Jump to content
IGNORERAD

Svenska kronan VS Thai baht


StefanJ

Recommended Posts

Trenden fortsätter neråt !

post-3404-0-85402900-1296138849_thumb.jp

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jag har ringt till ICA-banken, Swedbank, samt kollat på VISA och Mastercards hemsidor idag för att själv göra en bedömning då jag tycker att ICA-kortet har gett dålig kurs.

Det billigaste sättet att ta up pengar i Thailand idag var ett "VISA2"-kort hos Swedbank (finns säkert hos alla banker som erbjuder vanligt VISA).

Det kostar inget extra om man redan har ett vanligt visakort hos dom (vilket jag har sedan några år). Man får 12 avgiftsfria uttag per år, därefter kostar det 10 kr/uttag. Valutapåslaget är 1,5% på hela beloppet.

På ICA-kortet hade jag idag fått en växlingskurs på 4,48 enligt kundtjänsten medan visakortet ger 4,66* inklusive valutapåslaget (4,73 exkl. valutapåslag). Detta skiljer sig kanske från dag till dag, men just idag hade VISA betydligt bättre kurs.

Dessutom fick jag betala 150 thb per uttag med ICA-mastercardet sist jag var nere, och resan innan hade jag ingen avgift med mitt Visa/VISA2 (Swedbank).

Tänkte bara att jag skulle dela med mig lite av vad jag kom fram till, jag ska ta med båda korten ner om en månad och jämföra på plats, jag kan återkomma med det resultatet om intresse finns. Länken nedan är till VISA's hemsida, valutapåslagen hittar man hos sin egen bank.

* http://www.visaeurop...ANGE_RATES.ASPX

Mvh Gurra

edit: fel på en decimal

Ändrades av gurra
Link to comment
Dela på andra sajter

Uttag igår på Aeon, ingen uttagsavgift och en kurs på 4,59 med ICA-kortet.

Är det bara Aeon som kör utan avgiften på 150 baht??

Nån som vet var dessa ATM'er finns placerade i Pattaya??

/ Joe

In Asia you live and you die. In Farangland you expect to live one day, then you die without having lived.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jag har ringt till ICA-banken, Swedbank, samt kollat på VISA och Mastercards hemsidor idag för att själv göra en bedömning då jag tycker att ICA-kortet har gett dålig kurs.

Det billigaste sättet att ta up pengar i Thailand idag var ett "VISA2"-kort hos Swedbank (finns säkert hos alla banker som erbjuder vanligt VISA).

Det kostar inget extra om man redan har ett vanligt visakort hos dom (vilket jag har sedan några år). Man får 12 avgiftsfria uttag per år, därefter kostar det 10 kr/uttag. Valutapåslaget är 1,5% på hela beloppet.

På ICA-kortet hade jag idag fått en växlingskurs på 4,48 enligt kundtjänsten medan visakortet ger 4,66* inklusive valutapåslaget (4,73 exkl. valutapåslag). Detta skiljer sig kanske från dag till dag, men just idag hade VISA betydligt bättre kurs.

Dessutom fick jag betala 150 thb per uttag med ICA-mastercardet sist jag var nere, och resan innan hade jag ingen avgift med mitt Visa/VISA2 (Swedbank).

Tänkte bara att jag skulle dela med mig lite av vad jag kom fram till, jag ska ta med båda korten ner om en månad och jämföra på plats, jag kan återkomma med det resultatet om intresse finns. Länken nedan är till VISA's hemsida, valutapåslagen hittar man hos sin egen bank.

* http://www.visaeurop...ANGE_RATES.ASPX

Mvh Gurra

Avgiften på 150 baht drabbar alla utländska kort. Om du inte hade den på ditt Visa tidigare så berodde det på att de inte hade infört avgiften än. Eller att du råkade ta ut på en bank som inte tar avgiften, se mitt föregående inlägg.

/ Joe

In Asia you live and you die. In Farangland you expect to live one day, then you die without having lived.

Link to comment
Dela på andra sajter

<br /><br />

Är det bara Aeon som kör utan avgiften på 150 baht??<br />

<br />

Nån som vet var dessa ATM'er finns placerade i Pattaya??<br />

<br />

/ Joe<br />

<br /><br /><br />

Carrefour, lotus, home pro

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det bara Aeon som kör utan avgiften på 150 baht??

Nån som vet var dessa ATM'er finns placerade i Pattaya??

/ Joe

http://www.aeon.co.th/lang/en/menu/Service_Location/region/Central%20East#soutput

Ser ut som att "Leifarne" har full koll :wai:

EDIT: ser ut som om länken inte funkar helt...

Välj följande i Droplistorna

Region: Central East

Province: Chonburi

Purpose: Cash Dispenser

Med ett par klick kan ni även se om det finns i er närhet i Thailand, jag vet ett par här i Bangkok.

MVH Tommy

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jag har ringt till ICA-banken, Swedbank, samt kollat på VISA och Mastercards hemsidor idag för att själv göra en bedömning då jag tycker att ICA-kortet har gett dålig kurs.

Det billigaste sättet att ta up pengar i Thailand idag var ett "VISA2"-kort hos Swedbank (finns säkert hos alla banker som erbjuder vanligt VISA).

Det kostar inget extra om man redan har ett vanligt visakort hos dom (vilket jag har sedan några år). Man får 12 avgiftsfria uttag per år, därefter kostar det 10 kr/uttag. Valutapåslaget är 1,5% på hela beloppet.

På ICA-kortet hade jag idag fått en växlingskurs på 4,48 enligt kundtjänsten medan visakortet ger 4,66* inklusive valutapåslaget (4,73 exkl. valutapåslag). Detta skiljer sig kanske från dag till dag, men just idag hade VISA betydligt bättre kurs.

Dessutom fick jag betala 150 thb per uttag med ICA-mastercardet sist jag var nere, och resan innan hade jag ingen avgift med mitt Visa/VISA2 (Swedbank).

Tänkte bara att jag skulle dela med mig lite av vad jag kom fram till, jag ska ta med båda korten ner om en månad och jämföra på plats, jag kan återkomma med det resultatet om intresse finns. Länken nedan är till VISA's hemsida, valutapåslagen hittar man hos sin egen bank.

* http://www.visaeurop...ANGE_RATES.ASPX

Mvh Gurra

edit: fel på en decimal

Det är inte rätt kurs som du får av kundtjänst på ICA!!

Det är den Svenska kursen i Sverige!

Inte den kurs du får vid uttag i ATM i Thailand

Den kursen är ca: 0,06 mindre än www.xe.com s kurs! +150b.

Detta har jag kollar i över 7års tid varje månad

Då vi sänder 1000sek i månaden till Nitts sjuka mor i Thailand.

pigge01

Ändrades av pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

F-n,skickade för tidigt IGEN :diablo:

Måne, det är lätt fixat! Bara skicka igen och mer så gör det inte så mycket... ;)

He that will not reason is a bigot; he that cannot reason is a fool; he that dares not reason is a slave

William Drummond (1585–1649)

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

gå in på banken så slipper du avgiften

Kostade mig ca 5000Thb sist jag tog ut pengar inne i banken.

Säkert för att kompensera ATM inkomsten :sFduh:

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inte rätt kurs som du får av kundtjänst på ICA!!

Det är den Svenska kursen i Sverige!

Inte den kurs du får vid uttag i ATM i Thailand

Den kursen är ca: 0,06 mindre än www.xe.com s kurs! +150b.

Detta har jag kollar i över 7års tid varje månad

Då vi sänder 1000sek i månaden till Nitts sjuka mor i Thailand.

pigge01

Jag vill inte säga att du har fel, men i annat fall hade ICA-banken själva fel då vi utan tvekan pratade om att ta ut thb i en thailändsk ATM. Hon förklarade det som sagt med att MasterCard och VISA erbjuder olika växlingskurser.

Ta inte illa upp, men vem som har rätt låter jag vara osagt tills jag har testat båda korten samtidigt och jämfört på kontona.

Mvh Gurra

Link to comment
Dela på andra sajter

Just nu högsta kursen sedan september 2009.

Hur länge håller det denna gång? "Orkar" vi upp i 5 bath/kr innan det vänder?

/Sarne

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Just nu högsta kursen sedan september 2009.

Hur länge håller det denna gång? "Orkar" vi upp i 5 bath/kr innan det vänder?

/Sarne

Det blir 5.50 till sommaren

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill inte säga att du har fel, men i annat fall hade ICA-banken själva fel då vi utan tvekan pratade om att ta ut thb i en thailändsk ATM. Hon förklarade det som sagt med att MasterCard och VISA erbjuder olika växlingskurser.

Ta inte illa upp, men vem som har rätt låter jag vara osagt tills jag har testat båda korten samtidigt och jämfört på kontona.

Mvh Gurra

Har följt rapporteringen på denna sida och har själv Swedbank VISA-kort, inget ICA-kort. Den känsla jag har fått när jag jämfört mina uttag med de som har rapporterats här är att ICA-banken har bättre växelkurs och ingen uttagningsavgift jämfört med Swedbank. Försöker dock alltid skicka pengar via bank för att minska uttagsavgifter och få bästa växelkurs.

He that will not reason is a bigot; he that cannot reason is a fool; he that dares not reason is a slave

William Drummond (1585–1649)

Link to comment
Dela på andra sajter

Har följt rapporteringen på denna sida och har själv Swedbank VISA-kort, inget ICA-kort. Den känsla jag har fått när jag jämfört mina uttag med de som har rapporterats här är att ICA-banken har bättre växelkurs och ingen uttagningsavgift jämfört med Swedbank. Försöker dock alltid skicka pengar via bank för att minska uttagsavgifter och få bästa växelkurs.

Hur går du då till väga? Har bara skickat pengar genom bank till ett thailändskt konto en gång men om jag minns rätt kostade det mig 150 kr och några 100 baht på det andra kontot.

Mycket tacksam för svar, det kanske finns tidigare i tråden men det är inte värt besväret att läsa 130 sidor på en mobildisplay.

Mvh Gurra

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur går du då till väga? Har bara skickat pengar genom bank till ett thailändskt konto en gång men om jag minns rätt kostade det mig 150 kr och några 100 baht på det andra kontot.

Mycket tacksam för svar, det kanske finns tidigare i tråden men det är inte värt besväret att läsa 130 sidor på en mobildisplay.

Mvh Gurra

*Ta reda på Thai-bankens SWIFT-kod (finns på deras hemsida)

*Gör en utlandsbetalning via Internetbank.

*Skicka alltid svenska kronor, EJ Thaibaht.

*Låt mottagaren stå för extra avgifter.

Swedbank och LF Bank tar 50:-, Nordea tar 30:- och Skandia bank tror jag kan vara gratis men är inte säker. Mottagande bank i Thailand tar också ut en procentuell avgift på max 450 baht.

He that will not reason is a bigot; he that cannot reason is a fool; he that dares not reason is a slave

William Drummond (1585–1649)

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för ett snabbt svar.

Edit: och dessutom bra svar! Jag tror att jag skickade thb sist.

Mvh Gurra

Ändrades av gurra
Link to comment
Dela på andra sajter

Det blir 5.50 till sommaren

Optimister behövs alltid.

Hoppas dock du har får rätt ;)

/Sarne

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

*Ta reda på Thai-bankens SWIFT-kod (finns på deras hemsida)

*Gör en utlandsbetalning via Internetbank.

*Skicka alltid svenska kronor, EJ Thaibaht.

*Låt mottagaren stå för extra avgifter.

Swedbank och LF Bank tar 50:-, Nordea tar 30:- och Skandia bank tror jag kan vara gratis men är inte säker. Mottagande bank i Thailand tar också ut en procentuell avgift på max 450 baht.

Varning, Skandiabanken överför bara THB till dålig kurs, går ej skicka SEK.

/Sarne

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varning, Skandiabanken överför bara THB till dålig kurs, går ej skicka SEK.

/Sarne

Kanske därför de då kanske inte tar någon avgift... Vid små summor kan alltså Skandiabanken vara bättre men när det blir större summor så blir de sämre och vitsen med banköverföring är just att man för över lite större summor och inte hundralappar...

He that will not reason is a bigot; he that cannot reason is a fool; he that dares not reason is a slave

William Drummond (1585–1649)

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...