Jump to content
IGNORERAD

Svenska kronan VS Thai baht


StefanJ

Recommended Posts

Det var kul att göra affärer på nätet när dollarn var svag...

Norrländsk 08, hör hemma i Jomtien och Buriram.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest boffe1609

Men inte så roligt att göra affärer igen(yen) Japan alltså Beställde Cd i Nippon Drygt 8000 yen Vid Leverans 11,733 y + frakt och avg (moms) till oduglingarna som inte kan stoppa knarket (Tullen)) 373 SEK

Totalt utan tull 15,043 y Us d 152.72

Fortsätt med tråden

Boffe

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är precis som Matte säger att visserligen så har Svenska kronan sjunkit i förhållande till USD på grund av att man är en obunden valuta, men då THB:n är obunden den också i rellation till USD så borde den rimligtvis falla minst lika mycket.

Om man sedan tittar på de olika variabler man använder för att värdera en valuta, inflationsmål, bytesbalans, statsskuld, infrastruktur, tillgängligt frigort kapital, Industri och Industrins modernitet, naturresurser, BNP:s fördelning, huvudsaklig BNP fördelning/inkomst, antal utbildad befolkning, politisk stabilitet samt regionala geografiska problem (tsunami/orkan/vulkan/jordbävnings område), så vinner Sverige stort på samtliga platser!

Thailand har en större statsskuld, en mycket sämre bytesbalans, ett sämre facit när det gäller att uppnå sina inflationsmål på en 25 års period, en otroligt mycket sämre infrastruktur, mycket svårare att få tillgång till frigort kapital, mindre industri procentuellt samt en förhållandevis gammal industri, mycket få naturresurser, BNP från huvudsakligen Ris och turism (varav risskörden inte har varit perfekt de senaste 5 åren och turismen har gått ner med 25-35% den senaste 5 års perioden.

BNP:s fördelning är på ett fåtal företag, man har en stor del av befolkningen som är outbildad, man ligger i ett instabilt geografiskt område vilket innebär att det kommer att kosta stora investeringar och hjälp kapital i framtiden och ingen i världen kan påstå ens med bästa vilja att man har en gnutta politisk stabilitet!

Trots allt detta så står sig THB:en mer eller mindre orubblig? Visserligen så har man bundit sig till en samling gemensama Asiatiska valutor, men när finanskrisen skakade dessa så stod TBH fortfarande stabil, och ingen kan säga varför.

Det normala som alltid har hänt vid politisk instabilitet är att landets valuta sjunker som en gråsten, (ofta om än tillfälligt, men det sker dock alltid, USA under Kennedy mordet och attentatet på Reagan, gruvstrejkerna i England innan Thatcher samt Falklands kriget, revolutionen i Portugal, Francos död i Spanien osv.).

När Thailand har delar av befolkningen som ockuperar parlamentet och flygplatserna i veckor så står TBH:n stark, VARFÖR?

Jag har under mellandagarna varit i kontakt med Finasdepartementet, Riksbanken samt SEB:s utlands analytiker, men ingen kan förklara varför? Det närmaste man kommer är att Thailand inte har en fri valuta utan på något sätt har en del av valutan som är fri och en del som fortfarande är helt stats kontrollerad och som man vet lite om hur man i den delen agerar?

Fortsättning följer! Gott nytt år på er alla!

Link to comment
Dela på andra sajter

ATM 2009.01.02 i Udon Thani.

4,502 THB/SEK

General Electric Money Banks kort.

:wai:

“The only hope for the world is to make sure there is not another USA. We can’t let other countries have the same number of cars, the amount of industrialization, we have in the US. We have to stop these Third World countries right where they are.”

- Michael Oppenheimer, Environmental Defence Fund

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest boffe1609

U--a 25520103 Tillägg till ovanstående

Enligt min inbyggda Valutaräknare, vet ej vilken som levererar

Dollar 12,9 cent 1 Sek

Bath 4,493 1 Sek

Boffe

Link to comment
Dela på andra sajter

1 SEK  4,49 BAHT  =  0.224    Det går väl iallafall på rätt håll?

Enligt Forex idag: 100 Baht = 23,3902 kronor

Detta styrker bara tidigare inlägg: Forex har nog sämst kurser av alla institut.

Uttag i ATM i Los är helt enkelt att föredra.

"Some play hard to get, I play hard to want"

Link to comment
Dela på andra sajter

Uttag i Sri Thip 31/12-2008

  Skriv ut 

  Konto: 9270-, ICA KONTO     

  Kontoägare: I B     

     

  Köpdatum: 2008-12-31 

  Bokföringsdatum: 2009-01-02 

  Belopp: 12.000,00 THB 

  Belopp i SEK: -2.684,67 SEK 

  Plats: 000000000 

  Text: Bangkok Bank

12000bath/ 2684,67sek = 4,4698 för 1 krona

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest lars60

Quote

Uttag på Koh Chang idag från ICA...



20000 THB = 4490,10 SEK


Va trevligt.då fattas bara THB 1 till sommarens högsta kurs på ca THB 5,50 för SEK 1..hehe.  :great:
Link to comment
Dela på andra sajter

Datum           ICA FOREX Diff

2009-01-02 4,50 4,28 0,22

2009-01-01 4,50 4,28 0,22

2008-12-29 4,43 4,3 0,13

2008-12-27 4,26 4,21 0,05

2008-12-26 4,26 4,21 0,05

2008-12-25 4,25 4,21 0,04

2008-12-24 4,25 4,21 0,04

2008-12-23 4,28 4,21 0,07

2008-12-21 4,33 4,2 0,13

2008-12-20 4,35 4,2 0,15

2008-12-19 4,36 4,2 0,16

2008-12-19 4,36 4,2 0,16

2008-12-19 4,35 4,2 0,15

2008-12-18 4,49 4,28 0,21

2008-12-17 4,39 4,15 0,24

2008-12-15 4,33 4,17 0,16

2008-12-14 4,30 4,16 0,14

2008-12-12 4,32 4,16 0,16

2008-12-10 4,30 4,17 0,13

2008-12-10 4,32 4,17 0,15

Ca Summering. Omsätte ca 32.000kr och tack vare att jag användt ICA istället för Forex sparade jag ca 1100kr.

Link to comment
Dela på andra sajter

Köpkurs på Forex nu ikväll:

Thailand Sverige 100 Baht = 24,4702 kronor

= Värdeminskning av kronan mot Bath på 36% sedan i Juli. Blir svårt att få ihop en ordentlig reskassa till mig och damen.

Hoppas att det vänder..

"Some play hard to get, I play hard to want"

Link to comment
Dela på andra sajter

   

""Den politiska osäkerheten i Thailand verkar negativt på Thailands Bath THB försvagas""

He he...  Så står det på Forex Valutaprognås :bag:   Ja ja inte lätt å va Expert :no:

         

BE CAREFUL!! The toe you step on today may be connected to the ass you have to kiss tomorrow!

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Quote

""Den politiska osäkerheten i Thailand verkar negativt på Thailands Bath THB försvagas""

He he...  Så står det på Forex Valutaprognås :bag:   Ja ja inte lätt å va Expert :no:


Ser inte upplyftande ut om man tittar på dagens Forex...

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Kölla kursen på Oanda i dag:

Tuesday, January 13, 2009

1 Swedish Krona = 4.38402 Thai Baht

1 Thai Baht (THB) = 0.22810 Swedish Krona (SEK)

Median price = 4.30837 / 4.38402 (bid/ask)

Estimated price based on daily US dollar rates.

OANDA

pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

En del säger vänta, växla in din reskassa i Thailand.

Andra säger du får bättre kurs i Sverige.

Alla säger dock ej på Forex

Jag säger Jag vet inte :-)

Lite bättre kurs om man använder omräknaren på E24 men vilken bank som faktisk ger den kursen vet jag inte

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Ser inte upplyftande ut om man tittar på dagens Forex...



[attachment=1]



/GD



Enligt alla sanna regler så borde det vara så, men av någon anledning så funkar det inte just i Thailand? Ur led är tiden och själv förstår jag ingenting! :preved:
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är det som håller uppe bathen så förb.at.Kan väl inte tänka mig att thailänska staten stödköper sådana enorma summor som krävs för att påverka,kronan stärks=bahten stärks us dollar sjunker bathen stärks? ??? ?? Är detta den nya världsvalutan??Fattar absolut ingen ting.Mvh Måne  :diablo:

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Quote

Fåne.



Förstår att du inte fattar någonting..



Det här med ekonomi är väl inte riktigt din grej, eller?

Var väl inte precis det snällaste jag läst i dag.

Här höll du på att missa tillfället, Axell, att få imponera på alla med dina kunskaper i ämnet.

Jag skulle vara dig evigt tacksam om du kan berätta hur det egentligen hänger ihop
men som mera eller mindre obildbar får jag lov att förvarna om kommande dumma tilläggsfrågor.

mvh GD 

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Fåne.



Förstår att du inte fattar någonting..



Det här med ekonomi är väl inte riktigt din grej, eller?


Vad bra, nu kan du berätta för oss idi*ter varför bahten är så stark. Vi har väntat länge på svaret!  :crazy:

Hälsning
Svarten
Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Denna tråd används till alla valuta-diskussioner.



Växlingskurser på olika banker, om man ska växla i Sverige eller Thailand.



Vilka bank-kort som är mest lönsamma osv...



-------------------------------------------------------------



I juli fick jag 534bht för 100 SEK.. idag ger Forex 460bht  :furious2:



Kommentarer?




eller hur, prova detta istället 

  24,47 SEK    ger dig 
100,00 THB
 
  100,00 SEK  ger dig 
408,66 THB

:bs_help:

Det senaste har jag sagt till katter några gånger, men en gång trodde jag att jag sa samma, men jag måste ha sagt något helt annat, för båda katterna vred snabbt på huvudet och glodde förvånat

Link to comment
Dela på andra sajter

Fy faan!!  :grrrrrr:

Dagens kurs pa Siam Commercial Bank i Bangkok.

100 sek = 397 bht

http://www.scb.co.th...txtexchange.htm

Mvh

Kimmo

You take the blue pill – the story ends, you wake up in your bed and believe whatever you want to believe.

You take the red pill – you stay in Wonderland and I show you how deep the rabbit-hole goes.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...