Jump to content
IGNORERAD

Svenska kronan VS Thai baht


StefanJ

Recommended Posts

hasseigöteborg

Köpdatum: 2010-08-20

Bokföringsdatum: 2010-08-24

Belopp: 3 617,78 SEK

Belopp i kr: -3 617,78 kr

Växelkurs: 1,00

Plats: N.ratchasrima

Text: Kasikornbank Pu

OM du ser ovan ser du anledningen. Som du ser så har ICA använt växelkursen 1.0 och det beror på att Kasikorn bank har utfört växlingen själv istället för att låta MC/ICA växla.

Och detta är något som iallafall Kasikorn och den gule banken har börjat med under sommaren. Vad jag förstått (men ej verifierat) är att man får upp en kryptisk fråga om man accepterar detta uttag av xxxx SEK vilket man naturligt svarar JA på. För man tror att om man svarar NEJ avbryts uttaget. Men hade man svarat NEJ hade det blivit på det gamla sättet.

Så min rekommendation. Byt till en annan ATM från ett annat företag. Så kanske slipper man denna skit. Vad jag 100% vet är att den Japanka Banken AEON inte gör på detta sätt och dessutom inte tar 150 thb i uttagsavg. Men det är kanske inte så troligt att det ligger en sådan i närheten. Så prova allt utan Kasikorn resp Gule Banken.

Hans

Link to comment
Dela på andra sajter

OM du ser ovan ser du anledningen. Som du ser så har ICA använt växelkursen 1.0 och det beror på att Kasikorn bank har utfört växlingen själv istället för att låta MC/ICA växla.

Och detta är något som iallafall Kasikorn och den gule banken har börjat med under sommaren. Vad jag förstått (men ej verifierat) är att man får upp en kryptisk fråga om man accepterar detta uttag av xxxx SEK vilket man naturligt svarar JA på. För man tror att om man svarar NEJ avbryts uttaget. Men hade man svarat NEJ hade det blivit på det gamla sättet.

Så min rekommendation. Byt till en annan ATM från ett annat företag. Så kanske slipper man denna skit. Vad jag 100% vet är att den Japanka Banken AEON inte gör på detta sätt och dessutom inte tar 150 thb i uttagsavg. Men det är kanske inte så troligt att det ligger en sådan i närheten. Så prova allt utan Kasikorn resp Gule Banken.

Hans

Kan tillägga att Siam Comersial Bank SCB har samma skit numer, fick frågan på Suvvan förra veckan i deras ATM...snikenhet sprider sig liksom löpeld och förhoppningen är att "farangen" inte bryr sig nämnvärt...Men då känner dom inte till varningsfacklan MPR. :rtfm:

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Köpdatum: 2010-08-28 Bokföringsdatum: 2010-08-31 Belopp: 20 150,00 THB Belopp i kr: -4 761,83 kr Växelkurs: 0,236319 Plats: - Text: Upca

Vilket ger en kurs på ca 4.23:diablo:

Nissehult_13

Link to comment
Dela på andra sajter

OM du ser ovan ser du anledningen. Som du ser så har ICA använt växelkursen 1.0 och det beror på att Kasikorn bank har utfört växlingen själv istället för att låta MC/ICA växla.

Och detta är något som iallafall Kasikorn och den gule banken har börjat med under sommaren. Vad jag förstått (men ej verifierat) är att man får upp en kryptisk fråga om man accepterar detta uttag av xxxx SEK vilket man naturligt svarar JA på. För man tror att om man svarar NEJ avbryts uttaget. Men hade man svarat NEJ hade det blivit på det gamla sättet.

Så min rekommendation. Byt till en annan ATM från ett annat företag. Så kanske slipper man denna skit. Vad jag 100% vet är att den Japanka Banken AEON inte gör på detta sätt och dessutom inte tar 150 thb i uttagsavg. Men det är kanske inte så troligt att det ligger en sådan i närheten. Så prova allt utan Kasikorn resp Gule Banken.

Hans

Tack för ett utmärkt och klargörande svar!

Och det är inte en minut för sent att uppmärksamma detta otyg som i juridiska termer närmast kan beskrivas som "bedrägligt förfarande". Man undrar ju om det ens är lagligt i Thailand. Visserligen är det bara farangerna som luras på detta sätt på en växlingsavgift på upp till 10 procent, plus 150 THB som i sig redan är en skandal. Frågan är bara om alla thailändska banker kommer att införa detta billiga "reptrick" och därmed som kartell försöka sätta de fria marknadskrafterna ur spel i samma stil som "150-bath-reformen".

Jag hoppas verkligen att det kommer att finnas ett NEJ-alternativ på ATM-maskinen utan att uttaget avbryts även lite längre fram och att de flesta faranger blir medvetna om de olika alternativ. Annars anser jag det närmast som en krigsförklaring mot turistnäringen, ett vådaskott som i längden motverkar sitt syfte katastrofalt.

M.v.h.

//Singha711

Link to comment
Dela på andra sajter

Senaste uttaget i byn

På ICA-Bankens e-kort

KÖPDATUM: 2010-09-03

BOKFÖRINGSDATUM: 2010-09-07

BELOPP: 15 650,00 THB

BELOPP I KR: -3 670,20 kr

VÄXELKURS: 0,234517

PLATS: -

TEXT: Upca

15650b / 3670Sek = 4,26

pigge01

Ändrades av pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Trots att Bathen inte är knuten till USD så har den en tydlig tendens att följa med upp när USD stärks.

Däremot så verkar den inte vara lika sugen på att försvagas lika mkt när USD sjunker.

Tex så kostade 1 USD den 14/6 7,93 och just nu 7,05. Detta är en värdeminskning på 11,1%

1 Thb kostade 14/6 0,2483 och just nu 0,2290. = 7,8% i värdeminskning.

Sommaren 2008 var dollarn en bra bit under 7 kronor och då kostade en baht 0,18...

Gillar inte utvecklingen här. Definitivt inte bra för min plånbok när svärmor skall underhållas :-)

"Some play hard to get, I play hard to want"

Link to comment
Dela på andra sajter

Trots att Bathen inte är knuten till USD så har den en tydlig tendens att följa med upp när USD stärks.

Däremot så verkar den inte vara lika sugen på att försvagas lika mkt när USD sjunker.

Tex så kostade 1 USD den 14/6 7,93 och just nu 7,05. Detta är en värdeminskning på 11,1%

1 Thb kostade 14/6 0,2483 och just nu 0,2290. = 7,8% i värdeminskning.

Sommaren 2008 var dollarn en bra bit under 7 kronor och då kostade en baht 0,18...

Gillar inte utvecklingen här. Definitivt inte bra för min plånbok när svärmor skall underhållas :-)

Tufft när kronan måste bli starkare samtidigt som bahten försvagas

om du ska få som du vill.

Inte har det blivit billigare i Thailand heller under tiden som gått, så

kanske det är dax att hitta på ett annat sätt att underhålla svärmor.

Du får klippa & klistra inlägg från dagens skämt och skicka ner dom :-)

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det någon som vet om det går att öppna ett bankkonto i någon Thaibank från Sverige.

Då kan man väl sätta in pengar där och ta ett MC kort i den banken...Tji avgifter eller??

Bara en som undra lite hur man kan slippa avgifterna i ATM;erna

Link to comment
Dela på andra sajter

Såg i Forex fönster idag att dom gav 401 bath för 100 skr. LÖJLIGT Lågt...:kort:

Var länge sedan Forex var ett alternativ! :fan1:

Link to comment
Dela på andra sajter

<br /><br /><br />

Detta stämmer nästan. ICA sätter aldrig vilken kurs man får, det är det alltid den banks vars system (ATM eller terminal) man använder (om ni kollar mitt inlägg ovan så fick jag tre olika kurser på samma dag med ICA-mc).

Nu är jag dåligt insatt i ämnet, men är det inte så att en kurs förändras flera gånger under en dag.

Antar att det var en stund mellan dina uttag med tanke på var du tog ut pengarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det någon som vet om det går att öppna ett bankkonto i någon Thaibank från Sverige.

Då kan man väl sätta in pengar där och ta ett MC kort i den banken...Tji avgifter eller??

Bara en som undra lite hur man kan slippa avgifterna i ATM;erna

Gjorde det enkelt lät tjejen öppna ett konto till mig i sitt namn så nu kan man föra över till Thaibank.

Mvh. Plätt

Link to comment
Dela på andra sajter

Växlade idag på ForeX! nästan 12 000:- fick 48 000 Bath! Måste ju ha lite taxipengar till Sukhumvit från flygplatsen i övermorn!

Öppnade 2 konton i Bangkok Bank! Ett med ATM kort & ett utan! Ser bägge kontona på Ibanking, men för över bara till det utan kort från Svea rike! Det är så att hon har ATM kortet! Men kan föra över mellan egna konton utan kostnad! Men att slippa kostnaderna i ATM är en omöjlighet tror jag! 30 Bath med Thaikort & 150 Bath med utlandskort!

Ändrades av Pravej
Link to comment
Dela på andra sajter

Trots att Bathen inte är knuten till USD så har den en tydlig tendens att följa med upp när USD stärks.

Däremot så verkar den inte vara lika sugen på att försvagas lika mkt när USD sjunker.

Tex så kostade 1 USD den 14/6 7,93 och just nu 7,05. Detta är en värdeminskning på 11,1%

1 Thb kostade 14/6 0,2483 och just nu 0,2290. = 7,8% i värdeminskning.

Sommaren 2008 var dollarn en bra bit under 7 kronor och då kostade en baht 0,18...

Gillar inte utvecklingen här. Definitivt inte bra för min plånbok när svärmor skall underhållas :-)

Thailand går som tåget och har en stark Baht av egen kraft.

Jag tror att man är realistisk positiv om man spår att Bahten kommer att pendla runt 4,5 mot SEK istf runt 5 som tidigare.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Växlade idag på ForeX! nästan 12 000:- fick 48 000 Bath! Måste ju ha lite taxipengar till Sukhumvit från flygplatsen i övermorn!

Öppnade 2 konton i Bangkok Bank! Ett med ATM kort & ett utan! Ser bägge kontona på Ibanking, men för över bara till det utan kort från Svea rike! Det är så att hon har ATM kortet! Men kan föra över mellan egna konton utan kostnad! Men att slippa kostnaderna i ATM är en omöjlighet tror jag! 30 Bath med Thaikort & 150 Bath med utlandskort!

Jag har konto med kort, i "Gula banken" .

Tar jag ut i automaten som står utanför deras kontor är det ingen avgift.

Tar jag ut i en annan gul automat är det 20 Baht i avgift.

Öl är hälsa, hälsa ofta /Keithan

Link to comment
Dela på andra sajter

Växlade idag på ForeX! nästan 12 000:- fick 48 000 Bath! Måste ju ha lite taxipengar till Sukhumvit från flygplatsen i övermorn!

Öppnade 2 konton i Bangkok Bank! Ett med ATM kort & ett utan! Ser bägge kontona på Ibanking, men för över bara till det utan kort från Svea rike! Det är så att hon har ATM kortet! Men kan föra över mellan egna konton utan kostnad! Men att slippa kostnaderna i ATM är en omöjlighet tror jag! 30 Bath med Thaikort & 150 Bath med utlandskort!

Kasikornbank tar 10 Bath när man inte tar ut i deras ATM = fria uttag i Deras ATM :great:

Mvh. Plätt

Link to comment
Dela på andra sajter

Det verkar som om den starka Bathen börjar bli ett problem för Thailändarna också, inte bara för oss faranger.

Följande klipp från Bankok post ger mig lite hopp om att centralbanken kanske inom kort kommer att agera för att

justera det allt för höga värdet på bathen.

The Thai Chamber of Commerce on Thursday called on the Bank of Thailand (BoT) to show sincerity in curbing the baht's appreciation.

"The baht's current value is not normal and the central bank needs to show sincerity like the Bank of Japan in handling this issue," Thai Chamber of Commerce TCC) chairman Dusit Nontanakorn said.

Mr Dusit said he believed the baht's appreciation was irregular and was due to profit speculation. Small and medium-sized businesses had suffered as a result and it could affect employment in the future.

"The impact of the baht's strengthening will have a clear impact on exports in this year's fourth quarter. Export growth won't be negative but it is unlikely reach the 20 per cent target," he said.

People are like stained-glass windows. They sparkle and shine when the sun is out,

but when the darkness sets in, their true beauty is revealed only if there is a light from within.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hörde på nyheterna att Kronan blivit starkare sedan valet i Söndags.

Var därför tvungen att kolla, här är resultatet;

1 Kr = 4,43 Baht

1 Euro = 9,14 Kr

1 Usd = 6,96 Kr

Källa; XE.com

Link to comment
Dela på andra sajter

Hahah idag stog det i HD på forex valutan att det stog 1kr = 5.23baht tänkte vafan att det hade höjts som fan... men tydlingen hade väl dom satt fel skulle nog vara en 4a istället för en 5a

THE ONE AND ONLY!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hahah idag stog det i HD på forex valutan att det stog 1kr = 5.23baht tänkte vafan att det hade höjts som fan... men tydlingen hade väl dom satt fel skulle nog vara en 4a istället för en 5a

Kanske kommer dit med tiden skr. ser stark ut närmar oss 4,5 bath per skr nu

Skickat pengar inför semester nu får se vad det blir för kurs på fredag ?

Mvh. Plätt

:drinks:

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...