Jump to content
IGNORERAD

Svenska kronan VS Thai baht


StefanJ

Recommended Posts

Agenda på SVT2

Intervju med vice Riksbankchefen Cecilia Skingsley

 

Att svensk kronan blir svagare beror på politiska beslut. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Agenda på SVT2
Intervju med vice Riksbankchefen Cecilia Skingsley
 
Att svensk kronan blir svagare beror på politiska beslut. 
Javisst, inflationsmålet, riksdagen måste sänka räntan för att göra det dyrare för folk att handla, få upp inflationen. De kan inte höja räntan för då blir det billigare o inflationen sjunker.

Och som vi alla lärde oss på 5 poängs grundkursen i nationalekonomi, lägre ränta leder till svagare valuta.

Jag tyckte att det verkade som om Cecilia hade föredragit EUR i Sverige....



Skickat från min VTR-L29 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

5 hours ago, JJC said:

Agenda på SVT2

Intervju med vice Riksbankchefen Cecilia Skingsley

 

Att svensk kronan blir svagare beror på politiska beslut. 

Och vad säger Löfven om det? Låt mig gissa: Nej nej, det beror på riksbanken.

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
Javisst, inflationsmålet, riksdagen måste sänka räntan för att göra det dyrare för folk att handla, få upp inflationen. De kan inte höja räntan för då blir det billigare o inflationen sjunker.

Och som vi alla lärde oss på 5 poängs grundkursen i nationalekonomi, lägre ränta leder till svagare valuta.

Jag tyckte att det verkade som om Cecilia hade föredragit EUR i Sverige....



Skickat från min VTR-L29 via Tapatalk



Danmark var väl före oss med minusränta?

DKK mot EUR (10 års period)
Dom har några extrema spikar i diagrammet, vad dessa beror på vet jag inte.


14eb88052e5782b3f7795b9f169a8f53.jpg

Schweiz har ännu lägre ränta än Sverige.
Här ser vi på den grafen.

e20cb9ea8bfb7aee89c9d2463b20dba0.jpg

Och så ser vi DKK och SEK, där danskarna har lägre ränta än Sverige.

97ef61e7127ca1adb9301568c8e2ed06.jpg


Vill någon se på datum när räntesänkningar infördes och pussla ihop ett diagram över det, så är ni välkomna.
Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev apknug:

Javisst, inflationsmålet, riksdagen måste sänka räntan för att göra det dyrare för folk att handla, få upp inflationen. De kan inte höja räntan för då blir det billigare o inflationen sjunker.

Och som vi alla lärde oss på 5 poängs grundkursen i nationalekonomi, lägre ränta leder till svagare valuta.

Jag tyckte att det verkade som om Cecilia hade föredragit EUR i Sverige....



Skickat från min VTR-L29 via Tapatalk
 

 

11 minuter sedan, skrev andrejsdenruskige:

 


Danmark var väl före oss med minusränta?

DKK mot EUR (10 års period)
Dom har några extrema spikar i diagrammet, vad dessa beror på vet jag inte.


14eb88052e5782b3f7795b9f169a8f53.jpg

Schweiz har ännu lägre ränta än Sverige.
Här ser vi på den grafen.

e20cb9ea8bfb7aee89c9d2463b20dba0.jpg

Och så ser vi DKK och SEK, där danskarna har lägre ränta än Sverige.

97ef61e7127ca1adb9301568c8e2ed06.jpg


Vill någon se på datum när räntesänkningar infördes och pussla ihop ett diagram över det, så är ni välkomna.

 

Hon pratade också om att omvärlden värderar kronan lågt pga av bla låg BNP som går neråt, arbetslöshet, låga investeringar och mycket annat.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev JJC:

 

Hon pratade också om att omvärlden värderar kronan lågt pga av bla låg BNP som går neråt, arbetslöshet, låga investeringar och mycket annat.

Landet har helt enkelt skötts dåligt av maktgalna politiker där den egna makten går före allt annat.

Alla sansade åskådare förstår att den reella arbetslösheten är hög, BNP låg, tillväxten låg etc. etc. 

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Herluf:

Och vad säger Löfven om det? Låt mig gissa: Nej nej, det beror på riksbanken.

 

 

 

Han hänvisar antagligen till turordningsreglerna på arbetsmarknaden :-)

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

The World’s Best Places to Retire in 2019:

1.

 
🇵🇦

Panama

2.

 
🇨🇷

Cost Rica

3.

 
🇲🇽

Mexico

4.

 
🇪🇨

Ecuador

5.

 
🇲🇾

Malaysia

6.

 
🇨🇴

Colombia

7.

 
🇵🇹

Portugal

8.

 
🇵🇪

Peru

9.

 
🇹🇭

Thailand

10.

 
🇪🇸

Spain

 

(International Living)

Link to comment
Dela på andra sajter



Danmark var väl före oss med minusränta?

DKK mot EUR (10 års period)
Dom har några extrema spikar i diagrammet, vad dessa beror på vet jag inte.


14eb88052e5782b3f7795b9f169a8f53.jpg&key=ed80f27e5de179a2cba8ba902ecf7067dfdbe0808f1a69deed29135bf7843d2e

Schweiz har ännu lägre ränta än Sverige.
Här ser vi på den grafen.

e20cb9ea8bfb7aee89c9d2463b20dba0.jpg&key=ed51da3cc97384673ca77ca1b0d228cfe90dede654d31aaf8427f8d1b98b427c

Och så ser vi DKK och SEK, där danskarna har lägre ränta än Sverige.

97ef61e7127ca1adb9301568c8e2ed06.jpg&key=4e0f575fc73013e0c831ed137776e9a38468843a759e11ec122af7cc0c969427


Vill någon se på datum när räntesänkningar infördes och pussla ihop ett diagram över det, så är ni välkomna.
Danska kronan är peggad mot EUR och även Schweiz har tidigare i alla fall haft ett golv mot EUR där de tycker att inte Schweizerfrancen får gå under.

En annan lite ekonomi med helt flytande valuta är Norge, de har höjt sin styrränta senaste året och det verkar ju funka "bra" NOK/EUR 10 samt 1 år. Norge höjd räntan i sept 2018;och Mar 2019, det är en stutts ner då i alla fall. Belyser lite hur komplext det är. 4c3cef4b8fb212fe30f28ec47c22984e.jpgdcf50ab63da91f59a18837e6d46fe027.jpg

Skickat från min Lenovo TB-X704F via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
Danska kronan är peggad mot EUR och även Schweiz har tidigare i alla fall haft ett golv mot EUR där de tycker att inte Schweizerfrancen får gå under.

 

En annan lite ekonomi med helt flytande valuta är Norge, de har höjt sin styrränta senaste året och det verkar ju funka "bra" NOK/EUR 10 samt 1 år. Norge höjd räntan i sept 2018;och Mar 2019, det är en stutts ner då i alla fall. Belyser lite hur komplext det är. 4c3cef4b8fb212fe30f28ec47c22984e.jpg&key=fc10aeb9e10aac1ca862e8dc70375c0f5b3f0df2b6cd799cd111d705853cfc6adcf50ab63da91f59a18837e6d46fe027.jpg&key=b615d5c036f263a9eff5f7ae1728fb0c1086af6dbf8771d4340500528d2e715c

 

Skickat från min Lenovo TB-X704F via Tapatalk

 

 

Ja, som sagt. Komplext är det och det är mycket som påverkar.

Det är dessutom mycket som påverkar riksbanken och deras beslut.

Då styrräntan vår låg på typ 500% borde svenska kronan har varit världens starkaste valuta.

 

Det jag vill få fram är att enbart ränta påverkar inte så mycket och vilken ränta man har beror inte på vad respektive länder har för mängd av thailandsresenärer, eller hur mycket man synd man tycker om sina pensionärer som väljer att föra ut varenda krona som dimper in på kontot.

 

Det som verkar så konstigt är att folk som har tjatat om att investera i guld borde ha gjort en långt mycket bättre affär p.g.a Sek. Samtidigt verkar det vara dessa som gråter mest över den svenska kronan.

Hade dollarn legat på 5 Sek, så hade dom gnällt även då.

 

Alternativet kan ju vara att man skriver en massa om sina investeringar som bara existerar i fantasin eller så ligger investeringarna på en tusenlapp eller så.

 

 

Edit: Den norska kronan sjönk som en sten utan att räntan sänktes. Räntan sänktes långt efter att kronan sjönk.

Link to comment
Dela på andra sajter



 
Då styrräntan vår låg på typ 500% borde svenska kronan har varit världens starkaste valuta.
 



Det var nog precis det som Bengt Dennis trodde och försökte med, men George Soros och svenska import bolag insåg att det här håller ju inte.

Skickat från min Lenovo TB-X704F via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige





Det var nog precis det som Bengt Dennis trodde och försökte med, men George Soros och svenska import bolag insåg att det här håller ju inte.

Skickat från min Lenovo TB-X704F via Tapatalk



Det är alldeles för många saker som går hand i hand.
Bara för att man får mer sko per krona om man väljer storlek 52 till sina strl 37 fötter, så betyder det inte att det är en vettig affär.

Själv förstår jag mig inte på dessa forumekonomer.
BitCoin, guld, valutor, aktier och allt annat som dom verkar göra enorma stålar på.
Vad är problemet?

Tråkigt att några få svenskar inte har råd att leka kung i Thailand idag.
Desto roligare att många fler thailändare har råd att ta en semester i Sverige eller Norge.
Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken

Ruskpricken Det finns faktisk folk som bryr sig även om du inte tror det. Den stora massan av Svenskar har inget av vad du skriver om I stycke två. Lite besparingar kanske dom har.  För dom är det som riksbanken nu gör en katastrof. Människan vill klara sig själv och inte vara beroende av staten. Medans allas våran sosse vill ha kommunism där han själv sitter på tronen och delar ut allmosor .

Ett exempel. I Sverige har vi mellan 200-300000 pensionärer som inte kommer upp till EUs lägsta norm. Men vi har bidrag som kompenserar det enligt sossarna. Vore det inte bättre att våra pensionärer fick bättre pension från början. Då slapp vi en massa onödig byråkrati.  Nu behandlar sossarna sin röstboskap (dom äldre) som paria. Dom satsar hellre på ekonomiska migranter för att köpa röstboskap. Den tacken får våra äldre från sosarna.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
3 minuter sedan, skrev John Khonken:

Ruskpricken Det finns faktisk folk som bryr sig även om du inte tror det. Den stora massan av Svenskar har inget av vad du skriver om I stycke två. Lite besparingar kanske dom har.  För dom är det som riksbanken nu gör en katastrof. Människan vill klara sig själv och inte vara beroende av staten. Medans allas våran sosse vill ha kommunism där han själv sitter på tronen och delar ut allmosor .

Ett exempel. I Sverige har vi mellan 200-300000 pensionärer som inte kommer upp till EUs lägsta norm. Men vi har bidrag som kompenserar det enligt sossarna. Vore det inte bättre att våra pensionärer fick bättre pension från början. Då slapp vi en massa onödig byråkrati.  Nu behandlar sossarna sin röstboskap (dom äldre) som paria. Dom satsar hellre på ekonomiska migranter för att köpa röstboskap. Den tacken får våra äldre från sosarna.

 

 

Hur menar du. Ska vi dela ut pengar utan att det produceras?

det om något urholkar väl värdet på kronan. 

 

EUs lägsta norm?

Hur många utanför Sverige kommer upp i den lägsta normen?

gissar att 12st Polacker fixar det. 

 

Du kan sluta låtsas att du är bekymrad för andra och deras ekonomi. 

Morsan och farsan som är i runt 80 märker ingenting av den låga kronkursen. 

Dom lär väl märka det lite lätt när dom åker till Thailand om ca 3v, men jag tror inte att det är så farligt hopplöst för dom. 

Kanske dom kan sälja stugan till någon tysk. Blir win-win situation då tysken får den billigt och morsan o farsan får bra betalt.....i Sek. 

Link to comment
Dela på andra sajter

spooncreek

Handelskriget mellan USA och Kina påverkar som bekant även andra länder i den global ekonomin. För Thailands exportindustri ser det surt ut. Dock kan kriget också innebära en något svagare baht. 
 

"We believe that the baht should weaken to 32 against the US dollar in order to remain competitive next to regional peers, but it is not likely to weaken much further amid weak global economic conditions worldwide," said Poranee Thongyen, senior executive vice-president of Asia Plus Securities (ASP).

 

https://www.bangkokpost.com/business/1680716/exports-struggle-for-life

 

 

3199048.jpg.e7d2abf8acd2db175cf7840c81c5709c.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking
14 minuter sedan, skrev spooncreek:

Handelskriget mellan USA och Kina påverkar som bekant även andra länder i den global ekonomin. För Thailands exportindustri ser det surt ut. Dock kan kriget också innebära en något svagare baht. 
 

"We believe that the baht should weaken to 32 against the US dollar in order to remain competitive next to regional peers, but it is not likely to weaken much further amid weak global economic conditions worldwide," said Poranee Thongyen, senior executive vice-president of Asia Plus Securities (ASP).

 

https://www.bangkokpost.com/business/1680716/exports-struggle-for-life

 

 

3199048.jpg.e7d2abf8acd2db175cf7840c81c5709c.jpg

Det påverkar hela världsmarknaden på många olika sätt

 

På grund av Handelskriget Kina-USA har EU infört skyddsåtgärder vilket i sin tur inneburit att mycket av det ris Kambodja tidigare exporterade till EU nu istället går till Kina

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

stefan5300
2 timmar sedan, skrev Tallviking:

Det påverkar hela världsmarknaden på många olika sätt

 

På grund av Handelskriget Kina-USA har EU infört skyddsåtgärder vilket i sin tur inneburit att mycket av det ris Kambodja tidigare exporterade till EU nu istället går till Kina

Vilken jäkla tur att det finns potater och pasta då:D:declare:.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

ArneMorales
3 timmar sedan, skrev Tallviking:

 

 

På grund av Handelskriget Kina-USA har EU infört skyddsåtgärder vilket i sin tur inneburit att mycket av det ris Kambodja tidigare exporterade till EU nu istället går till Kina

När det gäller just  riset så är Thailand och Kambodja vinnare i detta handelskrig, eftersom Kina höjt tullarna på ris från USA.

Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev John Khonken:

Ruskpricken Det finns faktisk folk som bryr sig även om du inte tror det. Den stora massan av Svenskar har inget av vad du skriver om I stycke två. Lite besparingar kanske dom har.  För dom är det som riksbanken nu gör en katastrof. Människan vill klara sig själv och inte vara beroende av staten. Medans allas våran sosse vill ha kommunism där han själv sitter på tronen och delar ut allmosor .

Ett exempel. I Sverige har vi mellan 200-300000 pensionärer som inte kommer upp till EUs lägsta norm. Men vi har bidrag som kompenserar det enligt sossarna. Vore det inte bättre att våra pensionärer fick bättre pension från början. Då slapp vi en massa onödig byråkrati.  Nu behandlar sossarna sin röstboskap (dom äldre) som paria. Dom satsar hellre på ekonomiska migranter för att köpa röstboskap. Den tacken får våra äldre från sosarna.

 

Röstboskap...

Det är ju exakt vad vi har importerat i mängder de senaste åren!

"Rösta på oss så får ni behålla era bidrag" är vad Socialdemokraterna säger, det funkade nästan inte i senaste valet, men då fick de hjälp av partier som borde veta bättre...

C och L kommer inte att få några nyanlända röster i nästa val heller, jag tror de åker ut ur riksdagen.

 

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

10 timmar sedan, skrev andrejsdenruskige:

 

Hur menar du. Ska vi dela ut pengar utan att det produceras?

det om något urholkar väl värdet på kronan. 

 

EUs lägsta norm?

Hur många utanför Sverige kommer upp i den lägsta normen?

gissar att 12st Polacker fixar det. 

 

Du kan sluta låtsas att du är bekymrad för andra och deras ekonomi. 

Morsan och farsan som är i runt 80 märker ingenting av den låga kronkursen. 

Dom lär väl märka det lite lätt när dom åker till Thailand om ca 3v, men jag tror inte att det är så farligt hopplöst för dom. 

Kanske dom kan sälja stugan till någon tysk. Blir win-win situation då tysken får den billigt och morsan o farsan får bra betalt.....i Sek. 

Medborgar lön vetu 555555

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev stefan5300:

Vilken jäkla tur att det finns potater och pasta då:D:declare:.

Ingen ting går upp mot kungsörnens snabbmakaroner

189765812_Kungsrnenssnabbisar.jpg.aed1a177c13b8e0683a5bc6c14b34649.jpg

 

Mvh. Dollemon

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...