Jump to content
IGNORERAD

Svenska kronan VS Thai baht


StefanJ

Recommended Posts

25 minuter sedan, skrev John Khonken:

Fritte du skojar va. Vem betalar kommunernas skulder????

Andra länder har också kommuner med skulder.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Fritz:

Nu har du fel (igen) JK. Sverige har en av dom lägsta statssskulderna av EU-länderna.

"Enligt EU:s sätt att räkna är statsskulden i dag runt 37 procent av BNP. Genomsnittet i EU är drygt 80 procent. Sverige hamnar bland de länder som har lägst statsskuld i EU. Danmark, Estland, Bulgarien och Luxemburg ligger i dag lägre"

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/fakta-sa-ser-sveriges-statsskuld-ut

Sverige är faktiskt ett land som sen några år tillbaka faktiskt amorterar av på sin statsskuld, här kan du se hur det tickar på åt rätt håll.

https://www.statsskuld.com/

Att tro att allt är på topp för att stadsskulden minskat hjälper inte, men det är ju i alla fall en positiv sak, det kan ingen förneka!

 

Men det är ändå BNP per capita och tillväxten som är viktig, de vet de flesta(TV:s expertkompisar) men väljer att tala tyst om det och leva på en minskande statsskuld, allt för att hålla igång illusionen. 

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror vi är på väg ner i källaren nu när centern får makt, deras vurm för att importera bidragstagare och

sossarnas trixande med siffror och statistik .

Det kommer att bli väldigt dyrt när verkligheten inte kan döljas längre och det är vi Svensson som kommer

att stå för notan och inte ordbajsarna i regeringen .

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev HuaHindinnge:

Andra länder har också kommuner med skulder.

Helt klart. Vår statsskuld är ca 1410 miljarder. Den samlade skuldbördan vi har i Sverige är ca 500-600000 per person räknat på 10 miljoner invånare. Att andra länder också har skulder är väl irrelevant i denna diskussion. Våra dåliga siffror döljs väldigt bra. Med vår låga ränta får vi negativt inflöde av kapital. Som jag talat om många gånger Ingves sitter i skiten. Höjer han räntan blir kraschen inhemsk. Låter han räntan vara låg flyr kapitalet från Sverige .

Har ni något förslag

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev John Khonken:

Helt klart. Vår statsskuld är ca 1410 miljarder. Den samlade skuldbördan vi har i Sverige är ca 500-600000 per person räknat på 10 miljoner invånare. Att andra länder också har skulder är väl irrelevant i denna diskussion. Våra dåliga siffror döljs väldigt bra. Med vår låga ränta får vi negativt inflöde av kapital. Som jag talat om många gånger Ingves sitter i skiten. Höjer han räntan blir kraschen inhemsk. Låter han räntan vara låg flyr kapitalet från Sverige .

Har ni något förslag

Sänk skatterna. Avreglera. Hoppas på att C och L får igenom något. Men under 2019 är det M KD budget som gäller så det är inte helt åt skogen. 

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev bambam:

Tror vi är på väg ner i källaren nu när centern får makt, deras vurm för att importera bidragstagare och

sossarnas trixande med siffror och statistik .

Det kommer att bli väldigt dyrt när verkligheten inte kan döljas längre och det är vi Svensson som kommer

att stå för notan och inte ordbajsarna i regeringen .

Jag tror personligen att Löfven sålde ut arbetare och hyresgäster för att få behålla makten över alla jävla myndigheter som finns i Sverige. Det är där den riktiga makten finns.. 

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev Soengsang:

Att tro att allt är på topp för att stadsskulden minskat hjälper inte, men det är ju i alla fall en positiv sak, det kan ingen förneka!

 

Men det är ändå BNP per capita och tillväxten som är viktig, de vet de flesta(TV:s expertkompisar) men väljer att tala tyst om det och leva på en minskande statsskuld, allt för att hålla igång illusionen. 

Man kan ju göra som flera länder gör, hålla ekonomin snurrande genom att bara låna mera pengar och slänga in i systemet. T.ex USA som redan hade en statsskuld som översteg 100% av BNP då höjde man bara lånetaket och lånar ännu mer. För mig är det ungefär som när man ser dom ekonomiska blindstyren som man kan se i Lyxfällan som ständigt går minus men blundar för det och fortsätter sin "ekonomiska tillväxt" med att låna ännu mer. Det går ett tag men till slut tar det en ända med förskräckelse. Där snackar vi om att leva i en illusion.

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev måne:

Skulderna per capita i Sverige har aldrig varit högre.

Kan du styrka det påståendet? Om statsskulden minskar i reella tal samtidigt som befolkningsmängden ökar så låter det ju lite ologiskt.

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Fritz:

Kan du styrka det påståendet? Om statsskulden minskar i reella tal samtidigt som befolkningsmängden ökar så låter det ju lite ologiskt.

Det är nog inte statsskulden han tänker på.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Fritz:

Det har du rätt i, hade lite för bråttom när jag skrev. Men att hushållens skulder ökar behöver inte vara så farligt enligt vad man kan läsa här. https://www.ekonomifakta.se/fakta/ekonomi/hushallens-ekonomi/hushallens-skulder/

Det där kan man ju tolka hur man vill. Så länge Ingves lyckas trycka tillbaka räntan så är det väl ingen fara men det blir nog inte lika roligt om räntan blir mera normal. Bolåneräntor runt 3-4 % skulle nog få drastiska konsekvenser för en hel del.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Fritz:

Man kan ju göra som flera länder gör,

Jag kan faktiskt inte uttala mig om det, men tydligt är att det går utför i Sverige då tillväxten och BNP per capita sjunker.

Så nått gör man fel i Sverige, det är ju bara att konstatera.

Inom en ganska snar framtid kommer kanske många Svenska pensionärer boende i tex Thailand att tvingas utvandra då de inte klarar inkomstkraven pga en svag krona.

 

Jag tycker iaf det är oroande, sen må den svenska statsskulden vara lägre än på länge, men hjälper inte dessa jag nämner ovan.

Ändrades av Soengsang

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

30 minuter sedan, skrev Esspe:

Det där kan man ju tolka hur man vill. Så länge Ingves lyckas trycka tillbaka räntan så är det väl ingen fara men det blir nog inte lika roligt om räntan blir mera normal. Bolåneräntor runt 3-4 % skulle nog få drastiska konsekvenser för en hel del.

Nej roligt blir det inte men nog har väl bankerna så pass krav på sina låntagare att dom inte beviljar lån till såna som inte anses klara av dom räntor du nämner. Dessutom har det ju instiftats strängare regler vad gäller bostadslån som man kan läsa om längst ned på sidan som jag la in i mitt förra inlägg. https://www.ekonomifakta.se/fakta/ekonomi/hushallens-ekonomi/hushallens-skulder/

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev Knasen:

Jag tror personligen att Löfven sålde ut arbetare och hyresgäster för att få behålla makten över alla jävla myndigheter som finns i Sverige. Det är där den riktiga makten finns.. 

Bästa är väll att han sålt ut Sosarna.

Må då folk fatta något till nästa val

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
Att tro att allt är på topp för att stadsskulden minskat hjälper inte, men det är ju i alla fall en positiv sak, det kan ingen förneka!
 
Men det är ändå BNP per capita och tillväxten som är viktig, de vet de flesta(TV:s expertkompisar) men väljer att tala tyst om det och leva på en minskande statsskuld, allt för att hålla igång illusionen. 


Ja, många fattiga har inga lån, men är fattiga ändå.
Link to comment
Dela på andra sajter

12 timmar sedan, skrev John Khonken:

Helt klart. Vår statsskuld är ca 1410 miljarder. Den samlade skuldbördan vi har i Sverige är ca 500-600000 per person räknat på 10 miljoner invånare. Att andra länder också har skulder är väl irrelevant i denna diskussion. Våra dåliga siffror döljs väldigt bra. Med vår låga ränta får vi negativt inflöde av kapital. Som jag talat om många gånger Ingves sitter i skiten. Höjer han räntan blir kraschen inhemsk. Låter han räntan vara låg flyr kapitalet från Sverige .

Har ni något förslag

https://www.statsskuld.com/

😉

Ändrades av Kenneth4618

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Dolle:

Undra om man kan få göra ränteavdrag på min del av skulden 5555

Ja de som inte har några lån och inte får räntebidrag med mera borde få göra det :sure:

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev Dolle:

Undra om man kan få göra ränteavdrag på min del av skulden 5555

Ska försöka med detta, häromåret drog jag av för invandringen. Hade brevväxling med skattemyndigheten ett antal gånger, men jag fick avslag. Det är tillåtet att begära avdrag sedan om de godkänner är en annan sak, men ett antal brev får man med sakskäl till avslaget. Nu när man är pensionär kan man väl ge dom lite arbete.😀

Nissehult_13

Link to comment
Dela på andra sajter

19 minuter sedan, skrev andrejsdenruskige:

Ring Norge och låna stålar. 

 

imageproxy.php?img=&key=9a6f19c7101f294aimageproxy.php?img=&key=9a6f19c7101f294aimageproxy.php?img=&key=9a6f19c7101f294a

76AF7910-E867-4F91-BDB4-EC48202BE269.png

40E72B32-33D7-4CAB-B44E-D9B62F7ED1C0.png

Tur Sverige inte har dom där pengarna som Norge har, för då har väl den där Svetsarns gäng tagit hit Afrika

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Dolle:

Undra om man kan få göra ränteavdrag på min del av skulden 5555

Det är minusränta så du blir skyldig mer för varje timme som går så betala tillbaka din del av statsskulden så snart som möjligt :whistle:

 

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...