Jump to content
IGNORERAD

Svenska kronan VS Thai baht


StefanJ

Recommended Posts

34 minuter sedan, skrev SatanG:

 

"det finns studier och data som kollar på mönstringsvärden om exempelvis IQ som visar att vissa partiers sympatisörer har lägre IQ."

 

Intressant, hur registreras detta. Jag förstår att det kan göras vid mönstring men hur görs kopplingen till vilket parti dessa personer senare i livet röstar på? Är inte åsiktsregistrering förbjuden i Sverige?

 

/ SatanG

I och med att  allmän värnplikt och mönstring försvann ungefär samtidigt som SD kom in i Riksdagen så är nog det statistikiska underlaget tämligen begränsat.

Ändrades av GreenValley
Link to comment
Dela på andra sajter

14 minuter sedan, skrev spooncreek:

Ibland blir man fundersam....i åtminstone fyra år har jag skrivit inlägg här om svensk politik i allmänhet och flyktinginvandring i synnerhet här på MPR.   Alltid konsekvent haft synpunkten att man ska utgå invandringen kostar pengar i alla fall ända sedan jag läste Tullbergs siffror som väl var ungefär vid samma tidpunkt som jag minns det nu.  Ändå kommer det frågor konstant liknande de du nu ställer som utgår ifrån att jag på något vis ändå verkar tro att invandringen är lönsam. Dessutom trots i det närmaste dagsfärska inlägg i denna tråden om invandringens kostnader, främst då baserat på Joakin rusit forskning. Märkligt.

 

En kort kommentar till kring detta och tidigare inlägg: Glöm inte skillnaden mellan medeltal (genomsnitt) och median. Jag tror inte Ruist har tittat på medianvärden, men har heller å andra sidan inte lusläst hela rapporten.

 

Nej jag erkänner att jag inte har alla medlemmars inlägg och åsikter till fullo registrerat i min lite småkorkade hjärna. Många av mina inlägg är mest lite roligt bjäbbande och det är aldrig kul om alla tycker samma sak :-)

 

Jodå jag vet skillnad på median och medeltal men förstår inte på vilket sätt du hellre blandar in detta. Kontentan blir ju fortfarande att det är dyrt och att gå efter medianvärdet kan väl för all del vara intressant för någon men knappast om man är ute efter att påvisa lönsamhet/kostnad för en grupp.

 

Dont tink tooo mutsch :-)

 

/ SatanG

Ändrades av SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

1 hour ago, Fredman said:

Mest spännande blir ju att se hur många av SD-ivrarna som fortsätter att hänvisa till honom när de har förstått att han tycker att de är "mindre vetande". 

Troligtvis rätt många.  Även Joakim Ruist står ju rätt långt ifrån SD-väljaren åsiktsmässigt.

Skulle man uttrycka sig som honom om att integrationen inte är misslyckad skulle ju bilan falla omedelbart även här på MPR :13::Spankarse::bensin_eld:

 

Rapport: Integrationen i Sverige inte misslyckad
Integrationen av flyktingar i Sverige kommer sannolikt aldrig mer att gå så snabbt som på 1980-talet, men att som många politiker beskriva den som misslyckad i dag är överdrivet, hävdar forskaren Joakim Ruist.

– Det är väldigt olyckligt att beskriva integrationen som en ödesfråga för hela landet, säger han.

Ruist har i en ny rapport från ESO (Expertgruppen för studier i offentlig ekonomi) granskat hur lång tid det tagit för de olika flyktinggrupperna från början av 1980-talet fram till 2015 att integreras eller i praktiken: hur snabbt flyktingarna fick jobb och blev självförsörjande. För de som kom till Sverige 1982–88 var sysselsättningen minst 60 procent efter 2–3 år för män och 5 år för kvinnor. För de som kommit senare har det tagit mycket längre tid, men variationerna mellan ursprungsländerna är stora. I de mest framgångsrika grupperna har sysselsättningen vid enskilda tidpunkter varit 40 procentenheter högre än de minst framgångsrika.

 

https://www.svd.se/forskarrapport-integrationen-inte-misslyckad

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

Vilka är det som tar sig friheten att bedöma SDare som mindre vetande.

Kanske, eller är rättare sagt tvärtom.

Hur ligger det egentligen till med alla de löften som de andra partierna basunerar ut?

Hur många av dessa blir verklighet?

Är det inte i själva verket att de som röstar på de andra partierna som är "lite" mindre vetande.

Eller är det så enkelt att deras minne endast består av korttidsminne?

Exakt innan valet talar ALLA partier om hur mycket de ska satsa på skola, barnomsorg, sjukvård och inte minst de äldre, kontentan av det hela brukar och har hitintills alltid blivit omorganisering, effektivisering - besparing.

Den propaganda som de andra partierna just nu för mot SD är därför att de är rädda att något annat parti (SD) ska komma åt gotteskålen.

Hur det går för svenskarna i gemen är det inget parti som bryr sig om, viktigast är att politikerna själva kan sko sig - TRO INGET ANNAT - detta gäller självklart även SD:big_smile:.

Link to comment
Dela på andra sajter

42 minuter sedan, skrev SatanG:

 

"det finns studier och data som kollar på mönstringsvärden om exempelvis IQ som visar att vissa partiers sympatisörer har lägre IQ."

 

Intressant, hur registreras detta. Jag förstår att det kan göras vid mönstring men hur görs kopplingen till vilket parti dessa personer senare i livet röstar på? Är inte åsiktsregistrering förbjuden i Sverige?

 

/ SatanG

https://www.metro.se/artikel/rasism-hör-ihop-med-låg-intelligens-visar-forskning-xr

 

Rasism hör ihop med låg intelligens visar forskning

Är rasister korkade? Och är konservativa mindre intelligenta än liberala? En studie från Brock University i Ontario hävdar att svaret är ja på båda frågorna.

Studien, som publiceras i Psychological Science, visade att människor som får låga poäng på IQ-test i barndomen utvecklar med större sannolikhet fördomar och politisk konservatism som vuxna.

Konservatismen innehåller budskap om "struktur och ordning" som gör det lättare att förstå en komplicerad värld, enligt forskaren och psykologiproffesorn Dr. Gordon Hodson.

– Tyvärr bidrar dessa budskap också till fördomar , säger han till LiveScience.

Dr Brian Nosek på University of Virginia tolkar resultaten på samma sätt:
– Verkligheten är komplicerad och rörig , säger han till The Huffington Post i ett mejl.

– Det är inte förvånande att människor med mindre inlärningsförmåga lockas till förenklande  ideologier.

I den amerikanska bloggosfären rasar nu debatten mellan liberaler som fått vatten på sin kvarn och konservativa som hävdar att forskningsresultaten tolkats fel.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Anser man att man måste höja räntan för att dämpa inflationen som är 1,62%? Det var som tusan. :ahh:
https://tradingeconomics.com/Thailand/inflation-cpi?continent=america
Nu finns det ju flera parametrar att bedöma än momentan-värdet.
Tex derivata och underliggande faktorer som bedöms påverka framtiden.

Men oavsett så skjut inte budbäraren.
Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Tallviking:

Rasism hör ihop med låg intelligens visar forskning

 

Det behöver man ju inte vara raketforskare för att förstå, knappast något nytt under solen......

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

https://www.metro.se/artikel/rasism-hör-ihop-med-låg-intelligens-visar-forskning-xr
 

Rasism hör ihop med låg intelligens visar forskning

Är rasister korkade? Och är konservativa mindre intelligenta än liberala? En studie från Brock University i Ontario hävdar att svaret är ja på båda frågorna.

Studien, som publiceras i Psychological Science, visade att människor som får låga poäng på IQ-test i barndomen utvecklar med större sannolikhet fördomar och politisk konservatism som vuxna.
Konservatismen innehåller budskap om "struktur och ordning" som gör det lättare att förstå en komplicerad värld, enligt forskaren och psykologiproffesorn Dr. Gordon Hodson.
– Tyvärr bidrar dessa budskap också till fördomar , säger han till LiveScience.

Dr Brian Nosek på University of Virginia tolkar resultaten på samma sätt:
– Verkligheten är komplicerad och rörig , säger han till The Huffington Post i ett mejl.
– Det är inte förvånande att människor med mindre inlärningsförmåga lockas till förenklande  ideologier.
I den amerikanska bloggosfären rasar nu debatten mellan liberaler som fått vatten på sin kvarn och konservativa som hävdar att forskningsresultaten tolkats fel.
Intelligens är väl inte det man odlar från S sida.

Man stödjer ju alla som inte har råd att k**lla ihop fler barn på sin egen plånbok.

Skaffa en hoper ungar har blivit en omvänd klassfråga.

Man leker gud helt enkelt med hjälp av skattemedel.
Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Soengsang:

Det behöver man ju inte vara raketforskare för att förstå, knappast något nytt under solen......

 

Min första tanke också. Krävs det verkligen ännu mer forskning för att visa på detta?

Har väl varit allmänt känt i många decennier att socioekonomiskt svaga grupper, dvs de med lägre utbildning och därmed risk till arbetslöshet alt arbetslösa som är rädda för sin existens genom mer konkurrens om bidrag et etc tenderar att vara mer högljudda mot än mer svaga grupper.

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

17 minuter sedan, skrev Nicholas:

Nu finns det ju flera parametrar att bedöma än momentan-värdet.
Tex derivata och underliggande faktorer som bedöms påverka framtiden.

Men oavsett så skjut inte budbäraren.

Jag har väl inte skjutit på någon!  Fast å andra sidan har jag inte någon större tilltro till allt du skriver. Långt därifrån och att tvivla på något som inte är styrkt måste väl ändå vara tillåtet.

Ändrades av Fritz

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

21 minuter sedan, skrev Tallviking:

https://www.metro.se/artikel/rasism-hör-ihop-med-låg-intelligens-visar-forskning-xr

 

Rasism hör ihop med låg intelligens visar forskning

Är rasister korkade? Och är konservativa mindre intelligenta än liberala? En studie från Brock University i Ontario hävdar att svaret är ja på båda frågorna.

Studien, som publiceras i Psychological Science, visade att människor som får låga poäng på IQ-test i barndomen utvecklar med större sannolikhet fördomar och politisk konservatism som vuxna.

Konservatismen innehåller budskap om "struktur och ordning" som gör det lättare att förstå en komplicerad värld, enligt forskaren och psykologiproffesorn Dr. Gordon Hodson.

– Tyvärr bidrar dessa budskap också till fördomar , säger han till LiveScience.

Dr Brian Nosek på University of Virginia tolkar resultaten på samma sätt:
– Verkligheten är komplicerad och rörig , säger han till The Huffington Post i ett mejl.

– Det är inte förvånande att människor med mindre inlärningsförmåga lockas till förenklande  ideologier.

I den amerikanska bloggosfären rasar nu debatten mellan liberaler som fått vatten på sin kvarn och konservativa som hävdar att forskningsresultaten tolkats fel.

 

Du är ju trots allt lite smartare så kan inte du förklara vari rasismen/humaniteten ligger om en person argumenterar för att hjälpa 100k människor som söker asyl i Sverige gentemot den personen som argumenterar för att istället hjälpa en miljon i närområdet?

 

Iaf tur att man kan bli smart bara genom att skifta färg på valsedeln :-)

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

21 minuter sedan, skrev SatanG:

Min första tanke också. Krävs det verkligen ännu mer forskning för att visa på detta?

Ja, man tar sig för pannan.....

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Soengsang:

Ja, man tar sig för pannan.....

 

Behöver man googla om detta så är man nog inte så smart :-)

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev SatanG:

 

Du är ju trots allt lite smartare så kan inte du förklara vari rasismen/humaniteten ligger om en person argumenterar för att hjälpa 100k människor som söker asyl i Sverige gentemot den personen som argumenterar för att istället hjälpa en miljon i närområdet?

 

Iaf tur att man kan bli smart bara genom att skifta färg på valsedeln :-)

 

/ SatanG

Det ena utesluter inte det andra. Det är inte motpoler de två alternativen

 

Att hjälpa på plats är i teorin det bästa naturligtvis men tyvärr visar sig verkligheten ofta med att detta är väldigt svårt. Många olika NGO:er och stater försöker i många olika orosområden i världen men tyvärr har det inte haft någon större påverkan på flyktingströmmarna hittils

 

 

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

29 minuter sedan, skrev Nicholas:

Intelligens är väl inte det man odlar från S sida.

Man stödjer ju alla som inte har råd att k**lla ihop fler barn på sin egen plånbok.

Skaffa en hoper ungar har blivit en omvänd klassfråga.

Man leker gud helt enkelt med hjälp av skattemedel.

 

Både rika och fattiga utnyttjar skattemedel.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Fredman:

Mest spännande blir ju att se hur många av SD-ivrarna som fortsätter att hänvisa till honom när de har förstått att han tycker att de är "mindre vetande". 

Hur ska man veta det när man int har intelligens.   😭

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Tallviking:

Det ena utesluter inte det andra. Det är inte motpoler de två alternativen

 

Att hjälpa på plats är i teorin det bästa naturligtvis men tyvärr visar sig verkligheten ofta med att detta är väldigt svårt. Många olika NGO:er och stater försöker i många olika orosområden i världen men tyvärr har det inte haft någon större påverkan på flyktingströmmarna hittils

 

 

 

Nja det är ju just det är eller har du någon förklaring till att det inte görs. Vad jag minns fick en stor del av utlandsbiståndet stryka på foten till förmån för de som sökte asyl i Sverige 2015. Ligger det inga motpoler så är det väl bara att göra det?

Kanske maggan är en fördomsfull rasist som inte gör detta :-)

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

41 minuter sedan, skrev Tallviking:

Det ena utesluter inte det andra. Det är inte motpoler de två alternativen

 

Att hjälpa på plats är i teorin det bästa naturligtvis men tyvärr visar sig verkligheten ofta med att detta är väldigt svårt. Många olika NGO:er och stater försöker i många olika orosområden i världen men tyvärr har det inte haft någon större påverkan på flyktingströmmarna hittils

 

 

Visst det kan vara svårt att hjälpa på plats ibland, inget snack om det.

 

Men hur kan det komma sig att en människa som tagit sig igenom 4-5 säkra, Europeiska länder, tex Italien, Österrike, Tyskland och Danmark och dessutom passerat Egypten eller Turkiet före dessa, där det inte heller är fara för deras liv, HELT PLÖTSLIGT behöver söka asyl i just Sverige eller Finland (beroende på vilket land som är förmånligast för dem att bo i)?

 

Min uppfattning är att de flesta som kommit hela vägen upp till Sverige gjort det för att det är mest ekonomiskt fördelaktigt för dem, och att chansen att bli medborgare efter ett par års uppehållstillstånd utan att jobbat en sekund, utan levt på bidrag hela perioden, är störst i Sverige...

 

Mitt cyniska förslag är att ge dem medborgarskap direkt, och sluta ge dem en krona i bidrag... Förklara sen att som svensk kan ni bo i vilket EU-land du vill (samt Norge, ett tag till, innan gränsen spärras)...

 

 

MVH

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

49 minuter sedan, skrev SatanG:

 

Nja det är ju just det är eller har du någon förklaring till att det inte görs. Vad jag minns fick en stor del av utlandsbiståndet stryka på foten till förmån för de som sökte asyl i Sverige 2015. Ligger det inga motpoler så är det väl bara att göra det?

Kanske maggan är en fördomsfull rasist som inte gör detta :-)

 

/ SatanG

Jag sa att väldigt många organisationer och länder lägger enormt mycket resurser på att hjälpa till på plats för att minimera flyktingströmmarna men tyvärr har det inte hindrat många att lämna de krigshärjade områden dom bor i där dom riskerar att skjutas, dödas, fänlas eller torteras
Om Sverige lägger mycket resurser eller inte för att hjälpa på plats skulle knappast ens märkas där nere.

 

Vi får dock komma ihåg att t.ex från Syrien är det en väldigt liten rännil som tar sig till Sverige. De flesta kan inte ta sig längre än till gränstrakternas flyktingläger eller grannländerna

 

Ta t.ex Libanon som är ett land stort som Skåne ungefär men har ökat sin befolkningsmängd med 60% p.g.a flyktingarna från Syrien

 

De som tar sig till Sverige på olika sätt är vi enligt både svenska och internationella regler tvungna att ta hand om enligt reglerna.

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Tommy:

Visst det kan vara svårt att hjälpa på plats ibland, inget snack om det.

 

Men hur kan det komma sig att en människa som tagit sig igenom 4-5 säkra, Europeiska länder, tex Italien, Österrike, Tyskland och Danmark och dessutom passerat Egypten eller Turkiet före dessa, där det inte heller är fara för deras liv, HELT PLÖTSLIGT behöver söka asyl i just Sverige eller Finland (beroende på vilket land som är förmånligast för dem att bo i)?

 

Min uppfattning är att de flesta som kommit hela vägen upp till Sverige gjort det för att det är mest ekonomiskt fördelaktigt för dem, och att chansen att bli medborgare efter ett par års uppehållstillstånd utan att jobbat en sekund, utan levt på bidrag hela perioden, är störst i Sverige...

 

Mitt cyniska förslag är att ge dem medborgarskap direkt, och sluta ge dem en krona i bidrag... Förklara sen att som svensk kan ni bo i vilket EU-land du vill (samt Norge, ett tag till, innan gränsen spärras)...

 

 

MVH

Svenska medborgare har stor rätt till stöd från samhället också så den lösningen hjälper inte så mycket

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Tallviking:

Svenska medborgare har stor rätt till stöd från samhället också så den lösningen hjälper inte så mycket

Vi får ingen fri tandvård, vill vi ha stöd från Socialen måste vi vara helt utblottade, får inte äga någonting, vill vi ta hit tex en fru från ett annat land så måste vi visa att vi kan försörja henne och att vi har en tillräckligt bra bostad, annars blir det stopp.

Kolla Clion...

 

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Tommy:

Vi får ingen fri tandvård, vill vi ha stöd från Socialen måste vi vara helt utblottade, får inte äga någonting, vill vi ta hit tex en fru från ett annat land så måste vi visa att vi kan försörja henne och att vi har en tillräckligt bra bostad, annars blir det stopp.

Kolla Clion...

 

 

MVH

Så om ditt förslag är så enkelt och fungerar så bra. varför driver då inget parti den linjen ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Tallviking:

Svenska medborgare har stor rätt till stöd från samhället också så den lösningen hjälper inte så mycket

Noterar förstås att du valt att inte svara på den del av mitt inlägg som handlar om "asyl flyktingar" som kommit från Danmark!

Borde vi inte kunna sända alla som kommit den vägen tillbaka till Danmark?

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Tallviking:

Så om ditt förslag är så enkelt och fungerar så bra. varför driver då inget parti den linjen ?

För att dom är rätt kass.

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Tommy:

Noterar förstås att du valt att inte svara på den del av mitt inlägg som handlar om "asyl flyktingar" som kommit från Danmark!

Borde vi inte kunna sända alla som kommit den vägen tillbaka till Danmark?

 

MVH

Det land en flykting söker asyl i är tvungna att göra asylutredningen innan det går att avslå och avvisa

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...