Jump to content
IGNORERAD

Svenska kronan VS Thai baht


StefanJ

Recommended Posts

2 timmar sedan, skrev Kingen:

Fredman, du kan aldrig vinna mot fucktards! ;)

"Fucktards"?

 

Lite som att inte våga skriva att någon är efterbliven, för det skulle ju inte vara PK?

Du är inte riktigt klok, forumet var lite trevligare ett par veckor innan du krälade tillbaka.

 

whoop.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Fredman:

Jag har jobbat med import av livsmedel från flera världsdelar bl.a. Asien och då även Thailand i mer än 20 år. Vad var det du inte förstod? Går inköpspriset upp 30 % p.g.a. valutan så ska det inte slå igenom på det pris dom de tar ut i Sverige. Som högst så brukar det ligga på ca 50 %. Visst har import gått upp p.g.a. valutan men har du fått en justering på 30 % så har du flera andra variabler som påverkar priset. 

Jag förstår.

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

52 minuter sedan, skrev Tommy:

"Fucktards"?

 

Lite som att inte våga skriva att någon är efterbliven, för det skulle ju inte vara PK?

Du är inte riktigt klok, forumet var lite trevligare ett par veckor innan du krälade tillbaka.

 

whoop.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hans vokabulär är inte så stort, fucktards, whops etc. 

 

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Kenneth4618:

Tillhör hellre sverigevänner än strutsmentalitesgänget eller de kanske ska kallas sverigeovänner

 

I landet upp-å-ner anses det fult att vara sverigevän, möjligen lite bättre om man är sverigevän och kommer från ett annat land men då är risken istället att man blir titulerad husblatte. Va fan är det för svenskar som inte kallar sig för sverigevänner, måste ju vara jobbigt att bo där isf.

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

11 timmar sedan, skrev Tallviking:

"Sverige-bashing" är en märkligt populär sport på MPR

 

11 timmar sedan, skrev hobbe:

Som företrädesvis utförs av "sverigevänner" .........

 

mvh Hobbe 

Andra sidan kör sitt race och lossas som att inget är galet....

struts_huvudet_i_sanden.jpg.8b033d0528c31ca909594241fed0c845.jpg

 

Medans verkligheten ser ut som nedan, vi är med på 10-i-bottenlistan, men lossas man att inte det inte finns, så finns det inte :) ....visserligen 11 månader gammalt, men det har ju som bekant inte förbättras.

https://www.fplus.se/lista-valutorna-som-presterar-samst-kronan-i-botten/a/zLjzab

93409127_Skarmavbild2019-07-24kl_08_31_41.png.52dc3403332f4e9bb07bc7bbe99c8007.png

https://www.di.se/ledare/valutorna-som-presterat-samst-i-ar-svenska-kronan-i-bottenligan/

 

Edit: För övrigt tycker jag det är trist att det ska behöva bli vi-mot-dem tjafs i denna tråd, den svaga kronan och starka THB är väl nått som drabbar de flesta här negativt, oavsett vilken politik man föredrar, sen att någon ska börja med förolämpningar o kalla folk efterblivna är bara tragiskt, men visar väl mer om dennes ölsinne!

 

 

 

 

 

Ändrades av Soengsang

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Fredman
3 timmar sedan, skrev SatanG:

 

I landet upp-å-ner anses det fult att vara sverigevän, möjligen lite bättre om man är sverigevän och kommer från ett annat land men då är risken istället att man blir titulerad husblatte. Va fan är det för svenskar som inte kallar sig för sverigevänner, måste ju vara jobbigt att bo där isf.

 

/ SatanG

Frågan uppstår då vilket Sverige är man vän av? Det verkar ju inte vara det Sverige vi har idag. Det verkar vara en strävan tillbaka, dock osäker på om det är 50, 60, 70-talet eller slaget vid Poltava som man syftar på?

Är det inte jobbigare att kalla sig sverigevän och tycka att allt är skit med landet?

Nu tycker inte jag heller att allt är bra med Sverige men jag tycker att det är världens bästa land och det från en som inte ens begriper vad en sverigevän begriper längre.

 

Ändrades av Fredman
Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev Fredman:

Jag har jobbat med import av livsmedel från flera världsdelar bl.a. Asien och då även Thailand i mer än 20 år. Vad var det du inte förstod? Går inköpspriset upp 30 % p.g.a. valutan så ska det inte slå igenom på det pris dom de tar ut i Sverige. Som högst så brukar det ligga på ca 50 %. Visst har import gått upp p.g.a. valutan men har du fått en justering på 30 % så har du flera andra variabler som påverkar priset. 

Sedan 2013 har ju konsumentprisindex ökat med ca 8 % också

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev Tommy:

"Fucktards"?

 

Lite som att inte våga skriva att någon är efterbliven, för det skulle ju inte vara PK?

Du är inte riktigt klok, forumet var lite trevligare ett par veckor innan du krälade tillbaka.

 

whoop.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Fucktard, är ett ganska vanligt uttryck. Och definitivt inget PK uttryck. Jasså, forat var trevligare? Jaha, högen idi*ter fick ju härja fritt. Men det är klart, MPR verkar ju gilla Kenneth och Soengsang. Konstigt att du aldrig nånsin sagt till nån av dom när dom är som trevligast? Är du en hycklande Greta också? Verkar vara många på forat som inte vågar säga vad man egentligen tycker? Inte ens MPR fucktards till mods. Men vem vet, kanske kryper jag tillbaks en sista gång?! Qui Vivrra Verra. 

 

Whoop!

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Kingen:

Fucktard, är ett ganska vanligt uttryck. Och definitivt inget PK uttryck. Jasså, forat var trevligare? Jaha, högen idi*ter fick ju härja fritt. Men det är klart, MPR verkar ju gilla Kenneth och Soengsang. Konstigt att du aldrig nånsin sagt till nån av dom när dom är som trevligast? Är du en hycklande Greta också? Verkar vara många på forat som inte vågar säga vad man egentligen tycker? Inte ens MPR fucktards till mods. Men vem vet, kanske kryper jag tillbaks en sista gång?! Qui Vivrra Verra. 

 

Whoop!

Så man får inte tycka och gilla annat än det du tycker och gillar?

Du måste må väldig dåligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev Soengsang:

Hans vokabulär är inte så stort, fucktards, whops etc. 

 

whops? Ja, den är väl som din stavning då? Kapten kappvändare... gör dig själv en tjänst och dra igen brödfittan. Du är och förbli den största kappvändaren på forat... det är till den milda graden att det är pinsamt. 

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Fredman:

Frågan uppstår då vilket Sverige är man vän av? Det verkar ju inte vara det Sverige vi har idag. Det verkar vara en strävan tillbaka, dock osäker på om det är 50, 60, 70-talet eller slaget vid Poltava som man syftar på?

Är det inte jobbigare att kalla sig sverigevän och tycka att allt är skit med landet?

Nu tycker inte jag heller att allt är bra med Sverige men jag tycker att det är världens bästa land och det från en som inte ens begriper vad en sverigevän begriper längre.

 

Nästan samtliga som bor i U-Landet Thailand har en vana att dissa Sverige. Aldrig förstått att man ens kan jämföra Sverige - Yxlandet? Det är som att jämföra Sydkorea och Nordkorea, typ. 

Ändrades av Kingen
Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev Kingen:

whops? Ja, den är väl som din stavning då? Kapten kappvändare... gör dig själv en tjänst och dra igen brödfittan. Du är och förbli den största kappvändaren på forat... det är till den milda graden att det är pinsamt. 

Mycket du inte fattar fröken DQ.

Men att kalla folk för efterblivna bara för de inte tänker som dig.....

Så stressa av.

Kingen 5555555

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev JJC:

Så man får inte tycka och gilla annat än det du tycker och gillar?

Du måste må väldig dåligt.

Har jag sagt det? Tyck vad fan du vill men låt bli och hyckla. Jag vet att jag är otrevlig mot folk jag inte gillar av diverse anledningar, det är fullständigt medvetet. Men på MPR är det ok att jaga, mobba gör folk till åtlöje. Men när man beter sig likadant mot dom så blir det offerkofta på och då är det så syyynd om dom. Men det är melodin här. Mobba kalla folk för idi*t till höger och vänster är ok... sålänge man publicera en matbild eller en bild från yxbyn?! Patetiskt men sant. 

 

Mår hur bra som helst. Tredje dagen på min semester 3 1/2 veckor kvar. Finns inget att må dåligt över. Inte ens MPR få mig att må dåligt. Ja, lite småirriterad kan jag väl bli. :)

 

Fortsatt trevlig dag, fucktards som keson!

 

Whoop! 

Ändrades av Kingen
Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Soengsang:

Mycket du inte fattar fröken DQ.

Men att kalla folk för efterblivna bara för de inte tänker som dig.....

Så stressa av.

Kingen 5555555

En gång för alla. Förklara nu på vilket sätt jag är en DQ?!?! Tala nu om det för mig stormobbaren? Du är en feg ynkrygg som ställer dig i ledet när ett offer valts ut. Inget annat är du. En feg ynklig skithög är du. 

 

Erkänn att du stör dig på mitt nick. Precis min tanke. :mdr:

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

För övrigt är kursen

Screenshot_2019-07-24-14-03-55-678.jpeg.b5c0f6263cfae05d604e28880da7568c.jpeg

 

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken

Dagens industri skriver om kronkursen idag.  Vem som är skyldig och hur vi bör göra. Kan inte läsa artikeln. Men fler och fler förstår sambandet. Vad vi borde gjort som vi inte gjorde och nu börjar se resultatet av dessa handlingar. Nu sitter vi I räxsaxen vilket vi vill eller inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dagens industri skriver om kronkursen idag.  Vem som är skyldig och hur vi bör göra. Kan inte läsa artikeln. Men fler och fler förstår sambandet. Vad vi borde gjort som vi inte gjorde och nu börjar se resultatet av dessa handlingar. Nu sitter vi I räxsaxen vilket vi vill eller inte.

Går detta att läsa för dig?
https://www.di.se/live/analyshus-inhemsk-svaghet-kommer-tynga-den-svenska-kronan/


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken

Tack Peolito

 

Artikeln gick utmärkt att läsa och jag håller med om allt. Vi ses snart

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, det var många svar i denna tråd och den har pågått länge. Man orkar inte läsa allt och då är min fråga är om någon kan ha en smart gissning vart det är på väg? ja, det är svårt, men ändå.

Kommer det att fortsätta att bahten blir starkare mot kronan och finns det någon sida som har koll på detta, där de spår vad som kommer att hända?

Jag funderar på att vara i Thailand längre tid senare och då är detta viktigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev thebliss:

Hej, det var många svar i denna tråd och den har pågått länge. Man orkar inte läsa allt och då är min fråga är om någon kan ha en smart gissning vart det är på väg? ja, det är svårt, men ändå.

Kommer det att fortsätta att bahten blir starkare mot kronan och finns det någon sida som har koll på detta, där de spår vad som kommer att hända?

Jag funderar på att vara i Thailand längre tid senare och då är detta viktigt.

Läser man vad "experterna" (inte dom på mpr) säger så ska kronan fortsätta ner ett tag till. Förr eller senare måste det korrigeras, inte så mycket för att jag tror kronan kommer att stärkas utan för att Thailand behöver en svagare THB. Frågan är bara hur lång tid det tar. Skulle kapitalet börja tas ur Thailand så lär det gå fort men tillbaks till 4,5-5 baht för en krona? Knappast om det inte händer något väldigt drastiskt i Thailand.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken

Att Thailand måste göra något åt sin valuta om dom inte ska tappa både export och turism är helt klart. Men om det blir bättre mot kronan är inte säkert. Hur det blir med kronan styr just nu riksbanken . Att erkänna att dom tog ett felbslut kommer dom aldrig göra . Så risken är ännu sämre krona.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen av vad man läser i div skrifter från seriösa tidningar tror på en stärkt krona i närtid, och flaggar för ytterligare ras.

 

Är väll bara några här på mpr som har svårt att ta åt sig det.

 

Men man vet ju aldrig, mycket kan hända och valutor är historiskt sett svåra att förutspå.

 

Men skulle jag göra en budget för levende i Thailand ett par framåt från nu med SEK som inkomst skulle jag nog räkna 1:3 

Ändrades av Soengsang

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...