Jump to content
IGNORERAD

Svenska kronan VS Thai baht


StefanJ

Recommended Posts

GammalDansken

Kan inte ni långliggare ha ett konto i svensk bank (med Internet), föra över en månadssumma till ert konto i thai bank. Det kostar väl inget att ta ut i ATM med thaikort?

Eller tänker jag fel?

Någon som vet om det finns svensk bank där man som utflyttad (utan mantalsskrivningsadress) kan ha kvar sitt konto?

/Sarne

Vi har konton i thailändsk bank med tillhörande plastkort.

Om man överför mindre än 50000 baht från Sverige är överföringskostnaden större än de uttagsavgifter

á 150 baht man åker på med ICA kortet.

Vid överföringar av mer pengar blir avgifterna procentuella och man förlorar i alla fall.

Det är inga avgifter vid uttag med thailändska plastkort i Thailand om man tar ut i bankens

egna ATM'ar. Om man inte kan hitta en sådan kostar det i regeln 25-35 baht i uttagsavgift.

Har aldrig försökt att betala direkt med ICA-kortet i en affär - undrar vilka påslag som tillkommer då.

För då är det väl tre intressenter som ska lura av oss så mycket det nånsin går :-)

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi har konton i thailändsk bank med tillhörande plastkort.

Om man överför mindre än 50000 baht från Sverige är överföringskostnaden större än de uttagsavgifter

á 150 baht man åker på med ICA kortet.

Vid överföringar av mer pengar blir avgifterna procentuella och man förlorar i alla fall.

Det är inga avgifter vid uttag med thailändska plastkort i Thailand om man tar ut i bankens

egna ATM'ar. Om man inte kan hitta en sådan kostar det i regeln 25-35 baht i uttagsavgift.

Har aldrig försökt att betala direkt med ICA-kortet i en affär - undrar vilka påslag som tillkommer då.

För då är det väl tre intressenter som ska lura av oss så mycket det nånsin går :-)

Jag använder ICA kortet när jag handlar på Tesco eller Big C, då blir det samma kurs som i ATM och inga 150 bath, då slipper man tanka på ATM:en så ofta. Däremot vill dom ha någon % extra i andra butiker så där blir det KingCash som gäller.

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Jag använder ICA kortet när jag handlar på Tesco eller Big C, då blir det samma kurs som i ATM och inga 150 bath, då slipper man tanka på ATM:en så ofta. Däremot vill dom ha någon % extra i andra butiker så där blir det KingCash som gäller.

Kan du välja ett större belopp än du handlat för, som man gör i Sverige och därmed få loss lite cash?

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan du välja ett större belopp än du handlat för, som man gör i Sverige och därmed få loss lite cash?

Nej, dessvärre inte, annars hade det varit en kanongrej men bra ändå om man som vi planerar (nåja, mest jag som planerar) och veckohandlar.

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, dessvärre inte, annars hade det varit en kanongrej men bra ändå om man som vi planerar (nåja, mest jag som planerar) och veckohandlar.

he-he :rotfl:

Öl är hälsa, hälsa ofta /Keithan

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, dessvärre inte, annars hade det varit en kanongrej men bra ändå om man som vi planerar (nåja, mest jag som planerar) och veckohandlar.

Där har du en av de största skillnaderna mellan oss faranger och thailändare. Planering ! :whistle:

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi har konton i thailändsk bank med tillhörande plastkort.

Om man överför mindre än 50000 baht från Sverige är överföringskostnaden större än de uttagsavgifter

á 150 baht man åker på med ICA kortet.

Vid överföringar av mer pengar blir avgifterna procentuella och man förlorar i alla fall.

Det är inga avgifter vid uttag med thailändska plastkort i Thailand om man tar ut i bankens

egna ATM'ar. Om man inte kan hitta en sådan kostar det i regeln 25-35 baht i uttagsavgift.

Har aldrig försökt att betala direkt med ICA-kortet i en affär - undrar vilka påslag som tillkommer då.

För då är det väl tre intressenter som ska lura av oss så mycket det nånsin går :-)

Jag använder ICA kortet när jag handlar på Tesco eller Big C, då blir det samma kurs som i ATM och inga 150 bath, då slipper man tanka på ATM:en så ofta. Däremot vill dom ha någon % extra i andra butiker så där blir det KingCash som gäller.

Det jag uppmärksammade i Thailand var, och det vill jag varna för, är att vissa butiker gör växlingen vid köptillfället. Dvs dom gör uttaget i SEK, inte THB, UTAN att fråga! ATMerna frågar i alla fall om man går med på deras skamliga förslag på växlingskurs men det gör inte alla butiker.

Annars försöker jag i största mån använda ICAkortet till alla utländska köp, även på internet, på grund av att dom just inte har några avgifter och ger en bra kurs.

Bå Pen Jang

Link to comment
Dela på andra sajter

Det jag uppmärksammade i Thailand var, och det vill jag varna för, är att vissa butiker gör växlingen vid köptillfället. Dvs dom gör uttaget i SEK, inte THB, UTAN att fråga! ATMerna frågar i alla fall om man går med på deras skamliga förslag på växlingskurs men det gör inte alla butiker.

Annars försöker jag i största mån använda ICAkortet till alla utländska köp, även på internet, på grund av att dom just inte har några avgifter och ger en bra kurs.

Detta är rätt!

Men att betala vid köptillfället gör jag inte i Asien! :crazy::kort:

Då får det bli en sväng till ATM! :wai:

pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Här ser man vad de olika bankerna i Thailand har för växlingskurs: http://www.bankthailand.info/ExchangeRates.htm

Kollade på växelkursen den 28/1 och då verkar Bangkok Bank vara bäst gällande Telex Transfer Köp. De hade enligt hemsidan en kurs på 4,77625. Därefter kom Krung Thai Bank med 4,773. Sämst kurs hade Siam City Bank med 4,75 och UOB Bank med 4,755. En del banker fick jag inte upp kursen på, t.ex. Siam Commercial Bank och Export-Import Bank.

Frugan hade hört att UOB skulle ge bättre kurs än hennes egna som är Krung Thai men detta stämmer inte vad gäller växelkursen på respektive banks hemsida för den 28/1. Blir intressant att se vad vi får för kurs på pengarna som skickades den 27:e till Krung Thai.

He that will not reason is a bigot; he that cannot reason is a fool; he that dares not reason is a slave

William Drummond (1585–1649)

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi har konton i thailändsk bank med tillhörande plastkort.

Om man överför mindre än 50000 baht från Sverige är överföringskostnaden större än de uttagsavgifter

á 150 baht man åker på med ICA kortet.

Vid överföringar av mer pengar blir avgifterna procentuella och man förlorar i alla fall.

Det är inga avgifter vid uttag med thailändska plastkort i Thailand om man tar ut i bankens

egna ATM'ar. Om man inte kan hitta en sådan kostar det i regeln 25-35 baht i uttagsavgift.

Har aldrig försökt att betala direkt med ICA-kortet i en affär - undrar vilka påslag som tillkommer då.

För då är det väl tre intressenter som ska lura av oss så mycket det nånsin går :-)

Vill be dig utveckla det här?

Jag tänkte att till exempel om man överför 100.000 SEK via bank med Internet (t.ex. Swedbank) kostar det enligt uppgift här på MPR 50 SEK.

Sedan tillkommer 500 baht hos mottagande bank i Thailand, också enligt uppgift här på MPR.

Vad har jag missat?

Var kommer procenten in?

/Sarne

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill be dig utveckla det här?

Jag tänkte att till exempel om man överför 100.000 SEK via bank med Internet (t.ex. Swedbank) kostar det enligt uppgift här på MPR 50 SEK.

Sedan tillkommer 500 baht hos mottagande bank i Thailand, också enligt uppgift här på MPR.

Vad har jag missat?

Var kommer procenten in?

/Sarne

Procenten ligger i avgiften hos mottagande bank, men denna är som du skriver max 500 baht. 50 SEK är avgiften hos den dyraste banken. 30 på Nordea t.ex.

Skall man ta ut 100.000 SEK lär man åka på 5*150 baht (fast man kan kanske slippa denna) samt troligtvis sämre växelkurs och uttagen måste ske under ca. 3 veckor eftersom det finns gräns på hur mycket som det går att ta ut per vecka från t.ex. VISA...

He that will not reason is a bigot; he that cannot reason is a fool; he that dares not reason is a slave

William Drummond (1585–1649)

Link to comment
Dela på andra sajter

Procenten ligger i avgiften hos mottagande bank, men denna är som du skriver max 500 baht. 50 SEK är avgiften hos den dyraste banken. 30 på Nordea t.ex.

Skall man ta ut 100.000 SEK lär man åka på 5*150 baht (fast man kan kanske slippa denna) samt troligtvis sämre växelkurs och uttagen måste ske under ca. 3 veckor eftersom det finns gräns på hur mycket som det går att ta ut per vecka från t.ex. VISA...

?????

När jag har fått in 100.000 SEK på mitt konto i Thaibank, maxavgiften på 500 baht dragits av banken skall jag väl ha aktuell T/T (telegraphic transfer) kurs. Då har jag ju baht på mitt bankkonto. Eller??? Var kommer sämre växelkurs och begränsat uttag in?

/Sarne

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

?????

När jag har fått in 100.000 SEK på mitt konto i Thaibank, maxavgiften på 500 baht dragits av banken skall jag väl ha aktuell T/T (telegraphic transfer) kurs. Då har jag ju baht på mitt bankkonto. Eller??? Var kommer sämre växelkurs och begränsat uttag in?

/Sarne

Sämre växelkurs kan det bli om du tar ut i ATM med ditt svenska kort kopplat till ditt svenska konto men om du skickar via bank så är det just T/T som gäller. Ta ut pengarna via ATM som GD föreslog har ju också begränsningen med 8000 SEK per dag/15000 SEK per fyradagarsperiod vilket betyder 7 uttag * 150 baht = 1050 baht plus 24 dagar innan 100.000 SEK har kunnat tas ut om man bara använder ett kort.

Smidigaste och mest ekonomiska sättet är alltså att gör banköverföring från bank till bank när det gäller större summor.

Ändrades av Merlins

He that will not reason is a bigot; he that cannot reason is a fool; he that dares not reason is a slave

William Drummond (1585–1649)

Link to comment
Dela på andra sajter

Sämre växelkurs kan det bli om du tar ut i ATM med ditt svenska kort kopplat till ditt svenska konto men om du skickar via bank så är det just T/T som gäller. Ta ut pengarna via ATM som GD föreslog har ju också begränsningen med 8000 SEK per dag/15000 SEK per fyradagarsperiod vilket betyder 7 uttag * 150 baht = 1050 baht plus 24 dagar innan 100.000 SEK har kunnat tas ut om man bara använder ett kort.

Smidigaste och mest ekonomiska sättet är alltså att gör banköverföring från bank till bank när det gäller större summor.

Förlåt, nu hänger jag inte med.

När mina pengar finns på mitt Thaibankskonto, kan väl inte uttagens storlek begränsas i SEK/dag/fyradagarsperiod? Det är ju Bath på kontot!

Är det inte så att du tänker på uttag från svensk bank i Thai ATM?

/Sarne

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

Förlåt, nu hänger jag inte med.

När mina pengar finns på mitt Thaibankskonto, kan väl inte uttagens storlek begränsas i SEK/dag/fyradagarsperiod? Det är ju Bath på kontot!

Är det inte så att du tänker på uttag från svensk bank i Thai ATM?

/Sarne

Läs igen. Du verkar missförstå mig igen... Jag skrev: "Sämre växelkurs kan det bli om du tar ut i ATM med ditt svenska kort kopplat till ditt svenska konto". Det som är intressant är ju hur pengarna kommer till Thailand. Jag har aldrig pratat om hur man tar ut pengar från Thai-bank i Thailand eftersom det inte finns några problem med detta, inga uttags-limit, inga avgifter och inga växelkurser. Ingen intressant diskussion så länge det inte råder hyperinflation/bank run eller liknande och Thailand är inte nära detta ännu...

Frågan som jag har diskuterat kan alltså formuleras så här:

Hur får man ner 100.000 SEK till Thailand genom banköverföring kontra uttag i ATM med svenskt kort kopplat till svenskt konto?

Hoppas att detta rätar ut en del frågetecken men det går nog fortfarande att missförstå...

He that will not reason is a bigot; he that cannot reason is a fool; he that dares not reason is a slave

William Drummond (1585–1649)

Link to comment
Dela på andra sajter

Läs igen. Du verkar missförstå mig igen... Jag skrev: "Sämre växelkurs kan det bli om du tar ut i ATM med ditt svenska kort kopplat till ditt svenska konto". Det som är intressant är ju hur pengarna kommer till Thailand. Jag har aldrig pratat om hur man tar ut pengar från Thai-bank i Thailand eftersom det inte finns några problem med detta, inga uttags-limit,[/b] inga avgifter och inga växelkurser. Ingen intressant diskussion så länge det inte råder hyperinflation/bank run eller liknande och Thailand är inte nära detta ännu...

Frågan som jag har diskuterat kan alltså formuleras så här:

Hur får man ner 100.000 SEK till Thailand genom banköverföring kontra uttag i ATM med svenskt kort kopplat till svenskt konto?

Hoppas att detta rätar ut en del frågetecken men det går nog fortfarande att missförstå...

Uttagslimit finns.

På min Thaibank (BKK-Bank) frågade faktiskt tjänstekvinnan om jag ville ha en dagslimit på kortet som säkerhetsgrej, hon föreslog 50 000 bath vilket jag accepterade, skulle jag behöva mer var det bara att knalla in på banken och fylla i en uttagsblankett, men i ATM gick det inte. Och även inne på banken var uttaget avgiftfritt.

Ändrades av Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har vi sorterat ut äpplen och päron, kanske även någon mango :whistle:

Summerar våra diskussioner:

- Överföra mindre än 10.000 SEK (50.000THB...nästan) = lägst kostnad AEONs ATM med ICA kort.

- Överföra mer än 10.000 SEK T/T (telegraphic transfer) från svensk bank till thailanädsk bank. Skicka SEK, låt mottagande konto ta kostnaden i Thailand.

Nordea tar 30 kr , Swedbank 50 kr om man överför via Internet. Max avgift i Thailand är 500 bath.

- Kort från Thaibank kan ha max belopp på ATM uttag, vid högre summa får man gå in på banken.

Är vi alla överens nu? :clapping:

/Sarne

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

Uttagslimit finns.

På min Thaibank (BKK-Bank) frågade faktiskt tjänstekvinnan om jag ville ha en dagslimit på kortet som säkerhetsgrej, hon föreslog 50 000 bath vilket jag accepterade, skulle jag behöva mer var det bara att knalla in på banken och fylla i en uttagsblankett, men i ATM gick det inte. Och även inne på banken var uttaget avgiftfritt.

Hej Baa,

Tror till och med att du kan ringa och ändra uttagslimiten på BKK-Bank, jag gjorde detta en gång då jag hade satt limit till 10 000 Baht/dag av misstag.

Ha en bra dag!

:wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Baa,

Tror till och med att du kan ringa och ändra uttagslimiten på BKK-Bank, jag gjorde detta en gång då jag hade satt limit till 10 000 Baht/dag av misstag.

Ha en bra dag!

:wai:

Hej stjp,

Minskade eller höjde du limiten?.:dance1:

/Sarne

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har vi sorterat ut äpplen och päron, kanske även någon mango :whistle:

Summerar våra diskussioner:

- Överföra mindre än 10.000 SEK (50.000THB...nästan) = lägst kostnad AEONs ATM med ICA kort.

- Överföra mer än 10.000 SEK T/T (telegraphic transfer) från svensk bank till thailanädsk bank. Skicka SEK, låt mottagande konto ta kostnaden i Thailand.

Nordea tar 30 kr , Swedbank 50 kr om man överför via Internet. Max avgift i Thailand är 500 bath.

- Kort från Thaibank kan ha max belopp på ATM uttag, vid högre summa får man gå in på banken.

Är vi alla överens nu? :clapping:

/Sarne

Helt enig med dig Same :great::clapping::wai:

Öl är hälsa, hälsa ofta /Keithan

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har vi sorterat ut äpplen och päron, kanske även någon mango :whistle:

Summerar våra diskussioner:

- Överföra mindre än 10.000 SEK (50.000THB...nästan) = lägst kostnad AEONs ATM med ICA kort.

- Överföra mer än 10.000 SEK T/T (telegraphic transfer) från svensk bank till thailanädsk bank. Skicka SEK, låt mottagande konto ta kostnaden i Thailand.

Nordea tar 30 kr , Swedbank 50 kr om man överför via Internet. Max avgift i Thailand är 500 bath.

- Kort från Thaibank kan ha max belopp på ATM uttag, vid högre summa får man gå in på banken.

Är vi alla överens nu? :clapping:

/Sarne

Hej,

Om du skickar Thb från den svenska banken så vet du exakt vilken kurs du fått, om du däremot skickar i SEK så får du den thai kursen som gäller efter att pengarna har registrerats i din Thailändska bank vilket kan vara både + eller - en chansning alltså.

Rebnel

Ändrades av Rebnel

Det jag inte orkar göra idag tar vi en annan dag.

# Len

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

Om du skickar Thb från den svenska banken så vet du exakt vilken kurs du fått, om du däremot skickar i SEK så får du den thai kursen som gäller efter att pengarna har registrerats i din Thailändska bank vilket kan vara både + eller - en chansning alltså.

Rebnel

Om du skickar THB från Svensk bank till Thailändsk bank, får du den sämsta kurs du någonsin kan hitta.

Inte i närheten av vad du får om du skicka SEK från Svensk bank till Thailändsh bank.

Öl är hälsa, hälsa ofta /Keithan

Link to comment
Dela på andra sajter

Sämre växelkurs kan det bli om du tar ut i ATM med ditt svenska kort kopplat till ditt svenska konto men om du skickar via bank så är det just T/T som gäller. Ta ut pengarna via ATM som GD föreslog har ju också begränsningen med 8000 SEK per dag/15000 SEK per fyradagarsperiod vilket betyder 7 uttag * 150 baht = 1050 baht plus 24 dagar innan 100.000 SEK har kunnat tas ut om man bara använder ett kort.

Smidigaste och mest ekonomiska sättet är alltså att gör banköverföring från bank till bank när det gäller större summor.

Har du inte brottom så ta ut via ICA-Bankens i ATM!

Sök upp AEONs ATM!

Det är inte dyrt då dom inte tar uttagsavgift! (150b)

pigge01

http://www.aeon.co.th/lang/en/menu/Service_Location/region/Central%20East#soutput

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Här ligger dom i Pattaya:

1 Lotus South Pattaya 2 nd Floor Lotus South Pattaya

2 Home work Pattaya 1 st Fl. Home work Pattaya

3 Carrefour Pattaya Klang 2 nd Fl Carrefour Pattaya Klang

Centrala gatan vid toaletten på nedre plan!

Nära från "Skrapis"

pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...