Jump to content
IGNORERAD

Svenska kronan VS Thai baht


StefanJ

Recommended Posts

GreenValley
2 minuter sedan, skrev Soengsang:

Vart har du fått det i från att man måste jobba på båt för att ha rätt till Svensk sjukvård, det har alla Svenska medborgare än var, vart om med vad du jobbat.

Ibland(läs oftast) har du verkligen otur när du tänker.

Ju mer Boa tänker, desto mer otur han.

:crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
Det är ju upp till dej, vill du leva som en miljonär ,gör det men gnäll inte om du inte har råd


Jag lever som jag har råd till.
Kanske BTT kan ha nytta av dina råd. Han verkar ha rätt usel standard och inte lyckas han ta sig till Thailand heller.
Jag hade det säkert bättre ställt när jag vad 22år än vad du någonsin haft. Min ekonomi behöver du inte bekymra dig över.
Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Boa52:

Sen är det väl så har man inte sett om sin ekonmi i Sverige ska man inte flytta nån stans utomlands och vänta att Svenska kronan blir starkare

Ni som flyttat har gjort ert val så gnäll inte för blir ni sjuka flyttar ni tillbakas till Sverige och använder sjukvården. Vet inte men hur många

som jobbar på båtar skattar i Sverige men ändå har möjlighet att utnyttja svensk sjukvård, en fråga bara

Även de svenska medborgare som inte jobbar och aldrig betalar skatt (de flesta norr om Dalälven:look_down:) använder och har också rätt till sjukvården. Men det bjuder vi arbetande sörlänningar på:big_smile:

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Soengsang:

Vart har du fått det i från att man måste jobba på båt för att ha rätt till Svensk sjukvård, det har alla Svenska medborgare än var, vart om med vad du jobbat.

Ibland(läs oftast) har du verkligen otur när du tänker.

Behöver inte vara en båt men ni flesta verkar jobba för nåt båtföretag, rederi kanske. Läs SatangG,s inlägg och lär dej och många flera, svara på frågan.

Men betalar ni skatt i Sverige, fråga 1 är det. Sen om ni klarar er sjukvård så länge ni jobbar utomlands vad händer om ni blir utan jobb, fråga 2

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Boa52:

Behöver inte vara en båt men ni flesta verkar jobba för nåt båtföretag, rederi kanske. Läs SatangG,s inlägg och lär dej och många flera, svara på frågan.

Men betalar ni skatt i Sverige, fråga 1 är det. Sen om ni klarar er sjukvård så länge ni jobbar utomlands vad händer om ni blir utan jobb, fråga 2

1. Du är jävligt svår att förstå, dels på din bristande förmåga att utrycka dig, samt pg. av din okunskap.

2. Alla svenskar har rätt till sjukvård i Sverige, oavsett.

3. Utan jobb, man skaffar ett nytt givetvis...eller om man börjar bli lite äldre(55-60) kanske man tar en tidig pension.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Boa52:

Behöver inte vara en båt men ni flesta verkar jobba för nåt båtföretag, rederi kanske. Läs SatangG,s inlägg och lär dej och många flera, svara på frågan.

Men betalar ni skatt i Sverige, fråga 1 är det. Sen om ni klarar er sjukvård så länge ni jobbar utomlands vad händer om ni blir utan jobb, fråga 2

1. Ja, avkastningsskatt på kapitalförsäkringar.

2. Då får jag mer tid att spendera med familjen :-)

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Soengsang:

1. Du är jävligt svår att förstå, dels på din bristande förmåga att utrycka dig, samt pg. av din okunskap.

2. Alla svenskar har rätt till sjukvård i Sverige, oavsett.

3. Utan jobb, man skaffar ett nytt givetvis...eller om man börjar bli lite äldre(55-60) kanske man tar en tidig pension.

Alla svenskar har rätt till svensk pension även om dom betalat all skatt utomlands ?, betalar ni in till pension i sverige ändå. fråga 1

Om du slutar jobba 55 - 60 var får du pensionen ifrån om du inte gör som SatanG skriver, fixat det på andra vägar, Fråga 2

Tror att det är du som inte vill förstå därför dina funderingar, Ingen fråga

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Boa52:

Alla svenskar har rätt till svensk pension även om dom betalat all skatt utomlands ?, betalar ni in till pension i sverige ändå. fråga 1

Om du slutar jobba 55 - 60 var får du pensionen ifrån om du inte gör som SatanG skriver, fixat det på andra vägar, Fråga 2

Tror att det är du som inte vill förstå därför dina funderingar, Ingen fråga

1. Naturligtvis betalar de flesta utflyttade utlandsarbetande inte inte in pension i Sverige, då du inte skattar i Sverige.

2. Du jobbar troligen i ett annat land, och betalar skatt som är pensionsgrundande där, eller har ett helt eget pensionssparande....eller kombination.

3. Är man över 50 så bör man kanske ha lagt undan lite, och kanske gjort några investeringar som kan bädda för en tidig pension.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

14 minuter sedan, skrev Soengsang:

1. Naturligtvis betalar de flesta utflyttade utlandsarbetande inte inte in pension i Sverige, då du inte skattar i Sverige.

2. Du jobbar troligen i ett annat land, och betalar skatt som är pensionsgrundande där, eller har ett helt eget pensionssparande....eller kombination.

3. Är man över 50 så bör man kanske ha lagt undan lite, och kanske gjort några investeringar som kan bädda för en tidig pension.

Äntligen ett riktigt svar från dej även om du svarade på 3 frågor när jag frågade 2. Varför skriver ni om svensk ekonomi och pension om ni inte skattar här

Är man utflyttad om man jobbar för te.x Danskt eller Norskt företag och bet skatt i dom länderna. Men du som Svensk medborgare kan flytta

tillbaka till Sverige och använda alla sociala förmåner och behålla dom utländska pensionerna eller hur

Ändrades av Boa52
Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Boa52:

Äntligen ett riktigt svar från dej även om du svarade på 3 frågor när jag frågade 2. Varför skriver ni om svensk ekonomi och pension om ni inte skattar här

Är man utflyttad om man jobbar för te.x Danskt eller Norskt företag och bet skatt i dom länderna

Du kan väl inte glömma ditt hemland bara för du är boende utomlands, du kanske har intressen kvar trots att du inte bor där?

 

Personligen så kommer jag troligen inom några år sluta jobba som jag gör nu, halvtidspensionera mig och troligen endast säsongsarbeta några månader sommartid i Sverige med att köra skärgårdsbåt, så vad som händer i Sverige är relevant.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Soengsang:

Du kan väl inte glömma ditt hemland bara för du är boende utomlands, du kanske har intressen kvar trots att du inte bor där?

 

Personligen så kommer jag troligen inom några år sluta jobba som jag gör nu, halvtidspensionera mig och troligen endast säsongsarbeta några månader sommartid i Sverige med att köra skärgårdsbåt, så vad som händer i Sverige är relevant.

Ett vettigt svar en gång till, du tar dej, en dag blir vi nog kompisar:misdoubt:

Link to comment
Dela på andra sajter

26 minuter sedan, skrev Boa52:

Men du som Svensk medborgare kan flytta

tillbaka till Sverige och använda alla sociala förmåner och behålla dom utländska pensionerna eller hur

Det kan man ju även som utomeuropeisk medborgare eftersom Sverige är hela världens socialkontor. 

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

33 minuter sedan, skrev Boa52:

Men du som Svensk medborgare kan flytta

tillbaka till Sverige och använda alla sociala förmåner och behålla dom utländska pensionerna eller hur

Natuligtvis, varför skulle man inte bibehålla pensionen som är inbetald utomlands menar du?

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

16 minuter sedan, skrev Mankan:

Det kan man ju även som utomeuropeisk medborgare eftersom Sverige är hela världens socialkontor. 

Du bara gnäller kom med nåt vettigt svar

Link to comment
Dela på andra sajter

12 minuter sedan, skrev Soengsang:

Natuligtvis, varför skulle man inte bibehålla pensionen som är inbetald utomlands menar du?

Helt klart så måste du kunna bibehålla den pension du betalt utomlands. Hur deklareas den i Sverige, kan du få te.x få socbidrag, bostadstillägg

i sverige om du har en pension från utlandet. nu menar jag inte om den är liten men ex 25 000 i mån, är inte avundsjuk bara nyfiken. Har

Sverige koll på sånt

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev Boa52:

Hur deklareas den i Sverige,

Ingen aning då jag inte haft någon anledning att ta reda på fakta ang detta, men antagligen som vilken inkomst som helst.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

26 minuter sedan, skrev Soengsang:

Ingen aning då jag inte haft någon anledning att ta reda på fakta ang detta, men antagligen som vilken inkomst som helst.

Om du inte vet att du deklarerar för nån inkomst i Sverige, Du svarar bara på halva mina frågor Som jag skrev bara nyfiken, om du slipper

skatta i Sverige men ändå har kvar alla förmåner i Sverige så ska man inte klaga

Link to comment
Dela på andra sajter

32 minuter sedan, skrev Boa52:

Om du inte vet att du deklarerar för nån inkomst i Sverige, Du svarar bara på halva mina frågor Som jag skrev bara nyfiken, om du slipper

skatta i Sverige men ändå har kvar alla förmåner i Sverige så ska man inte klaga

Naturligtvis så deklarerar du som boende i Sverige med inkomst, eller med inkomst från Sverige....det är ju rätt uppenbart.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
Om du inte vet att du deklarerar för nån inkomst i Sverige, Du svarar bara på halva mina frågor Som jag skrev bara nyfiken, om du slipper
skatta i Sverige men ändå har kvar alla förmåner i Sverige så ska man inte klaga


Man betalar skatten där man är skyldig att betala skatten.
Det regleras genom skattevatal som Sverige har med diverse länder.
Om man kan få socialbidrag samtidigt beror på hur smart man är och vilket land som betalar ut pensionen.
Mer info än så behöver du inte.

Varför ska alla andra komma med information till dig bara för att du vill veta en massa?
Gör jobbet själv. Det här är inte någon skattejuridisktjänst som är betald via skattemedel.
Link to comment
Dela på andra sajter

19 timmar sedan, skrev Boa52:

Äntligen ett riktigt svar från dej även om du svarade på 3 frågor när jag frågade 2. Varför skriver ni om svensk ekonomi och pension om ni inte skattar här

Är man utflyttad om man jobbar för te.x Danskt eller Norskt företag och bet skatt i dom länderna. Men du som Svensk medborgare kan flytta

tillbaka till Sverige och använda alla sociala förmåner och behålla dom utländska pensionerna eller hur

 

Varför skriver du och andra om Thailand när ni inte bor här?

 

Jag behöver inte vänta på pension innan en flytt till Sverige om jag/vi nu ville det. Jag skulle få alla förmåner men ändå inte betala någon skatt till Sverige. Är du rädd om dina skattkronor så är det bäst för dig om jag med familjen stannar kvar i Thailand. Det känns som ett bättre alternativ även för oss. Finns annars andra länder som lockar mer, England, Köpenhamn, Australien för att nämna några.

Min pension betalas in till svensk kapitalförsäkring och betalas ut skattefritt från tidigast 55 år. Jag lämnar Löfven, Maggan & Mållgan utanför min framtida ekonomi då jag anser dessa clowner inte kapabla att sköta sådana viktiga saker. 

 

/ SatanG

Ändrades av SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev SatanG:

 

Varför skriver du och andra om Thailand när ni inte bor här?

 

Jag behöver inte vänta på pension innan en flytt till Sverige om jag/vi nu ville det. Jag skulle få alla förmåner men ändå inte betala någon skatt till Sverige. Är du rädd om dina skattkronor så är det bäst för dig om jag med familjen stannar kvar i Thailand. Det känns som ett bättre alternativ även för oss. Finns annars andra länder som lockar mer, England, Köpenhamn, Australien för att nämna några.

Min pension betalas in till svensk kapitalförsäkring och betalas ut skattefritt från tidigast 55 år. Jag lämnar Löfven, Maggan & Mollgan utanför min framtida ekonomi då jag anser dessa clowner inte kapabla att sköta sådana viktiga saker. 

 

/ SatanG

Nu behöver du inte kalla Köpenhamn för land, det är en huvudstad i ett land som heter Danmark.:big_smile:

Pattaya

Link to comment
Dela på andra sajter

Fick en varning av Surin P 3 för att jag tog upp politik - MEN

Har den uppfattning att det är p.g.a. politiska beslut ekonomer inom finanspolitiken grundar sina beslut.

Politiker (regeringar) i Västeuropa tar beslut som gör att finanssektorn betvivlar landets valuta, ex Storbritannien och Brexit.

Globalt sett är hela Europa ekonomistiskt idag lite på dekis

Svensk valuta står dessutom inte högt i kurs varken gentemot euron eller dollarn, självklart blir det då detsamma gentemot asiatiska valutor.

Finns en oro inom finansmarknaden hur det ska gå för Sverige och detta påverkar då självfallet valutan.

Liknande företeelse är det i Thailand fast tvärtom, där är det lugnt i.o.m att det för tillfället är en diktatur (kommer inga överraskningar som kan påverka landets ekonomiska förutsättningar).

Vi kanske i framtiden kommer att få räkna med en kurs på 1 krona - 3 baht.

 

Nu får jag väl en månads avstängning - eller definitivt:big_smile:

Link to comment
Dela på andra sajter

12 minuter sedan, skrev evert 1:

Fick en varning av Surin P 3 för att jag tog upp politik - MEN

Har den uppfattning att det är p.g.a. politiska beslut ekonomer inom finanspolitiken grundar sina beslut.

Politiker (regeringar) i Västeuropa tar beslut som gör att finanssektorn betvivlar landets valuta, ex Storbritannien och Brexit.

Globalt sett är hela Europa ekonomistiskt idag lite på dekis

Svensk valuta står dessutom inte högt i kurs varken gentemot euron eller dollarn, självklart blir det då detsamma gentemot asiatiska valutor.

Finns en oro inom finansmarknaden hur det ska gå för Sverige och detta påverkar då självfallet valutan.

Liknande företeelse är det i Thailand fast tvärtom, där är det lugnt i.o.m att det för tillfället är en diktatur (kommer inga överraskningar som kan påverka landets ekonomiska förutsättningar).

Vi kanske i framtiden kommer att få räkna med en kurs på 1 krona - 3 baht.

 

Nu får jag väl en månads avstängning - eller definitivt:big_smile:

Brexit var det brittiska folket som valde i en folkomröstning, regeringen följde bara folkets val....

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Stoneys:

Nu behöver du inte kalla Köpenhamn för land, det är en huvudstad i ett land som heter Danmark.:big_smile:

 

Vad du kan :-)

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...