Jump to content
IGNORERAD

Svenska kronan VS Thai baht


StefanJ

Recommended Posts

2 minuter sedan, skrev lucifer711:

Detta tyder trots allt att de som har att hantera sina besparingar trots allt inte håller med dig utan placerar sitt kapital annorlunda än vad du tycker?

Detta antyder dessutom att de som är välutbildade och har kapital trots allt har mer förtroende för Trump och allt mindre till de som bestrider hans inflytande med tanke på marknadsreaktionerna?  Vii  Sverige som enligt dig har trots all fakta en fallande valuta och jag undrar hur detta kan vara en del av vår verklighet när det borde vara tvärtom enligt dig? Är vi utsatta för en konspiration? Är det Putin tro? Vem är det som spekulerar mot kronan? Den ende jag känner till spekulerat mot kronan och pundet är....George Soros.

Varför försöker du hela tiden påstå att jag säger saker jag inte sagt och lägger ord i min mun. Att du gör tolkningar av det jag säger är något helt annat än att jag har sagt det. Håll dina tolkningar till dig själv

Den typen av argumentation är synnerligen otrevlig

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

13 minuter sedan, skrev lucifer711:

Detta tyder trots allt att de som har att hantera sina besparingar trots allt inte håller med dig utan placerar sitt kapital annorlunda än vad du tycker?

Detta antyder dessutom att de som är välutbildade och har kapital trots allt har mer förtroende för Trump och allt mindre till de som bestrider hans inflytande med tanke på marknadsreaktionerna?  Vi i  Sverige som enligt dig har trots all fakta en fallande valuta och jag undrar hur detta kan vara en del av vår verklighet när det borde vara tvärtom enligt dig? Är vi utsatta för en konspiration? Är det Putin tro? Vem är det som spekulerar mot kronan? Den ende jag känner till spekulerat mot kronan och pundet är....George Soros.

Ge upp. Han har aldrig haft en åsikt i hela sitt liv. Han brukar googla fram en länk som klistras in. Frågar man nåt får man maximalt till svar: "Googla själv.".

 

Skulle gissa att hans jobb är väldigt knutet till gänget på Sveavägen 68, och han är livrädd att de ska komma på om han skrivit nåt som avviker från partilinjen.....

Ändrades av frogfish
Link to comment
Dela på andra sajter

Här har ni det tal som avgjorde valet till Trump och som få lär ha sett i etablerad media:

Varför har så få  där utanför lokalen sett detta historiska tal?

 

 Va

Ändrades av lucifer711
Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev frogfish:

Ge upp. Han har aldrig haft en åsikt i hela sitt liv. Han brukar googla fram en länk som klistras in. Frågar man nåt får man maximalt till svar: "Googla själv.".

 

Skulle gissa att hans jobb är väldigt knutet till gänget på Sveavägen 68, och han är rädd att de ska komma på om han skrivit nåt som avviker från partilinjen.....

Diktaturens kreatur...🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Herluf:

Det som är så skrämmande är att vi byggt upp ett socialförsäkringssystem som nu är så överbelastat att de mest nödställda börjar drabbas. Om man har en hushållskassan som familjen är beroende av börjar man väl inte dela ut pengar till höger och vänster så att ens egna blir nödställda? 

För några år sedan sa den tjeckiske presidenten

att ett land styrs av idi*ter om

de som fiskar utan fiskekort straffas

men som tillåter folk utan giltiga resehandlingar att komma in i landet.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

39 minuter sedan, skrev Tallviking:

Det finns mängder av förklaringar och det är helt omöjligt att koppla försvagningen till bara en sak.

 

Många faktorer gör den svenska ekonomin stark och ännu fler gör den svag. Det varierar dessutom nästan dag för dag när man har idi*ter som Trump och BJ igång och "fattar beslut"

Hur har Trump och BJ i UK skuld till kronans försvagning? Ge en trovärdig förklaring...!

Lever vi inte på egna meriter?

Ändrades av lucifer711
Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken

TV varför skylla våra problem på Trumpen och BJ. Det är ett riktigt lågmärke från dig. Sverige måste ta tag I sina egna problem. Det är därför vi har experter som våra politiker och deras rådgivare. Som jag förstod är du en av dom. Det säger allt enligt mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken

Fler och fler kommer upp ur strutshålet. Snart kan vi diskutera förbättringsförslag hur vi löser problemen och skicka dom till TV

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev lucifer711:

Hur har Trump skuld i kronans försvagning? Ge en trovärdig förklaring...!

Skulle tippa på att oavsett vad jag skriver som svar på den frågan kommer du att angripa det med diverse "tolkningar" så varför skall jag ens anstränga mig ?

 

Trump är en stor orsak till mycket oroligheter på världsmarknaden och det går svallvågor världen över orsakade av hans "dekret". Det kan väl inte ens du ha undgått att märka ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Tallviking:

Skulle tippa på att oavsett vad jag skriver som svar på den frågan kommer du att angripa det med diverse "tolkningar" så varför skall jag ens anstränga mig ?

 

Trump är en stor orsak till mycket oroligheter på världsmarknaden och det går svallvågor världen över orsakade av hans "dekret". Det kan väl inte ens du ha undgått att märka ?

Det är du som tolkar och räknar som fan läser bibeln.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev John Khonken:

 Det är därför vi har experter som våra politiker och deras rådgivare. Som jag förstod är du en av dom. Det säger allt enligt mig.

Bevare mig väl.....Så illa är det nog ändå inte....

Annars förklarar Tino Sanandaji det hela bra, intressant att lyssna på han, han har koll.

 

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Herluf:

Det som är så skrämmande är att vi byggt upp ett socialförsäkringssystem som nu är så överbelastat att de mest nödställda börjar drabbas. Om man har en hushållskassan som familjen är beroende av börjar man väl inte dela ut pengar till höger och vänster så att ens egna blir nödställda? 

"Alla människors lika värde"

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
1 timme sedan, skrev Tallviking:

Det finns mängder av förklaringar och det är helt omöjligt att koppla försvagningen till bara en sak.

 

Många faktorer gör den svenska ekonomin stark och ännu fler gör den svag. Det varierar dessutom nästan dag för dag när man har idi*ter som Trump och BJ igång och "fattar beslut"

 

Det är alltså någon annans fel att Sverige suger. 

Inte är det möjligtvis så att herrn’ är socialdemokrat?

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
39 minuter sedan, skrev Tallviking:

Skulle tippa på att oavsett vad jag skriver som svar på den frågan kommer du att angripa det med diverse "tolkningar" så varför skall jag ens anstränga mig ?

 

Trump är en stor orsak till mycket oroligheter på världsmarknaden och det går svallvågor världen över orsakade av hans "dekret". Det kan väl inte ens du ha undgått att märka ?

Trumpens fel att vi är oduglingar?

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Tallviking:

Normalt borde en enkel förklaring vara att vid oroligheter på världsmarknaden överges de små valutorna, som svenska kronan tillhör, men i dagens värld är det en massa andra faktorer som också spelar in (som jag nämnde) som rör till det betydligt och skapar en betydligt svårare framtid att sia om.

Mina tidigare inlägg innehåller inte direkt något som påverkar svenska kronan i dagens politiska världsläge så blanda inte in det i det hela

Vi har inga oroligheter på marknaden. I USA har kvartalsrapporterna tvärtom visat en betydande tillväxt och marknaden tar en lättnadens suck.

Varför faller kronan när allt pekar på motsatsen enligt dig? Vad vet du som marknaden missat?

Är vi utsatta för en konspiration av Putin eller den som förr sänkt både vår och britternas valuta? George Soros?

Ändrades av lucifer711
Link to comment
Dela på andra sajter

55 minuter sedan, skrev Tallviking:

Skulle tippa på att oavsett vad jag skriver som svar på den frågan kommer du att angripa det med diverse "tolkningar" så varför skall jag ens anstränga mig ?

 

Trump är en stor orsak till mycket oroligheter på världsmarknaden och det går svallvågor världen över orsakade av hans "dekret". Det kan väl inte ens du ha undgått att märka ?

Marknaden i USA har haft en betydande stark kursutveckling sen Trump tog makten men det har rimligen inte med honom att göra.

Tillväxt skapas i näringslivet oavsett vilka politiker vi väljer. Folk måste bo och äta oavsett vem som har makten och välståndet skapas i näringslivet.

Politiker kan enbart beskatta näringslivet till förmån för sin väljarkår och selektivt belöna sina väljare. Som sossarna gjort historiskt.

Trump har sänkt skatterna så det är helt kontraaktivt mot korruptionen i USA.

 

Till skillnad från andra presidenter har han faktiskt till viss del desarmerat hotet från Nordkorea och inte likt förra administrationer startat otaliga krig. Trump har inte startat krig även om starka lobbygrupper vill förmå honom att anfalla Iran.

 

Vilka är det som är krigshetsare? I vartfall inte de som beskylls för att vara "extremhögern" utan snarare liberaler i maskopi med den idag betydelselösa vänstern.

 

Krig kostar pengar och utan krig stärks dollarn och då indirekt bahten.

Ändrades av lucifer711
Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Tallviking:

Varför försöker du hela tiden påstå att jag säger saker jag inte sagt och lägger ord i min mun. Att du gör tolkningar av det jag säger är något helt annat än att jag har sagt det. Håll dina tolkningar till dig själv

Den typen av argumentation är synnerligen otrevlig

Varför faller då kronan när det enligt dig borde vara tvärtom? Vad ser du som marknaden missat? Är kronans fall inte välförtjänt?

Varför inte ? Varför faller kronan?

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Tallviking:

Man skall inte stirra sig blind dock på varuexport/import. Tjänsteexporten är en tredjedel av hela Sveriges export och styrs av väldigt annorlunda faktorer jämfört med de fysiska produkterna.

 

Såg en intressant artikel i går om att Volvo:s XC60-bilar producerade i Kina exporteras och säljs nu i Europa medans de XC60 som produceras i Europa exporteras och säljs i USA (p.g.a handelskriget mellan USA och Kina)
Världen är väldigt "fluktuerande" just nu och osäkerhetena gör att många överger småvalutor som den svenska kronan och håller sig till de stora trygga valutorna

 

Man får vara glad att vi inte bor i UK just nu i alla fall.

 Bytesbalansen innehåller alla beståndsdelar och så även tjänstexporten men även ytterligare faktorer. Åtminstone när jag läste nationalekonomi. Googla på begreppet.

Ändrades av lucifer711
Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Tallviking:

Det finns mängder av förklaringar och det är helt omöjligt att koppla försvagningen till bara en sak.

 

Många faktorer gör den svenska ekonomin stark och ännu fler gör den svag. Det varierar dessutom nästan dag för dag när man har idi*ter som Trump och BJ igång och "fattar beslut"

Om det vore flera anledningar borde du väl rimligen ange en av dem. Vänligen kom inte med Trump BJ eller Putin.

Du menar att det är ett straff för att vi häktade den där amerikanske rapparen? Bättre kan du?

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev lucifer711:

Om det vore flera anledningar borde du väl rimligen ange en av dem. Vänligen kom inte med Trump BJ eller Putin.

Du menar att det är ett straff för att vi häktade den där amerikanske rapparen? Bättre kan du?

Hahaha nu är du snart på TV:s ignore-lista.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Soengsang:

Hahaha nu är du snart på TV:s ignore-lista.

Efter 26 inlägg,har alla trippla nick här inne nu för tiden.

 

And that's all I have to say about that

Link to comment
Dela på andra sajter

7 hours ago, lucifer711 said:

Dessutom har Thailand ett egetintresse att styra över befokningstillväxten från "redlightdistrikten" i landet och

istället ge arbetstillfällen i industrisektorn som nu växer så det knakar. Vill minnas att löneutvecklingen i industrin ökar stadigt i

Thailand och rent allmänt driver lönetillväxten och drar till sig hopp och framtidstro till den unga generationen. Lönerna i landet har ökat avsevärt

i Thailand de sista 10-15 åren.

 

Turistsektorn har inte riktigt den tyngd i thailändsk ekonomi som den haft historiskt. Trenden lär fortsätta.

 

Industriproduktionen flyttas från väst till öst och nu drar Kina igång tillväxten hos sina fattigare grannländer. Därför vann Trump presidentskapet i USA.

 

Nu när valutakurserna driver bort turisterna verkar det vara få i Thailand som sörjer detta då de får fler och bättre betalda jobb inom främst industrisektorn. Detta bör man ha i åtanke när man ser alla nya regler som försvårar för oss faranger att bo och vistas i landet.

 

Vi och våra pengar minskar i betydelse för landet och dess framtid.

När jag gjorde Thailand till min bas 2009 var antalet turister 14 miljoner. 2018 var de nästan 40 miljoner. Även om du har rätt i att turismen ändå har mindre betydelse för Thailand i ekonomiska termer än vad många tror, så kan man nog inte påstå att den har mindre tyngd än förr. Turisterna drivs inte bort, tvärtom. Dessutom spenderar de som kommer nu, från främst  Asien, redan i många fall mer än vad vi västerlänningar gör. På sikt utan tvekan mer.

 

Än mindre är väl betydelsen av "redlightdistrikten", men minskat lär de knappast gjort.

 

Industritillväxt ja, liksom löneökning. Stora satsningar på EEC med mera som känns lovande. Men samtidigt stor konkurrens från grannländerna, kinesernas (och koreanernas och japanernas) produktion hamnar väl främst i Thailands grannländer.Samsungs satsningar på produktion i Vietnam är rätt spännande för att nämna ett exempel.

 

Nya regler för faranger, ja de är jobbiga. Skrev nyss på uppropet om att slopa TM 30 som ett exempel, men det lär väl knappast hjälpa. Som du säger, faranger är inte så viktiga i Thailand nu och framåt, medhåll på det.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev spooncreek:

När jag gjorde Thailand till min bas 2009 var antalet turister 14 miljoner. 2018 var de nästan 40 miljoner. Även om du har rätt i att turismen ändå har mindre betydelse för Thailand i ekonomiska termer än vad många tror, så kan man nog inte påstå att den har mindre tyngd än förr. Turisterna drivs inte bort, tvärtom. Dessutom spenderar de som kommer nu, från främst  Asien, redan i många fall mer än vad vi västerlänningar gör. På sikt utan tvekan mer.

 

Än mindre är väl betydelsen av "redlightdistrikten", men minskat lär de knappast gjort.

 

Industritillväxt ja, liksom löneökning. Stora satsningar på EEC med mera som känns lovande. Men samtidigt stor konkurrens från grannländerna, kinesernas (och koreanernas och japanernas) produktion hamnar väl främst i Thailands grannländer.Samsungs satsningar på produktion i Vietnam är rätt spännande för att nämna ett exempel.

 

Nya regler för faranger, ja de är jobbiga. Skrev nyss på uppropet om att slopa TM 30 som ett exempel, men det lär väl knappast hjälpa. Som du säger, faranger är inte så viktiga i Thailand nu och framåt, medhåll på det.

Jag instämmer i att turismen över tid har ändrat karaktär. De som har det svårt är väl nu främst de äldre låångliggare med låg pension som dessutom drabbats av den starka bahten men i övrigt verkar vi komma till samma slutsats.

 

De europeiska valutorna och AUD (utom CHF) har ju till skillnad från Thailands grannländer haft försvagade valutor mot dollarn som Sydostasiens valutor kan anses knytna till.

Ändrades av lucifer711
Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev Herluf:

Det som är så skrämmande är att vi byggt upp ett socialförsäkringssystem som nu är så överbelastat att de mest nödställda börjar drabbas. Om man har en hushållskassan som familjen är beroende av börjar man väl inte dela ut pengar till höger och vänster så att ens egna blir nödställda? 

Man kan inte ha en välfärdstat med generell välfärd till alla i kombination med mer eller mindre fri invandring. Man måste välja.

Alla måste bidra och BNP/per capita  imponerar inte längre i Sverige. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...