över nästa val.

 

Lövet..."de flesta här försvarar honom" skriver du och följer upp med  att (de flesta här) tycker "Lövet gör det mesta rätt". Hur tänkte du när du skrev de raderna, eller tänkte du inte alls? Väl bekomme i så fall, men prova någon gång att tänka efter innan du skriver  dina bittra inlägg.

Hur tänkte du själv . Vad är det fel med det jag skrev. Förklara eller som vanligt har du ingen åsikt. Använd hjärnan till att tänka med. Hur manga röstade på Lövet???

Link to comment
Dela på andra sajter

31 minuter sedan, skrev Esspe:

90 %??? Den siffran får du nog länka till. Runt 25 får jag fram och USA ca 78% 2018 och beräknat till ca 105% nästa år.

 

https://www.ekonomifakta.se/fakta/offentlig-ekonomi/statsbudget/statsskulden/

 

Är den "privata" skuldsättningen för svenska folket som avses, inte statsskulden. Dvs de svenska hushållen är skuldsatta motsvarande ca 90% av BNP
 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev John Khonken:

Svenska kronan har nått sin lägsta kurs mot dollar på 17 år. Det går bra för Sverige eller hur. Och ledaren för Usa är hatobjeket nummer ett.  Och dom flesta här försvarar vår andlige ledare Lövet.

I dom flestas ögon gör Trumpen allt fel och Lövet det mesta rätt. Visst är det roligt.  Skulle vara roligt att veta varför????

Snurrigt, iallafall delvis snurrigt...

Vilka här försvarar Löfvén?

Sen är det nog några som hatar Trump, men jag är inte säker på att de är i majoritet på MPR, själv tycker jag om att Trump rör om i USA.

 

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev John Khonken:

Svenska kronan har nått sin lägsta kurs mot dollar på 17 år. Det går bra för Sverige eller hur. Och ledaren för Usa är hatobjeket nummer ett.  Och dom flesta här försvarar vår andlige ledare Lövet.

I dom flestas ögon gör Trumpen allt fel och Lövet det mesta rätt. Visst är det roligt.  Skulle vara roligt att veta varför????

Läser vi samma forum???

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev acarls:

Är den "privata" skuldsättningen för svenska folket som avses, inte statsskulden. Dvs de svenska hushållen är skuldsatta motsvarande ca 90% av BNP
 

OK, det är ju en annan sak.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

35 minuter sedan, skrev Esspe:

90 %??? Den siffran får du nog länka till. Runt 25 får jag fram och USA ca 78% 2018 och beräknat till ca 105% nästa år.

 

https://www.ekonomifakta.se/fakta/offentlig-ekonomi/statsbudget/statsskulden/

 

Hmm det där är statsskulden Kommunernas skulder är inte med och inte folkets heller...

 

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Esspe:

OK, det är ju en annan sak.

Ja man vill ju helst inte klicka på en länk till "samnytt" som läggs in.... 😎, men jag blev liksom du mycket förvånad över dessa siffror.
(Nu får man ta och rensa webbhistoriken....)

Link to comment
Dela på andra sajter

23 minutes ago, John Khonken said:

Hur tänkte du själv . Vad är det fel med det jag skrev. Förklara eller som vanligt har du ingen åsikt. Använd hjärnan till att tänka med. Hur manga röstade på Lövet???

Om du pratar om det senaste svenska valet så röstade väl knappa 30 % på det partiet "Lövet leder". Knappast någon majoritet.  Men det var ju inte det du menade när du skrev "de flesta här" eller hur.....utan MPR.  Och på detta eminenta forum skulle jag tveklöst säga att under 10 % är anhängare till Lövets parti. Och då har jag troligen jävligt bred marginal nedåt på den gissningen.

 

Apropå ingenting... Tänka efter före är som sagt bra ibland.

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

Captain Morgan

Ingen trevlig växelkurs som blir allt värre, kronan rasar samtidigt som Bahten stiger i värde. 

För drygt fem år sedan var växelkursen 1.00 krona = 5.10 Baht. Nu är 1.00 krona = 3.18 Baht. 

Det är katastrof men ställer inte bara till problem för svenska pensionärsflyktingar utan skapar också stora problem för den thailändska exporten och turismen.

 

Orsaker:

1. Usel penningpolitik i Sverige.
2. Stort inflöde av kapital till Thailand för investeringar i thailändska statsobligationer som anses mycket säkra och ger skaplig ränta.

 

 

 

SEK to THB.png

Link to comment
Dela på andra sajter

17 timmar sedan, skrev spooncreek:

Om du pratar om det senaste svenska valet så röstade väl knappa 30 % på det partiet "Lövet leder". Knappast någon majoritet.  Men det var ju inte det du menade när du skrev "de flesta här" eller hur.....utan MPR.  Och på detta eminenta forum skulle jag tveklöst säga att under 10 % är anhängare till Lövets parti. Och då har jag troligen jävligt bred marginal nedåt på den gissningen.

 

Apropå ingenting... Tänka efter före är som sagt bra ibland.

Sakfrågan vad jag skrev. Vad tycker du om det???

Link to comment
Dela på andra sajter

1 hour ago, Captain Morgan said:

Ingen trevlig växelkurs som blir allt värre, kronan rasar samtidigt som Bahten stiger i värde. 

För drygt fem år sedan var växelkursen 1.00 krona = 5.10 Baht. Nu är 1.00 krona = 3.18 Baht. 

Det är katastrof men ställer inte bara till problem för svenska pensionärsflyktingar utan skapar också stora problem för den thailändska exporten och turismen.

 

Orsaker:

1. Usel penningpolitik i Sverige.
2. Stort inflöde av kapital till Thailand för investeringar i thailändska statsobligationer som anses mycket säkra och ger skaplig ränta.

 

 

 

SEK to THB.png

Kunde lika gärna vara en graf över varumärket sveriges värde.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 hour ago, John Khonken said:

Sakfrågan vad jag skrev. Vad tycker du om det???

Vad menar du att din sakfråga var? Vänligen repetera. 

Link to comment
Dela på andra sajter

On ‎2019‎-‎07‎-‎29 at 10:59, skrev spooncreek:

Så kan det nog gå långsiktigt i ett land där alltför många gnäller för mycket och arbetar för lite. Konkurrenskraften mot Kina, Indien och länder i Sydostasien blir dålig. I-land blir till U-land och vice versa. 

Ja eller så har vi för många i tärande arbete, vi har den högsta skatten men inte den bästa vården, skolan mm. Stat och kommun har för många anställda som inte tillför så mycket, har blivit bättre senaste 10 åren men mycket finns kvar att göra. Sen kan vi inte alla räkna in restid som arbetstid som en del verkar göra.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev bambam:

Ja eller så har vi för många i tärande arbete, vi har den högsta skatten men inte den bästa vården, skolan mm. Stat och kommun har för många anställda som inte tillför så mycket, har blivit bättre senaste 10 åren men mycket finns kvar att göra. Sen kan vi inte alla räkna in restid som arbetstid som en del verkar göra.

Och vad menar du med tärande arbeten och vem jobbar i dessa?

 

Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev Alarik:

Och vad menar du med tärande arbeten och vem jobbar i dessa?

Nu vet jag ju inte exakt vad @bambam menade, men annars är närande och tärande sektorer (och arbeten inom dessa) nåt som de flesta borde lärt sig på samhällskunskapen i grundskolan.

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

27 minuter sedan, skrev frogfish:

Nu vet jag ju inte exakt vad @bambam menade, men annars är närande och tärande sektorer (och arbeten inom dessa) nåt som de flesta borde lärt sig på samhällskunskapen i grundskolan.

 

 

”Närande och tärande” var ord som Bo Södersten på 1990-talet använde när han under 90-talet försökte motivera att den offentliga sektorn måste minska.

Att de uttrycken skulle ha använts i undervisningen på samhällskunskapen i grundskolan får stå för dig.

 

Med resonemang som vissa t ex ekonomer, företrädare för näringslivet och fackförbund som Metall (Industriarbetare ”skapar värde” medan offentliganställda ”gör av med” resurserna som industrin skapat) för så

finns det faktiskt i stort sett bara några få "närande" yrkesgrupper och den ojämförligt största är bönderna.

Andra yrkesgrupper "tär" på den resurs som bönderna skapar. Annat är ju "onödigt".

 

Link to comment
Dela på andra sajter

48 minuter sedan, skrev Alarik:

”Närande och tärande” var ord som Bo Södersten på 1990-talet använde när han under 90-talet försökte motivera att den offentliga sektorn måste minska.

Att de uttrycken skulle ha använts i undervisningen på samhällskunskapen i grundskolan får stå för dig.

 

Med resonemang som vissa t ex ekonomer, företrädare för näringslivet och fackförbund som Metall (Industriarbetare ”skapar värde” medan offentliganställda ”gör av med” resurserna som industrin skapat) för så

finns det faktiskt i stort sett bara några få "närande" yrkesgrupper och den ojämförligt största är bönderna.

Andra yrkesgrupper "tär" på den resurs som bönderna skapar. Annat är ju "onödigt".

Ok. Du visste ju mer om detta än du visade.

 

Och att det användes i undervisningen kan jag "stå för", varför skulle jag inte kunna det?

 

Dock är uttrycket trubbigt, och används betydligt mer nyanserat nuförtiden. Dock utgick jag ifrån att det var allmän kunskap.

Link to comment
Dela på andra sajter

"Kronan tokrusade när den nya SD-M-Kd regeringen presenterades idag"

 

Åkesson SD Stadsminister
Sjöstedt SD Finansminister
Ekerot SD Justitieminister
Jomshof SD Utvandringsminister

Bush Thor Kd Utrikesminister

Sonesson M Skolminister
Ljungman M Inrikesminister
Heberlain M Kulturminister
Bali M Socialminister

Kristersson M Biträdande jordbruksminister

 

Ändrades av Herluf
Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Herluf:

Kristersson M Biträdande jordbruksminister

:rotfl:

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

39 minuter sedan, skrev frogfish:

Och att det användes i undervisningen kan jag "stå för", varför skulle jag inte kunna det?

Bedrövligt om lärare som ju själv är "tärande" använt de uttrycken i skolundervisningen.

 

Men visst fanns det många "tärande", särskilt början på 1990-talet, som körde med uttrycken.

Inte bara de "tärande" som jag nämnde förut gärna även exempelvis "tärande" journalister. "Tärande" politiker inte att förglömma.

Så varför då inte även "tärande" lärare.

 

 

 

Ändrades av Alarik

 

Link to comment
Dela på andra sajter

43 minuter sedan, skrev Alarik:

Bedrövligt om lärare som ju själv är "tärande" använt de uttrycken i skolundervisningen.

 

Men visst fanns det många "tärande", särskilt början på 1990-talet, som körde med uttrycken.

Inte bara de "tärande" som jag nämnde förut gärna även exempelvis "tärande" journalister. "Tärande" politiker inte att förglömma.

Så varför då inte även "tärande" lärare.

 

 

 

Uttrycken används nog inte i nån större grad längre. Men tanken var väl att skilja på de som finansieras av skattemedel och de som finansierar. Nu är det ju dock oftast inte så enkelt, dessutom är det ofta önskvärt att vara mer nyanserad än så.

 

Men satt i sin kontext var det nog inte så "bedrövligt". Då var folk betydligt mindre lättkränkta, och orden användes utan att vara dömande. Idag skulle det ju vara omöjligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev frogfish:

Uttrycken används nog inte i nån större grad längre. Men tanken var väl att skilja på de som finansieras av skattemedel och de som finansierar. Nu är det ju dock oftast inte så enkelt, dessutom är det ofta önskvärt att vara mer nyanserad än så.

 

Men satt i sin kontext var det nog inte så "bedrövligt". Då var folk betydligt mindre lättkränkta, och orden användes utan att vara dömande. Idag skulle det ju vara omöjligt.

Jag stötte på uttrycken i början av 1990-talet då de användes för att nedvärdera arbetet som anställda inom framför allt den offentliga sektorn utförde.

Jag reagerade på uttrycken redan då.

Trodde faktiskt att de inte användes mer...

 

Den offentligt anställda sjuksköterskan är enligt fördomen ”tärande”. Arbetar hon på en privat praktik är hon ”närande”.....

De anställda inom industrin kan inte fungera om inte någon ser till att de får vatten, sjukvård osv.

De som jobbar nom den offentliga sektorn är inte mindre "närande" än t ex  fackföreningsledare och medlemmar inom IF Metall.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Thailunchhak är för det mesta "Närande"?

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Nya siffror 3,10 hos T.T Pattaya

 

Frustrationen märks i nästan varje andetag  hos dom flesta Thai som befinner sig i ett service yrke

 

TAT var bra för 15-20 år sedan, nu är deras händer bundna.

 

Kvalitets turister ifrån UAE och Kina, what a waste

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...