Jump to content
IGNORERAD

Svenska kronan VS Thai baht


StefanJ

Recommended Posts

31 minuter sedan, skrev Fritz:

Nu var det ju USA:s statsskuld jag frågade om...äsch glöm det.

USA har sånt lågt skattetryck rent generellt att om den politiska viljan funnits kunde de åtgärda detta med nu finns den inte.

Det är dock svårare att åtgärda ekonomiska obalanser om man redan har ett av världen högsta skattetryck som dessutom till stora delar inte ens omfördelas mellan de som betalt in utan till utomstående som aldrig bidragit. Är detta hållbart?

 

Relationen statskuld är högt rent nominellt men i ett internationellt perspektiv inte särskilt utmärkande.

 

https://www.europaportalen.se/teman/statsskulder

 

Det som utmärker är deras handelsunderskott med främst Kina. 

Link to comment
Dela på andra sajter

16 minuter sedan, skrev lucifer711:

I länken du anför bekräftas det jag anför även om Göran Perssons eftermäle där försvaras. Likväl bestrids inte att dagens pensionärer fick ta smällen.

Är du politiker?

BE CAREFUL!! The toe you step on today may be connected to the ass you have to kiss tomorrow!

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev Nineteen68:

Är du politiker?

De antika grekerna kallade dem som var helt ointresserade av politik för idi*ter. Jag har som medborgare med rösträtt intresse av vad som försigår i mitt land.

Det är min plikt, skyldighet och ansvar.

Ändrades av lucifer711
Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev lucifer711:

De antika grekerna kallade dem som var helt ointresserade av politik för idi*ter. Jag har som medborgare med rösträtt intresse av vad som försigår i mitt land.

Det är min plikt, skyldighet och ansvar.

Jag vill ha länken...

BE CAREFUL!! The toe you step on today may be connected to the ass you have to kiss tomorrow!

Link to comment
Dela på andra sajter

Som sagt det fanns då ingen länk om ett bedrägeri ang fet och dryg, gällande dom 258 miljarderna...bara subjektiva omdömen och åsikter.

BE CAREFUL!! The toe you step on today may be connected to the ass you have to kiss tomorrow!

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Nineteen68:

Som sagt det fanns då ingen länk om ett bedrägeri ang fet och dryg, gällande dom 258 miljarderna...bara subjektiva omdömen och åsikter.

Han förblev ju ostraffad så där har du ju rätt. Finns en timma bakom klistrat på ett av mina inlägg med bifogad länk.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tänker inte leta... Om du redan har en länk klistra in den...

BE CAREFUL!! The toe you step on today may be connected to the ass you have to kiss tomorrow!

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev Nineteen68:

Jag tänker inte leta... Om du redan har en länk klistra in den...

Nej

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev Atom:

Visst är det surt att SEK är så låg men tveklöst förlorar du mer på den låga EUR än den låga SEK. Jag utgår ifrån att du har en betydligt större del i lön än bonus och SEK ligger trots allt "bara" 10% under sitt 10-åriga genomsnitt mot Euron så den låga Euron är en betydligt större förlust för dig. Ser man på 10-års sikt så har SEK bara tappat 3% mot EUR och ser man på kortare sikt så står SEK-kursen på nästan samma decimal som den gjorde i slutet av augusti 2018. Så är det med statistik, allt dåligt kan se bra ut bara man väljer rätt jämförelse 😉

 

Jag vidhåller dock att den svaga Euron är betydligt allvarligare än den svaga Kronan. Som jag skrev så är inte SEK särskilt svag mot EUR och jag tror varken Regering, Riksbank eller den livsnödvändiga exportindustrin vill att Kronan ska stärkas mer än max 10% mot Euron. Då är vi ändå bara uppe på 3.5 Baht för en Krona, vilket fortfarande är riktigt lågt. Att få upp Kronan med 10% mot Euron är nog inte så svårt, att höja räntan till Euro-nivå skulle nog nästan räcka. Men hur fan ska vi få upp Euron? Vi kan klaga på pissiga svenska politiker, och det ligger givetvis mycket i det, men vi har ändå ett betydligt bättre fungerande näringsliv och bättre arbetsmoral än de flesta andra EU-länder så hur ska Euron någonsin kunna stärkas mot en ambitiös omvärld? Det är trots allt nästan 30 länder, där flera ligger på närmast Thailandnivå, som måste få sina hus i ordning.

 

Mot THB kommer dock både SEK och EUR att stärkas närmaste året. Den starka Bahten är baserad på en hög ränta relativt en låg inflation, en stark tro på thailändska börsen och en uppfattning att Thailand har en stark och stabil regering. Alla de tre antagandena är felaktiga. Inflationen är i realiteten betydligt högre (inget jag påstår men något många insatta personer intygar), börsen har inte alls gått särskilt bra sista tiden och regeringen är allt annat än stabil; det är locket på men det kommer inte vara länge.

 

Så, hav förtröstan angående en stärkning mot THB men var riktigt oroliga över de långsiktiga framtidsutsikterna för Sverige och Europa; där ser jag inte många positiva tecken. 

Ja hela det här eländet har nog sin grund i den snabba utbyggnaden av EU. Dom flesta av dom länder som plockats in skulle fått ligga på sparlåga ett bra tag till. Skillnaderna både kulturellt och ekonomiskt är alldeles för stora för att det ska fungera under samma tak. Hade varit mycket bättre att låta dom förtjäna sitt inträde.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

14 minuter sedan, skrev Esspe:

Och där ser vi vad som väntar när kostnaderna för garantipensionerna skenar iväg om något/några år. 

 Läser du inte tråden innan du skriver?  Eller att läsa en tråd innan man skriver, är som att torka sig innan man skiter...

BE CAREFUL!! The toe you step on today may be connected to the ass you have to kiss tomorrow!

Link to comment
Dela på andra sajter

24 minuter sedan, skrev Nineteen68:

 Läser du inte tråden innan du skriver?  Eller att läsa en tråd innan man skriver, är som att torka sig innan man skiter...

Jodå men du förstår tydligen inte mitt inlägg. Gör ett försök till.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hamnade i Tjeckiska Ostrava idag.

Det är andra gången i år. 

Enormt mycket dyrare på ett halvt år.

Bara ett exempel öl ca 20 % dyrare i svenska kronor trots att i samma pris i tjeckisk krona då och nu. Liksom med andra saker. Mat ca 100  sek då 130 sek idag Allt är mycket dyrare i kronor. Värde på kronan verkligen rasade.

Angående Ica kort så kör jag med Klarnas kort.

Bra växel kurs både vid uttag an cash och betalning med kortet. Ingen avgift.

På bilden utsikt från City hal Tower i Ostrava. 

20190803_145135.jpg.6a3a84e0daf0886607bdeb70d2ae794a.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev Atom:

7% på thailändska statsobligationer? Du kommer upp i dryga 2% när du investerar minimum 10 miljoner Baht men annars är det 1.75% som gäller. Officiellt högre än inflationen men jag är ytterst skeptisk till om det verkligen är så.  

 

Edit: Vi träffade vår RM idag då jag inte varit här på 2 månader. Vi har 2.40% på våra 1-åriga statsobligationer och kunde få 2.54% om ökade till 5 år. Ville vi få högre än så kunde vi få 2.65% men då var vi tvungna att öka från 10 till 100 millar. Det finns aldrig några gratis luncher så har någon lurat i dig 7% så skulle jag kontakta polisen.  

Bankkvinna snackade om 7% vi har inte investerat än då vi köper mark. 

Kanske ville de lura oss. Frugan frågade om hon får provision. Det skulle hon inte få bara vanligt lön. 

Fattar att de vill lura om de får provision. 

Kanske bättre position inom banken.😁

Bra att veta.

Link to comment
Dela på andra sajter

18 minuter sedan, skrev JJC:

Bankkvinna snackade om 7% vi har inte investerat än då vi köper mark. 

Kanske ville de lura oss. Frugan frågade om hon får provision. Det skulle hon inte få bara vanligt lön. 

Fattar att de vill lura om de får provision. 

Kanske bättre position inom banken.😁

Bra att veta.

Om du inte vet var du placerar dina pengar eller på vilka villkor bör du nog läsa på eller avstå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att med svenska pengar investera i utländsk valuta idag verkar för mig riskabelt. Sätta det i THB gränsar väl till dumhet men det trodde jag vid 3:70 också ;)

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

25 minuter sedan, skrev Esspe:

Att med svenska pengar investera i utländsk valuta idag verkar för mig riskabelt. Sätta det i THB gränsar väl till dumhet men det trodde jag vid 3:70 också ;)

Hur tänker du nu? Är det inte enklare att försöka sätta sig in i de faktorer som samverkar och förändrar växelkurserna? Vi ser och hör ju allt i samhället och noterar ju dagligen de faktorer som driver ekonomin. Ekonomin är som en levande organism. Är den frisk och stark ger den tillväxt och resulterar i en sund stark ekonomi och tvärtom.

Det är inte V75, bingolotto eller stryktipset och slumpen utan till stor del sunt bonnförnuft även om en del försöker akademisera det i onödan med konstiga invecklade uttryck. Att ta körkortsteori idag krävs nästan en akademisk examen bara för att förstå vad de frågar efter.

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev Nineteen68:

Den där diskusionen har vi redan för på forumet.. Om fet och dryg... Det är kanske inte som du gör gällande, men kom med din bedrägerilänk...

 

5 timmar sedan, skrev Nineteen68:

Vart är din bedrägerilänk?

 

5 timmar sedan, skrev Nineteen68:

Jag vill ha länken...

 

5 timmar sedan, skrev Nineteen68:

Som sagt det fanns då ingen länk om ett bedrägeri ang fet och dryg, gällande dom 258 miljarderna...bara subjektiva omdömen och åsikter.

 

5 timmar sedan, skrev Nineteen68:

Jag tänker inte leta... Om du redan har en länk klistra in den...

https://www.vlt.se/artikel/kjell-eriksson-politiker-har-plundrat-pensionsfonder

 

 

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

10 timmar sedan, skrev lucifer711:

Hur tänker du nu? Är det inte enklare att försöka sätta sig in i de faktorer som samverkar och förändrar växelkurserna? Vi ser och hör ju allt i samhället och noterar ju dagligen de faktorer som driver ekonomin. Ekonomin är som en levande organism. Är den frisk och stark ger den tillväxt och resulterar i en sund stark ekonomi och tvärtom.

Det är inte V75, bingolotto eller stryktipset och slumpen utan till stor del sunt bonnförnuft även om en del försöker akademisera det i onödan med konstiga invecklade uttryck. Att ta körkortsteori idag krävs nästan en akademisk examen bara för att förstå vad de frågar efter.

Att använda bonnförnuft är ju precis vad jag gör. Eftersom jag anser att THB är klart övervärderad nu så köper jag ju inte den för dåliga SEK i nuläget. Facit får vi om något år kanske.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den kinesiska yuanen som brukar vara stabil mot dollarn likt de flesta  andra sydostasiatiska gjorde en smärre sättning idag. 

CNY:s dollarkurs steg på ett slag från 6,90 till 7,05 p g a handelsororn och trenden har det sista året varit att CNY regelmässigt försvagas mot dollarn . 

 

De som vill kan ju hoppas på att blocket av sydostasiatiska valutor som varit stabila mot dollarn som block nu avkrokas från dollarn. Jag tror nyckeln ligger i att följa den spänning som nu byggs upp mellan CNY och de övriga inom blocket huruvida de som block kan behålla sin stabilitet mot dollarn eller även de får en sättning mot dollarn. Det är nog inte att hoppas på ännu men i vartfall byggs det upp spänningar mellan valutorna inom det sydostasiatiska "valutablocket" som är stabila mot varandra. För tre år sedan var kursen USDCNY runt 6.00 . Detta borde konkurensutsätta grannländernas exportindustri om inte nu så på sikt med tanke på en eventuell lågkonjuktur. Vore intressant att bevaka hur Thailands bytesbalans nu utvecklas några kvartal framigenom.

 

Euron är ju enligt alla köpkraftsparimetrar anmärkningsvärt billig mot dollarn och så även mot övriga valutor i Sydostasien.

 

Att kronan ska ner mot euron tror jag dock fortfarande på men de som vill kan ju hoppas på en sättning även för de sydostasiatiska vautorna,dock mot dollarn.

 

Ingen kan ju ha undvikit att märka hur dyrt det nu är i Thailand för främst europeer,britter och aussies.

Själv har jag mitt visakort i CHF ( swissiefranc ) genom Revolut.

Ändrades av lucifer711
Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
1 timme sedan, skrev lucifer711:

Den kinesiska yuanen som brukar vara stabil mot dollarn likt de flesta  andra sydostasiatiska gjorde en smärre sättning idag. 

CNY:s dollarkurs steg på ett slag från 6,90 till 7,05 p g a handelsororn och trenden har det sista året varit att CNY regelmässigt försvagas mot dollarn . 

 

De som vill kan ju hoppas på att blocket av sydostasiatiska valutor som varit stabila mot dollarn som block nu avkrokas från dollarn. Jag tror nyckeln ligger i att följa den spänning som nu byggs upp mellan CNY och de övriga inom blocket huruvida de som block kan behålla sin stabilitet mot dollarn eller även de får en sättning mot dollarn. Det är nog inte att hoppas på ännu men i vartfall byggs det upp spänningar mellan valutorna inom det sydostasiatiska "valutablocket" som är stabila mot varandra. För tre år sedan var kursen USDCNY runt 6.00 . Detta borde konkurensutsätta grannländernas exportindustri om inte nu så på sikt med tanke på en eventuell lågkonjuktur. Vore intressant att bevaka hur Thailands bytesbalans nu utvecklas några kvartal framigenom.

 

Euron är ju enligt alla köpkraftsparimetrar anmärkningsvärt billig mot dollarn och så även mot övriga valutor i Sydostasien.

 

Att kronan ska ner mot euron tror jag dock fortfarande på men de som vill kan ju hoppas på en sättning även för de sydostasiatiska vautorna,dock mot dollarn.

 

Ingen kan ju ha undvikit att märka hur dyrt det nu är i Thailand för främst europeer,britter och aussies.

Själv har jag mitt visakort i CHF ( swissiefranc ) genom Revolut.

Samtidigt är väl USA missnöjda med den ”manipulerade” kinesiska valutan. 

Valutakrig på ingång?

Aktier i gruvbolag?

 

Äh, jag gör som vanligt. Får jobba mer och hålla mig nykter och borta från shopping. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Gruvbolag? Aldrig i livet. Stabilt växande företag ska det vara med historisk utdelningstillväxt samt bra varumärke.

Min bästa och tyngsta placering är Mastercard och Visa. Kolla hur dessa gått de sista 10-15 år samt påminn dig om hur

betalningslösningarna var då.

 

Vi har en stark växande del av befolkningarna i tredje världen som nu når medelklassen samt en alltmer digitaliserad global värld där allt fler flyger till sina grannländer. Vem var det som påpekade hur många nya flygplatser det byggs i Asien?

 

Alla dessa utöver alla affärsresenärer vill ut & resa och betalar inte bara utomlands utan även kunna betala online över nätet, Där duger inte cash och särskilt inte om de har fel valuta i fel land.

 

Hur mycket tror du det finns potential i dessa företag i takt med att man alltmer övergår till att betala t ex hotelvistelser med kort?

Mastercards aktiekurs har säkert stigit runt 1000%  (i dollar dessutom och ännu mer mot SEK) de sista 10 åren och så även Visa.

 

https://finviz.com/quote.ashx?t=MA&ty=c&ta=0&p=m

Ändrades av lucifer711
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...