Jump to content
IGNORERAD

Svenska kronan VS Thai baht


StefanJ

Recommended Posts

7 minuter sedan, skrev spooncreek:

För egen del tycker jag att det är rätt kul med ilskan..du motsade inte på något vis det faktum att kronan tappat, men aja baja,  du använde inte kraftuttryck nog. Bittergubbarna laddade och sköt direkt. Stor humor :-)

"Sverige-bashing" är en märkligt populär sport på MPR

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

27 minuter sedan, skrev Tallviking:

"Sverige-bashing" är en märkligt populär sport på MPR

Som företrädesvis utförs av "sverigevänner" .........

 

mvh Hobbe 

Bygg en mur runt Stockholm så får ni se vilken sida som har mest klösmärken / Ronny Eriksson

Link to comment
Dela på andra sajter

14 minuter sedan, skrev hobbe:

Som företrädesvis utförs av "sverigevänner" .........

 

mvh Hobbe 

Kanske så men strutssjukan är väldigt utbredd på andra sidan.

Link to comment
Dela på andra sajter

53 minuter sedan, skrev spooncreek:

För egen del tycker jag att det är rätt kul med ilskan..du motsade inte på något vis det faktum att kronan tappat, men aja baja,  du använde inte kraftuttryck nog. Bittergubbarna laddade och sköt direkt. Stor humor :-)

Nu var det väl den gode pastorn som ville censurera, dvs hade problem med att han tyckte folk uttryckte sig fel, inte tvärtom?

Så tolkade jag det iaf.

 

Sen är det lite trist att du alltid ska lägga till epitet som "bittergubbar" etc när du skriver. Är faktiskt inte ett dugg bitter, man jag har ibland avvikande åsikt än andra, vilket jag ser som sunt. Och jag tycker definitivt att man får använda de kraftuttryck man själv anser passar.

 

Men fortsätt gärna håna, det är du och dina vapendragare bra på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Fredman
24 minuter sedan, skrev frogfish:

Nu var det väl den gode pastorn som ville censurera, dvs hade problem med att han tyckte folk uttryckte sig fel, inte tvärtom?

Så tolkade jag det iaf.

 

Sen är det lite trist att du alltid ska lägga till epitet som "bittergubbar" etc när du skriver. Är faktiskt inte ett dugg bitter, man jag har ibland avvikande åsikt än andra, vilket jag ser som sunt. Och jag tycker definitivt att man får använda de kraftuttryck man själv anser passar.

 

Men fortsätt gärna håna, det är du och dina vapendragare bra på.

Nej då, jag är inte bitter...

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev Fredman:

Nej då, jag är inte bitter...

 

 

En riktigt bra sketch. Dock har väl sens moralen i den inget med denna tråden att göra.

Men en kul stund att titta på den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Fredman
4 minuter sedan, skrev frogfish:

En riktigt bra sketch. Dock har väl sens moralen i den inget med denna tråden att göra.

Men en kul stund att titta på den.

Påminner ju lite om de som alltid gnäller men inte är bittra även här.

Det liksom i sketchen blir ju inte trovärdigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Fredman:

Påminner ju lite om de som alltid gnäller men inte är bittra även här.

Det liksom i sketchen blir ju inte trovärdigt.

Lever man i en svart/vit värld, så går ju ditt resonemang ihop. Men för oss andra (vi som lever i verkligheten) så kan vi vara glada gubbar, men ändå vara mindre nöjda med saker. Tex 30% minskning av kronkursen mot bahten. Om du inte tycker det är trovärdigt tror jag de flesta inte bryr sig så mkt om.

 

Om vi vänder på det, varför är det så viktigt för dig (bla) att sätta epitet som "bitter" på folk som tycker att det är trist med 30% minskning av kronkurs? Vore kul att höra.

 

För min del tycker jag det vore trevligare om det kastades mindre otrevliga epitet på folk, men jag respekterar om vi tycker olika där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Fredman
2 minuter sedan, skrev frogfish:

Lever man i en svart/vit värld, så går ju ditt resonemang ihop. Men för oss andra (vi som lever i verkligheten) så kan vi vara glada gubbar, men ändå vara mindre nöjda med saker. Tex 30% minskning av kronkursen mot bahten. Om du inte tycker det är trovärdigt tror jag de flesta inte bryr sig så mkt om.

 

Om vi vänder på det, varför är det så viktigt för dig (bla) att sätta epitet som "bitter" på folk som tycker att det är trist med 30% minskning av kronkurs? Vore kul att höra.

 

För min del tycker jag det vore trevligare om det kastades mindre otrevliga epitet på folk, men jag respekterar om vi tycker olika där.

Just det allt är inte svart eller vitt. Bläddra bakåt till mitt inlägg med en länk där tesen är ”SEK är försvagad men inte svag”. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Fredman:

Just det allt är inte svart eller vitt. Bläddra bakåt till mitt inlägg med en länk där tesen är ”SEK är försvagad men inte svag”. 

Jo, men om du vet att allt inte är svart eller vitt så borde du ju förstå att det inte bara finns "nöjd med allt" och "bitter". Så sluta med att påstå att folk som är missnöjda med nåt i världen är bittra, iaf inte utan att belägga det på nåt sätt. Blir liksom trevligare då.

Link to comment
Dela på andra sajter

Svenska kronan faller och med kronan faller Sverige och den svenska ekonomin.

Kronans fall urholkar svenskarnas köpkraft och välstånd.

Säg vad ni vill men fler och fler företag klagar på kronans fall. 

Även de företag som inte importerar något för att kunna tillverka börjar känna av den svaga kronan. Stål, trä/skogs industrier.

De företag som behöver köpa saker eller teknik utomlands har inte tjänat något även om försäljning till utlandet ökar.

Nu struntar vi att prata om att det är dyrt att åka på semester utomlands. 

Det handlar om att företag får det tuffare. 

Det kan innebära nedskärningar. Kollade lite med Volvo Penta de ser inte så ljust på den utveckling. 

Senaste rapporter på börsen visar också att kronans fall bäddar för nedskärningar och besparingar.

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev frogfish:

Jo, men om du vet att allt inte är svart eller vitt så borde du ju förstå att det inte bara finns "nöjd med allt" och "bitter". Så sluta med att påstå att folk som är missnöjda med nåt i världen är bittra, iaf inte utan att belägga det på nåt sätt. Blir liksom trevligare då.

Grodan boll... somna om. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Kronan idag ligger på ca 10.60 mot Euro och för 10 år sedan låg den på 10:20 mot Euron

 

image.png.2e17baa97e66a88075f60054bd8c3f44.png

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Fredman
22 minuter sedan, skrev frogfish:

Jo, men om du vet att allt inte är svart eller vitt så borde du ju förstå att det inte bara finns "nöjd med allt" och "bitter". Så sluta med att påstå att folk som är missnöjda med nåt i världen är bittra, iaf inte utan att belägga det på nåt sätt. Blir liksom trevligare då.

Missnöjd och gnäller över något utan att ha någon förmåga att göra något åt sin situation, betyder att man är bitter och möjligen offer i min bok.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

13 minuter sedan, skrev Tallviking:

Kronan idag ligger på ca 10.60 mot Euro och för 10 år sedan låg den på 10:20 mot Euron

 

image.png.2e17baa97e66a88075f60054bd8c3f44.png

Då var det också ekonomisk kris, eller glömde du det redan. 

Flera personer blev arbetslösa, flera företag lades ned eller konkade.

Efter 2009 försvann bla. 75 % av Sveriges båtindustrier. 

 

Ändrades av JJC
Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Fredman:

Missnöjd och gnäller över något utan att ha någon förmåga att göra något åt sin situation, betyder att man är bitter och möjligen offer i min bok.

 

Passar inte in på mig. Nu vet du det.

Link to comment
Dela på andra sajter

32 minuter sedan, skrev Tallviking:

Kronan idag ligger på ca 10.60 mot Euro och för 10 år sedan låg den på 10:20 mot Euron

 

image.png.2e17baa97e66a88075f60054bd8c3f44.png

Vad låg den på för 6 år sedan?

 

Faktum är att det blir dyrare för många företag, som små Thairestauranger tillexempel, som inte finansieras av skattepengar (för skatteinkomster finns det ju oändligt mycket av, bara att höja skatterna, enkel matematik).

Trist att höra vår gäster ifrågasätta varför vi höjde våra priser med drygt 10%, bara för att få det att gå ihop...

Svaret som alla accepterar är: "Kronan faller och vi köper importerade produkter från bland annat Asien"

 

Naturligtvis fattar inte skattefinansierade idi*ter detta, utan ser bara att deras löner ökar, som vanligt...

 

MVH

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Fredman
9 minuter sedan, skrev Tommy:

Vad låg den på för 6 år sedan?

 

Faktum är att det blir dyrare för många företag, som små Thairestauranger tillexempel, som inte finansieras av skattepengar (för skatteinkomster finns det ju oändligt mycket av, bara att höja skatterna, enkel matematik).

Trist att höra vår gäster ifrågasätta varför vi höjde våra priser med drygt 10%, bara för att få det att gå ihop...

Svaret som alla accepterar är: "Kronan faller och vi köper importerade produkter från bland annat Asien"

 

Naturligtvis fattar inte skattefinansierade idi*ter detta, utan ser bara att deras löner ökar, som vanligt...

 

MVH

Om kronan försvagas 10 % mot dollarn hur stor del tror du slår igenom på ert inköpspris på t.ex. fisksås? 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Fredman:

Om kronan försvagas 10 % mot dollarn hur stor del tror du slår igenom på ert inköpspris på t.ex. fisksås? 

Då fisksås inte säljs så ofta från USA, och vi handlar mest importerat från Thailand så är din fråga lite malplacerad.

Men priset på fisksås av god smak och kvalité, från Thailand har ökat med cirka 30% sedan vi startade på sensommaren 2013.

Samma gäller i princip alla varor från Thailand.

 

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618
2 timmar sedan, skrev hobbe:

Som företrädesvis utförs av "sverigevänner" .........

 

mvh Hobbe 

Tillhör hellre sverigevänner än strutsmentalitesgänget eller de kanske ska kallas sverigeovänner

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Tommy:

Då fisksås inte säljs så ofta från USA, och vi handlar mest importerat från Thailand så är din fråga lite malplacerad.

Men priset på fisksås av god smak och kvalité, från Thailand har ökat med cirka 30% sedan vi startade på sensommaren 2013.

Samma gäller i princip alla varor från Thailand.

 

 

MVH

Många glömmer att det är inte bara varan pris som sjunker eller ökar. Det är allt annat rund omkring också som sjunker eller ökar i priset.

Frakter, skatter, tull moms. 

Vi hade en thaibutik och restaurang på Gotland själv och vet hur snabbt kan det skifta i alla priser med valutakurs variationer.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Fredman
8 minuter sedan, skrev Tommy:

Då fisksås inte säljs så ofta från USA, och vi handlar mest importerat från Thailand så är din fråga lite malplacerad.

Men priset på fisksås av god smak och kvalité, från Thailand har ökat med cirka 30% sedan vi startade på sensommaren 2013.

Samma gäller i princip alla varor från Thailand.

 

 

MVH

Nu köps varor från Thailand uteslutande i USD.  Jag kan då påstå att importören har  haft andra kostnadsökningar som de tar ut. Kostar den dig motsvarande 2 USD så har de max betalat 1 USD för den. Det är bara den delen som indirekt påverkas av kronkursen. Har den gått upp 30 % så är det inte enbart beroende på valutan. Andra faktorer är frakter, personalkostnader, fastighetskostnader, löner, vinst mm. En del av de övriga kostnadsökningarna har valutan en inverkan på men tro inte att en 30 % ökning på fisksåsen enbart beror på valutan. 

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev Fredman:

Nu köps varor från Thailand uteslutande i USD.  Jag kan då påstå att importören har  haft andra kostnadsökningar som de tar ut. Kostar den dig motsvarande 2 USD så har de max betalat 1 USD för den. Det är bara den delen som indirekt påverkas av kronkursen. Har den gått upp 30 % så är det inte enbart beroende på valutan. Andra faktorer är frakter, personalkostnader, fastighetskostnader, löner, vinst mm. En del av de övriga kostnadsökningarna har valutan en inverkan på men tro inte att en 30 % ökning på fisksåsen enbart beror på valutan. 

Och?

Vad handlar du själv från Thailand för din verksamhet, kan du ärligt säga att priserna inte gått upp med minst 30%, sedan sommaren 2013, eller vill du bara vara "Bror duktig"?

Thailand tappar risexport och annan matexport, på grund av sin onormalt starka valuta...

 

Men visst, lönehöjningar och andra prishöjningar gör det också dyrare för oss, men inte i samma grad som importerad mat från Thailand.

Vi kan välja Kinesiska produkter i vissa fall, men de går också upp och är inte lika bra.

 

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Fredman
2 minuter sedan, skrev Tommy:

Och?

Vad handlar du själv från Thailand för din verksamhet, kan du ärligt säga att priserna inte gått upp med minst 30%, sedan sommaren 2013, eller vill du bara vara "Bror duktig"?

Thailand tappar risexport och annan matexport, på grund av sin onormalt starka valuta...

 

Men visst, lönehöjningar och andra prishöjningar gör det också dyrare för oss, men inte i samma grad som importerad mat från Thailand.

Vi kan välja Kinesiska produkter i vissa fall, men de går också upp och är inte lika bra.

 

 

MVH

Jag har jobbat med import av livsmedel från flera världsdelar bl.a. Asien och då även Thailand i mer än 20 år. Vad var det du inte förstod? Går inköpspriset upp 30 % p.g.a. valutan så ska det inte slå igenom på det pris dom de tar ut i Sverige. Som högst så brukar det ligga på ca 50 %. Visst har import gått upp p.g.a. valutan men har du fått en justering på 30 % så har du flera andra variabler som påverkar priset. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...