Jump to content
IGNORERAD

Svenska kronan VS Thai baht


StefanJ

Recommended Posts

andrejsdenruskige
32 minuter sedan, skrev John Khonken:

Fler och fler vaknar. Snart står TV ensam här . Och våra förtroendevalda måste öka invandringen till minst 1 miljon årligen för att behålla makten. För att ingen ska bli ledsen så får ingen som inte Svenska medborgare ÄN rösta i riksdagsvalet. Allt för solidariteten med våra invandrare. Det är rasism att dom inte får rösta direkt när dom åkt tunnelbana i Stockholm. 

Det ändrar sossarna och falska Annie snart

Fler lyssnar nog på

dig om du slutar med överdrifterna. 

Det är inte ens ironi så som du skriver. 

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken

OK jag ska försöka bara tala sanning. Men dom flesta här vil bara höra bull. Inte sanningar. 

Link to comment
Dela på andra sajter

28 minuter sedan, skrev John Khonken:

OK jag ska försöka bara tala sanning. Men dom flesta här vil bara höra bull. Inte sanningar. 

Du är förmodligen lika kapabel till det som Donald Trump är ............

 

mvh hobbe

Bygg en mur runt Stockholm så får ni se vilken sida som har mest klösmärken / Ronny Eriksson

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken

Hobbe nu har du lyssnat på CNN och dylika lögnare. Fick inte Trumpen sina pengar till muren Eller? 

Mitt råd till kontrollera fakta ska du se att allt som är viktigt för Trumpen genomför han. Ibland tar det tid. 

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
Du är förmodligen lika kapabel till det som Donald Trump är ............
 
mvh hobbe


Du kunde ha använt Annie Lööf, då hon antagligen ljuger mycket mer och större
Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev andrejsdenruskige:

 


Du kunde ha använt Annie Lööf, då hon antagligen ljuger mycket mer och större

 

Ja mycket kan man säga om Trumpen, men han har lite verklighetsförankring, driver ett land som går lysande....

 

Annie däremot, vad ska man säga.....hon har inte koll milt utryckt, lever i en fantasivärld. 

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

15 minutes ago, Soengsang said:

Ja mycket kan man säga om Trumpen, men han har lite verklighetsförankring, driver ett land som går lysande....

 

Annie däremot, vad ska man säga.....hon har inte koll milt utryckt, lever i en fantasivärld. 

Medan Annie är med och driver ett land som går rakt åt helvete. Föreslår att hennes bild ska vara tryckt på 1000 0000kr sedlarna, som kommer om några år istället för tjugorna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Någon som har placerat sina surt förtjänade besparingar så att detta skyddas mot den pågående eroderingen?

Ingen har väl i onödan sina besparingar exponerade mot kronan?  Ha dem i fonder eller annat som placerar utomlands. Aktier dollarobligationer etc.

Inte på ett svensk bankkonto i onödan förrän just innan dessa ska konsumeras eller betalas med.

Någon annan med samma tanke? Därefter har jag Revolut och för över resekassa eller huhållskassan dit och har kassan i valfri valuta tills dess de ska betalas med. Mitt Revolutkort är som en digital plånbok (Visakort) fast tillgodohavandet är i valfri valuta. Inte kronan.

 

Hur har ni andra agerat för att åtminstone bevara värdet från den snabba eroderingen som vi nu utsätts för? Fört över allt till Thailändska banker?

Ändrades av lucifer711
Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev lucifer711:

Någon som har placerat sina surt förtjänade besparingar så att detta skyddas mot den pågående eroderingen?

Ingen har väl i onödan sina besparingar exponerade mot kronan?  Ha dem i fonder eller annat som placerar utomlands. Aktier dollarobligationer etc.

Inte på ett svensk bankkonto i onödan förrän just innan dessa ska konsumeras eller betalas med.

Någon annan med samma tanke? Därefter har jag Revolut och för över resekassa eller huhållskassan dit och har kassan i valfri valuta tills dess de ska betalas med. Mitt Revolutkort är som en digital plånbok (Visakort) fast tillgodohavandet är i valfri valuta. Inte kronan.

 

Hur har ni andra agerat för att åtminstone bevara värdet från den snabba eroderingen som vi nu utsätts för? Fört över allt till Thailändska banker?

Har sådan tur att jag inte har lön i SEK, bara en variabel bonusdel i SEK, nog surt det.....

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

21 hours ago, Atom said:

 

det går emot första veckans lektioner när jag läste Nationalekonomi A. 

 

15 hours ago, Esspe said:

Det är väl just det som är problemet. Världen förändras men våra ekonomer hänger inte riktigt med i utvecklingen och vet inte hur dom ska hantera det. Siffror som dom tidigare stoppat in i korvmaskinen kommer inte längre ut som den prinskorv dom förväntade sig. I stället kommer en vege-korv och det vet dom inte vad det är.

Nationalekonomi kan vara världens sämsta vetenskap, i alla fall när det kommer till prognoser om framtiden, vilket ju är vad man helst vill ha den vetenskapen till.  Nationalekonomerna är dock  något bättre på att i efterhand berätta varför det gick som det gick. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev andrejsdenruskige:

 


Du kunde ha använt Annie Lööf, då hon antagligen ljuger mycket mer och större

 

Att hon ljuger råder det väl ingen tvekan om men om hon är i klass med Trump tvivlar jag på .

 

mvh Hobbe 

Bygg en mur runt Stockholm så får ni se vilken sida som har mest klösmärken / Ronny Eriksson

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
1 minut sedan, skrev hobbe:

Att hon ljuger råder det väl ingen tvekan om men om hon är i klass med Trump tvivlar jag på .

 

mvh Hobbe 

Ja, Trump ljuger medans vi bara inte säger sanningen i Sverige. 

Och att ljuga är ju fulare. 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev lucifer711:

Någon som har placerat sina surt förtjänade besparingar så att detta skyddas mot den pågående eroderingen?

Ingen har väl i onödan sina besparingar exponerade mot kronan?  Ha dem i fonder eller annat som placerar utomlands. Aktier dollarobligationer etc.

Inte på ett svensk bankkonto i onödan förrän just innan dessa ska konsumeras eller betalas med.

Någon annan med samma tanke? Därefter har jag Revolut och för över resekassa eller huhållskassan dit och har kassan i valfri valuta tills dess de ska betalas med. Mitt Revolutkort är som en digital plånbok (Visakort) fast tillgodohavandet är i valfri valuta. Inte kronan.

 

Hur har ni andra agerat för att åtminstone bevara värdet från den snabba eroderingen som vi nu utsätts för? Fört över allt till Thailändska banker?

Det kan sluta illa om du är skriven i Sverige och flyttar stora summor pengar till Thailand. 

Visa Svenska institutioner kan uppfatta det som skatteflykt

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Soengsang:

Ja mycket kan man säga om Trumpen, men han har lite verklighetsförankring, driver ett land som går lysande....

 

Annie däremot, vad ska man säga.....hon har inte koll milt utryckt, lever i en fantasivärld. 

Personligen skulle jag vilja påstå att Donald Trump har ingen verklighetsförankring och att USA går lysande just nu kan ha många orsaker.

 

Det kan t.om visa sig att det som är lysande nu är mindre lysande i det långa loppet .

Lite som att kissa i byxorna när man fryser , skönt för stunden men fan så obehagligt senare.

 

Nu påstår jag inte att det är så utan bara att det kan vara så.

 

Har sett exempel på sådant på nära håll .

T.ex så hade vi en chef som drog in allt underhåll vilket fick kostnaderna att minimeras och han hyllades som ett geni.

 

Det var inte lika roligt efter 3 år då han hade lämnat och allt rasade.

 

 

 

Mvh Hobbe 

 

 

Bygg en mur runt Stockholm så får ni se vilken sida som har mest klösmärken / Ronny Eriksson

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev hobbe:

Har sett exempel på sådant på nära håll .

T.ex så hade vi en chef som drog in allt underhåll vilket fick kostnaderna att minimeras och han hyllades som ett geni.

 

Det var inte lika roligt efter 3 år då han hade lämnat och allt rasade.

 

 

Låter som en beskrivning av sosse ekonomipolitik......

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

25 minuter sedan, skrev hobbe:

Lite som att kissa i byxorna när man fryser , skönt för stunden men fan så obehagligt senare.

Exakt så!!  Man sänker skatterna genom att låna ännu mer pengar och överlåter åt nästkommande generationer ta över skiten.

 

" I år räknar kongressens budgetkontor med att underskottet ökar till 896 miljarder dollar eller 4,2 procent av BNP. USA:s statsskuld ligger samtidigt på cirka 105 procent av landets BNP. "

 

http://www.kristianstadsbladet.se/nyheter/usa-godkanner-utgiftsokningar/

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 hours ago, Soengsang said:

Har sådan tur att jag inte har lön i SEK, bara en variabel bonusdel i SEK, nog surt det.....

Visst är det surt att SEK är så låg men tveklöst förlorar du mer på den låga EUR än den låga SEK. Jag utgår ifrån att du har en betydligt större del i lön än bonus och SEK ligger trots allt "bara" 10% under sitt 10-åriga genomsnitt mot Euron så den låga Euron är en betydligt större förlust för dig. Ser man på 10-års sikt så har SEK bara tappat 3% mot EUR och ser man på kortare sikt så står SEK-kursen på nästan samma decimal som den gjorde i slutet av augusti 2018. Så är det med statistik, allt dåligt kan se bra ut bara man väljer rätt jämförelse 😉

 

Jag vidhåller dock att den svaga Euron är betydligt allvarligare än den svaga Kronan. Som jag skrev så är inte SEK särskilt svag mot EUR och jag tror varken Regering, Riksbank eller den livsnödvändiga exportindustrin vill att Kronan ska stärkas mer än max 10% mot Euron. Då är vi ändå bara uppe på 3.5 Baht för en Krona, vilket fortfarande är riktigt lågt. Att få upp Kronan med 10% mot Euron är nog inte så svårt, att höja räntan till Euro-nivå skulle nog nästan räcka. Men hur fan ska vi få upp Euron? Vi kan klaga på pissiga svenska politiker, och det ligger givetvis mycket i det, men vi har ändå ett betydligt bättre fungerande näringsliv och bättre arbetsmoral än de flesta andra EU-länder så hur ska Euron någonsin kunna stärkas mot en ambitiös omvärld? Det är trots allt nästan 30 länder, där flera ligger på närmast Thailandnivå, som måste få sina hus i ordning.

 

Mot THB kommer dock både SEK och EUR att stärkas närmaste året. Den starka Bahten är baserad på en hög ränta relativt en låg inflation, en stark tro på thailändska börsen och en uppfattning att Thailand har en stark och stabil regering. Alla de tre antagandena är felaktiga. Inflationen är i realiteten betydligt högre (inget jag påstår men något många insatta personer intygar), börsen har inte alls gått särskilt bra sista tiden och regeringen är allt annat än stabil; det är locket på men det kommer inte vara länge.

 

Så, hav förtröstan angående en stärkning mot THB men var riktigt oroliga över de långsiktiga framtidsutsikterna för Sverige och Europa; där ser jag inte många positiva tecken. 

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev JJC:

Det kan sluta illa om du är skriven i Sverige och flyttar stora summor pengar till Thailand. 

Visa Svenska institutioner kan uppfatta det som skatteflykt

Det är ett lite väl dramatiskt sätt att fly den eroderande kronan. Dessutom når du dem inte om du vill konsumera på annat ställe än Thailand såvida du inte har ett kort av nåt slag. Dessutom avstår du ju en stor del din avkastning på pengarna även om den är högre än i Sverige.

Link to comment
Dela på andra sajter

34 minuter sedan, skrev Fritz:

Exakt så!!  Man sänker skatterna genom att låna ännu mer pengar och överlåter åt nästkommande generationer ta över skiten.

 

" I år räknar kongressens budgetkontor med att underskottet ökar till 896 miljarder dollar eller 4,2 procent av BNP. USA:s statsskuld ligger samtidigt på cirka 105 procent av landets BNP. "

 

http://www.kristianstadsbladet.se/nyheter/usa-godkanner-utgiftsokningar/

En del av sanningen är oxå att USA har ett väldigt lågt skattetryck och en stor potential att få in skattemedel om man så vill och relativt sund statskuld. Problemet är som sagt deras stora underskott i handeln med främst Kina som skapar obalanser.

 

I Sverige har vi en inte alltför avskräckande  statskuld men vi har å andra sidan en allmänhet samt kommunsektor vars skulder skenar och ett av världens högsta skattetryck. Ett skattetryck som till stora delar inte ens går till dem som betalar in dem.

 

Är detta i längden hållbart? I USA slipper du åtminstone betala för skiten.

Ändrades av lucifer711
Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev John Khonken:

OK jag ska försöka bara tala sanning. Men dom flesta här vil bara höra bull. Inte sanningar. 

Skulle kolla videoklippet du lade in den 14 juli men det var inte längre tillgängligt.

Vad fan var det nu tjommen hette?

 

Link to comment
Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev Atom:

Visst är det surt att SEK är så låg men tveklöst förlorar du mer på den låga EUR än den låga SEK. Jag utgår ifrån att du har en betydligt större del i lön än bonus och SEK ligger trots allt "bara" 10% under sitt 10-åriga genomsnitt mot Euron så den låga Euron är en betydligt större förlust för dig. Ser man på 10-års sikt så har SEK bara tappat 3% mot EUR och ser man på kortare sikt så står SEK-kursen på nästan samma decimal som den gjorde i slutet av augusti 2018. Så är det med statistik, allt dåligt kan se bra ut bara man väljer rätt jämförelse 😉

 

Jag vidhåller dock att den svaga Euron är betydligt allvarligare än den svaga Kronan. Som jag skrev så är inte SEK särskilt svag mot EUR och jag tror varken Regering, Riksbank eller den livsnödvändiga exportindustrin vill att Kronan ska stärkas mer än max 10% mot Euron. Då är vi ändå bara uppe på 3.5 Baht för en Krona, vilket fortfarande är riktigt lågt. Att få upp Kronan med 10% mot Euron är nog inte så svårt, att höja räntan till Euro-nivå skulle nog nästan räcka. Men hur fan ska vi få upp Euron? Vi kan klaga på pissiga svenska politiker, och det ligger givetvis mycket i det, men vi har ändå ett betydligt bättre fungerande näringsliv och bättre arbetsmoral än de flesta andra EU-länder så hur ska Euron någonsin kunna stärkas mot en ambitiös omvärld? Det är trots allt nästan 30 länder, där flera ligger på närmast Thailandnivå, som måste få sina hus i ordning.

 

Mot THB kommer dock både SEK och EUR att stärkas närmaste året. Den starka Bahten är baserad på en hög ränta relativt en låg inflation, en stark tro på thailändska börsen och en uppfattning att Thailand har en stark och stabil regering. Alla de tre antagandena är felaktiga. Inflationen är i realiteten betydligt högre (inget jag påstår men något många insatta personer intygar), börsen har inte alls gått särskilt bra sista tiden och regeringen är allt annat än stabil; det är locket på men det kommer inte vara länge.

 

Så, hav förtröstan angående en stärkning mot THB men var riktigt oroliga över de långsiktiga framtidsutsikterna för Sverige och Europa; där ser jag inte många positiva tecken. 

Förvisso sant, men beror på hur man ser det.

jag räknar från då jag gick över från SEK till EUR.

Sen dess har EUR försvagats ca 20%  mot THB, medan SEK har försvagats ca 30%.

Så jag är på ett sätt nöjd, men kan ångra mig att jag inte valde USD kanske, för då hade förlusten vart mindre än 5%

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

2 hours ago, hobbe said:

Personligen skulle jag vilja påstå att Donald Trump har ingen verklighetsförankring och att USA går lysande just nu kan ha många orsaker.

 

Det kan t.om visa sig att det som är lysande nu är mindre lysande i det långa loppet .

Lite som att kissa i byxorna när man fryser , skönt för stunden men fan så obehagligt senare.

 

Nu påstår jag inte att det är så utan bara att det kan vara så.

 

Har sett exempel på sådant på nära håll .

T.ex så hade vi en chef som drog in allt underhåll vilket fick kostnaderna att minimeras och han hyllades som ett geni.

 

Det var inte lika roligt efter 3 år då han hade lämnat och allt rasade.

 

 

 

Mvh Hobbe 

 

 

Mina tankar är ganska liknande och det är därför jag hoppas att Trump blir omvald. Han tog över en riktigt stark ekonomi och har sedan dopat den med en historisk (ofinansierad) skattesänkning och kortsiktiga vinster från importtullar. Nu lyckades han skrämma Fed att göra en räntesänkning trots att USA har närmast 0 arbetslöshet. Nästa mandatperiod kan bara bli sämre, rent ekonomiskt alltså. Vem som än vinner gör förmodligen sitt parti ovalbart för flera mandatperioder framöver så finns nog ingen partistrateg som vill vinna 2020.

 

Jag är inte troende men har också valt att kalla mig Agnostiker istället för Ateist; helt enkelt för att inte helt utesluta det jag anser vara osannolikt. Det är också en anledning till att jag vill se Trump vinna 2020. Det kanske går att kraftigt sänka skatter för företag och höginkomsttagare samt beskatta import och i längden förbättra ett lands ekonomi. Låter ju helt osannolikt men ge honom 4 år till och jag är beredd att bli frälst.   

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
Mina tankar är ganska liknande och det är därför jag hoppas att Trump blir omvald. Han tog över en riktigt stark ekonomi och har sedan dopat den med en historisk (ofinansierad) skattesänkning och kortsiktiga vinster från importtullar. Nu lyckades han skrämma Fed att göra en räntesänkning trots att USA har närmast 0 arbetslöshet. Nästa mandatperiod kan bara bli sämre, rent ekonomiskt alltså. Vem som än vinner gör förmodligen sitt parti ovalbart för flera mandatperioder framöver så finns nog ingen partistrateg som vill vinna 2020.
 
Jag är inte troende men har också valt att kalla mig Agnostiker istället för Ateist; helt enkelt för att inte helt utesluta det jag anser vara osannolikt. Det är också en anledning till att jag vill se Trump vinna 2020. Det kanske går att kraftigt sänka skatter för företag och höginkomsttagare samt beskatta import och i längden förbättra ett lands ekonomi. Låter ju helt osannolikt men ge honom 4 år till och jag är beredd att bli frälst.   


Närmast 0 i arbetslöshet?
Det är bra. Vad låg den på innan Trump tillträdde?
Hade vi legat där i Sverige så hade vi kunnat kapa ganska rejält på inkomstskatten. Skattefinansierade jobb och en del andra samhällsfunktioner behöver dock fortsatt sitt.

Jag har för mig att USA faktiskt har rätt höga bolagsskatter, fast det ska jag nog låta vara osagt då jag inte känner till något om USAs skattetryck, arbetsmarknad eller hur det landet fungerar över huvudtaget.
Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev lucifer711:

Det är ett lite väl dramatiskt sätt att fly den eroderande kronan. Dessutom når du dem inte om du vill konsumera på annat ställe än Thailand såvida du inte har ett kort av nåt slag. Dessutom avstår du ju en stor del din avkastning på pengarna även om den är högre än i Sverige.

Jag menar att du ska föra ut pengar försiktig och i mindre mängder. Investera i statsobligationer i Thailand 7% avkastning.

Det är pengar du behöver inte använda. 

Behöver du använda skaffa kort. 

Kolla med någon som du känner som jobbar inom banken.

Ändrades av JJC
Link to comment
Dela på andra sajter

8 minutes ago, andrejsdenruskige said:

 


Närmast 0 i arbetslöshet?
Det är bra. Vad låg den på innan Trump tillträdde?
Hade vi legat där i Sverige så hade vi kunnat kapa ganska rejält på inkomstskatten. Skattefinansierade jobb och en del andra samhällsfunktioner behöver dock fortsatt sitt.

Jag har för mig att USA faktiskt har rätt höga bolagsskatter, fast det ska jag nog låta vara osagt då jag inte känner till något om USAs skattetryck, arbetsmarknad eller hur det landet fungerar över huvudtaget.

 

Den ligger runt 3.7% vilket är den lägsta på flera decennier. Den var dock på en nedåtgående trend redan under Obamas tid och tror den var typ 4.5% när Trump tillträdde.

 

Skillnaden mot Sverige är dock betydande åt båda håll; dels finns det inte ett stort lager av människor sysselsatta i diverse "arbetsmarknadsåtgårder" i USA ; 3.7% i Sverige skulle ju innebära att 10% fortfarande saknar jobb. Detsamma gäller dock i USA då 3.7% nog också betyder 10% pga allt trailer trash som inte ens bryr sig om att registrera sig som arbetslösa.

 

USA har höga skatter på nästan allt; i många fall högre än Sverige. Trump gjorde dock en kraftig sänkning av bolagsskatten samt för de 1% rikaste; givetvis en injektion för ekonomin men på något sätt måste ju inkomster öka på andra sätt eller utgifter trimmas och det är inte något som setts än så underskottet växer rekordsnabbt vilket givetvis inte är långsiktigt hållbart.

 

 

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...