Jump to content
IGNORERAD

Svenska kronan VS Thai baht


StefanJ

Recommended Posts

9 timmar sedan, skrev Herluf:

Efter thai-valet skulle bahten sjunka trodde många. Här är vi nu, flera månader senare, med en ännu starkare Baht. Blev det fel regering?

 

Ja i Sverige har vi det tyvärr

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag märker att många följer mina inlägg men egentligen framför jag inget nytt. Innerst inne har ni alla kännedom vetskap om detta.

Jag bara beskriver det som ni alla rimligen borde känna till om ni lever i verkligheten. Kronans växelkurs är som en termometer av det sjuka tillståndet i Sverige. Kroppen kan inte bli frisk innan man åtgärdar anledningen till sjukdomen.

 

Vi måste likt våra äldre generationer arbeta och själva skapa oss en tro på vår framtid, särskilt  för de yngre generationerna för en sak ska ni vara säkra på. Ingen annan lär göra det för oss. Om vi inte själva skapar oss en framtid av egen kraft och flit så lär ingen annan göra det för oss.

 

Att var dag gå förbi växelkontoren och hoppas på kronans tillfrisknande  är meningslöst om vi inte själva med egen kraft och tro på oss själva skapar den framtid vill leva i. Det gäller särskilt för de yngre. Vi har ännu inte sjukdomsinsikten och därför förtjänar vi nu vårt armod och vi bör rannsaka oss själva vad som gått fel. Vi är ännu inte där. Vi skönjar mörka moln i himlen och stora delar av Sverige har faktiskt inte ännu uppmärksammat kronans fall och dess verkliga innebörd. De ser sig bara i naveln och drömmer om lottovinsten till helgen.

 

Våra politiker vill inte se denna verklighet.

 

Deras engagemang gäller HBTQ-frågor, feminism, klimatförändringar, Greta samt omställningar till ett fossiltfritt Sverige som lär öka bördan och beskattningen ännu mer på särskilt de som bor och verkar i glesbygd och inte har råd med elbil eller begränsas av dess räckvidd. Alla drivs till städerna och arbetstillfällena där och resten av landet utarmas och tappar hopp om framtiden, såvida man inte är pensionär. Även pensionärerna i glesbygd drabbas nu nu alltmer av servicen läggs ner och utvecklingen accererar.

 

Kriminaliteten och narkotikaförsäljningen ökar och polisen har alltmer svårigheter att begränsa den.

 De som bor i trygga säkra områden med hopp om framtiden struntar alltmer i de som hakas av. De i Stockholms innerstad i sina elenbenstorn hånar nu öppet landsbygdens folk, och då särskilt lågutbildade män. Särskilt de ensamma män som åker till Thailand och nu beklagar sig över kronans köpkraft.

 

Stad och land dras alltmer isär.

Ändrades av lucifer711
Link to comment
Dela på andra sajter

15 minuter sedan, skrev Tallviking:

Exporten ökar år efter år och den ökar mer än importen ökar....

Ett lågt kronvärde och därmed ett fallande bytesförhållande innebär att Sverige måste exportera mer för att kunna betala för importvolymen. 

I takt med att kronan blivit mindre och mindre värd så har under 2000-talet bytesförhållandet successivt försämrats

 

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev Alarik:

Ett lågt kronvärde och därmed ett fallande bytesförhållande innebär att Sverige måste exportera mer för att kunna betala för importvolymen. 

I takt med att kronan blivit mindre och mindre värd så har under 2000-talet bytesförhållandet successivt försämrats

Bytesbalansen trefaldigades första kvartalet 2019 jämfört med samma kvartal 2018

 

I volym räknat ökade exporten med 4% under samma period medans importen volymmässigt inte ökade under samma period

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Det som är så skrämmande är att vi byggt upp ett socialförsäkringssystem som nu är så överbelastat att de mest nödställda börjar drabbas. Om man har en hushållskassan som familjen är beroende av börjar man väl inte dela ut pengar till höger och vänster så att ens egna blir nödställda? 

Link to comment
Dela på andra sajter

27 minuter sedan, skrev Tallviking:

Exporten ökar år efter år och den ökar mer än importen ökar....

Sveriges export sätts ju oftast i relation till BNP.

Exporten uppgår för närvarande till 47 procent av BNP.

Om man räknar bort de importerade delarna av det som exporteras och enbart ser på vad i den exporterade varan/tjänsten som faktiskt producerats i Sverige, bidrar exporten endast med cirka en tredjedel av vårt BNP.

Svensk export ökar men blir alltså allt mindre svensk.....

 

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev Alarik:

Sveriges export sätts ju oftast i relation till BNP.

Exporten uppgår för närvarande till 47 procent av BNP.

Om man räknar bort de importerade delarna av det som exporteras och enbart ser på vad i den exporterade varan/tjänsten som faktiskt producerats i Sverige, bidrar exporten endast med cirka en tredjedel av vårt BNP.

Svensk export ökar men blir alltså allt mindre svensk.....

Nu är det väldigt mycket av det vi exporterar som till del består av importerade komponenter eller delar så man kan inte se på det så enkelt. Allt är mer eller mindre idag en del av globala värdekedjor

 

Och andelen av exporten som består av importerade delar är ungefär konstant

 

Dessutom kan man inte räkna tjänstehandel på det sättet alls

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Det som är väldigt oroande är att fast den svenska exporten av jordbruksvaror ökar, inte bara till följd av kronans låga värde utan även på grund av svenska jordbruksprodukters kvalite´,

så fortsätter samtidigt importen att öka allt snabbare så att handelsunderskottet växer.

Den svenska importen är faktiskt dubbelt så stor som exporten!!

 

Link to comment
Dela på andra sajter

13 minuter sedan, skrev Tallviking:

Nu är det väldigt mycket av det vi exporterar som till del består av importerade komponenter eller delar så man kan inte se på det så enkelt. Allt är mer eller mindre idag en del av globala värdekedjor

 

Och andelen av exporten som består av importerade delar är ungefär konstant

 

Dessutom kan man inte räkna tjänstehandel på det sättet alls

Här är det fan inte någon som ser på det som så enkelt.

Konstant?

Räkna du på ditt vis så räknar jag på mitt.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Här har ni ett intern klipp nedan inom våra egna myndigheter där de spår om Sveriges ekonomiska framtid:

Det som spökar till det är sparkvoten där alltmer unga sparar till sin framtid och första bostad, därför drar ner konsumtionen så att bytesbalansen ännu visar överskott. Detta trots att exporten inte ökar. Om detta är sunt eller inte måste naturligvis ses i ett större sammanhang.

 

 

1.1. Sveriges framtidsutsikter

Våra prognoser fokuserar på fem centrala makroekonomiska indikatorer som i tidigare studier visat sig vara starkt påverkade av de-

mografiska förändringar: sparkvoten, investeringskvoten, bytesbalansen, inflationen och tillväxten i bruttonationalprodukten. Huvudresultatet är att vi under 2000-talets tre första decennier som en följd av åldersstrukturens förändring kan förvänta oss kraftiga variationer i dessa makroekonomiska indikatorer:

  • Tillväxten kommer enligt prognosen att vara mycket stark under de närmaste åren för att sedan mattas kraftigt under perioden 2015 till 2020. Fram emot år 2030 blir den negativ.
  • Inflationen kommer enligt prognosen att vara negativ under de närmaste  åren för att efter 2015-20 avlösas av en tioårig inflationsboom.
  •  
  • Bytesbalansen kommer enligt prognosen att visa ett stort plus under de närmaste åren men försvagas kraftigt under 2020-talet. Orsaken till dessa rörelser i bytesbalansen är framför allt förändringar i sparkvoten som kommer att ligga högt under de närmaste tio åren för att sedan falla.

De demografiska förändringar som ligger bakom denna utveckling beror i första hand av åldrandet hos de årskullar som föddes före 1975. Denna åldrandeprocess låter sig inte påverkas av vare sig ekonomi och politik. Vi kan därför vara relativt säkra på att den befolkningsframskrivning som ligger till grund för de makroekonomiska prognoserna fram till år 2030 kommer att slå in. Samtidigt är våra påverkansmöjligheter små. Likafullt är det viktigt att känna till på vilket sätt demografiska impulser under de närmaste decennierna kommer att påverka den ekonomiska utvecklingen.

 

Prognoserna pekar nämligen på att den ekonomiska politiken kommer att ställas inför stora utmaningar.

 

Ser vi till de närmaste tiden så ligger den största utmaningen i att prognosen pekar på tio år av deflation. Deflation är problematiskt därför att det kan leda till ekonomisk stagnation – reallönerna kan

bli för höga och skuldsatta företag och hushåll kan få problem.

 

Med en väl avvägd penningpolitik bör emellertid riskerna för en nedåtgående ekonomisk spiral kunna undvikas.

 

Samtidigt bör den svenska ekonomin kunna tåla betydande reallönestegringar om den snabba tillväxt som BNP-prognosen pekar på realiseras. 😄

 

Efter 2015-20 är problemen att anpassa sig till ett helt nytt ekonomiskt läge. Då sker det nämligen en snabb omkastning av det ekonomiska läget som i många avseenden liknar det som hände i Sverige under 1970-talet. Tillväxten bromsas, bytesbalansen försämras och inflation tar fart.

 

Dessa förändringar innebär inte i sig att vi får det ekonomiskt sämre ställt. Det är endast välståndstillväxten som är borta. Däremot är det viktigt att man under den föregående expansiva fasen är medveten om att tillväxten kommer att bromsas kraftigt. T.ex. så skall man inte införa offentliga välfärdssystem som är beroende av en ständig expansion av ekonomi.

Den försämrade bytesbalansen pekar också på att detta kan bli en period av kraftig omstrukturering inom näringslivet. När bytesbalansen försvagas så innebär ju detta att en mindre del av landets produktion går på export och att en större del av konsumtionsbehoven täcks av import. Man kan därför precis som under 1970 talet tänka sig att sysselsättningen minskar i exporterande sektorer.

Ändrades av lucifer711
Link to comment
Dela på andra sajter

12 minuter sedan, skrev Alarik:

Här är det fan inte någon som ser på det som så enkelt.

Konstant?

Räkna du på ditt vis så räknar jag på mitt.

Jag använder inte "mitt sätt" utan det sätt vi skriver våra rapporter på till regeringen

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev frogfish:

Ni jiddrar ju båda två. Det är ju feministisk handelspolitik som ska frälsa oss från alla ekonomiska problem!

 

https://www.msn.com/sv-se/ekonomi/marknader/satsning-på-feministisk-handelspolitik/ar-AAFb8mV?ocid=spartanntp

 

Lite Friggebo-varning där.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

47 minuter sedan, skrev Tallviking:

Nu är det väldigt mycket av det vi exporterar som till del består av importerade komponenter eller delar så man kan inte se på det så enkelt. Allt är mer eller mindre idag en del av globala värdekedjor

 

Och andelen av exporten som består av importerade delar är ungefär konstant

 

Dessutom kan man inte räkna tjänstehandel på det sättet alls

Korrekt och de globala företagen har lärt sig att hantera de flukturerande valutakurserna genom att mycket riktigt skapa långa värdekedjor med olika komponenter genom att utlokalisera produktion i olika länder. Japanska företag producerar bilar i USA och de i sin tur producerar sina bilar i Mexico etc. Europeiska i sin tur i USA och vice versa. Utöver detta har vi alla komponenter i långa kedjor.

 

Detta betyder att en fallande krona inte som förr ger exportsektorn en skjuts utan nu enbart bidrar till inhemskt armod och utförsäljning av svenska företag till reapriser nu då tillväxten och vinsterna avstannar. Kronan kan i praktiken falla hur lågt som helst utan att vi har någon exportindustri som fångar upp och vänder trenden...Vi får se om Japan Tyskalnd eller USA förlägger nån produktion här..? I vartfall inte inom närtid så att kronan tillfrisknar.

 

Sparkvoten ökar och konsumtionen faller och vi får inte som förr en inflation genom ökade importpriser. Den ekonomiska tillväxten avtar och ger inte förväntad avkastning på investerat kapital. Detta flyr till de länder som har tillväxt och ger avkastning till kapitalet och kronan faller.

 

Råttorna lämnar skeppet....Mina placeringar är nu främst i USA i företag med betydande tillväxt ...och det ångrar jag verkligen inte då nu denna min insikt gjort mig ganska förmögen.

Ändrades av lucifer711
Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Esspe:

Lite Friggebo-varning där.

Lite feministisk ekonomi kanske inte skulle skada. Kvinnor kan börja betala hälften. Vore nåt det.....

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Tallviking:

Jag använder inte "mitt sätt" utan det sätt vi skriver våra rapporter på till regeringen

Ja, det är säkert helt PK och i linje med vad de vill läsa.

Ingves med anhang ej att förglömma.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev lucifer711:

Korrekt och de globala företagen har lärt sig att hantera de flukturerande valutakurserna genom att mycket riktigt skapa långa värdekedjor med olika komponenter genom att utlokalisera produktion i olika länder. Japanska företag producerar bilar i USA och de i sin tur producerar sina bilar i Mexico etc. Europeiska i sin tur i USA och vice versa. Utöver detta har vi alla komponenter i långa kedjor.

 

Detta betyder att en fallande krona inte som förr ger exportsektorn en skjuts utan nu enbart bidrar till inhemskt armod och utförsäljning av svenska företag till reapriser nu då tillväxten och vinsterna avstannar. Kronan kan i praktiken falla hur lågt som helst utan att vi har någon exportindustri som fångar upp och vänder trenden...Vi får se om Japan Tyskalnd eller USA förlägger nån produktion här..? I vartfall inte inom närtid så att kronan tillfrisknar.

 

Sparkvoten ökar och konsumtionen faller och vi får inte som förr en inflation genom ökade importpriser. Den ekonomiska tillväxten avtar och ger inte förväntad avkastning på investerat kapital. Detta flyr till de länder som har tillväxt och ger avkastning till kapitalet och kronan faller.

 

Råttorna lämna skeppet....Mina placeringar är nu främst i USA i företag med betydande tillväxt ...och det ångrar jag verkligen inte då nu denna min insikt gjort mig ganska förmögen.

Man skall inte stirra sig blind dock på varuexport/import. Tjänsteexporten är en tredjedel av hela Sveriges export och styrs av väldigt annorlunda faktorer jämfört med de fysiska produkterna.

 

Såg en intressant artikel i går om att Volvo:s XC60-bilar producerade i Kina exporteras och säljs nu i Europa medans de XC60 som produceras i Europa exporteras och säljs i USA (p.g.a handelskriget mellan USA och Kina)
Världen är väldigt "fluktuerande" just nu och osäkerhetena gör att många överger småvalutor som den svenska kronan och håller sig till de stora trygga valutorna

 

Man får vara glad att vi inte bor i UK just nu i alla fall.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Tallviking:

Bytesbalansen trefaldigades första kvartalet 2019 jämfört med samma kvartal 2018

 

I volym räknat ökade exporten med 4% under samma period medans importen volymmässigt inte ökade under samma period

Och vafan hjälper det??????

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Tallviking:

Jag använder inte "mitt sätt" utan det sätt vi skriver våra rapporter på till regeringen

Så sjunker Skr. sen 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Tallviking:

Man skall inte stirra sig blind dock på varuexport/import. Tjänsteexporten är en tredjedel av hela Sveriges export och styrs av väldigt annorlunda faktorer jämfört med de fysiska produkterna.

 

Såg en intressant artikel i går om att Volvo:s XC60-bilar producerade i Kina exporteras och säljs nu i Europa medans de XC60 som produceras i Europa exporteras och säljs i USA (p.g.a handelskriget mellan USA och Kina)
Världen är väldigt "fluktuerande" just nu och osäkerhetena gör att många överger småvalutor som den svenska kronan och håller sig till de stora trygga valutorna

 

Man får vara glad att vi inte bor i UK just nu i alla fall.

Ge då en trovärdig förklaring till kronans försvagning. Enligt dig finns det ingen som helst förklaring men likväl faller den?

 

Det finns en viss skillnad mellan kortsiktigt finansiellt kapital och mer långsiktigt behov av valutaväxling p g a produktion och  var företag väljer att förlägga dem som efterfrågar den inhemska valutan. Varför försvagas kronan? Enligt dig pekar ju allt på det motsatta.

 

Bytesbalansöverskott och ökad export borde ju leda till en förstärkt krona? Varför ser verkligheten annorlunda ut?

 

Jag begriper ingenting. Har du rätt och marknaden fel?

Ändrades av lucifer711
Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev lucifer711:

Ge då en trovärdig förklaring till kronans försvagning. Enligt dig finns det ingen som helst förklaring men likväl faller den?

Det finns mängder av förklaringar och det är helt omöjligt att koppla försvagningen till bara en sak.

 

Många faktorer gör den svenska ekonomin stark och ännu fler gör den svag. Det varierar dessutom nästan dag för dag när man har idi*ter som Trump och BJ igång och "fattar beslut"

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Tallviking:

Det finns mängder av förklaringar och det är helt omöjligt att koppla försvagningen till bara en sak.

 

Många faktorer gör den svenska ekonomin stark och ännu fler gör den svag. Det varierar dessutom nästan dag för dag när man har idi*ter som Trump och BJ igång och "fattar beslut"

Men ge dig för tusan, jag vet att du inte är korkad!

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det du anför om XC60 kallas anektodiskt bevisföring och ni som inte vet vad det innebär ber er att jag googla.

 

Frågan kvarstår: Varför faller kronan trots att du med dina inlägg pekar på att det borde vara tvärtom? 

Vad har du sett som marknaden som driver förtroendet för kronan missat?

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev lucifer711:

Det du anför om XC60 kallas anektodiskt bevisföring och ni som inte vet vad det innebär ber er att jag googla.

 

Frågan kvarstår: Varför faller kronan trots att du med dina inlägg pekar på att det borde vara tvärtom? 

Vad har du sett som marknaden som driver förtroendet för kronan missat?

Normalt borde en enkel förklaring vara att vid oroligheter på världsmarknaden överges de små valutorna, som svenska kronan tillhör, men i dagens värld är det en massa andra faktorer som också spelar in (som jag nämnde) som rör till det betydligt och skapar en betydligt svårare framtid att sia om.

Mina tidigare inlägg innehåller inte direkt något som påverkar svenska kronan i dagens politiska världsläge så blanda inte in det i det hela

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

15 minuter sedan, skrev Tallviking:

Det finns mängder av förklaringar och det är helt omöjligt att koppla försvagningen till bara en sak.

 

Många faktorer gör den svenska ekonomin stark och ännu fler gör den svag. Det varierar dessutom nästan dag för dag när man har idi*ter som Trump och BJ igång och "fattar beslut"

Detta tyder trots allt att de som har att hantera sina besparingar trots allt inte håller med dig utan placerar sitt kapital annorlunda än vad du tycker?

Detta antyder dessutom att de som är välutbildade och har kapital trots allt har mer förtroende för Trump och allt mindre till de som bestrider hans inflytande med tanke på marknadsreaktionerna?  Vi i  Sverige som enligt dig har trots all fakta en fallande valuta och jag undrar hur detta kan vara en del av vår verklighet när det borde vara tvärtom enligt dig? Är vi utsatta för en konspiration? Är det Putin tro? Vem är det som spekulerar mot kronan? Den ende jag känner till spekulerat mot kronan och pundet är....George Soros.

Ändrades av lucifer711
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...