Jump to content
IGNORERAD

Svenska kronan VS Thai baht

StefanJ

Recommended Posts

23 minutes ago, Kentan said:

Mycket intressant men det som är märkligt hur lite som har ändrats i Thailand på de 25 åren jag rest dit. Växelkursen låg runt 3kr och en flygbiljett kostade runt 4-5k som idag.

Boendet var måhända billigare men jag tror inte skiljer så mycket om skulle bo lika enkelt idag. Priserna på dagligvarorna var billigare men samtidigt tjänar man mer idag så skiljer nog inte mycket i kronor.

Sen är frågan om Thailand är lika attraktivt om 20-30år med massturism från Kina, Indien och Ryssland känns det inte lika exotiskt som det gjorde för 25år med paradisstränder och jorden runt resande.

Med rådande befolknings explosion, miljöförstöring och klimatförändringar kanske måhända @Atomtrivs bättre i Tibro på sin vingård där han odlar vindruvor om 25år i frisk luft och drickbart vatten med behaglig medelhavs temperatur.

Tycker redan många tvekar åka till Thailand p.g.a trängsel, nedskräpning miljöförstöring samt omfattande luftföroreningar.

Eller är man som vanligt helt ute och seglar och det mesta ungefär kommer vara som vanligt men roligt spekulera lite.

//K

Intressanta reflektioner. Jag flyttade hit på hösten 98 med en taskig svensk traineelön. I spåren av Tom Yang Kung krisen var en SEK värd nästan 6 THB men ändå blev det inte många Baht kvar i slutet på månaden. Jag har alltid haft lön i Euro och inte följt SEK:THB kursen så noga men känns som  att snittet fram till för ett par år sedan ändå legat på runt 4:50. Valutor studsar alltid; av logiska och mindre logiska skäl, men jag har svårt att se att en Krona någonsin ger dig 4:50 Baht igen om det inte blir inbördeskrig eller kineserna invaderar.

Thailand har haft den sämsta ekonomiska utvecklingen av alla länder inom Asean de senaste 20 åren och kanske det fortsätter så; jag hoppas dock att det lossnar och då märks det givetvis snabbt för de utlänningar som idag lever på marginalen. Även idag tvingas många Européer, framförallt Britter, ge upp sin dröm om en ålderdom i ”paradiset” då deras lilla pension i GBP helt enkelt inte räcker till längre.

En vingård i Tibro låter inte dumt. Att köpa en sommarstuga runt Tibro är bestämt sedan länge och kommer sättas i verket de närmaste åren och då blir det maj-augusti i Sverige; att leva 12 månader om året i Thailand har jag aldrig haft någon tanke på. Någon vingård tror jag dock inte på; ett litet craft brewery med mig själv som bästa kund låter dock som en schysst idé 😉.

Död åt Putin och hans croonies

Dela på andra sajter

• Svar 10,8k
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

• Soengsang

550

• Baa

329

• Fritz

329

• Tallviking

320

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

On 1/6/2021 at 5:27 PM, LTD said:

Förstår inte jag heller. 

Atom är nog duktig på en del saker men detta känns inte riktigt som hans ämne. 

Det är nog bara 2, max 3, saker jag kan anses duktig på; med MPR-mått mätt kan man nog dock lägga på ett halvt dussin ämnen till. Just växelkurser har jag dock aldrig sett mig som särskilt kunnig i, eller intresserad av, men jag kan inte riktigt se att det vimlar av andra experter här heller så jag är nog huvudsakligen en glad amatör bland likasinnade.

Nu vet jag, baserat på tidigare diskussioner med dig på MPR och TS, att du kommer ta nedanstående som att jag skryter och ser ned på dig men jag ska försöka linda in det i all bomull jag kan hitta: De västerlänningar jag känner i Bangkok är huvudsakligen från dotterns skola och de betalar gladeligen 1 miljon Baht per år och unge i skolavgift; många gånger har de inte ens en aning om avgiften då företaget/organisationen betalar. Jag är dessutom tämligen säker på att ingen av dem tjänar under 5 miljoner Baht per år efter skatt. Att ekonomiska diskussioner; om och när de uppstår, är ganska annorlunda från de som uppstår runt Plattan i Huahin där majoriteten är pensionärer (av ålder eller i förtid) är naturligtvis självklart. Vi pratar om att investera 20-30 år av relativt höga och lågt beskattade expatslöner, men samtidigt en framtid helt utan pension och kanske 2-3 ungar som ska plugga 5 år vardera på ett universitet i USA till en kostnad av 3 miljoner Baht om året. Många runt Plattan lever förmodligen nästan från ”hand till mun” med nästa pensionsinbetalning som enda räddning.

Det ena är inte bättre än det andra men hur man ser på var man ska ha sina pengar och hur de ska placeras beror givetvis på vilka möjligheter och behov man har.

Ändrades av Atom

Död åt Putin och hans croonies

Dela på andra sajter

18 timmar sedan, skrev Atom:

Det är nog bara 2, max 3, saker jag kan anses duktig på; med MPR-mått mätt kan man nog dock lägga på ett halvt dussin ämnen till. Just växelkurser har jag dock aldrig sett mig som särskilt kunnig i, eller intresserad av, men jag kan inte riktigt se att det vimlar av andra experter här heller så jag är nog huvudsakligen en glad amatör bland likasinnade.

Nu vet jag, baserat på tidigare diskussioner med dig på MPR och TS, att du kommer ta nedanstående som att jag skryter och ser ned på dig men jag ska försöka linda in det i all bomull jag kan hitta: De västerlänningar jag känner i Bangkok är huvudsakligen från dotterns skola och de betalar gladeligen 1 miljon Baht per år och unge i skolavgift; många gånger har de inte ens en aning om avgiften då företaget/organisationen betalar. Jag är dessutom tämligen säker på att ingen av dem tjänar under 5 miljoner Baht per år efter skatt. Att ekonomiska diskussioner; om och när de uppstår, är ganska annorlunda från de som uppstår runt Plattan i Huahin där majoriteten är pensionärer (av ålder eller i förtid) är naturligtvis självklart. Vi pratar om att investera 20-30 år av relativt höga och lågt beskattade expatslöner, men samtidigt en framtid helt utan pension och kanske 2-3 ungar som ska plugga 5 år vardera på ett universitet i USA till en kostnad av 3 miljoner Baht om året. Många runt Plattan lever förmodligen nästan från ”hand till mun” med nästa pensionsinbetalning som enda räddning.

Det ena är inte bättre än det andra men hur man ser på var man ska ha sina pengar och hur de ska placeras beror givetvis på vilka möjligheter och behov man har.

Du kan ju alltid kan ringa en vän. 

Kanon 👍

Ändrades av LTD
Dela på andra sajter

On 2021-01-06 at 17:33, skrev TheProdigy:

Hehe svårt att förstå vad de säger där och sen luktar det gödsel så som det gör i skåne. 

08?

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Dela på andra sajter

• 3 månader senare...

Och här kommer förra veckans stryktipsrad håll till godo ni kan tacka mig sen

1 Liverpool - Aston V. 1

2 Crystal P - Chelsea 2

3 Barnsley - Middlesbr 1

4 Birmingh. - Stoke 1

5 Bristol C - Nottingh. X

6 Cardiff - Blackburn X

7 Preston - Brentford 2

8 Huddersf. - Rotherham X

9 Derby - Norwich 2

10 Bournem. - Coventry 1

11 Queens PR - Sheff.W 1

12 Wycombe - Luton 2

13 Örebro - IFK Göteb X

I walked around Pattaya twice, passed 200 people and failed to see a human being.
Man bör hushålla med sitt förakt av hänsyn till det stora antalet behövande.
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Jag har ju BARA rekommenderat kryptovalutor i 8 år här och facit för förra året lade jag precis in. 

Det är lite svårt att göra  facit i förväg för år 2021.

Men jag kan väl säga att det blir rätt lika mycket uppgång som förra året.

Tror att dom som har följt mina råd är ganska nöjda. Dom andra som försöker att gör narr är det nog inte.

Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Mr atm:

Jag har ju BARA rekommenderat kryptovalutor i 8 år här och facit för förra året lade jag precis in. 

Det är lite svårt att göra  facit i förväg för år 2021.

Men jag kan väl säga att det blir rätt lika mycket uppgång som förra året.

Tror att dom som har följt mina råd är ganska nöjda. Dom andra som försöker att gör narr är det nog inte.

Jag önskar att jag följt dina råd!

Men jag avstår, senast jag satsade lite mer än vanligt på börsen, så orsakade jag att "IT-bubblan" sprack.

Dagen efter att jag gifte mej så kom den fruktansvärda Tsunamin...

SÅ, hur mycket är du villig att betala mej, för att inte investera i Kryptovalutor @Mr atm?

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Dela på andra sajter

Oregistrerad
On 4/14/2021 at 6:02 PM, Tommy said:

Jag önskar att jag följt dina råd!

Men jag avstår, senast jag satsade lite mer än vanligt på börsen, så orsakade jag att "IT-bubblan" sprack.

Dagen efter att jag gifte mej så kom den fruktansvärda Tsunamin...

SÅ, hur mycket är du villig att betala mej, för att inte investera i Kryptovalutor @Mr atm?

MVH

Eftersom du inte har köpt under dom 8 åren. Så är oddsen inte stor att du kommer att köpa i år heller.

Dela på andra sajter

• 2 månader senare...

Idag kl 08.24 -> framme 14.09 The SEK to THB rate was 3.66835.

Livet är fullt av val, jag valde Ford

Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Amigo:

Idag kl 08.24 -> framme 14.09 The SEK to THB rate was 3.66835.

Politisk oro i Sverige.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev ArneMorales:

??

2020336459_Screenshot2021-06-18at18-54-50SwedishKronatoThaiBahtExchangeRatesChartXe.thumb.png.f5a4cb4ae93383fa8b0d18fef72dc124.png

Tacka V + SD för detta.....

Being nice is overrated - Garfield

Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev Jive:

Politisk oro i Sverige.

Oro? Du menar oron över att Löven trots allt får sitta kvar. Är man positivt lagt av sig så bör man väl snarare se det som en möjlihet för Sverige att han avgår. 😀

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev ArneMorales:

??

2020336459_Screenshot2021-06-18at18-54-50SwedishKronatoThaiBahtExchangeRatesChartXe.thumb.png.f5a4cb4ae93383fa8b0d18fef72dc124.png

Sett på lite längre sikt är det inte någon direkt dramatisk förändring. Fast med "rätt skala" kan ju alla förändringar se dramatiska ut. 

Screenshot_20210618-160353_Chrome.thumb.jpg.459ced9a5f97c30ef906fcf3493c0630.jpg

Dela på andra sajter

23 minuter sedan, skrev Mankan:

Oro? Du menar oron över att Löven trots allt får sitta kvar. Är man positivt lagt av sig så bör man väl snarare se det som en möjlihet för Sverige att han avgår. 😀

Jag bryr mig inte så mycket om vem som regerar i Sverige, men jag ser gärna att det finns politisk stabilitet i landet och därmed en någorlunda stabil valuta. SEK har droppat ett par procent senaste veckan.

Dela på andra sajter

47 minuter sedan, skrev Krille:

Sett på lite längre sikt är det inte någon direkt dramatisk förändring. Fast med "rätt skala" kan ju alla förändringar se dramatiska ut. 

Screenshot_20210618-160353_Chrome.thumb.jpg.459ced9a5f97c30ef906fcf3493c0630.jpg

Var hittar du kurvan som du presenterar här?

Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Tallviking:

De klarar inte av att fälla regeringen.

Mer överraskande att M och KD ställer upp på detta. De kanske vill ge C en smäll på fingrarna. Avgår regeringen lär det inte bli någon fri hyressättning trots att M och KD gillar det förslaget. De hjälper Löfven istället eventuellt ur en knipa. Inte lätt att hänga med här.

Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Jive:

Jag bryr mig inte så mycket om vem som regerar i Sverige, men jag ser gärna att det finns politisk stabilitet i landet och därmed en någorlunda stabil valuta. SEK har droppat ett par procent senaste veckan.

Ok du bryr dig inte men det gör jag och säkert många andra. Sedan tycker jag nog kronans stabilitet på längre sikt är viktigare än en viss tillfällig fluktuation.

Dela på andra sajter

25 minuter sedan, skrev Mankan:

Ok du bryr dig inte men det gör jag och säkert många andra. Sedan tycker jag nog kronans stabilitet på längre sikt är viktigare än en viss tillfällig fluktuation.

Det har jag full förståelse för att ni, som bor i Sverige, tycker. Jag, som bor i Thailand, blir inte påverkad på samma sätt som er.

Intressant att notera hur en liten politisk oro påverkar valutans värde. Man kan ju tycka att det borde vara lite mer långsiktigt tänk även hos valutahandlarna. 

Ändrades av Jive

Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev Jive:

Det har jag full förståelse för att ni, som bor i Sverige, tycker. Jag, som bor i Thailand, blir inte påverkad på samma sätt som er.

Intressant att notera hur en liten politisk oro påverkar valutans värde. Man kan ju tycka att det borde vara lite mer långsiktigt tänk även hos valutahandlarna. 

Valutaspekulation sker nog på både lång och kort sikt det visar nog inte minst denna nedgång.

Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Tallviking:

Märkligt att Euron vs Bath påverkas av bananrepubliken 🇸🇪 Absurdistan 🇸🇪

Screenshot_20210618-201756_Chrome.jpg

BE CAREFUL!! The toe you step on today may be connected to the ass you have to kiss tomorrow!

Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev born41:

Var hittar du kurvan som du presenterar här?

Googlade "sek to thb chart"

/Krille

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...