Jump to content
IGNORERAD

Svenska kronan VS Thai baht


StefanJ

Recommended Posts

70853568_382055765798429_9035251704785797120_n.thumb.jpg.1df71215b3df73ff1ab777ae3213b169.jpg

manstekerliksom.com
"patraska = häll en skumpa över en småsparare!", "is kyler is", "i förorten bra, men hemma bäst"

Mr T: What's the quickest way to get stuff down from the top shelf? Gravity!

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2019-09-22 at 08:33, skrev John Khonken:

Lyssna så kanske ni lär er något om varför vårt valuta är som den är. Detta gäller inte spooncreek. För han har dömt ut Swebbtv . 

 

 

Jag tittade på Dr S Ingves idag i 2tim när han frågades ut av Riksdagens ledamöter. Den svaga kronkursen och kronans utveckling var en återkommade fråga. Dr S Ingves sa att han märkt att den svaga kronan berör folk, "det märks i min mailbox" som han uttryckte sig.

 

Annars var det som skilda världar efter lyssnat på Klaus Bernpaintner - kan förvisso bero på att dom har lite olika agendor...

BE CAREFUL!! The toe you step on today may be connected to the ass you have to kiss tomorrow!

Link to comment
Dela på andra sajter

33 minuter sedan, skrev Nineteen68:

Dr S Ingves sa att han märkt att den svaga kronan berör folk, "det märks i min mailbox" som han uttryckte sig.

 

:rotfl:

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Captain Morgan

Vad händer om kronfallet mot dollarn (och baht) fortsätter?
Även om det är ytterst trist med en svag krona ska man nog inte oroa sig för mycket för det är i alla fall ingen risk att Sverige blir ett nytt Zimbabwe eller Venezuela.
Ingves f
år bära hundhuvudet men den egentliga orsaken till den svaga kronkursen är en oansvarig politik hos landets makthavare och en svag krona är lika skadlig för den

svenska ekonomin som en stark krona, vilket gör att den kraftiga försvagningen till slut kommer att tvinga fram självläkande förändringar och det kan ske på många olika sätt:

1. En allt s
ämre växelkurs ger högre importkostnader och då stiger inflationen, hoppas Ingves och höjer räntan.

2. Konkurrerande l
änder kommer att kräva att Sveriges regering vidtar åtgärder som stärker kronan då de anser att kronkursen manipuleras och ger svenska företag orättvisa exportfördelar.

3. Regeringen tvingas st
äda upp i ekonomin samtidigt som Ingves tvingas höja räntan av den enkla anledning att svenska högkvalitativa börsnoterade företag köps upp billigt av utländska bolag bit för bit, vilket är direkt samhällsfarligt.

4. Sverige har haft l
ägre ränta än omvärlden under en så pass lång tid att företagen inte lagt ner tillräckliga resurser på produktutveckling p g a exportens gratisskjuts och detta ger till slut sämre konkurrenskraft, vilket tvingar fram förändringar som till slut gynnar växelkursen.

5. Grannl
änderna börjar oroa sig för att deras ekonomier ska följa efter ner i djupet och kräver en förändring som stärker kronan (detta sker naturligtvis bakom lykta dörrar).

6. Om v
ärldsekonomin och exporten bromsar in kraftigt kommer det oundvikligen snabbt leda till en hög arbetslöshet, vilket i sin tur kommer att kräva ett mycket smärtsamt stålbad i form av kraftiga omstruktureringar som till slut stärker kronan.

7. Folket v
äljer in en ny regering vid nästa val på vallöftet att städa upp den misskötta ekonomin och löftet hålls (om det nu finns några politiker som kan hålla ett löfte).

8. e-krona inf
örs i ett försök att effektivisera ekonomin och öka skatteintäkterna. Generation Y och generation Z är i princip redan där. Det är väl bara gamla gubbar som fortfarande vill ha några hundringar i bakfickan.

9. Svenska kronan
överges och landet får istället Euro.

10. Om US dollarn f
örsvagas kraftigt mot de andra större valutorna får vi sannolikt automatisk en kronförstärkning mot asiatiska valutor. Det skjuter egentligen endast problemet vidare in i framtiden men vi får ju i alla fall några extra Singh i baren. 

 

Tyvärr så är vi själva maktlösa i detta spel och kan bara vänta . . .

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Screenshot_2019-10-02-11-39-54-373.thumb.jpeg.8166674615a22bde83299cfac4a4450b.jpeg

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2019-09-25 at 03:25, skrev Captain Morgan:

Vad händer om kronfallet mot dollarn (och baht) fortsätter?
Även om det är ytterst trist med en svag krona ska man nog inte oroa sig för mycket för det är i alla fall ingen risk att Sverige blir ett nytt Zimbabwe eller Venezuela.
Ingves f
år bära hundhuvudet men den egentliga orsaken till den svaga kronkursen är en oansvarig politik hos landets makthavare och en svag krona är lika skadlig för den

svenska ekonomin som en stark krona, vilket gör att den kraftiga försvagningen till slut kommer att tvinga fram självläkande förändringar och det kan ske på många olika sätt:

1. En allt s
ämre växelkurs ger högre importkostnader och då stiger inflationen, hoppas Ingves och höjer räntan.

2. Konkurrerande l
änder kommer att kräva att Sveriges regering vidtar åtgärder som stärker kronan då de anser att kronkursen manipuleras och ger svenska företag orättvisa exportfördelar.

3. Regeringen tvingas st
äda upp i ekonomin samtidigt som Ingves tvingas höja räntan av den enkla anledning att svenska högkvalitativa börsnoterade företag köps upp billigt av utländska bolag bit för bit, vilket är direkt samhällsfarligt.

4. Sverige har haft l
ägre ränta än omvärlden under en så pass lång tid att företagen inte lagt ner tillräckliga resurser på produktutveckling p g a exportens gratisskjuts och detta ger till slut sämre konkurrenskraft, vilket tvingar fram förändringar som till slut gynnar växelkursen.

5. Grannl
änderna börjar oroa sig för att deras ekonomier ska följa efter ner i djupet och kräver en förändring som stärker kronan (detta sker naturligtvis bakom lykta dörrar).

6. Om v
ärldsekonomin och exporten bromsar in kraftigt kommer det oundvikligen snabbt leda till en hög arbetslöshet, vilket i sin tur kommer att kräva ett mycket smärtsamt stålbad i form av kraftiga omstruktureringar som till slut stärker kronan.

7. Folket v
äljer in en ny regering vid nästa val på vallöftet att städa upp den misskötta ekonomin och löftet hålls (om det nu finns några politiker som kan hålla ett löfte).

8. e-krona inf
örs i ett försök att effektivisera ekonomin och öka skatteintäkterna. Generation Y och generation Z är i princip redan där. Det är väl bara gamla gubbar som fortfarande vill ha några hundringar i bakfickan.

9. Svenska kronan
överges och landet får istället Euro.

10. Om US dollarn f
örsvagas kraftigt mot de andra större valutorna får vi sannolikt automatisk en kronförstärkning mot asiatiska valutor. Det skjuter egentligen endast problemet vidare in i framtiden men vi får ju i alla fall några extra Singh i baren. 

 

Tyvärr så är vi själva maktlösa i detta spel och kan bara vänta . . .

 

Detta kan inte stämma, finns ju ett antal här på mpr som påstår att Sverige går lysande?

En trodde inte alls kronan skulle bli så låg mot bahten så han bara fick 3 per krona, den andras enda åsikt är att klistra in länkar och tjata om stadsskulden.

 

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

14 minuter sedan, skrev Soengsang:

Detta kan inte stämma, finns ju ett antal här på mpr som påstår att Sverige går lysande?

En trodde inte alls kronan skulle bli så låg mot bahten så han bara fick 3 per krona, den andras enda åsikt är att klistra in länkar och tjata om stadsskulden.

 

Valutakursen är ju ett aber nu.

Jag har ju (liksom många andra) familjeutgifter i båda länderna (Sve och Thai), och för 5 år sen hade jag mer över netto (på den svenska lönen) EFTER mina utgifter i Thailand, än vad jag har idag FÖRE jag betalat utgifterna i Thailand (utgifterna i baht ungefär desamma). Utvecklingen för att jobba i Sverige, men betala i annan valuta, har varit hård.

 

Jag förstår dock att såna som jag är ett piss i havet och är inte ett dugg prioriterade i spelet om framtiden. Jag är nog snarare en fiende till dagens Sverige, som gör av med stålar utomlands. Drömmen för de styrande skulle väl vara att förbjuda konsumtion utomlands, alternativt slänga på nån "moms" på det.

 

Det var dagens gnäll. Dock kan jag "glädja" mig lite åt att de finns många som hyllar dagens utveckling i Sverige som har det sämre än jag, det värmer iaf lite.

Link to comment
Dela på andra sajter

Captain Morgan
37 minutes ago, Soengsang said:

Detta kan inte stämma, finns ju ett antal här på mpr som påstår att Sverige går lysande?

En trodde inte alls kronan skulle bli så låg mot bahten så han bara fick 3 per krona, den andras enda åsikt är att klistra in länkar och tjata om stadsskulden.

 

 

Det finns nog olika åsikter om allting och endast framtiden kan visa vem som hade rätt.

 

Problemen började ju med att alla hade lånat för mycket och vad gör man då? Sänker räntan och alla lånar ändå mer.
Om det brinner för mycket i utegrillen. Vad gör vi då? Inte fan sprutar vi på mer tändvätska i alla fall.

 

Vem kunde ens drömma om minusränta. Nu sitter dom med kuken i kläm, hur i helvete ska dom komma ur det här?

 

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken

Ingen vill ta tag I problemet. Därför har vi som vi har det just nu. Och det blir inte bättre

Link to comment
Dela på andra sajter

48 minuter sedan, skrev John Khonken:

Ingen vill ta tag I problemet. Därför har vi som vi har det just nu. Och det blir inte bättre

Rätt av dig, finns inga politiker idag bara karriär politiker som sitter för egen vinning

Link to comment
Dela på andra sajter

Varje gång jag tittar in på denna tråden så blir jag så glad här på MPR finns ju så många experter Ni kan ju allt om valutor o politik o allt annat också  Synd att ni inte har något att säga till om  Om ni hade haft det hade väl kursen varit  6bath per krona  nu

Ändrades av IH-fan
fel
Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev IH-fan:

Varje gång jag tittar in på denna tråden så blir jag så glad här på MPR finns ju så många experter Ni kan ju allt om valutor o politik o allt annat också  Synd att ni inte har något att säga till om  Om ni hade haft det hade väl kursen varit  6bath per krona  nu

Jag tar på mej skulden för att SEK rasat mot THB.

När jag gifte mej i Thailand och köpte kåk, så fick jag 6 THB för varje Krona...

Det var i slutet på Dec 2004, sedan dess har det inte gått så bra för vår valuta mot Thailands...

 

Köpte också Erikson aktier år 2000...

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Det som skulle stärka kronan nu är en majoritetsregering, t.ex en regering med C,L, KD, M och SD.

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev Wanchai:

Det som skulle stärka kronan nu är en majoritetsregering, t.ex en regering med C,L, KD, M och SD.

C ska du inte räkna med längre. Sitter i knät på S och håller Mp i handen.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

32 minuter sedan, skrev Esspe:

C ska du inte räkna med längre. Sitter i knät på S och håller Mp i handen.

och L kommer nog att implodera om de ska reagera med sd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Captain Morgan
9 hours ago, John Khonken said:

Ingen vill ta tag I problemet. Därför har vi som vi har det just nu. Och det blir inte bättre

 

Precis, svenska politiker duger inget till.
Istället för att ta tag i landets verkliga problem diskuterar de i evigheter om de ska tillåta att skära i pojksnoppar eller inte.
Låt grabben bestämma själv när han fyller 18 så är åtminstone det problemet löst.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Captain Morgan
4 hours ago, Wangthong said:

och L kommer nog att implodera om de ska reagera med sd.

 

Spelar ingen roll vad man tycker om SD.

Att frysa ut partiet är det samma som att frysa ut 20% av sveriges medborgare.

Är det demokrati?

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

20 timmar sedan, skrev Esspe:

C ska du inte räkna med längre. Sitter i knät på S och håller Mp i handen.

Jag vet men det som skulle vara bra för kronan är en stabil majoritetsregering och får hoppas på nästa val.

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev Wanchai:

Jag vet men det som skulle vara bra för kronan är en stabil majoritetsregering och får hoppas på nästa val.

S-M-SD?

 

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...