Jump to content
IGNORERAD

Svenska kronan VS Thai baht


StefanJ

Recommended Posts

Månades uttag i Sri Thipp!

Via ICA-Banken

Köpdatum: 2010-10-05

Bokföringsdatum: 2010-10-07

Belopp: 15 150,00 THB

Belopp i kr: -3 422,73 kr

Växelkurs: 0,225922

Plats: -

Text: Upca

15150/3422,73= 4,426 för en krona.

pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra länk. Tack för den.

Verkar som om kursen gått upp hela dagen, om man bortser från UOB.

Bank Country Updated by bank Update no. From To Rate Inverse of rate Chart

Bank of Ayudhya Thailand 2010-10-07 10:14 4 SEK THB 4.4525 0.2245929 Chart

Kasikorn Bank Thailand 2010-10-07 10:24 7 SEK THB 4.45 0.2247191 Chart

Krung Thai Bank Thailand 2010-10-07 09:05 SEK THB 4.448 0.2248201 Chart

Siam Commercial Bank 2010-10-07 09:23 SEK THB 4.44625 0.2249086 Chart

UOB Thailand 2010-10-06 17:00 3 SEK THB 4.443 0.2250731 Chart

Bangkok Bank Thailand 2010-10-07 06:50 2 SEK THB 4.42 0.2262443Chart

Siam City Bank Thailand 2010-10-07 06:48 2 SEK THB 4.40625 0.2269504Chart

Percentage difference between minimum and maximum exchange rates above = 1.05%

Verkar som formateringen i tabellen försvann all världens väg när jag postade den. Ursäkta för det.

Ändrades av Wangthong
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej jag har läst här på forumet många gånger att man ska skicka sv.kronor.Jag har denna gång testat

genom att skicka motbeloppet i sv. kr.Valutaväxlingsavgiften är inräknad där.Jag skickade 7861kr.

Hade jag skickat i bath. 35000 bath nu 34603.Från 35000 ska man dra thaibankens kostnad.

Kurserna har legat nästan lika.Förlusten måste ju vara minst Swedbanks växlingspåslag .

Det är småpengar men ska man ha bästa kursen så duger det nog inte att lita till gamla

sanningar.MVH.Tord

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej jag har läst här på forumet många gånger att man ska skicka sv.kronor.Jag har denna gång testat

genom att skicka motbeloppet i sv. kr.Valutaväxlingsavgiften är inräknad där.Jag skickade 7861kr.

Hade jag skickat i bath. 35000 bath nu 34603.Från 35000 ska man dra thaibankens kostnad.

Kurserna har legat nästan lika.Förlusten måste ju vara minst Swedbanks växlingspåslag .

Det är småpengar men ska man ha bästa kursen så duger det nog inte att lita till gamla

sanningar.MVH.Tord

Har du din total kostnad?!

Vilken kurs fick du med alla avgifter?

pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej jag har tappat min räknare men jag betalade 7861 kr inklusive swedbanks påslag för växling.

Detta hade det troligen kostat nu när kursen är stabil för 35000 bath.

Nu fick jag 34603 bath liten skillnad men dock.Att jag började fundera på detta beror ju

på att thaibankerna börjar trassla med fulkurs på atm.En del.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej jag har tappat min räknare men jag betalade 7861 kr inklusive swedbanks påslag för växling.

Detta hade det troligen kostat nu när kursen är stabil för 35000 bath.

Nu fick jag 34603 bath liten skillnad men dock.Att jag började fundera på detta beror ju

på att thaibankerna börjar trassla med fulkurs på atm.En del.

Jag tror att hur du än gör så är det bättre att överföra bank till bank än att ta ut pengar med kort från svensk bank i Thailand

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej jag har tappat min räknare men jag betalade 7861 kr inklusive swedbanks påslag för växling.

Detta hade det troligen kostat nu när kursen är stabil för 35000 bath.

Nu fick jag 34603 bath liten skillnad men dock.Att jag började fundera på detta beror ju

på att thaibankerna börjar trassla med fulkurs på atm.En del.

Du fick 34605b för 7861 kr

Detta ger 34603/7851=4,4018 för en krona!

Stämmer detta?!

Det är den kursen son jag efyerlyste!

Min Thaifamilj tat ut på Bangkok Bank i Sri Thip.

pigge01

Ändrades av pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har kollat nu senaste månaderna,får samma på visa Swedbank som vid banköverföring dock max

20000 B och 35 kr. per gång mot 50 kr vid B.T.B.Det kan verka småaktikt men bor man här nere

så betyder kursen en del på ett år.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du fick 34605b för 7861 kr

Detta ger 34603/7851=4,4018 för en krona!

Stämmer detta?!

Det är den kursen son jag efyerlyste!

Min Thaifamilj tat ut på Bangkok Bank i Sri Thip.

pigge01

Ja pigge det stämmer den här gången skulle jag låtit Swedbank växla så hade jag tjänat några bath.

Det varierar säkert men skicka pengar B.T.B. eller visa Swedbank är likvärdigt allafall i min

värld.Jag tycker att vi i den här tråden kan fortsätta att utforska alla alternativ för att

möjligen hitta kanske det bästa.För dom av oss som bor här med pension har det betydelse.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja pigge det stämmer den här gången skulle jag låtit Swedbank växla så hade jag tjänat några bath.

Det varierar säkert men skicka pengar B.T.B. eller visa Swedbank är likvärdigt allafall i min

värld.Jag tycker att vi i den här tråden kan fortsätta att utforska alla alternativ för att

möjligen hitta kanske det bästa.För dom av oss som bor här med pension har det betydelse.

Det är lika viktigt för oss!

Vi har Nitts mor att försörja

och nitts thailänska bil att betala!

Modern har haft ett par komaanfall!

och är inte frisk till, att arbeta!

Moder får 1000 svenska i månaden bilen enligt avtal.

pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förstår och tycker att det är bra gjort av er.Jag har samma situation med svärfar,det är han som

förser mig med mat vanligtvis.Han är dock 73 år och självklart ska han få dom 2-3 tusen bath i

månaden som han behöver så länge vi lever vi gamgubbar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har kollat nu senaste månaderna,får samma på visa Swedbank som vid banköverföring dock max

20000 B och 35 kr. per gång mot 50 kr vid B.T.B.Det kan verka småaktikt men bor man här nere

så betyder kursen en del på ett år.

interessant jag har alldrig kollat så noga vad mitt swedbank kort har gett för kurs, då jag som regel har överfört pengar från samma swedbank till vårt konto

i Thailand jag inbillade mej att BTB var överlägset efter att ha lyssnat på andra och enbart kollat kursen jag fick vid överföringar ..

Tack så mycket för den upplysningen :clapping:

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har kollat nu senaste månaderna,får samma på visa Swedbank som vid banköverföring dock max

20000 B och 35 kr. per gång mot 50 kr vid B.T.B.Det kan verka småaktikt men bor man här nere

så betyder kursen en del på ett år.

Glömmer du inte bort nu att du får pröjsa 150 baht för europeiskt bankkort, plus att swedbank tar 1.5 % i uttagsavgift på uttagen summa utanför sverige. Blir även det ganska stora pengar på ett år

En chang är alltid en chang om än i ett sprucket glas

Våga vägra fesbok

Link to comment
Dela på andra sajter

Glömmer du inte bort nu att du får pröjsa 150 baht för europeiskt bankkort, plus att swedbank tar 1.5 % i uttagsavgift på uttagen summa utanför sverige. Blir även det ganska stora pengar på ett år

Det är för att slippa uttagas avgifter och Okker procenten!

På den Svenska delen

Att man väljer ICA-Banken!!

Den är billigast totalt över året!

pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glömmer du inte bort nu att du får pröjsa 150 baht för europeiskt bankkort, plus att swedbank tar 1.5 % i uttagsavgift på uttagen summa utanför sverige. Blir även det ganska stora pengar på ett år

Hej det är riktigt 150 B.men de ingår ju i beloppet som banken debiterar mig och som jag har räknat

kursen påVad gäller 1,5% tillägget så ingår detta ju i motbeloppet sek.när man skickar bath.

Om jag då skickar samma belopp i sek så borde ju jag få mina 35000 om dom har samma växlingsavgift

och lika växlingskurser.Skillnaden var dock inte större än att det kan bero på tillfälliga variationer.

Link to comment
Dela på andra sajter

hasseigöteborg

Det är ju ganska kul detta med att sitta och jämföra. Och att ta ut med kort kontra att skicka bank till bank torde vara ganska lika i kurs om man överför samma summa.

Ex idag. Låt säga att vi vill skicka 20 000 thb. Och tar ut med Swedbank kort.

Vi tar ut detta i en ATM i Thailand. Kostnad 20150 thb.

Interbank kurs är idag ca 4,50. MC/Visa tar 0,5% och den Svenska banken 1,5%.

Så kontot debiteras 4568:-. Och sedan tas det ut en avgift på 35:- . Total kostnad. 4603:-

Om vi istället skall skicka 4553:- (+ 50:- avgift=4603:-) från Swedbank till Bangkok Bank.

Kursen idag är 4,495 på Bangkok Bank. = 20466 THB. Sedan drar Bangkok Bank 1% (min 200 max 500 thb). = 205 thb.

Total till Bangkok Bank. 20261 thb. Så en total diff på 261 thb.

Hade vi istället använt ett ICA kort så försvinner ju dom 35:- + kanske 1% av växlingsavg jämfört med Swedbank.

Så i detta fall kan man kanske säga att det blir en skillnad på ca 400 thb. Ica bäst , Swedbank sämst och Banköverföring mitt emellan.

Summa summarum är kanske också att om man är i Thailand ett par veckor på semester så kanske man gör 3-4 uttag och då är ju skillnaden ganska liten. Kanske 1000 thb på hela semestern.

Om man däremot gör stora överföringar. Ex om man köper hus osv då blir det ju en annan sak. Eftersom maxuttaget är 20000 thb med ATM blir det en massa uttag. Och många avgifter.

Däremot kan man ju utan vidare skicka 100 000:- från bank till bank och avgiften blir då bara 50:- på swednbank och 500 thb på Bangkok Bank.

hf

Link to comment
Dela på andra sajter

Historik de senaste 2 åren:

THB vs. SEK

THB vs. USD

USD vs. SEK

Ni får dra egna slutsatser om detta.

Mvh/PTG

post-4515-024827600 1286992292_thumb.jpg

post-4515-091567900 1286992306_thumb.jpg

post-4515-095276800 1286992321_thumb.jpg

"Some play hard to get, I play hard to want"

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Vad händer med kronan? Trots räntehöjning idag så sjunker den ju mot bathen, 4.433 i skrivande stund.. :diablo:

Edit: Hittade orsaken "Kronan deprecierade kraftigt efter beslutet när marknaderna reagerade negativt på nedrevideringen av reporäntebanan", skrev investmentbanken Crédit Agricole i en kommentar.

"Vi förväntade oss inte att Riksbanken skulle ändra räntebanan i det här läget, särskilt inte när tillväxtutsikterna för Sverige reviderades uppåt", uppgav Nordeas makroanalytiker. http://di.se/Default.aspx?refresh=1&pid=3866&epslanguage=sv

Ändrades av Knasen
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...