Jump to content
IGNORERAD

Svenska kronan VS Thai baht


StefanJ

Recommended Posts

Har gjort banköverföring från Handelsbanken till Kasikorn. Bra ränta på 1 år

Då är det nog lugnt att föra tillbaka samma belopp + ränta.

 

No pompem, not wolly

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är läge att skicka pengar till Sverige nu, hur gör man enklast går in och skickar Kasikorn - Handelsbanken eller plockar jag ut

Svenska pengar.hade ju flyt när jag skickade ner sist fick 5,05

Har aldrig skickat åt det hållet (brukar inte vara mina pengar efter att de landat i Thailand.. :good: ). Men som nån sa tidigare så måste du kunna visa att du själv fört in pengarna till Thailand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Återkopplar, gick bra att få ut 18.000 och kursen vågar jag inte titta på. Men 18180  blir inte över 5000SEK ännu i alla fall.

 

Pengarna är inte låsta eller dragna ännu så jag ser inte totalen. Månne vad som händer om den  tokdyker innan dom 3 bankdagarna har gått.

Borde ju vara OK i alla fall då jag följde reglerna vid uttaget.

 

Lite lurigt om man har varit här förra året och plockat ut 20.000 utan problem  - och det inte fungerar nu.

Vad skriver du om??? Är det din bank som satt gränsen 5000kr ? Har i och för sig inte tagit ut så stor summa på ett tag då jag använder internetbank till Thaikonto och sedan plockar ut "småsummor"

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska bli intressant att se på torsdag vilket besked som ges ang styrräntan, sänks den till minusränta så lär kronan störtdyka, men vad många "förståsipåare" tror kommer besked lämnas om att räntan blir oförändrad, det kan åtminstone stabilisera kronan som den är nu, och kanske med lite tur stärkas något.

Du tror tvärt om än höjdarna som styr och ställer med räntan tror? Marknaden sägs ha reagerat mycket positivt på minusräntan och kronan sägs stiga av detta. Men jag är varken en börshaj eller banktjänsteman så vad vet jag!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad skriver du om??? Är det din bank som satt gränsen 5000kr ? Har i och för sig inte tagit ut så stor summa på ett tag då jag använder internetbank till Thaikonto och sedan plockar ut "småsummor"

En del svenska banker (åtminstone ICA-banken) har en maxgräns för hur stora uttag du får göra. ICA har 5000 sek/uttag och 15000 sek på 3 dagar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror inte att dom sänker till minus ränta så här kort efter 0 räntan, minst 3 mån till tar det. Men hela europa drabbas ju av greksvinen nu och konjunkturen i usa är för stark. Höjer usa räntan vilket dom snart måste stärks dollarn ännu mer och bahten är ju i princip peggad till dollar så då är vi snart neråt 3.50.

Men det här kommer ställa till problem för Thailand med allt för stark baht så det kan inte vara i evighet.

Och det tog mindre än 3 dagar efter ditt inlägg ;-)

Ändrades av Beer Chang
Link to comment
Dela på andra sajter

De extremt låga bostadslåneräntor som gäller just nu, det historiskt låga bränslepriset samt deflationen som gör att lönen räcker till mer och mer för varje dag gör att åtminstone jag, och de flesta andra här, blir ekonomiskt rustade för att ta den lägre kronkursen vid de tillfällen vi reser utomlands.
Växelkursen från första resan vintern -96/97 närmar sig eftersom Riksbankens negativa räntebesked antagligen kommer sänka kronan ytterligare. Kommer ihåg att jag fick 3,3 bath per krona på premiärresan.

 

Så vi som bor i Sverige kan oftast ta igen förlusten på gungorna när karusellen går dåligt. Värre blir det för utflyttade pensionärer och de som i Sverige bor i hyresrätter, de är förlorarna på den svenska ekonomiska situationen.

Ändrades av Kim

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett sätt att få fart på inflationen är att förbjuda import från Kommunist China Kanske arbetslösheten minska

Offe

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

De extremt låga bostadslåneräntor som gäller just nu, det historiskt låga bränslepriset samt deflationen som gör att lönen räcker till mer och mer för varje dag gör att åtminstone jag, och de flesta andra här, blir ekonomiskt rustade för att ta den lägre kronkursen vid de tillfällen vi reser utomlands.

Växelkursen från första resan vintern -96/97 närmar sig eftersom Riksbankens negativa räntebesked antagligen kommer sänka kronan ytterligare. Kommer ihåg att jag fick 3,3 bath per krona på premiärresan.

 

Så vi som bor i Sverige kan oftast ta igen förlusten på gungorna när karusellen går dåligt. Värre blir det för utflyttade pensionärer och de som i Sverige bor i hyresrätter, de är förlorarna på den svenska ekonomiska situationen.

 

Min generella köpkraft ökar markant i.o.m att Nok "stärker" sig.

Mina lån blir billigare och pengarna på börsen som rusar.

 

Nu har inte pengarna på börsen något exakt värde för än dom är utplockade.

Pengarna i Norge har egentligen bara ett värde i Sek när dom är överförda. Just nu är allt hypotetiskt.

 

Det är plus på alla kanter just nu. Och eftersom jag inte befinner mig i Thailand och använder pengarna där så är inte Thb något problem för mig.

Det enda minuset är för så vitt att jag inte är i Thailand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du tror tvärt om än höjdarna som styr och ställer med räntan tror? Marknaden sägs ha reagerat mycket positivt på minusräntan och kronan sägs stiga av detta. Men jag är varken en börshaj eller banktjänsteman så vad vet jag!

Hmmm, hur tänkte herr snusköl nu?

Bara att du googlar lite så får du reda på hur reporäntan sätts.

Jag kan ge dig en hint, världens äldsta riksbank är inblandad.

Helt klart är att en valuta initialt sjunker då räntan sänks.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är självklart att det är som Kim skriver. Dom som har stora lån och åker mycket bil  och konsumerar hela tiden är vinnare

 

Förlorare är dom som bor i hyresrätt och försöker spara pengar och inga lån har. Enligt mig har matpriserna stigit brant.

 

Enligt Ingves är vi på väg mot deflation. Vilket jag anser är rent skitsnack. Vi har en inflation som bara ökar.  Varför ställer sverige upp i valutakriget som nu pågår. Vi kan aldrig vinna detta. Utan följderna av detta kommer att bli väldigt kännbara för vanliga löntagare och tyvärr vissa andra.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Det är självklart att det är som Kim skriver. Dom som har stora lån och åker mycket bil  och konsumerar hela tiden är vinnare

 

Förlorare är dom som bor i hyresrätt och försöker spara pengar och inga lån har. Enligt mig har matpriserna stigit brant.

 

Enligt Ingves är vi på väg mot deflation. Vilket jag anser är rent skitsnack. Vi har en inflation som bara ökar.  Varför ställer sverige upp i valutakriget som nu pågår. Vi kan aldrig vinna detta. Utan följderna av detta kommer att bli väldigt kännbara för vanliga löntagare och tyvärr vissa andra.

 

Då får man se till att anpassa sig efter "spelreglerna".

 

Den som är bäst på att anpassa sig vinner alltid.

Link to comment
Dela på andra sajter

3.76 igår när jag förde över pengar till ett konto i Thailand från Sparbanken Öresund.

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

3.76 igår när jag förde över pengar till ett konto i Thailand från Sparbanken Öresund.

Ofan!

Jag som trodde att Dkk var rätt stabil.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, DKK är stabil, märks när man åker över för att festa.

Ofan!

Jag som trodde att Dkk var rätt stabil.

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fick 3,84 för en stund sedan, rena klippet..;;

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

De extremt låga bostadslåneräntor som gäller just nu, det historiskt låga bränslepriset samt deflationen som gör att lönen räcker till mer och mer för varje dag gör att åtminstone jag, och de flesta andra här, blir ekonomiskt rustade för att ta den lägre kronkursen vid de tillfällen vi reser utomlands.

Växelkursen från första resan vintern -96/97 närmar sig eftersom Riksbankens negativa räntebesked antagligen kommer sänka kronan ytterligare. Kommer ihåg att jag fick 3,3 bath per krona på premiärresan.

 

Så vi som bor i Sverige kan oftast ta igen förlusten på gungorna när karusellen går dåligt. Värre blir det för utflyttade pensionärer och de som i Sverige bor i hyresrätter, de är förlorarna på den svenska ekonomiska situationen.

Om vi nu jämför växelkursen från 96/97 så kan du tex. kolla vad en lägenhet eller ett hus kostade då mot vad det kostar idag.Då var bahten peggad till us-dollarn och som dom var tvungen att släppa och där startade den Asiatiska krisen.Då på 90-talet låg dollarn kring 25 baht men efter att dom vart tvungna att låta den flyta så fick man 55 baht per dollar 1998 och en mycket mycket bättre kurs för kronan.

Säkert någon som minns, kanske över 7 baht mot kronan.

 

Kalla fakta är att när man trycker pengar dvs. förfalskar pengar från tomma intet så är det inflation och prishöjningar är bara en symptom av det.

Senaste 15 åren så har bankerna i Sverige ökat penningmängden med cirka 10% varje år = inflation

 

Du pratar om den historiskt låga oljepriset.Själv minns jag att oljepriset låg på 10 dollar fatet 1999 mot nu på brent-oljan på 57 dollar.Skälet till det låga priset är att dom försöker att knäcka den ryska ekonomin med hjälp av USA och Saudi-arabien.Ryssland säljer mest olja och gas i världen.

Sanktionerna kommer bara att skjuta dom i foten i längden.Som Tysklands energi på olja 30% och gas 40% kommer från Ryssland.

Angående Ukraina så har Obama själv erkänt att det inte finns ryska trupper där men att USA har bytt ut regeringen i Ukraina.

I Krim så röstade 96% av befolkningen att dom vill tillhöra Ryssland.Men det är bara naturligt om man tittar historiskt och vilken befolkning som bor där.

Putin behöver inte göra något med Ukraina för ekonomin kommer att krascha av sig själv precis som det kommer att hända i Grekland.

 

Ord har har en stark kraft och det är därför regeringen ofta byter ut orden för att det ska passa deras syften.Exempel kan vara stimulera ekonomin,kickstarta den,kvantitatia lättnader men sanningen är att man förstör ekonomin då.Vi har blivit lärda att det är bra med inflation, men jag tror inte att någon egentligen tycker att det är fel att handla något billigare.

Då kommer någon att säga att men då kommer inte folk att handla och titta på Japan.

I Japan så har det med andra saker att göra och som vi vet att tex. datorer och tv-apparater att dom blir billigare och billigare med tiden men ändå så handlar människor dom.

Så det här med att dom försöker lura oss att det är deflation så stämmer det inte.Om man förstår hur dom räknar prisindex så blir man klart varse i fall det stämmer eller inte.

 

Sverige har en arbetslöshetsinvandring på flera 100.000-tals människor som i framtiden inte kommer att arbeta.Det betyder bara att det är flera munnar att mätta.

Tvärtemot vad regeringen propagerar för.Det är en av alla lögner som dom försöker att lura folk med.

Ändrades av Oregistrerad
Link to comment
Dela på andra sajter

Slänger in en fråga här angående över föring till Thaibank. Jag förde nyligen över 5000 thb till en kompis (SICOTHBK) SIAM COMMERCIAL BANK. Vet att man bruka säga att man skall föra över svenska pengar. Men jag valde att med Nordea föra över 5000 thb dvs nordea står för växlingen och jag betalade också en avgift på 40 kr. Nu hamnade dock bara 4540 thb på kontot. Då måste ju thaibanken ha tagit 460 thb för att ta emot 5000thb. Ska det vara så?

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är självklart att det är som Kim skriver. Dom som har stora lån och åker mycket bil  och konsumerar hela tiden är vinnare

 

Förlorare är dom som bor i hyresrätt och försöker spara pengar och inga lån har. Enligt mig har matpriserna stigit brant.

 

Enligt Ingves är vi på väg mot deflation. Vilket jag anser är rent skitsnack. Vi har en inflation som bara ökar.  Varför ställer sverige upp i valutakriget som nu pågår. Vi kan aldrig vinna detta. Utan följderna av detta kommer att bli väldigt kännbara för vanliga löntagare och tyvärr vissa andra.

Tur man sparar pengar i borsen da sa man har rad att bo i hyresratt..:) Vager upp forlusten mot bahten utan problem..

Link to comment
Dela på andra sajter

Slänger in en fråga här angående över föring till Thaibank. Jag förde nyligen över 5000 thb till en kompis (SICOTHBK) SIAM COMMERCIAL BANK. Vet att man bruka säga att man skall föra över svenska pengar. Men jag valde att med Nordea föra över 5000 thb dvs nordea står för växlingen och jag betalade också en avgift på 40 kr. Nu hamnade dock bara 4540 thb på kontot. Då måste ju thaibanken ha tagit 460 thb för att ta emot 5000thb. Ska det vara så?

Brukar vara sådana summor har jag för mig, och det är nog två thaibanker som tar avgifterna.

Först den som Nordea har avtal med och gissar på Bangkok Bank och sen SCB dit pengarna ska.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Tur man sparar pengar i borsen da sa man har rad att bo i hyresratt.. :) Vager upp forlusten mot bahten utan problem..

Jag gör som du. Ditt resonnemang kan bli mycket osäkert. Men hoppas kan vi.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tur man sparar pengar i borsen da sa man har rad att bo i hyresratt.. :) Vager upp forlusten mot bahten utan problem..

Den kommer att fortsätta ett tag till uppåt.Tex den privata federal reserve har köpt upp ungefär hälften av aktierna i USA.

Man har tryckt upp så mycket pengar och den enda vägen för den har varit till börsen.

Men även där så pågår propagandan att ekonomin är på väg upp och allt håller på att lösa sig till det bättre.

I 11 delstater så lever fler människor på understöd än som jobbar.Om man inte skickade matkuponger till 50 miljoner människor utan satte upp soppkök istället

som man gjorde på 30-talet, så tror ni att man lättare skulle hålla med regeringens propaganda att ekonomin är på väg uppåt då?

 

Om ett litet tag så kommer det att bli så trångt i dörröppningen till börsen så era aktier inte kommer att vara värda särskilt mycket.

Jag själv har haft aktier sedan 80-talet.

Däremot så kommer det bli långa köer till guldhandlarna, men då är det lite försent även där. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Brukar vara sådana summor har jag för mig, och det är nog två thaibanker som tar avgifterna.

Först den som Nordea har avtal med och gissar på Bangkok Bank och sen SCB dit pengarna ska.

Ja då är det kostsamt att föra över pengar.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja då är det kostsamt att föra över pengar.
Mellan Handelsbanken i Sverige och Bangkok bank i Thailand tar Bangkok bank 200 THB per transaktion från utlandet. Mer ska det inte vara, har inte varit för mig i alla fall när jag några gånger överfört i THB (dum som jag är) Och den avgiften redovisas inte i nåt kontoutdrag.
Link to comment
Dela på andra sajter

Förde över 60000 bath till vår bank i december och det blev 59490 på thaikontot efter deras avdrag

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...