Jump to content
IGNORERAD

Svenska kronan VS Thai baht


StefanJ

Recommended Posts

Hej,

Skickade just pengar från SCB (Thailand) till SEB (Sverige), kurs 4,83!! :suicide::(:sFduh:

Hoppas det vänder snart!! Just nu för djäkligt att ha betalt i Baht..

En som alltid hoppas på en mycket stark Baht mot Svenska Kronan..

Mvh Arbetande och boende i Thailand

:wai:

Men du har ju kunna leva desto bättre senaste åren... Dags för oss andra att skicka ner lite pengar nu. Du kan spara lite på hög i Thailand så länge... Alla nöjda och glada :D

He that will not reason is a bigot; he that cannot reason is a fool; he that dares not reason is a slave

William Drummond (1585–1649)

Link to comment
Dela på andra sajter

Men du har ju kunna leva desto bättre senaste åren... Dags för oss andra att skicka ner lite pengar nu. Du kan spara lite på hög i Thailand så länge... Alla nöjda och glada :D

Hej Merlins,

Skjuter upp min Sverige semester till sommaren 2015.. Då skall kursen vara 1,90 hoppas jag. :friends:

Ha en god dag!

:wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

Avgiften på 150 baht drabbar alla utländska kort.

/ Joe

hopp! Den gula banken - autthaya - har ingen 150 bahtsavgift. Däremot tar dom igen det på deras växlingsavgift.

mvh ragson - din bästaste vän.
Min musiksida finns HÄR!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske därför de då kanske inte tar någon avgift... Vid små summor kan alltså Skandiabanken vara bättre men när det blir större summor så blir de sämre och vitsen med banköverföring är just att man för över lite större summor och inte hundralappar...

Jag ville klargöra när du skrev följande:

Swedbank och LF Bank tar 50:-, Nordea tar 30:- och Skandia bank tror jag kan vara gratis men är inte säker. Mottagande bank i Thailand tar också ut en procentuell avgift på max 450 baht.

Finns ju risk för att någon använder Skandiabanken (har ju läst det på MPR :whistle:) och förlorar pengar.

Naturligtvis är det mindre smärtsamt att skicka mindre summor, men procentuellt så kostar det. Man får inte veta kursen förrän efter att man skickat, förhandsgodkännande skall klickas i. Jag vet, jag skickar med Skandiabanken enbart för att det är enkelt. Jag uppskattar den lägre kursen hos Skandiabanken till ca.250 baht per tusenlapp.

Håller nu på att skaffa konto i annan bank som medger att man skickar SEK.

/Sarne

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Merlins,

Skjuter upp min Sverige semester till sommaren 2015.. Då skall kursen vara 1,90 hoppas jag. :friends:

Ha en god dag!

:wai:

Hoppas det dröjer till 2035 innan kursen är 1,90. :wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Merlins,

Skjuter upp min Sverige semester till sommaren 2015.. Då skall kursen vara 1,90 hoppas jag. :friends:

Ha en god dag!

:wai:

Vill du komma till Sverige tidigare så kan vi ju alltid byta jobb och land ett tag. Då får du lönen i kronor och jag i thaibaht. :yipi:

He that will not reason is a bigot; he that cannot reason is a fool; he that dares not reason is a slave

William Drummond (1585–1649)

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Merlins, :)

Tackar för erbjudandet, men avstår nog.. ;) Det är ju trots alt rätt varmt och gott här :great:

Ha en riktigt god helg!

:wai:

Men du har ju gnällt en hel del på "kylan" det senaste ! :giggle:

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

SEB tar 50 kr i avgift

/ Joe

In Asia you live and you die. In Farangland you expect to live one day, then you die without having lived.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Merlins, :)

Tackar för erbjudandet, men avstår nog.. ;) Det är ju trots alt rätt varmt och gott här :great:

Ha en riktigt god helg!

:wai:

Då får jag skicka pengar nu istället. Skickade 10000:- igår från LF till Krung Thai. Återkommer med vad för växelkurs jag får, det är dock på väg åt rätt håll från min synvinkel ;)

Trevlig helg!

Ändrades av Merlins

He that will not reason is a bigot; he that cannot reason is a fool; he that dares not reason is a slave

William Drummond (1585–1649)

Link to comment
Dela på andra sajter

Här ser man vad de olika bankerna i Thailand har för växlingskurs: http://www.bankthail...changeRates.htm

Hej SSS,

Den sidan gillade inte mitt antivirus program:

2011-01-28 16:54:28 http://www.bankthail...on.ico//favicon Internet Explorer >

2011-01-28 16:53:43 Web Anti-Virus Detected: HEUR:Trojan.Script.Generic http://www.bankthail...on.ico//favicon

Ha en bra dag!

:wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

Då får jag skicka pengar nu istället. Skickade 10000:- igår från LF till Krung Thai. Återkommer med vad för växelkurs jag får, det är dock på väg åt rätt håll från min synvinkel ;)

Trevlig helg!

En bild som får en att småle...helt underbar bild.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill inte säga att du har fel, men i annat fall hade ICA-banken själva fel då vi utan tvekan pratade om att ta ut thb i en thailändsk ATM. Hon förklarade det som sagt med att MasterCard och VISA erbjuder olika växlingskurser.

Ta inte illa upp, men vem som har rätt låter jag vara osagt tills jag har testat båda korten samtidigt och jämfört på kontona.

Mvh Gurra

Dessvärre har Du faktiskt fel, eller blivit felunderrättad, har under mina 7 års boende här alltid tagit ut på ICA till absolut bästa kurs och vid val av ATM (oftast AeOn) inte heller betalat 150 bath särskilt många ggr.

Visa har som du mycket riktigt påpekar en annan kurs än MasterCard, men ICA å sin sida har INGA VALUTAPÅSLAG så det brukar i alla fall bli + i kanten.

Annars tycker jag du gör helt rätt som kommer att testa, det finns alltid en viss deskriptans i bankvärlden.

PS fick 4,71 i förrgår på ICA kortet. DS

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Då får du kolla ditt antivirus för jag når den utan problem från min dator på jobbet och här har vi både hängslen och livrem vad det gäller antivirus, brandväggar osv.

Hej SSS,

Den sidan gillade inte mitt antivirus program:

2011-01-28 16:54:28 http://www.bankthail...on.ico//favicon Internet Explorer >

2011-01-28 16:53:43 Web Anti-Virus Detected: HEUR:Trojan.Script.Generic http://www.bankthail...on.ico//favicon

Ha en bra dag!

:wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

Dessvärre har Du faktiskt fel, eller blivit felunderrättad, har under mina 7 års boende här alltid tagit ut på ICA till absolut bästa kurs och vid val av ATM (oftast AeOn) inte heller betalat 150 bath särskilt många ggr.

Visa har som du mycket riktigt påpekar en annan kurs än MasterCard, men ICA å sin sida har INGA VALUTAPÅSLAG så det brukar i alla fall bli + i kanten.

Annars tycker jag du gör helt rätt som kommer att testa, det finns alltid en viss deskriptans i bankvärlden.

PS fick 4,71 i förrgår på ICA kortet. DS

Jag får ju erkänna att ni har mer erfarenhet och verkar ha samma åsikt.

Har du fler förslag på ATMs som inte tar avgift för Ica-kortet?

Mvh Gurra

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror att kartellen av Thaibanker alla numer tar den 150bath avgiften som infördes för något år sedan, den som std emot längst var ju UOB (United oversea bank) men vad jag kan förstå finns endast den Japanägda AeOn banken kvar som inte straffavgiftsbelägger utländska kort. Nu är det ju upp till varje bank att själva välja sina avgifter så därvidlag har jag inget att erinra, men det är ju rätt surt för oss "långliggare" som behöver ta lite fickpengar några ggr i månaden om det nu inte vore för AeOn, tack Nippon för den styvnackade inställningen, dessvärre är det rätt svårt för faranger att öppna konto där så det fick bli BKK-bank och Kasikorn som har hand om mina 5-6 bath.

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Tror att kartellen av Thaibanker alla numer tar den 150bath avgiften som infördes för något år sedan, den som std emot längst var ju UOB (United oversea bank) men vad jag kan förstå finns endast den Japanägda AeOn banken kvar som inte straffavgiftsbelägger utländska kort. Nu är det ju upp till varje bank att själva välja sina avgifter så därvidlag har jag inget att erinra, men det är ju rätt surt för oss "långliggare" som behöver ta lite fickpengar några ggr i månaden om det nu inte vore för AeOn, tack Nippon för den styvnackade inställningen, dessvärre är det rätt svårt för faranger att öppna konto där så det fick bli BKK-bank och Kasikorn som har hand om mina 5-6 bath.

Avgiften de tar för uttaget motsvarar knappt det en svensk bank tar för en överföring.

Inte många svenska banker som nöjer sig med 30-35 kr och bara ICA-banken som nöjer sig med mindre.

De vill å andra sidan ha 250 för ett plastkort utan kredit.

Hur vi än gör så är banken vinnaren.

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Avgiften de tar för uttaget motsvarar knappt det en svensk bank tar för en överföring.

Inte många svenska banker som nöjer sig med 30-35 kr och bara ICA-banken som nöjer sig med mindre.

De vill å andra sidan ha 250 för ett plastkort utan kredit.

Hur vi än gör så är banken vinnaren.

Kan inte ni långliggare ha ett konto i svensk bank (med Internet), föra över en månadssumma till ert konto i thai bank. Det kostar väl inget att ta ut i ATM med thaikort?

Eller tänker jag fel?

Någon som vet om det finns svensk bank där man som utflyttad (utan mantalsskrivningsadress) kan ha kvar sitt konto?

/Sarne

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan inte ni långliggare ha ett konto i svensk bank (med Internet), föra över en månadssumma till ert konto i thai bank. Det kostar väl inget att ta ut i ATM med thaikort?

Eller tänker jag fel?

Någon som vet om det finns svensk bank där man som utflyttad (utan mantalsskrivningsadress) kan ha kvar sitt konto?

/Sarne

Hej Sarne,

Jag har SEB och har kvar mina konton (pengar, fonder, pensionsförsäkringar, aktiekonto) precis som när jag bodde i kalla Svedala. Flyttade sista gången från Sverige 2006.

I år tog dom djäklarna (SEB) tog 750 SEK för sina "tjänster" :diablo: .

Ha en bra dag!

:wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

Avgiften de tar för uttaget motsvarar knappt det en svensk bank tar för en överföring.

Inte många svenska banker som nöjer sig med 30-35 kr och bara ICA-banken som nöjer sig med mindre.

De vill å andra sidan ha 250 för ett plastkort utan kredit.

Hur vi än gör så är banken vinnaren.

Jo där har Du rätt, men vilket affärsdrivande företag vill inte ha vinst?

Och så har Du fel också :giggle: det finns visst kredit på ICA kortet, i varje fall fick jag det erbjudandet att ha 30 000 spänn tillgängliga som kredit vid ev. behov. Och det kostar mig inte en spänn när jag inte använder det, ser dock lite kul ut på kontoutdraget där det står Summa på kontot t.ex. 5000 och tillgängligt 35000.

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo där har Du rätt, men vilket affärsdrivande företag vill inte ha vinst?

Och så har Du fel också :giggle: det finns visst kredit på ICA kortet, i varje fall fick jag det erbjudandet att ha 30 000 spänn tillgängliga som kredit vid ev. behov. Och det kostar mig inte en spänn när jag inte använder det, ser dock lite kul ut på kontoutdraget där det står Summa på kontot t.ex. 5000 och tillgängligt 35000.

Har aldrig använt ICA Kortet i Los Har Visa/Siam Com som funkar utemordentligt!

Vad är fördelarna har Ica/Master vet ej avgift Siam ingen vid uttag/Los Årsavgift 150kr.

Mvh Svampen :wai:

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan inte ni långliggare ha ett konto i svensk bank (med Internet), föra över en månadssumma till ert konto i thai bank. Det kostar väl inget att ta ut i ATM med thaikort?

Eller tänker jag fel?

Någon som vet om det finns svensk bank där man som utflyttad (utan mantalsskrivningsadress) kan ha kvar sitt konto?

/Sarne

Funkar utmärkt för mig som är utskriven att via internet föra över pengar från Swedbank till Siam Commercial .

Tror dock att om jag tar ut pengar på annan banks automat så kostar det hela 20 bath. :giggle:

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...