Jump to content
IGNORERAD

Svenska kronan VS Thai baht

StefanJ

Recommended Posts

Hej!

1. Varför Svenska kronan är så svag mot andra valutor, beror inte de på att styrräntan är så låg här i Sverige -0.25

2. Att Riksbanken har stödköpt svenska kronan för 100- 200 miljarder under de senaste 2.5 åren.

De gör detta för att pressa ner den Svenska valutans värden mot andra valutor.

Men att punkt 1 och 2 har uppkommit beror väl på att inflationsmålet på 2% årligen inte har uppnåtts på de senaste 5 åren. Folk i allmänhet har inte velat sätta sprätt på sina pengar eller att priserna på varor har ökat så mycket. En bov i dramat är väl att alla löntagare inte har fått mer än 2.6% i årlig löneökning under de senaste 6 åren.

I USA och Thailand är det väl tvärtom när det kommer till punkt 1. De båda länderna har väl en styrränta som ligger på +

Nu är jag bara en amatör och kan ha helt fel i mina påstående och antagande i text ovan. 

Om det är så! Så är ni välkomna att rätta mig.

Dela på andra sajter

• Svar 10,8k
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

• Soengsang

550

• Baa

329

• Fritz

329

• Tallviking

320

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

För hundra år sedan var Sverige ett av Europas fattigaste länder.

Sverige fick bistånd från bla. Argentina.

Är vi på väg ditt igen tror ni med tanke på hur andra Europeiska länder utvecklas och Sverige avvecklas.

https://www.minnenasjournal.nu/hunger-misar-i-u-landet-sverige/ 

https://cornucopia.cornubot.se/2018/01/svenska-hushallen-nast-fattigast-i.html

https://www.expressen.se/dinapengar/svenska-pensionarer-ar-fattigast-i-norden/

Rekomenderar Boken 

Hundra år av tillväxt är en bok skriven av Per T. Ohlsson och utgiven 1994 av Brombergs bokförlag.

Titeln syftar på tiden mellan år 1870 och 1970, då Sverige kraftigt ökade sin ekonomiska tillväxt och gick från ett av Europas fattigaste länder till ett av de rikaste i världen. Det som Ohlsson anser lade grunden för denna snabba utveckling var liberala reformer som genomdrevs av politiker som Johan August Gripenstedt, Sveriges finansminister1856-1866, då bland annat frihandel och näringsfrihet infördes.

Tyvärr kan man lugnt påstå att nedmontering pågår i mycket snabbt takt jämförs med den tillväxten vi hade då.

Dela på andra sajter

1 minute ago, apknug said:

Japp fortsatt race mot the bortom

Från veckan affärer "Valuta Konsumentpriserna sjönk 1,0 procent i januari jämfört med föregående månad, enligt SCB. KPI-inflationen var 1,9 procent. Inflationen under månaden var klart lägre än Riksbanken räknat med. På en timme sjönk kronan kraftigt mot euron som strax före klockan 10 kostade drygt 10,58 kr."

https://www.privataaffarer.se/lagre-inflation-an-vantat-kronan-sjunker-kraftigt-mot-euron/

Skickat från min Lenovo TB-X704F via Tapatalk

Verkan inte finnas någon bortom

Dela på andra sajter

Det enda vi kan hoppas på är att valet i Thailand leder till att bahten går ner, men det är nog bara att glömma.

Dela på andra sajter

USD - Baht sedan 1953

usdthb.jpg

Även Pundet kontra bahten de senaste 10 åren

gbpthb.jpg.bdef7c656cc91e593fae47eabcf1a4b2.jpg

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Dela på andra sajter

30 minutes ago, JJC said:

Det bara försätter, frågan är går det att stoppa?

Senaste rapport om minskad inflation fick krona att falla än mera

https://www.fplus.se/kronan-i-fritt-fall-har-ar-foretagen-som-riskerar-att-ga-under/a/4dpnrq

Finns det något enda som talar för att raset skulle ens stanna av? Thai bahten bara stärks, allt ser  positivt ut. Kronan bara faller, allt ser negativt ut.

Dela på andra sajter

Fortfarande otroligt att kronans fall verkar vara en ickenyhet i Sverige. Även om det skulle vara "bra" för landet, så tycker åtminstone jag att det är en anmärkningsvärd utveckling. Men på tv4 imorse var "sexismen i amerikansk politik" det stora ämnet.

Vore man konspiratoriskt lagd skulle man nästan kunna tro att det finns en rosa elefant i rummet.

Dela på andra sajter

Hur många av er bor permanent i hailand som är beroende av kronans kurs, tro 99.9 % av svenska befolkningen 

vet inte och bryr sej inte om kronan mot bathen eller hur, blir bara en gnälltråd inte nån rikig analys

Dela på andra sajter

3 minutes ago, Boa52 said:

Hur många av er bor permanent i hailand som är beroende av kronans kurs, tro 99.9 % av svenska befolkningen 

vet inte och bryr sej inte om kronan mot bathen eller hur, blir bara en gnälltråd inte nån rikig analys

Ju mer den faller desto bättre för mig.

Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Boa52:

Sek har väl tappat mot i princip ALLA valutor? Möjligtvis att Venezuela har sämre utveckling.

Men var fick du det till att det var gnäll? Det är väl intressant även för svenska folket om valutan tappar 10-30% mot omvärlden på kort tid.

Eller var det bara ett fall av "Boa klagar på andra skribenter" som vanligt.....

Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev frogfish:

Sek har väl tappat mot i princip ALLA valutor? Möjligtvis att Venezuela har sämre utveckling.

Men var fick du det till att det var gnäll? Det är väl intressant även för svenska folket om valutan tappar 10-30% mot omvärlden på kort tid.

Eller var det bara ett fall av "Boa klagar på andra skribenter" som vanligt.....

Gör den det tappar 10 - 30 % mot alla länders valutor, ni hänvisar det mesta mot thaibatten eller hur, rätt i ett thaiforum

sen det var väl inget svar på hur många som bor permanent som är beroende av kursen. vi är bara här en mån så för oss 

är det småpengar, bättre det går bra för sverige som det gör nu

Dela på andra sajter

Boa tycker du det går bra för Sverige just nu. Jag skulle vara jätteglad om jag kunde se det positivA. Boa skulle du möjligtvis hjälpa mig här.

VAD TYCKER DU ÄR BRA JUST NU I SVERIGE 

Dela på andra sajter

18 minuter sedan, skrev Boa52:

Gör den det tappar 10 - 30 % mot alla länders valutor, ni hänvisar det mesta mot thaibatten eller hur, rätt i ett thaiforum

sen det var väl inget svar på hur många som bor permanent som är beroende av kursen. vi är bara här en mån så för oss 

är det småpengar, bättre det går bra för sverige som det gör nu

Det är ju som att diskutera med en trasig torktumlare att diskutera med dig.

Jag ansåg att det är av intresse med kronans fall mot i princip alla världens valutor, och du får det till att jag gnäller. 

Har du nåt mot att jag tycker kronkursen är intressant?

Vad är det för fel på dig, Boa? Varför är du alltid otrevlig och ska ge folk en massa epitet de inte gjort sig förtjänta av?

Om du inte är intresserad av kronkursen, så håll dig borta från den här tråden!

Dela på andra sajter

Riksgälden förutspår en minskning av ekonomin 2020-2021. Men vi betalar av på vår skuld. Det är bra

Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev frogfish:

Det är ju som att diskutera med en trasig torktumlare att diskutera med dig.

Jag ansåg att det är av intresse med kronans fall mot i princip alla världens valutor, och du får det till att jag gnäller. 

Har du nåt mot att jag tycker kronkursen är intressant?

Vad är det för fel på dig, Boa? Varför är du alltid otrevlig och ska ge folk en massa epitet de inte gjort sig förtjänta av?

Om du inte är intresserad av kronkursen, så håll dig borta från den här tråden!

Håller man inte med er så är man dum,några av er är missnöjda med allt, bor du i Thai, bor JK i Thai tror inte det.

Titta på diagrammen Talviking lade in så ser ni att det inte är bara Sverige som tappat mot bathen och ganska

ointresant för en svensk eller hur. har man inte råd på några mån sem i Thai så är det bara att stanna hemma

Helt klart drabbas dom som bor här i Thai men sånt måste man räkna med, ha med i sin kalkyl

Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Boa52:

Håller man inte med er så är man dum,några av er är missnöjda med allt, bor du i Thai, bor JK i Thai tror inte det.

Titta på diagrammen Talviking lade in så ser ni att det inte är bara Sverige som tappat mot bathen och ganska

ointresant för en svensk eller hur. har man inte råd på några mån sem i Thai så är det bara att stanna hemma

Helt klart drabbas dom som bor här i Thai men sånt måste man räkna med, ha med i sin kalkyl

Jo, men varför kallar du det gnäll att säga att sek backat mot andra valutor?

Det är en ärlig fråga.

Och när du citerar mig behöver du inte tillskriva andras åsikter till mig, så det går bra att skriva "du" istället för "er". Jag står för det jag skriver, inte vad andra skriver.

Men åter, varför anser du att det är gnäll att diskutera kronkurs, och varför får jag inte skriva min åsikt här?

Svara nu på frågorna, inte nåt som du själv drar ur tombolan.

Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev frogfish:

Jo, men varför kallar du det gnäll att säga att sek backat mot andra valutor?

Det är en ärlig fråga.

Och när du citerar mig behöver du inte tillskriva andras åsikter till mig, så det går bra att skriva "du" istället för "er". Jag står för det jag skriver, inte vad andra skriver.

Men åter, varför anser du att det är gnäll att diskutera kronkurs, och varför får jag inte skriva min åsikt här?

Svara nu på frågorna, inte nåt som du själv drar ur tombolan.

Jag skrev ,det blir bara en gnälltråd, du får skriva din åsikt men gör jag det dumförklarar du mej. Vad säger du

om diagrammen Talviking la in, hur många av er bor prmanent i Thai som är beroende av kronan - bathen

Dela på andra sajter

Det kan aldrig var bra att en kurs sjunker flera år på rad!! kortsiktigt så kan det vara bra för att bosta industrin men när industrin sedan ska investera i nytt så har de inte råd då maskiner i utlänsk valuta blir dyrt. Stora företag typ volvo klarar av det men inte mindre och medelstora. Att TV och regering inte bryr sig tycker jag är anmärkningsvärt men det är inte så konstigt då hela etablisimanget är vänsterstyrt, att i det läget kasta skit på en socialdemokratisk ingves det finns inte på kartan.

Sverige går inte bra! det är problem på de flesta plan samtidigt som regeringen mest verkar lägga energi på att andra samtidigt som den egna mattan är i så dåligt skick att den snart inte går att sopa rent.

//P

Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Boa52:

hur många av er bor prmanent i Thai som är beroende av kronan - bathen

Här har du en, men så länge klarar jag mig men jag skulle klara mig ännu bättre om jag fick fler battingar för mina SEK.

Ändrades av Fritz

Det är aldrig försent att ge upp.

Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev fiskarn:

Det kan aldrig var bra att en kurs sjunker flera år på rad!! kortsiktigt så kan det vara bra för att bosta industrin men när industrin sedan ska investera i nytt så har de inte råd då maskiner i utlänsk valuta blir dyrt. Stora företag typ volvo klarar av det men inte mindre och medelstora. Att TV och regering inte bryr sig tycker jag är anmärkningsvärt men det är inte så konstigt då hela etablisimanget är vänsterstyrt, att i det läget kasta skit på en socialdemokratisk ingves det finns inte på kartan.

Sverige går inte bra! det är problem på de flesta plan samtidigt som regeringen mest verkar lägga energi på att andra samtidigt som den egna mattan är i så dåligt skick att den snart inte går att sopa rent.

Jag är inte vänsterstyrd, ja just nu kör jag vänstertrafik. Vi har ju haft en högerregering i ett antal år blev det bättre då ???

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...