Jump to content
IGNORERAD

Svenska kronan VS Thai baht


StefanJ

Recommended Posts

Läste i DI på morronen att idag kommer Stefan Ingves att fortsätta köpa svenska statsobligationer.....allt för att sänka kronan och höja inflatioen....att de aldrig lär sig att det är omöjligt att kontrollera marknadskrafterna.....om kronan är för hög så låt marknaden ta det problemet vid det tillfället.....fast jag är som alla andra...ingen expert men som boeende utomlands gillar jag inte att man använder mina pensionspengar och att kronan är svag....

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänker på alla stackare som glatt kastat sig på och köpt bostäder som de sen inte kommer att klara av att betala när ränta går upp till normal nivå.

Som man bäddar...

Link to comment
Dela på andra sajter

37 minutes ago, Tekkor said:

Tänker på alla stackare som glatt kastat sig på och köpt bostäder som de sen inte kommer att klara av att betala när ränta går upp till normal nivå.

Som man bäddar...

Bostad är alltid en bra investering. Bostadsköp är bästa pensionssparande. Folk måste ju bo någonstans, så priserna kan aldrig gå ner igen. Priserna har gått upp i 15 år på raken, så varför skulle de gå ner nu? Etc etc.

 

När räntan är 5-7% får vi se om dessa "axiom" håller....

Link to comment
Dela på andra sajter

18 minuter sedan, skrev Herluf:

Bostad är alltid en bra investering. Bostadsköp är bästa pensionssparande. Folk måste ju bo någonstans, så priserna kan aldrig gå ner igen. Priserna har gått upp i 15 år på raken, så varför skulle de gå ner nu? Etc etc.

 

När räntan är 5-7% får vi se om dessa "axiom" håller....

 

Visst är det så, men många har nog förköpt sig och när räntan kommer på normal nivå så kan man bara hoppas de klarar det, inkl amortering.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

42 minuter sedan, skrev Herluf:

Bostad är alltid en bra investering. Bostadsköp är bästa pensionssparande. Folk måste ju bo någonstans, så priserna kan aldrig gå ner igen. Priserna har gått upp i 15 år på raken, så varför skulle de gå ner nu? Etc etc.

 

När räntan är 5-7% får vi se om dessa "axiom" håller....

Därför att..

"Bakgrunden är en årlig BNP-tillväxt på 3,9 procent, huspriser som stiger med 18 procent per år, minusränta och en regering som inte går något åt det, skriver Business Insider."

http://www.di.se/artiklar/2016/1/4/hsbc-sveriges-bostadsbubbla-ar-ohallbar/

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Just nu finns det nybyggda lyor till salu i Uppsala för 7,8 milj och 6500 i mån i avgift.

Där kommer det nog att kännas när räntorna går upp

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
6 minuter sedan, skrev Herluf:

Snart under 3.90 igen, va fan är det frågan om nu????

Varje gång Trump öppnar käften så stiger USD och drar med sig flera av Asiens valutor. 

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Herluf:

Snart under 3.90 igen, va fan är det frågan om nu????

Min gissning är att marknaden hade spekulerat lite försiktigt med att Svenska Riksbanken skulle höja styrräntan men när så inte blev fallet så blev det ett litet ras som ser ut ha vänt och vara på väg uppåt igen.

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 hour ago, John Khonken said:

Ingves öppnade också truten

Har den gobben lyckats med en enda grej? Annat än att fimpa kronan ner i skiten

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Herluf:

Har den gobben lyckats med en enda grej? Annat än att fimpa kronan ner i skiten

Jag gissar att hans jobb snarare är att hålla SEK lågt än högt i jämförelse med andra valutor.

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minute ago, Fritz said:

Jag gissar att hans jobb snarare är att hålla SEK lågt än högt i jämförelse med andra valutor.

 

Fritz..

Ja och det är han MYCKET bra på. Jag ska åka och klistra en guldstjärna på hans grå slipps.

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev Herluf:

Ja och det är han MYCKET bra på. Jag ska åka och klistra en guldstjärna på hans grå slipps.

Ok, ingen skulle bli gladare än jag om SEK blev högre värderad i jämförelse med andra valutor men jag har full förståelse för att Riksbanken prioriterar Svensk exportindustri framför Thailandsemigranter som mig.

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minutes ago, acarls said:

Riksbanken har ansvar att hålla inflationen låg.

Och ändå gör gubben Ingves allt för att höja den:big_smile::big_smile::big_smile:mysterium det där.

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev acarls:

Riksbanken har ansvar att hålla inflationen låg.

Det är väl snarare så att den minusränta som är beror på att man vill få lite fart på inflationen så att den uppnår målet på 2 %? Rätta mig gärna om jag har fel.

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minutes ago, Fritz said:

Ok, ingen skulle bli gladare än jag om SEK blev högre värderad i jämförelse med andra valutor men jag har full förståelse för att Riksbanken prioriterar Svensk exportindustri framför Thailandsemigranter som mig.

 

Fritz..

Jo, men vi måste iallafall få 4,5Baht per krona, de får han fanimej fixa. Jag blir inte jätteglad för 4,5 men iallafall nöjd. Hälsa honom det om du träffar på honom, han kanske åker på semester till Thailand, så får han smaka på sin egen beska medicin, bo på 2 stjärnigt hotell och äta gatu-tomjam etc. No more Hilton och oxfilet.

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minutes ago, Fritz said:

Det är väl snarare så att den minusränta som är beror på att man vill få lite fart på inflationen så att den uppnår målet på 2 %? Rätta mig gärna om jag har fel.

 

Fritz..

Det låter rätt. Iallafall enligt DI. Men om det blir rätt i verkligheten är jag inte helt övertygad om. Ett experiment av sällan skådat slag med MINUS ränta.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Herluf:

Jo, men vi måste iallafall få 4,5Baht per krona, de får han fanimej fixa. Jag blir inte jätteglad för 4,5 men iallafall nöjd. Hälsa honom det om du träffar på honom, han kanske åker på semester till Thailand, så får han smaka på sin egen beska medicin, bo på 2 stjärnigt hotell och äta gatu-tomjam etc. No more Hilton och oxfilet.

Jag lär inte träffa Ingves men om du bor i Thailand som jag kan vi väl bjuda Big Boss för Thailands Riksbank på en helkväll för att få honom till att sänka Thailands styrränta. Det borde ge en positiv effekt på växlingskursen. ;)

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minutes ago, Fritz said:

Jag lär inte träffa Ingves men om du bor i Thailand som jag kan vi väl bjuda Big Boss för Thailands Riksbank på en helkväll för att få honom till att sänka Thailands styrränta. Det borde ge en positiv effekt på växlingskursen. ;)

 

Fritz..

Fast det blir väl så dyrt så det knappast går på plus? Vi  får nog räkna med si sådär 100 000 baht för middag sprit och girlies. Och så fixar han ner bathen så det blir typ från 3,90 till 4,20? OCh hur länge varar det? Nja, bra tänkt men jag är osäker.

Link to comment
Dela på andra sajter

En annan lösning är att fixa fram en super sexig thai lady som kan sol och vårar Ingves, få honom att gifta sig och flytta till Thailand, sköta rixbanksarbetet via Skype, så fixar han nog rätt snabbt en bättre kronkurs om hans riksbankschefslön ska räcka till alla juveler som ladyn kräver. Men allt detta måste fixas snabbt, helst denna veckan.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
18 hours ago, Moritz said:

3,86!

 

Inte blir det Thailand i sommar i alla fall. För dyrt.
 

Såg ut till att vända upp över 4kr ett tag, men nu dras  vi ner igen.  Ser Ingves fåniga leende framför mig varje gång jag går och tar ut pengar....

Ändrades av Herluf
Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Herluf:

Såg ut till att vända upp över 4kr ett tag, men nu dras  vi ner igen.  Ser Ingves fåniga leende framför mig varje gång jag går och tar ut pengar....

 

Det är nog snarare Donald Trump hånleende du skall se för det är hans orsak att dollarna gick upp och därav skillnaden med svenska kronan mot bahten

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...