Jump to content
IGNORERAD

Svenska kronan VS Thai baht


StefanJ

Recommended Posts

3 minuter sedan, skrev Dolle:

Jag vet det blir bättre med NO

Lite som att fråga: accepeterar du våran påhittade kurs eller vill du ha den riktiga :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev conservator:

Lite som att fråga: accepeterar du våran påhittade kurs eller vill du ha den riktiga :-)

Japp 55555

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Wangthong:

Så här såg det ut på ATM idag.

20190121_141234.thumb.jpg.70e4d5ef96738115ba68907b6294456f.jpg

 

Märkligt, har hört väldigt många prata om "conversion" men har aldrig, trots massor av år och resor till Thailand, råkat ut för det. Vad är det som gör att det poppar upp? Har tidigare haft MC och numera Visa, både betal och kredit men aldrig fått frågan.

 

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

35 minuter sedan, skrev Esspe:

 

Märkligt, har hört väldigt många prata om "conversion" men har aldrig, trots massor av år och resor till Thailand, råkat ut för det. Vad är det som gör att det poppar upp? Har tidigare haft MC och numera Visa, både betal och kredit men aldrig fått frågan.

 

Har funnits många år nu. Har tidigare jämfört olika banker. Nu mera är man mera glömsk och håller inte alla siffror i huvudet som förrut. Glömmer också vilka banker det är som brukar ge bästa kurserna. Vet i varje fall att vi har Bkk bank i Thailand och att deras ATM brukar ge dålig kurs, men det finns de som är sämre. Tror det var Kassicorn (stavning)  som man skulle använda. Nu verkar det vara skit mest överallt, få se om jag hittat det sämsta allternativet.

 

För att få bättre kurs så svarar du No continue without conversion. Detta kan vara mer eller mindre döljt på olika ATM.

Du riskerar då att om kursen går neråt kraftigt att få än sämre kurs. Fast hittills har det nog bara varit bättre att välja without conversion. Du får då dagsaktuella kursen vid växlingstillfället. Vad det blir får du se när du får kontoutdraget från transaktionen. 

Ändrades av Wangthong
Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Wangthong:

Har funnits många år nu. Har tidigare jämfört olika banker. Nu mera är man mera glömsk och håller inte alla siffror i huvudet som förrut. Glömmer också vilka banker det är som brukar ge bästa kurserna. Vet i varje fall att vi har Bkk bank i Thailand och att deras ATM brukar ge dålig kurs, men det finns de som är sämre. Tror det var Kassicorn (stavning)  som man skulle använda. Nu verkar det vara skit mest överallt, få se om jag hittat det sämsta allternativet.

 

För att få bättre kurs så svarar du No continue without conversion. Detta kan vara mer eller mindre döljt på olika ATM.

Du riskerar då att om kursen går neråt kraftigt att få än sämre kurs. Fast hittills har det nog bara varit bättre att välja without conversion. Du får då dagsaktuella kursen vid växlingstillfället. Vad det blir får du se när du får kontoutdraget från transaktionen. 

Förutsätter att du talar om Thai bankernas egen k onvertering vid ATM uttag. Tar du utan konvertering så sätts ju kursen gemensamt av ett antal banker så där lär det inte vara någon större skillnad.

 

Jag har mycket väl förstått vad det handlar om men om du läser mitt inlägg en gång till så ser du att jag aldrig under mina resor till Thailand under 40 år öht fått frågan om att acceptera deras kurs. Min undran var alltså vem/varför får en del den frågan - andra inte alls?

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

17 minuter sedan, skrev Esspe:

Jag har mycket väl förstått vad det handlar om men om du läser mitt inlägg en gång till så ser du att jag aldrig under mina resor till Thailand under 40 år öht fått frågan om att acceptera deras kurs. Min undran var alltså vem/varför får en del den frågan - andra inte alls?

Bankomaten blir väl rädd när den ser en tiger ta ut pengar...:crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

26 minuter sedan, skrev Esspe:

Förutsätter att du talar om Thai bankernas egen k onvertering vid ATM uttag. Tar du utan konvertering så sätts ju kursen gemensamt av ett antal banker så där lär det inte vara någon större skillnad.

 

Jag har mycket väl förstått vad det handlar om men om du läser mitt inlägg en gång till så ser du att jag aldrig under mina resor till Thailand under 40 år öht fått frågan om att acceptera deras kurs. Min undran var alltså vem/varför får en del den frågan - andra inte alls?

Tydligen är det en del skillnad i kursen som sätts. Har varit en del trådar om det. Allt är relativt förstås. Tar man inte ut så mycket gör det väl varken till eller från så då är det nog ingen större skillnad. 

Varför du verkan undantagen från att välja kan jag naturligtvis inte svara på. Är nog inte förrän de sista 10 - 20 åren som jag själv fått frågan. Om det beror på att jag missat det eller att det inte har funnits så länge har jag ingen aning om. 

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2019-01-19 at 15:50, skrev Atom:

Jag är inte nöjd med den regeringskompromiss vi fick; jag röstade på M och hade hoppats att C och L skulle kunna acceptera en minoritetsregering med stöd av SD men istället valde de en minoritetsregering med stöd av VPK. Sådant är livet; ibland förlorar man och ibland vinner någon annan.

 

Faktum är dock att SEK idag är starkare mot Euron än den var för 9 månader sedan och att valutaexperter nog tycker att den nya regeringen är bättre än den gamla, och framförallt bättre än ingen regering alls. Svenska ekonomin mår, förhållandevis, bra och kommer så sakteliga stärkas i år. Valutaspekulanter, precis som börsspekulanter, gillar stabilitet och under 2019 kommer Thailand vara allt annat än stabilt så räkna med att Bahten kommer sjunka. Givetvis kommer SEK på sikt att hamna under 3 mot Bahten med den händer inte i år eller nästa år; kanske om 10 eller 20 år.

Vilken minoriteringsregering har stöd av VPK som inte ens finns i dag samma som folkpartiet heter liberalerna nu OK

Skriv riktigt då kanske man tror på dej men fabler, fantasier och sånt går aldrig hem. V som SD är ute i skuggan som

tur är bara synd att MP finns kvar men i liten skala

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Esspe:

Förutsätter att du talar om Thai bankernas egen k onvertering vid ATM uttag. Tar du utan konvertering så sätts ju kursen gemensamt av ett antal banker så där lär det inte vara någon större skillnad.

 

Jag har mycket väl förstått vad det handlar om men om du läser mitt inlägg en gång till så ser du att jag aldrig under mina resor till Thailand under 40 år öht fått frågan om att acceptera deras kurs. Min undran var alltså vem/varför får en del den frågan - andra inte alls?

 

Jag tar sällan ut på svenskt kort men kan inte heller se någon sådan fråga trots att jag försökt se den.

 

Vad det gäller BNP/Capita så ska man inte stirra sig blind på enbart de fjuttiga 0.7% en del verkar anse bra. Det är väl HBV-hem och bidrag som gör att den fortfarande är på plus. Ingen investering alltså. Historiskt har den väl legat på ca 2% vilket krävs för att behålla välfärden men landet Sverige är ju sämst av alla OECD-länder på integration så set ser ju inte direkt ljust ut. Typ höj socialbidragen så får vi in mer skatter.

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev Esspe:

 

Märkligt, har hört väldigt många prata om "conversion" men har aldrig, trots massor av år och resor till Thailand, råkat ut för det. Vad är det som gör att det poppar upp? Har tidigare haft MC och numera Visa, både betal och kredit men aldrig fått frågan.

 

Kan kanske ha att gör med vilken bank man har i Sverige jag har LF bank får heller aldrig frågan men nar dotter va här förra vintern och skulle ta ut pengar med sitt kort från Swedbank så fick hon frågan, 🤔

 

//matz

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev matz:

Kan kanske ha att gör med vilken bank man har i Sverige jag har LF bank får heller aldrig frågan men nar dotter va här förra vintern och skulle ta ut pengar med sitt kort från Swedbank så fick hon frågan, 🤔

 

//matz

Du kanske är nåt på spåren här. Har också LF Bank. För sådär 10 år sedan hade jag SEB. Kan det möjligen vara Swedbankare som får frågan?

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

10 timmar sedan, skrev SatanG:

Historiskt har den väl legat på ca 2% vilket krävs för att behålla välfärden men landet Sverige är ju sämst av alla OECD-länder på integration så set ser ju inte direkt ljust ut. Typ höj socialbidragen så får vi in mer skatter.

Så är det, men det talas det tyst om, det spräcker illusionen.

Det kommer att bli ett bryskt slut då massan förstår sanningen.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Esspe:

Du kanske är nåt på spåren här. Har också LF Bank. För sådär 10 år sedan hade jag SEB. Kan det möjligen vara Swedbankare som får frågan?

 

Tyvärr inte, jag har Swedbank.

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2019-01-21 at 13:02, skrev Wangthong:

Så här såg det ut på ATM idag.

20190121_141234.thumb.jpg.70e4d5ef96738115ba68907b6294456f.jpg

 

On 2019-01-21 at 14:09, skrev conservator:

Tryck på No och continue så blir det nog lite bättre tror jag !

Nu har jag räknat fram kursen efter att ha tryckt på No. Den blev 3.44 mot 3.18 på bilden. Bättre blev det ju men inget att jubla över. 

Få se nästa uttag om det blir bättre.

 

Uttaget är gjort med kort från HB. 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Wangthong:

 

Nu har jag räknat fram kursen efter att ha tryckt på No. Den blev 3.44 mot 3.18 på bilden. Bättre blev det ju men inget att jubla över. 

Få se nästa uttag om det blir bättre.

 

Uttaget är gjort med kort från HB. 

Visa eller MC?

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag räknat fram kursen efter att ha tryckt på No. Den blev 3.44 mot 3.18 på bilden. Bättre blev det ju men inget att jubla över. 
Få se nästa uttag om det blir bättre.
 
Uttaget är gjort med kort från HB. 
Fast det visar klart och tydligt hur viktigt det är att trycka NO to conversion. Du sparade nästan 500 sek på ett uttag!

Sen har jag för mig att de är hala och ändrar frågan i vissa automater så man skall trycka yes, continue without conversion. Det gäller att inte komma kl 03.00 med 23 Leo innanför pannbenet....

Skickat från min Lenovo TB-X704F via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Esspe:

Visa eller MC?

MC hade Visa för något år sedan. Hade frågan om conversion då också.

Link to comment
Dela på andra sajter

On ‎1‎/‎21‎/‎2019 at 11:31 PM, Boa52 said:

Vilken minoriteringsregering har stöd av VPK som inte ens finns i dag samma som folkpartiet heter liberalerna nu OK

Skriv riktigt då kanske man tror på dej men fabler, fantasier och sånt går aldrig hem. V som SD är ute i skuggan som

tur är bara synd att MP finns kvar men i liten skala

Man kan kalla städare för lokalvårdare och man kan kalla bönder för lantbrukare. Givetvis kan man kalla VPK för V om det känns bättre men en gris blir fortfarande griskött även om man kallar det fläskkött för att blidka pöbeln.

 

S, MP, C och L får tillsammans bara ihop 167 mandat och som du, kanske, känner till så består Riksdagen av 349 mandat vilket innebär att kan måste komma upp i 175 mandat för att få majoritet. Alltså så är de en minoritetsregering och visst; de kan alltid söka stöd hos M, KD eller SD men nog är det troligare att det oftast blir hos VPK (ooops, nu skrev jag det igen) de måste fiska.

 

Fabler och fantasier säger Boa, elementär samhällskunskap säger Atom. 

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev Atom:

Man kan kalla städare för lokalvårdare och man kan kalla bönder för lantbrukare. Givetvis kan man kalla VPK för V om det känns bättre men en gris blir fortfarande griskött även om man kallar det fläskkött för att blidka pöbeln.

 

S, MP, C och L får tillsammans bara ihop 167 mandat och som du, kanske, känner till så består Riksdagen av 349 mandat vilket innebär att kan måste komma upp i 175 mandat för att få majoritet. Alltså så är de en minoritetsregering och visst; de kan alltid söka stöd hos M, KD eller SD men nog är det troligare att det oftast blir hos VPK (ooops, nu skrev jag det igen) de måste fiska.

 

Fabler och fantasier säger Boa, elementär samhällskunskap säger Atom. 

Det där var inte snällt, nu kommer Boa att sitta hela helgen och delar av nästa vecka för att försöka räkna fram vad hälften av 349 är. :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minutes ago, GreenValley said:

Det där var inte snällt, nu kommer Boa att sitta hela helgen och delar av nästa vecka för att försöka räkna fram vad hälften av 349 är. :crazy:

Runt tisdag skulle jag tro. Sedan ytterligare 3-4 dagar för att reda ut skillnaden mellan majoritet och minoritet så framåt slutet på nästa vecka kommer det nog ett ytterst vasst svar.

 

Som den PK-kramare och godhetsknarkare jag är så vill jag, for the record, påpeka att jag egentligen inte vill driva med Boa. Den gode Boa har dock en förkärlek för att bråka med mig, så som en kärleksfull far försöker jag bara lekfullt rätta honom 😉 

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

Skickade lite pengar idag till Thailand WorldRemit  1 kr= 3,36766 ☹️ Det verkar som Sverige och den nya Svenska regeringen har förtroende i världen. IRONI 

Det lär nog inte bli bättre framöver heller, nya idi*tiska förslag är redan på G från JÖK regeringen.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev ItaMar:

Skickade lite pengar idag till Thailand WorldRemit  1 kr= 3,36766 ☹️ Det verkar som Sverige och den nya Svenska regeringen har förtroende i världen. IRONI 

Det lär nog inte bli bättre framöver heller, nya idi*tiska förslag är redan på G från JÖK regeringen.

Skickade också pengar eller min fru 3,4 nånting Swedbank

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2019-01-26 at 09:13, skrev Atom:

Runt tisdag skulle jag tro. Sedan ytterligare 3-4 dagar för att reda ut skillnaden mellan majoritet och minoritet så framåt slutet på nästa vecka kommer det nog ett ytterst vasst svar.

 

Som den PK-kramare och godhetsknarkare jag är så vill jag, for the record, påpeka att jag egentligen inte vill driva med Boa. Den gode Boa har dock en förkärlek för att bråka med mig, så som en kärleksfull far försöker jag bara lekfullt rätta honom 😉 

Som en kärleksfull far, tror jag är äldre än du, så måste du hålla dej till sanningen och inte bara svammla det funkar inte

Link to comment
Dela på andra sajter

11 timmar sedan, skrev ItaMar:

Skickade lite pengar idag till Thailand WorldRemit  1 kr= 3,36766 ☹️ Det verkar som Sverige och den nya Svenska regeringen har förtroende i världen. IRONI 

Det lär nog inte bli bättre framöver heller, nya idi*tiska förslag är redan på G från JÖK regeringen.

Titta på Transferwise då i stället. 3,36 är ju riktigt dåligt eller var det cash pickup? Skickade igår och fick 3,46 efter alla avgifter. Har tidigare varit skeptisk till dom men lite bättre blir det än dom vanliga bankerna. 

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...