Jump to content
IGNORERAD

Svenska kronan VS Thai baht


StefanJ

Recommended Posts

Goda nyheter!

 

 

Thailand takes a hammer to the baht

Leslie Shaffer

Bangkok: -- Thailand's baht has long out-muscled regional peers, but amid a stumbling economy, the central bank has pulled the plug on supporting the currency.

The Bank of Thailand (BOT) last week sent a triple whammy to the markets: In a surprise move, it cut its benchmark interest rate by 25 basis-points to 1.5 percent. In its statement, the BOT mentioned its concerns about the continued strength of the baht. That was followed up with the easing of some of the country's capital controls, which will allow more funds to flow out of the country.

"All three things marked a strong message," said Santitarn Sathirathai, an analyst at Credit Suisse, noting it's rare for the BOT to mention the currency level. "If there is appreciation in the baht again, which could happen due to the current account surplus, then the Bank of Thailand could intervene to cap appreciation and to cap outperformance over regional currencies."

Full story: http://www.cnbc.com/id/102647724

Gott gottigott gott

Link to comment
Dela på andra sajter

Ta inte ut något i förskott, INGVES är nog inte färdig ännu. När de tryckt nya pengar och sänkt räntan ytterligare några gånger, då får nog till och med jag börja gråta.

Ändrades av Rave on
Link to comment
Dela på andra sajter

Ta inte ut något i förskott, INGVES är nog inte färdig ännu. När de tryckt nya pengar och sänkt räntan ytterligare några gånger, då får nog till och med jag börja gråta.

 

Det är lugnt, är inte 20 längre så jag orkar inte festa så länge.......

Smile and the world smiles with you

Fart and you stand alone

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Jag kollar XE mest för att se åt vilket håll det rör sig. Gillar grafer, tabeller hit och dit får jag inte så mycket ur i alla fall. Jag får ändå bara det ATMen ger mig på mitt VISA eller Mastercard kort.

Så den exakta siffran är oviktig. Men tendensen, om det blir dyrare eller billigare ser jag faktiskt bra på XE.

 

Står battingen i 3,50 eller i 5 mot sek så är det nog ungefär vad jag får från en ATM åxå. Sen tillkommer lite 180B + vad banken vill ha (om jag inte använder ICA kortet eller GE) så några ören hit och dit på växlingskursen blir ointressant.

 

Men om kursen sjunker eller stiger en längre tid så är det såklart intressant.

Ändrades av kitungmakmak

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

En trend finns i alla fall. Bahten faller.

 

NOK +2,2%

SEK +1,7%

EUR +1,4%

DKK +1,4%

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

En trend finns i alla fall. Bahten faller.

 

NOK +2,2%

SEK +1,7%

EUR +1,4%

DKK +1,4%

Verkar så, även enligt  så försöker dom sänka den lite. Hoppas bara dom kan trycka ner den lite mer än till 4, 5 hade varit trevligt.

Var lagom att kunna ta ut 20.000 på ATMen i alla fall.

 

Men sen kan ju SEK gå åt pipan åxå, vilket inte skulle förvåna mig heller. Då får man lägga semestern i Yalta/Jalta, Ryssland för att få nåt för pengarna.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Alla vet väl vem baa är? Eller

Nja, inte är han rikskändis, men på lokalplanet är han ganska välkänd

 

Amatörkändisen Baa.  

 

OBS Baa stavas med stort B i början, slarva inte med stavningen!

 

dessutom ett litet påpekande till er som tror ICA har egen kurs, så är det inte alls, ICA använder sig av MC,s (master card) växelkurs!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Nja, inte är han rikskändis, men på lokalplanet är han ganska välkänd

 

Amatörkändisen Baa.  

 

OBS Baa stavas med stort B i början, slarva inte med stavningen!

 

dessutom ett litet påpekande till er som tror ICA har egen kurs, så är det inte alls, ICA använder sig av MC,s (master card) växelkurs!

 

Aldrig trott att ICA har en egen kurs, men avgifterna är låga. 240kr/år och sen 180THB per uttag. Inget mer.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Aldrig trott att ICA har en egen kurs, men avgifterna är låga. 240kr/år och sen 180THB per uttag. Inget mer.

 

Ett uttag på 10 000 Baht/gång är väl ett ganska vanligt uttag och då ligger de väl med 1,8 % (180 Thb) ungefär som de andra korten.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Aktuell MC kurs. THB

SEK Swedish krona 0.254916

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Ett uttag på 10 000 Baht/gång är väl ett ganska vanligt uttag och då ligger de väl med 1,8 % (180 Thb) ungefär som de andra korten.

Du fick karma, fan vete varför. Men jag försöker maxa uttagen så det blir så lite uttag som möjligt. Sist fick jag väl ut runt 18.000 B

Men ICA tar inte några andra avgifter, vilket mina andra kort (förutom GE) gör.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

I Tumordocs inlägg #4513 har ICA två kort med årsavgift 240 resp 320 kr samt 0 kr vid uttag utanför EU och det är ju jättebra, men vad gäller egentligen - 180 Baht/uttag eller 0 pengar/uttag.

 

Är det så att ICA mörkar de utländska bankernas eventuella kostnad/uttag och har de andra korten isf liknande kostnadsuttag för thaibanken + eget kostnadspåslag?

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ice banken här endast en avgift på 20kr/månad. De 180 bahten som det pratas om är en avgift thaibankerna tar oavsett vilket kort man använder.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ice banken här endast en avgift på 20kr/månad. De 180 bahten som det pratas om är en avgift thaibankerna tar oavsett vilket kort man använder.

Tack för det svaret!  Det ställer ju ICA i en klass för sej. :good:

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Aldrig trott att ICA har en egen kurs, men avgifterna är låga. 240kr/år och sen 180THB per uttag. Inget mer.

Iofs en skitsak, men de har höjt avgiften till 300 sek/år (25/mån). Dock ett bra kort (för mina ändamål) :good:

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för det svaret! Det ställer ju ICA i en klass för sej. :good:

De avgifter du får betala i ATM

Kommer du normalt inte undan.

På någon Svenskbank.

I Thaland 180b, Filippibnerna 200p

Det är vad utbetalande bank tar.

Ändrades av pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej vad det går nu!

Verkar som Thb håller på att bekänna färg.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bangkok bank låter dig ta ut va du vill så länge det finns täckning utan avgift. Atm uttag kostar 180

Link to comment
Dela på andra sajter

Soengsang

Tack för det svaret!  Det ställer ju ICA i en klass för sej. :good:

Det har ju alltid Pigge sagt ;)

 

Men ärligt så tror jag ett par till mindre "halvbanker" ger liknande villkor, kan ju bli en slant för de som har sitt bidra via Sverige.

 

Mitt bidrag kommer ju från annat europeiskt land, och får värdelös växlingskurs på mina surt förvärvade euro till bath, kanske de gör fel när de betalar ut bidraget, de kanske har några alternativ med växlingen?

Eller kanske man borde fixa ett eurokonto i Thailand, och växla där?

Hur gör andra som har bidraget i euro?

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

UglyFarang

XE=4,06

Feeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeest

 

Mja, hade det varit 5,06 så hade det nog kunnat vara en liten anledning till fest.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Det har ju alltid Pigge sagt :wink:

 

Men ärligt så tror jag ett par till mindre "halvbanker" ger liknande villkor, kan ju bli en slant för de som har sitt bidra via Sverige.

 

Mitt bidrag kommer ju från annat europeiskt land, och får värdelös växlingskurs på mina surt förvärvade euro till bath, kanske de gör fel när de betalar ut bidraget, de kanske har några alternativ med växlingen?

Eller kanske man borde fixa ett eurokonto i Thailand, och växla där?

Hur gör andra som har bidraget i euro?

38 Baht - POKS!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Soengsang

Ja men nu är i alla fall månadens öl ranson inhämtat,

 

Då har du ett ynkligt bidrag isof ;)

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...