Jump to content
IGNORERAD

Svenska kronan VS Thai baht


StefanJ

Recommended Posts

John Khonken

Helt rätt. Visst är det skönt.  Skulderna kvar och I skuld I hela livet

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev John Khonken:

Helt rätt. Visst är det skönt.  Skulderna kvar och I skuld I hela livet

 

1 timme sedan, skrev John Khonken:

Helt rätt. Visst är det skönt.  Skulderna kvar och I skuld I hela livet

Har du lån på banken som många har, då är det upp till dej hur mycket inte banken, fattar du

Link to comment
Dela på andra sajter

Helt rätt. Visst är det skönt.  Skulderna kvar och I skuld I hela livet
Tyvärr jävligt unikt för Sverige och det finns ingen politisk vilja att ändra på detta.

Banken lånar inte ut en spänn för ett bostadsköp om de inte har full säkerhet i pantbrev. Och lik förbannat skall de kunna jaga den stackars låntagaren resten av livet för de sålde huset för billigt som de innan !när visst täckte hela lånet.

Nä tacka vet jag de anglosaxiska länderna, där får banken stå sin risk om det skiter sig med ett bostadslån, de har ju bedömt att det är full säkerhet. Lämna nycklarna till banken om du inte kan betala bostadslånet och du har varken hus eller lån mera. Sen blir man "svartlistad" som dålig kund och kan ha svårt att få nya lån vilket kan vara rimligt.

Det är även detta faktum, att banken kan kräva tillbaka lånet resten av livet och från dödsboet som gör att vi aldrig kommer att få någon bank / finanskris pga av Svenskars "överbelåning" för bostäder de kommer ALDRIG undan att betala det blir utmätning resten av livet.

Låta bankerna ta sin risk på riktigt det är en kommersiell verksamhet, man skall som medborgare inte behöva täcka upp tre gånger, först med full säkerhet i fastigheten, sen med personligt betalningsansvar resten av livet o som grädde på moset betala till staten / bankakuten.

Skickat från min Lenovo TB-X704F via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Fredman
4 minuter sedan, skrev apknug:

Tyvärr jävligt unikt för Sverige och det finns ingen politisk vilja att ändra på detta.

Banken lånar inte ut en spänn för ett bostadsköp om de inte har full säkerhet i pantbrev. Och lik förbannat skall de kunna jaga den stackars låntagaren resten av livet för de sålde huset för billigt som de innan !när visst täckte hela lånet.

Nä tacka vet jag de anglosaxiska länderna, där får banken stå sin risk om det skiter sig med ett bostadslån, de har ju bedömt att det är full säkerhet. Lämna nycklarna till banken om du inte kan betala bostadslånet och du har varken hus eller lån mera. Sen blir man "svartlistad" som dålig kund och kan ha svårt att få nya lån vilket kan vara rimligt.

Det är även detta faktum, att banken kan kräva tillbaka lånet resten av livet och från dödsboet som gör att vi aldrig kommer att få någon bank / finanskris pga av Svenskars "överbelåning" för bostäder de kommer ALDRIG undan att betala det blir utmätning resten av livet.

Låta bankerna ta sin risk på riktigt det är en kommersiell verksamhet, man skall som medborgare inte behöva täcka upp tre gånger, först med full säkerhet i fastigheten, sen med personligt betalningsansvar resten av livet o som grädde på moset betala till staten / bankakuten.

Skickat från min Lenovo TB-X704F via Tapatalk
 

Jag vet inte om jag tycker att det anglosaxiska systemet är bättre. Kostnaden för obetalda lån förs ju enbart över på bankens skötsamma kunder i form av ränta och avgifter. Tror inte att de bankerna tar det från sin egen vinst. 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

14 minuter sedan, skrev Fredman:

Jag vet inte om jag tycker att det anglosaxiska systemet är bättre. Kostnaden för obetalda lån förs ju enbart över på bankens skötsamma kunder i form av ränta och avgifter. Tror inte att de bankerna tar det från sin egen vinst. 

 

 

Och det var väl det systemet som orsakade kraschen i världsekonomin 2008 som började med Lehman Brothers konkurs.

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet inte om jag tycker att det anglosaxiska systemet är bättre. Kostnaden för obetalda lån förs ju enbart över på bankens skötsamma kunder i form av ränta och avgifter. Tror inte att de bankerna tar det från sin egen vinst. 
 
 
Och då väljer man en annan långivare som inte skörtar upp kunderna.

Skickat från min Lenovo TB-X704F via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

Och det var väl det systemet som orsakade kraschen i världsekonomin 2008 som började med Lehman Brothers konkurs.
Se ovan min TYDLIGA passus om att det INTE kan hända i Sverige.

Vi diskuterar inte Obama Care

Skickat från min Lenovo TB-X704F via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Fredman
10 minuter sedan, skrev apknug:

Och då väljer man en annan långivare som inte skörtar upp kunderna.

Skickat från min Lenovo TB-X704F via Tapatalk
 

Som jag ser det finns det enbart två alternativ om inte en låntagare kan betala. 1 Banken gör allt för att driva in skulden. 2. Någon annan får betala och då blir det bankens övriga kunder. Det är ju olika skolor men jag föredrar att var och en gör rätt för sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som jag ser det finns det enbart två alternativ om inte en låntagare kan betala. 1 Banken gör allt för att driva in skulden. 2. Någon annan får betala och då blir det bankens övriga kunder. Det är ju olika skolor men jag föredrar att var och en gör rätt för sig.
Min poäng går nog över ditt huvud jag snackar inte blancolån.

Låntagaren har "gjort" rätt för sig genom att säkerställa lånet med en pant som överstiger lånebeloppet panten har sedan övergått till banken. Om banken gjort en felbedömning och står med en säkerhet som är mindre värd är det ett kommersiellt misstag som inte bör stödjas trefallt av staten, det får vara nån hejd på hur bankerna hålls under armarna, det är delvis de som göder deras tvivelaktiga affärer.

På tal om THB så är turkiska liran svag men det märks inte särskilt på kostnadsnivån vilket det enligt ryktet skulle göra, rock bottom för stor öl på krogen 22kr normalt 30kr, jag lämnar in min falska Rolex från Thailand i pant i baren i löser ut ett par öl till, skål!


Skickat från min Lenovo TB-X704F via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Fredman
16 minuter sedan, skrev apknug:

Min poäng går nog över ditt huvud jag snackar inte blancolån.

Låntagaren har "gjort" rätt för sig genom att säkerställa lånet med en pant som överstiger lånebeloppet panten har sedan övergått till banken. Om banken gjort en felbedömning och står med en säkerhet som är mindre värd är det ett kommersiellt misstag som inte bör stödjas trefallt av staten, det får vara nån hejd på hur bankerna hålls under armarna, det är delvis de som göder deras tvivelaktiga affärer.

På tal om THB så är turkiska liran svag men det märks inte särskilt på kostnadsnivån vilket det enligt ryktet skulle göra, rock bottom för stor öl på krogen 22kr normalt 30kr, jag lämnar in min falska Rolex från Thailand i pant i baren i löser ut ett par öl till, skål!


Skickat från min Lenovo TB-X704F via Tapatalk
 

Ja din poäng är nog över de flestas huvud? Har jag sagt något om blancolån och finns det någon svensk bank som utger något sådant. Prova att googla på ”sub prime”-bostadslån” så kanske det går upp ett ljus för även dig? 

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja din poäng är nog över de flestas huvud? Har jag sagt något om blancolån och finns det någon svensk bank som utger något sådant. Prova att googla på ”sub prime”-bostadslån” så kanske det går upp ett ljus för även dig? 
De flesta svenska banker ger ut blancolån, prova att googla det.

Svenska banker ger dock inte ut några sub prime bostadslån, särskilt inte utan pantbrev till nästa rätt samt möjlighet att jaga låntagaren in i graven trots säkerheten.




Skickat från min Lenovo TB-X704F via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Fredman
3 minuter sedan, skrev apknug:

De flesta svenska banker ger ut blancolån, prova att googla det.

Svenska banker ger dock inte ut några sub prime bostadslån, särskilt inte utan pantbrev till nästa rätt samt möjlighet att jaga låntagaren in i graven trots säkerheten.




Skickat från min Lenovo TB-X704F via Tapatalk
 

Låter dom du sålt ett hus med förlust eller tycker du att det är bra att någon annan än låntagaren ska betala sina lån? 

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Nu är ju alla som betalar skatt med och betalar på andras lån i med ränteavdraget. 

Även de som inte har några lån. 

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Fredman
2 minuter sedan, skrev Kenneth4618:

Nu är ju alla som betalar skatt med och betalar på andras lån i med ränteavdraget. 

Även de som inte har några lån. 

Sant och helt sjukt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter dom du sålt ett hus med förlust eller tycker du att det är bra att någon annan än låntagaren ska betala sina lån? 
Jag tycker att varje kommersiellt driven verksamhet skall stå sina egna risker.

Och för tredje gången eller nåt så är lånen i detta hypotetiska exempel till mer än 100% säkerställda.

Skickat från min Lenovo TB-X704F via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Fredman
10 minuter sedan, skrev apknug:

Jag tycker att varje kommersiellt driven verksamhet skall stå sina egna risker.

Och för tredje gången eller nåt så är lånen i detta hypotetiska exempel till mer än 100% säkerställda.

Skickat från min Lenovo TB-X704F via Tapatalk
 

Inser du att du argumenterar mot dig själv och de anglosaxiska lånen? 

Link to comment
Dela på andra sajter

Inser du att du argumenterar mot dig själv och de anglosaxiska lånen? 
Öh, det var inte säkerställda samt utlånade till helt fel låntagare därav kraschen.

Men vi börjar äntligen komma in på kärnan av problemet!

Skickat från min Lenovo TB-X704F via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

Som tur är så har vi inga lån att smita från,vid min ålder så är man förhoppningsvis skuldfri(med den pension staten bjuder på)Madrassen är lite knölig men det får man ta med de banker vi har.Jag blir nog granne med clion i Thailand snart 😍

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
11 timmar sedan, skrev Kenneth4618:

Nu är ju alla som betalar skatt med och betalar på andras lån i med ränteavdraget. 

Även de som inte har några lån. 

Då är det bara att låna pengar så kan även du gynnas. 

Har man skatt på kapitalvinst så har man det på kapitalförlust. 

 

För min del kan man ta bort båda två. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618
39 minuter sedan, skrev andrejsdenruskige:

Då är det bara att låna pengar så kan även du gynnas. 

Har man skatt på kapitalvinst så har man det på kapitalförlust. 

 

För min del kan man ta bort båda två. 

Den som är satt i skuld är icke fri 😉

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
Den som är satt i skuld är icke fri [emoji6]


Frihet får man betala för [emoji41]

Som sagt, man kan gärna slopa avdrag för kapitalförlust.
Man kan även slopa skatt för kapitalvinst så som räntor, avkastningar och vinst vid försäljning av hus.
Fast då klagar väl dom som hyr lägenhet att dom är med och finansierar andras husförsäljning.
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...