Jump to content
IGNORERAD

Svenska kronan VS Thai baht


StefanJ

Recommended Posts

31 minuter sedan, skrev Fredman:

Ja innan Norge hittade olja så var de tillsammans med Portugal ett av de fattigaste länderna i Europa. Råvaruvaluta har ju inget absolut regelverk och skvalpvaluta är ett uttryck som Reinfeld myntade och har ingen vidare definition. Det du kallar en råvaruvaluta kan även vara en skalpvaluta. Nok är ett utmärkt exempel på det då den har varit övervärderad i många år. Utvecklingen för Nok har ju inte heller följt priset på olja.

 

Det var inte Fredrik Reinfelt som myntade uttrycket skvalpvaluta utan det var Carl Bildt i valrörelsen 1998.
 

Många benämningar på NOK. Råvaruvaluta (commodity currency) , petrovaluta, Safe Heaven valuta men inte som Carl Bildts skvalpvaluta.

Råvaruvalutor rankas däremot som osäkrare än s.k. ”safe havens” som den amerikanska dollarn, schweizerfrancen och den japanska yenen.

 

Enligt ValutaHandel.se

Valutahandel har tidigare skrivit om utsikterna för NOK/SEK, samt berättat att Goldman Sachs ser NOK som en safe heaven valuta. Även om den inte är bland världens starkaste valutor idag, så kan framtiden troligen se en rejäl uppgång de närmaste åren. Kanske oljevalutan NOK når topp 30 bland världens starkaste valutor innan 2025?

27 juni 2020

Erik Forsell

 

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev apknug:

Och så här såg det ut i Thailand för ett par dagar sedan;

 

IMG_20230207_122738.thumb.jpg.b7646bec72c1aaa193c84d203dc48c60.jpg

Måste ha blivit nåt hjärnsläpp där, DKK mindre värd än SEK trodde att danskarna hade starkaste valutan i norden med egen valuta

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev Nerike:

Måste ha blivit nåt hjärnsläpp där, DKK mindre värd än SEK trodde att danskarna hade starkaste valutan i norden med egen valuta

Det är för att danska sedlar är som pesten eftersom danska banker kräver väldigt mycket dokumentation när någon växlar in sedlar så växlingskontoren vill helt enkelt inte ta emot dom så den kursen är satt därefter

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Fredman
2 timmar sedan, skrev Alarik:

 

Det var inte Fredrik Reinfelt som myntade uttrycket skvalpvaluta utan det var Carl Bildt i valrörelsen 1998.
 

Många benämningar på NOK. Råvaruvaluta (commodity currency) , petrovaluta, Safe Heaven valuta men inte som Carl Bildts skvalpvaluta.

Råvaruvalutor rankas däremot som osäkrare än s.k. ”safe havens” som den amerikanska dollarn, schweizerfrancen och den japanska yenen.

 

Enligt ValutaHandel.se

Valutahandel har tidigare skrivit om utsikterna för NOK/SEK, samt berättat att Goldman Sachs ser NOK som en safe heaven valuta. Även om den inte är bland världens starkaste valutor idag, så kan framtiden troligen se en rejäl uppgång de närmaste åren. Kanske oljevalutan NOK når topp 30 bland världens starkaste valutor innan 2025?

27 juni 2020

Erik Forsell

Jag var någon partiledare sen, men även om det var Bildt så finns det ingen rådande definition av skvalpvaluta. Nok följer ju inte utvecklingen på olja så då måste det väl vara laxen som ställer till det? Det funkar ju inte heller för om den följde prisutvecklingen på lax så skulle värdet vara det dubbla. Norge är ju ett u-land i den bemärkelse att man exporterar i stort enbart råvaror och inte högteknologi.

"Den rejäla uppgången de närmaste åren" verkar inte ha kommit igång än men de kanske spurtar till 2025. Nu är oljepriset högt men när kriget i Ukraina är slut så kommer det finnas gott om billig olja och gas samtidigt som världen ställer om till el. Så jag håller inte med Erik Forsell vem nu han är?

 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Tallviking:

Det är för att danska sedlar är som pesten eftersom danska banker kräver väldigt mycket dokumentation när någon växlar in sedlar så växlingskontoren vill helt enkelt inte ta emot dom så den kursen är satt därefter

Gäller det bara Thailand, för gjorde danska banker lika över världen så borde ju DKK sjunka som en blysänke 

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

15 minuter sedan, skrev Fredman:

Jag var någon partiledare sen, men även om det var Bildt så finns det ingen rådande definition av skvalpvaluta. Nok följer ju inte utvecklingen på olja så då måste det väl vara laxen som ställer till det? Det funkar ju inte heller för om den följde prisutvecklingen på lax så skulle värdet vara det dubbla. Norge är ju ett u-land i den bemärkelse att man exporterar i stort enbart råvaror och inte högteknologi.

"Den rejäla uppgången de närmaste åren" verkar inte ha kommit igång än men de kanske spurtar till 2025. Nu är oljepriset högt men när kriget i Ukraina är slut så kommer det finnas gott om billig olja och gas samtidigt som världen ställer om till el. Så jag håller inte med Erik Forsell vem nu han är?

 

Jag tror det är torskarna som styr valutan. :blind2:

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Fredman:

"Den rejäla uppgången de närmaste åren" verkar inte ha kommit igång än men de kanske spurtar till 2025. Nu är oljepriset högt men när kriget i Ukraina är slut så kommer det finnas gott om billig olja och gas samtidigt som världen ställer om till el. Så jag håller inte med Erik Forsell vem nu han är?

 

Erik Forsell är en finansiell analytiker som i många år jobbat med relationer till investerare, asset management, arbitrage och hjälper företag som vill börsnoteras.

 

 

Ändrades av Alarik

 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Fredman:

Jag var någon partiledare sen, men även om det var Bildt så finns det ingen rådande definition av skvalpvaluta. Nok följer ju inte utvecklingen på olja så då måste det väl vara laxen som ställer till det? Det funkar ju inte heller för om den följde prisutvecklingen på lax så skulle värdet vara det dubbla.

 

Då är det kanske ändå geitosten.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Screenshot_20230210_085133_Outlook.jpg.bf7723d9a4ab3b0598b69b48450ea757.jpg

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2023-02-08 at 20:29, skrev Nicholas:

 

Dom har tex inte nån motsvarighet till vårt dysfunktionella Malmö som Repula lämnade efter sig som ett Socialdemokratiskt magnus opus. 

 

Han är stolt som en tupp. 

Livet i bubblan.

 

 

 

Möjligen Ilmar Reepalu?

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2023-02-09 at 07:02, skrev apknug:

Och så här såg det ut i Thailand för ett par dagar sedan;

 

IMG_20230207_122738.thumb.jpg.b7646bec72c1aaa193c84d203dc48c60.jpg

 

Jag fick en bild från en kompis där man endast växlade in danska resecheckar.

Lite skumt att man ger ca 3,30 för DKK men ska ha 4,50 om man vill växla åt det hållet samma för SEK är 3,19-3,22.

 

https://www.superrichthailand.com/#!/en/exchange#rate-section

 

https://www.grandsuperrich.com/index.php?languageID=49&pageID=1&newsID=

 

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev UglyFarang:

 

Jag fick en bild från en kompis där man endast växlade in danska resecheckar.

Lite skumt att man ger ca 3,30 för DKK men ska ha 4,50 om man vill växla åt det hållet samma för SEK är 3,19-3,22.

 

https://www.superrichthailand.com/#!/en/exchange#rate-section

 

https://www.grandsuperrich.com/index.php?languageID=49&pageID=1&newsID=

 

Jag vet inte om det är speciellt skumt. De som driver växlingsboxarna har nog en avsikt att tjäna pengar.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

23 minuter sedan, skrev Mankan:

Jag vet inte om det är speciellt skumt. De som driver växlingsboxarna har nog en avsikt att tjäna pengar.

 

Mer än lite skumt med den spreaden på DKK.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

22 minuter sedan, skrev Esspe:

 

Mer än lite skumt med den spreaden på DKK.

Ok missade det.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...