Jump to content
IGNORERAD

Svenska kronan VS Thai baht


StefanJ

Recommended Posts

2 timmar sedan, skrev Fredman:

Det ligger nog en hel del i det som Christer Gardell sa i en intervju med TT.

 

"Christer Gardell ser även att Sverige överger sin egen valuta och går över till euro.

"Kronan är en liten skitvaluta", säger han till nyhetsbyrån TT.

Gardell har därmed bytt fot. Han var motståndare till att Sverige skulle gå med i den europeiska valutaunionen vid folkomröstningen 2003. Idag menar finansmannen dock att den svenska valutan är för liten och har för låg likviditet vilket skapar rörelser i kronan.

”Jag har börjat tänka om. Vi ska in i euron, annars blir svenskarna bara fattigare och fattigare”, säger han till nyhetsbyrån.

Han menar att det inte längre spelar någon roll hur landet sköts. En liten valuta kommer nämligen alltid att vara lågt värderad, vilket innebär att svenskarna blir fattigare än vad man borde vara, menar finansmannen.

Hur frågan skall hanteras har han inget direkt svar på utan konstaterar bara att något politiskt parti skall orka ta upp frågan igen."

Fördelen med euro är att sossar inte kan paja  den. 

 

nackdelen är att vi måste betala för en väldans massa saker som kommer på köpet. 

Väldigt mycket ekonomisk donation. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2023-01-03 at 18:21, skrev biker:

Det är väl ett under att något land överhuvudtaget vill ha med SEK att göra?

mvh

biker

 

 

Växlingskontoren har upptäckt att DKK bara är luft, av de som fortfarande växlar så har en satt 2,80 till dagskurs.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Enligt amerikansk affärsmedia beror THBs styrka på att Kina öppnar upp efter covid och att det spekuleras att Thailands export dit såsom underleverantör då får fart vilket stärker THB främst mot dollarn. Nu ska vi vara glada för en stor del av fallet har dämpats genom att dollarn försvagats en hel del mot europeiska valutor främst EUR. Thailand har rejäla överskott i sin handel med omvärlden vilket trycker upp värdet mot främst dollarn. De flesta Sydostasiatiska valutor skuggar ju dollarn på ett eller annat sätt.

 

Vår SEK har dock inte hakat på EURs uppgång men fått en billigare dollar.

 

Skaffa debetkortet Revolut så kan ni ladda kortet med nästan valfri valuta inklusive CHF EUR USD THB och ha saldot mot banken i flera valutor. När du betalar dras summan först från den valutan men annars mot den där du har högst saldo. Inga valutapåslag utan du får den aktuella kursen från valutamarknaden som kan förändras flera gånger per sekund.  Jag har saldot i främst CHF som ökat 12% mot kronan sista året och stadigt under de sista 15-20 åren i snitt ökat drygt 5% årligen.

 

Den svenska kronan ser jag bara som en transaktionsvaluta från min pensionsförsäkring tills det landar på mitt debetkort i CHF. Min pensionsförsäkring är i sin tur placerad på börsen och utbetalningarna följer börsens rörelser. När jag sen blir äldre kan jag dessutom ta ut min allmänna pension men tyvärr är den ju fast uttryckt i SEK även om den uppdateras varje år.  

 

Jag var företagare som nu avnjuter ledighet som jag själv betalt, Den har jag själv sparat ihop, placerat på börsen och fått att växa rejält de sista åren så att jag redan nu från 62 års ålder kan sälja rörelsen och njuta av livet. Vid 65 år lyfter jag dessutom min allmänna pension. Dessutom har jag en egen depå privat som även den ökat rejält i värde de sista 5-10åren.

 

På den privata pensionsförsäkringar valde jag 20 års utbetalning, vilket innebär att första månaden får jag en 240del av depåvärdet, nästa 239del sen 238del osv.

Vid varje månadsskifte görs en värdering av depån delat enligt hur jag beskrivet. Trots uttagen ökar depåvärdet...fortfarande.

 

Nu gäller det bara att få behålla hälsan.

Ändrades av lucifer711
Link to comment
Dela på andra sajter

Enligt amerikansk affärsmedia beror THBs styrka på att Kina öppnar upp efter covid och att det spekuleras att Thailands export dit såsom underleverantör då får fart vilket stärker THB främst mot dollarn. Nu ska vi vara glada för en stor del av fallet har dämpats genom att dollarn försvagats en hel del mot europeiska valutor främst EUR. Thailand har rejäla överskott i sin handel med omvärlden vilket trycker upp värdet mot främst dollarn. De flesta Sydostasiatiska valutor skuggar ju dollarn på ett eller annat sätt.

 

Vår SEK har dock inte hakat på EURs uppgång men fått en billigare dollar.

 

Skaffa debetkortet Revolut så kan ni ladda kortet med nästan valfri valuta inklusive CHF EUR USD THB och ha saldot mot banken i flera valutor. När du betalar dras summan först från den valutan men annars mot den där du har högst saldo. Inga valutapåslag utan du får den aktuella kursen från valutamarknaden som kan förändras flera gånger per sekund.  Jag har saldot i främst CHF som ökat 12% mot kronan sista året och stadigt under de sista 15-20 åren i snitt ökat drygt 5% årligen.

 

Den svenska kronan ser jag bara som en transaktionsvaluta från min pensionsförsäkring tills det landar på mitt debetkort i CHF. Min pensionsförsäkring är i sin tur placerad på börsen och utbetalningarna följer börsens rörelser. När jag sen blir äldre kan jag dessutom ta ut min allmänna pension men tyvärr är den ju fast uttryckt i SEK även om den uppdateras varje år.  

 

Jag var företagare som nu avnjuter ledighet som jag själv betalt, Den har jag själv sparat ihop, placerat på börsen och fått att växa rejält de sista åren så att jag redan nu från 62 års ålder kan sälja rörelsen och njuta av livet. Vid 65 år lyfter jag dessutom min allmänna pension. Dessutom har jag en egen depå privat som även den ökat rejält i värde de sista 5-10åren.

 

På den privata pensionsförsäkringar valde jag 20 års utbetalning, vilket innebär att första månaden får jag en 240del av depåvärdet, nästa 239del sen 238del osv.

Vid varje månadsskifte görs en värdering av depån delat enligt hur jag beskrivet. Trots uttagen ökar depåvärdet...fortfarande.

 

Nu gäller det bara att få behålla hälsan.

Ändrades av lucifer711
Link to comment
Dela på andra sajter

Den danska valutan är fast knuten mot EUR...jag tror den ligger runt 7,40-7,45 men det är ju bara att kolla själv.  De växlingskurser som erbjuds av lokala växlare i Thailand är ju bara ett erbjudande....Ett sätt att kolla hur seriösa de är ju att ta vår kurs i SEK mot USD eller EUR och dela med deras kurs mot dessa dominerande valutor.

 

Står EUR i 35b och vi har 11kr mot EUR ska kursen rimligen hamna runt 3,182 men oftast drar de bort ytterligare och erbjuder kanske 3,1 eller 3,05

Ofta kan man se att de tar och skär emellan rejält.  Jag förstår inte hur många kan tro att dessa förslag till växlingskurs kan ses som officiella. Dessutom ändras de officiella löpande flera gånger per sekund.

 

Vill man ha en kurs så nära som möjligt den officiella under dagen tar man vår dollarkurs och dividerar den med dollarkursen mot THB. Det är ju utifrån denna kurs som sedan de lokala bankerna/växlingsbåset föreslår den växlingskurs som de erbjuder på tavlan.  Ett erbjudande eller ett förslag.

 

En enkel slagning man gör när man går och växlar så man kan se om kursen de erbjuder är rimlig....Inte att de tar och skär emellan på 5-10% extra.

 

Kan man så ta bekantas överblivna EUR  GBP eller USD med er till Thailand o lös in dem där istället för SEK. Har de Revolut så skickar man helt enkelt digitala EUR till dem för motsvarande sedlar du får cash.

Ändrades av lucifer711
Link to comment
Dela på andra sajter

Fanns en tråd med Icakort men låst , någon som tagit ut 20.000 i ATM nyligen ? För går inte ... och kalendervecka 

Ta ut pengar*

Med ett av ICA Bankens bankkort så kan du göra kontantuttag i de flesta ICA-butiker, samt i uttagsautomater i hela världen. Hur mycket man kan ta ut i en bankomat är 5 000 kronor per tillfälle i en uttagsautomat, och 3 000 kronor per tillfälle i ICA-butiken. Du kan maximalt ta ut 15 000 kronor under en kalendervecka.

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev Lars12:

Fanns en tråd med Icakort men låst , någon som tagit ut 20.000 i ATM nyligen ? För går inte ... och kalendervecka 

Ta ut pengar*

Med ett av ICA Bankens bankkort så kan du göra kontantuttag i de flesta ICA-butiker, samt i uttagsautomater i hela världen. Hur mycket man kan ta ut i en bankomat är 5 000 kronor per tillfälle i en uttagsautomat, och 3 000 kronor per tillfälle i ICA-butiken. Du kan maximalt ta ut 15 000 kronor under en kalendervecka.

20000 är för mycket, gränsen är ju 5000 kr

Link to comment
Dela på andra sajter

12 minuter sedan, skrev Lars12:

Fanns en tråd med Icakort men låst , någon som tagit ut 20.000 i ATM nyligen ? För går inte ... och kalendervecka 

Ta ut pengar*

Med ett av ICA Bankens bankkort så kan du göra kontantuttag i de flesta ICA-butiker, samt i uttagsautomater i hela världen. Hur mycket man kan ta ut i en bankomat är 5 000 kronor per tillfälle i en uttagsautomat, och 3 000 kronor per tillfälle i ICA-butiken. Du kan maximalt ta ut 15 000 kronor under en kalendervecka.

 

Konstigt, jag brukar ta ut 5000:-/ tillfälle i automaten på Ica och det gör jag 3ggr i rad om jag behöver dvs 15000:- på 3 snabba uttag.

I vanlig bankomat tror jag bara att det går att få ut 2000:-/gång men det är inget vanligt för mej.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev UglyFarang:

 

Konstigt, jag brukar ta ut 5000:-/ tillfälle i automaten på Ica och det gör jag 3ggr i rad om jag behöver dvs 15000:- på 3 snabba uttag.

I vanlig bankomat tror jag bara att det går att få ut 2000:-/gång men det är inget vanligt för mej.

Jag tror @Lars12 menar thai baht.

Link to comment
Dela på andra sajter

37 minuter sedan, skrev apknug:

Jag tror @Lars12 menar thai baht.

 

Det känns underligt för jag tror att Ica-butiker i Thailand är ganska sällsynta.

 

"Med ett av ICA Bankens bankkort så kan du göra kontantuttag i de flesta ICA-butiker, samt i uttagsautomater i hela världen. Hur mycket man kan ta ut i en bankomat är 5 000 kronor per tillfälle i en uttagsautomat, och 3 000 kronor per tillfälle i ICA-butiken."

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev UglyFarang:

 

Det känns underligt för jag tror att Ica-butiker i Thailand är ganska sällsynta.

 

"Med ett av ICA Bankens bankkort så kan du göra kontantuttag i de flesta ICA-butiker, samt i uttagsautomater i hela världen. Hur mycket man kan ta ut i en bankomat är 5 000 kronor per tillfälle i en uttagsautomat, och 3 000 kronor per tillfälle i ICA-butiken."

Han skrev för visso; "Fanns en tråd med Icakort men låst , någon som tagit ut 20.000 i ATM nyligen"

 

Han kommer troligen tillbaka och förklarar.

 

Ingen bankomat betalar ut 20 000. Fast han kanske hoppas det har kanske är en runner.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tog ut 25000 Bath i TMB atm nyligen med ett Swedbank kort

Ändrades av Kenneth4618

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är olika på olika banker I Thailand, från 20k till 30k thb. Bara att kolla innan man slutför transaktionen så slipper man onödiga ATM och växlingsavgifter.

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

16 minuter sedan, skrev Kenneth4618:

Tog ut 25000 Bath i TMB atm nyligen med ett Swedbank kort

Då har du nog höjt den förvalda uttagsgränsen

Link to comment
Dela på andra sajter

17 minuter sedan, skrev gst:

Då har du nog höjt den förvalda uttagsgränsen

Inte vad jag kan minnas, men det gick inte att ta ut 30000 som man kan göra på TMB.

Den frågade inte heller om växling skulle ske hos dem utan det blev Swedbanks kurs

220 Bath kostade uttaget iallafall

Ändrades av Kenneth4618

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad jag vet så har den där jävla såssebanken, Swedbank alltså, en maxgräns på 15.000 SEK i uttag per vecka men allt går inte att ta ut på en gång på grund av att uttagningsautomaten har sina begränsningar precis som Baa skrev i sitt inlägg ovan.

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Baa:

Det är olika på olika banker I Thailand, från 20k till 30k thb. Bara att kolla innan man slutför transaktionen så slipper man onödiga ATM och växlingsavgifter.

Några år sedan vi var i Thailand, men jag valde alltid dom automaterna där man kunde ta ut 30000 thb, men minns tyvärr inte namnet på dom :)

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

31 minuter sedan, skrev Nicholas:

3.17

 

 

Får ifall kronan orkar upp till 3.21 när vi höjer räntan i februari..

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Fritz:

Vad jag vet så har den där jävla såssebanken, Swedbank alltså, en maxgräns på 15.000 SEK i uttag per vecka men allt går inte att ta ut på en gång på grund av att uttagningsautomaten har sina begränsningar precis som Baa skrev i sitt inlägg ovan.

Var är begränsningen störst? Eller omvänt var kan man ta ut mest?..I Sverige eller Thailand? Och hur mycket.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev apknug:

Var är begränsningen störst? Eller omvänt var kan man ta ut mest?..I Sverige eller Thailand? Och hur mycket.

Vet inte, jag nöjer mig med 10 kb åt gången i Thailand och i Sverige är det sällsynt att jag tar ut cash.

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...