Jump to content
IGNORERAD

Svenska kronan VS Thai baht


StefanJ

Recommended Posts

Varför skulle "kapitalstarka personer" vilja hålla uppe kursen?

Med risk att förlora en jädrans massa pengar om kursen ändå går ner.

Skulle det inte kunna finnas minst lika kapitalstarka personer som i så fall

skulle försöka sänka kursen för att gynna den egna branchen vara sig det är import eller turism?

Tja GD, jag vet inte. Bara en teori jag läst någonstans. Bankerna lär varken bekräfta eller dementera denna teori.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Räntan höjs 1a Juli, Kronan stärks därmed, vi alla är vinnare iom räntehöjningarna som inleds nu, så länge du inte har stora lån i Sverige dvs.

Ser investerare att Riksbanken har för avsikt att hålla sin räntebana upp till en normalstyrränta på 4-5% som utlovat, så återvänder även investerare till Kronan och vi kommer se växlingskurser på 4.5+ igen mot bathen.

Önskar och trodde detsamma men en svensk pesetas klättrar åt fel håll även idag.

"Räntor och valutor: Kronan svagare efter räntebesked" Från DI.se

/SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Den for som en jo-jo i Juni, men den steg med 0,01 från första till sista Juni. :whistle:

Öl är hälsa, hälsa ofta /Keithan

Link to comment
Dela på andra sajter

Önskar och trodde detsamma men en svensk pesetas klättrar åt fel håll även idag.

"Räntor och valutor: Kronan svagare efter räntebesked" Från DI.se

/SatanG

Jag har en affärsidé som jag länge har ruvat på - producera och sälja rånarluvor.

Kanske dags att göra slag i saken.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jordbromannen

Bra artikel och jämförelse mellan att använda olika kort utomlands i DN idag

ICA-kortet är det enda som varken tar ut extra avgift eller lägger på extra procent

http://www.dn.se/ekonomi/risk-for-hundralappar-i-extra-avgift-pa-kortet-1.1127777

4AA1447Cd01.pdf

Ica-kortet är ett mastercard. Tror jag har läst att man med Mastercard får uttagsavgift i Thailand av den thailändska banken? Eller slipper man det i de gula Ayudhya bankomaterna? Med Skandiabankens VISA-kort fick jag varken uttagsavgift från Sverige eller Thailand med Ayudhya bankomaterna när jag var i Thailand i Maj. Men visst ett valutapåslag på 1,65% fick jag som artikeln i DN påpekar. Man ser inte direkt valutapåslaget, men det finns där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ica-kortet är ett mastercard. Tror jag har läst att man med Mastercard får uttagsavgift i Thailand av den thailändska banken? Eller slipper man det i de gula Ayudhya bankomaterna? Med Skandiabankens VISA-kort fick jag varken uttagsavgift från Sverige eller Thailand med Ayudhya bankomaterna när jag var i Thailand i Maj. Men visst ett valutapåslag på 1,65% fick jag som artikeln i DN påpekar. Man ser inte direkt valutapåslaget, men det finns där.

Akta dig för de gula ATM om du har Ica (eller andra) kort, dom hat samma vxl kurs som om du går in och växlar på banken.

Samma sak gäller de gröna, Kasikornbank, Pass upp, många sköna slantar som man kan använda till bättre saker än att göda banker.

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Akta dig för de gula ATM om du har Ica (eller andra) kort, dom hat samma vxl kurs som om du går in och växlar på banken.

Samma sak gäller de gröna, Kasikornbank, Pass upp, många sköna slantar som man kan använda till bättre saker än att göda banker.

Baa

Någon ATM du kan rekommendera ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Någon ATM du kan rekommendera ?

AeOn har inga avgifter alls och vxl kursen blir vad den är just vid uttagstillfället, med ICA inga % påslag heller så det är absolut det bästa.

SiamC BKKbank och TMD har i o för sig de 150 men ännu så länge gäller vxl kursen samma som AeOn.

För oss "långliggare" blir det faktiskt en hel del att spara om amn hittar en AeOn maskin.

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jordbromannen

AeOn har inga avgifter alls och vxl kursen blir vad den är just vid uttagstillfället, med ICA inga % påslag heller så det är absolut det bästa.

SiamC BKKbank och TMD har i o för sig de 150 men ännu så länge gäller vxl kursen samma som AeOn.

För oss "långliggare" blir det faktiskt en hel del att spara om amn hittar en AeOn maskin.

Baa

Vad kan man räkna med att det blir för skillnad om man t ex tar ut 20.000 THB med gula bankomaterna mot om jag tar ut från AeOn? Vad är det som säger att kursen blir bättre för att man får vxl kursen som gäller för dagen?

Gör det ngn skillnad om bankkortet har VISA eller Mastercard vad gäller ev uttagsavgift?

Är ju tråkigt det här att man inte bara ska kunna välja vilken bankomat man vill!

Link to comment
Dela på andra sajter

Önskar och trodde detsamma men en svensk pesetas klättrar åt fel håll även idag.

"Räntor och valutor: Kronan svagare efter räntebesked" Från DI.se

/SatanG

Vi får nog visa lite tålamod med detta, att kronan stärks på dagen är nog inte sannolikt, en del kan också redan vara inräknat av marknaden redan. Dagens räntehöjning kanske inte direkt stärker kronan, men det stoppar nog det fritt fall som Kronan var i iom 0.25% räntan. Räntan kommer nu att höjas med 0.25% vid varje räntemöte, var 3dje månad? när vi kommer upp till en styrränta runt 1% så tror jag att saker och ting börjar ordna upp sig. Förutsatt att Thailand också höjer sin ränta.

Sen var Di.se lite tidiga ut med den rubriken du nämner... I slutet på dagen så hade kronan stärks emot Dollarn iaf.

Ändrades av Rob
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad kan man räkna med att det blir för skillnad om man t ex tar ut 20.000 THB med gula bankomaterna mot om jag tar ut från AeOn? Vad är det som säger att kursen blir bättre för att man får vxl kursen som gäller för dagen?

Gör det ngn skillnad om bankkortet har VISA eller Mastercard vad gäller ev uttagsavgift?

Är ju tråkigt det här att man inte bara ska kunna välja vilken bankomat man vill!

Ex. vxl kurs på den gula var den dagen jag kollade 3,96 (är c:a en månad sedan) mot på Ica 4,08, de 150 blir ju mindre procentuellt ju större summa man tar ut men om man vista länge i landet och har kanske 7-10 uttag per månad så blir det en nätt hög i plånboken.

Du kan gå till den gula och avisera ett uttag och sedan avbryta innan det slutförs så ser du den aktuella kursen dom ger och sedan kolla den officiella vxl kursen på internet, det kan skilja en hel del..

Visakorten är så vitt jag kan förstå alltid befriade från 150 baths avgiften, däremot inte MC.

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jordbromannen

Ex. vxl kurs på den gula var den dagen jag kollade 3,96 (är c:a en månad sedan) mot på Ica 4,08, de 150 blir ju mindre procentuellt ju större summa man tar ut men om man vista länge i landet och har kanske 7-10 uttag per månad så blir det en nätt hög i plånboken.

Du kan gå till den gula och avisera ett uttag och sedan avbryta innan det slutförs så ser du den aktuella kursen dom ger och sedan kolla den officiella vxl kursen på internet, det kan skilja en hel del..

Visakorten är så vitt jag kan förstå alltid befriade från 150 baths avgiften, däremot inte MC.

OK, med VISA-kort troligen aldrig 150 baht påslag, men olika valutakurs. Vad är högsta uttagssumman som de thailändska bankomaterna godkänner? Är det högre än 20.000 THB?

Om kursen kan skilja från 3,96 till 4,08 blir det väl ungefär 150 bahts skillnad eller kring 36 kr på ett uttag på 20.000 baht. Väljer man en bankomat med 150 bahts pålag, men med bättre kurs, så blir det då ungefär detsamma man förlorar. Men kan man ta ut mer än 20.000 baht kan man säkert tjäna en del. Jag letade gula bankomater när jag var nere i maj, men borde istället letat efter AeOn bankomater, har jag nu lärt mig. Fast å andra sidan har jag VISA så jag skulle då kunna välja ännu fler bankomater och ändå slippa avgiften på 150 THB.

Link to comment
Dela på andra sajter

OK, med VISA-kort troligen aldrig 150 baht påslag, men olika valutakurs. Vad är högsta uttagssumman som de thailändska bankomaterna godkänner? Är det högre än 20.000 THB?

Om kursen kan skilja från 3,96 till 4,08 blir det väl ungefär 150 bahts skillnad eller kring 36 kr på ett uttag på 20.000 baht. Väljer man en bankomat med 150 bahts pålag, men med bättre kurs, så blir det då ungefär detsamma man förlorar. Men kan man ta ut mer än 20.000 baht kan man säkert tjäna en del. Jag letade gula bankomater när jag var nere i maj, men borde istället letat efter AeOn bankomater, har jag nu lärt mig. Fast å andra sidan har jag VISA så jag skulle då kunna välja ännu fler bankomater och ändå slippa avgiften på 150 THB.

Jag har för mig att det finns nån som godkänner 30 000 men har aldrig sett röken av den..20 000 däremot inga problem!

Kanske nån som vet?

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ex. vxl kurs på den gula var den dagen jag kollade 3,96 (är c:a en månad sedan) mot på Ica 4,08, de 150 blir ju mindre procentuellt ju större summa man tar ut men om man vista länge i landet och har kanske 7-10 uttag per månad så blir det en nätt hög i plånboken.

Du kan gå till den gula och avisera ett uttag och sedan avbryta innan det slutförs så ser du den aktuella kursen dom ger och sedan kolla den officiella vxl kursen på internet, det kan skilja en hel del..

Visakorten är så vitt jag kan förstå alltid befriade från 150 baths avgiften, däremot inte MC.

Hej Baa

Visakorten är tyvärr inte befriade från uttagsavgiften. Nu tar jag inte ut så ofta längre men har för mig att den

brukade åtminstonde avkrävas med visa från Swedbank och Skandia. Kanske beroende på automat.

/SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi får nog visa lite tålamod med detta, att kronan stärks på dagen är nog inte sannolikt, en del kan också redan vara inräknat av marknaden redan. Dagens räntehöjning kanske inte direkt stärker kronan, men det stoppar nog det fritt fall som Kronan var i iom 0.25% räntan. Räntan kommer nu att höjas med 0.25% vid varje räntemöte, var 3dje månad? när vi kommer upp till en styrränta runt 1% så tror jag att saker och ting börjar ordna upp sig. Förutsatt att Thailand också höjer sin ränta.

Måste citera och rätta mig själv här, Jag menade givetvis följande "Förutsatt att Thailand INTE också höjer sin ränta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste citera och rätta mig själv här, Jag menade givetvis följande "Förutsatt att Thailand INTE också höjer sin ränta.

Tack, nu släppte min huvudvärk.:)

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Köpdatum: 2010-06-28

Bokföringsdatum: 2010-06-30

Belopp: 7 000,00 THB

Belopp i kr: -1 691,30 kr

Växelkurs: 0,241614

Plats: Bangkok

Text: Aeon Thana Sins

7000bath / 1691,3 = 4,13

pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jordbromannen

Hej Baa

Visakorten är tyvärr inte befriade från uttagsavgiften. Nu tar jag inte ut så ofta längre men har för mig att den

brukade åtminstonde avkrävas med visa från Swedbank och Skandia. Kanske beroende på automat.

/SatanG

Skandiabanken(VISA) tar inte ut några avgifter förutom valutapåslaget på 1,65%. Alla banker tar ut ett valutapåslag, men ingen tar mer än 1,65%. Se även Tallvikings hänvisning till artikel i DN tidigare i tråden. I de gula bankomaterna har jag ej heller fått något 150 bahts påslag från Ayudhya, då jag tog ut pengar flertalet gånger under maj månad.

AeOn har inga avgifter alls och vxl kursen blir vad den är just vid uttagstillfället

Vi med Skandiabanken kort ska alltså välja AeOn ATM:er för att slippa avgift och få bättre kurs. Gula bankomater går också bra. Inga avgifter med Skandiabanken, men sämre växelkurs enl tråden.

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Skandiabanken(VISA) tar inte ut några avgifter förutom valutapåslaget på 1,65%. Alla banker tar ut ett valutapåslag, men ingen tar mer än 1,65%. Se även Tallvikings hänvisning till artikel i DN tidigare i tråden. I de gula bankomaterna har jag ej heller fått något 150 bahts påslag från Ayudhya, då jag tog ut pengar flertalet gånger under maj månad.

Vi med Skandiabanken kort ska alltså välja AeOn ATM:er för att slippa avgift och få bättre kurs. Gula bankomater går också bra. Inga avgifter med Skandiabanken, men sämre växelkurs enl tråden.

Inte ICA

Ändrades av GammalDansken

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Skandiabanken(VISA) tar inte ut några avgifter förutom valutapåslaget på 1,65%. Alla banker tar ut ett valutapåslag, men ingen tar mer än 1,65%. Se även Tallvikings hänvisning till artikel i DN tidigare i tråden. I de gula bankomaterna har jag ej heller fått något 150 bahts påslag från Ayudhya, då jag tog ut pengar flertalet gånger under maj månad.

Vi med Skandiabanken kort ska alltså välja AeOn ATM:er för att slippa avgift och få bättre kurs. Gula bankomater går också bra. Inga avgifter med Skandiabanken, men sämre växelkurs enl tråden.

Hej

Med uttagsavgift menade jag de 150 baht som thaibankerna rycker åt sig

Skandiabanken tar ingen sådan avgift, inte heller Swedbank Visakort 2 för de 10 första uttagen/år.

Swedbank har fö 1.5% valutapåslag.

/SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Yes, nu går det äntligen åt rätt håll. I alla fall för oss som har inkomst i SEK och ska köpa THB.

Idag 1 TBH = 0.233 SEK. Och $ är fortsatt svag mot kronan ikväll. Förhoppningsvis är TBH snart nere på 0.225 som jag hoppades på.

/Marlon

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Tja.

Förra gången man fick över 5.1 för kronan sa jag att vi borde föra över lite SEK till ett konto i THB, men det blev aldrig av...

Nästa gång man får 5.1 blir det av!!!

/mvh

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Tja.

Förra gången man fick över 5.1 för kronan sa jag att vi borde föra över lite SEK till ett konto i THB, men det blev aldrig av...

Nästa gång man får 5.1 blir det av!!!

/mvh

Tänk om den aldrig kommer dit - att 4,32 är bästa kursen i denna omgång

och att nästa vändning uppåt sker vid 3,50

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänk om den aldrig kommer dit - att 4,32 är bästa kursen i denna omgång

och att nästa vändning uppåt sker vid 3,50

Men GD :diablo:

Blir du sorgsen av att dricka Gammel Dansk ? :whistle:

Trevlig Helg iaf. :)

Öl är hälsa, hälsa ofta /Keithan

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Tja.

Förra gången man fick över 5.1 för kronan sa jag att vi borde föra över lite SEK till ett konto i THB, men det blev aldrig av...

Nästa gång man får 5.1 blir det av!!!

/mvh

Tänk om den aldrig kommer dit - att 4,32 är bästa kursen i denna omgång

och att nästa vändning uppåt sker vid 3,50

Då får man väl bita i det sura äpplet och ta den kurs som det är när man reser. Men om och när man får 5.1 ska jag inte sitta passiv som förra gången. :)

/mvh

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...