Jump to content
IGNORERAD

Svenska kronan VS Thai baht


StefanJ

Recommended Posts

2 minuter sedan, skrev HuaHindinnge:

Hur det blir beror helt och hållet på politikerna. Mer av mupperi och rödgrönröra så blir det säkert Grekland 7.18.

Tror det är försent att reparera skadan, bidragsturisterna kommer inte att skickas tillbaka i den omfattning som krävs för att rädda ekonomin.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Herluf:

Köpa tid, eftersom ingen vill ta ansvaret för det som kommer att ske. Tänk bara om bostadsbubbla spricker.

 

 

 

Ja, tänk om den spricker. 

Tänk om Volvo lägger ner.

Tänk om alla bidragstagare kom i arbete.

Tänk om sjukhuset blev utan personal. 

 

Man kan tänka på vilka scenarion man vill. Sverige har ett problem. Det ser de flesta av oss. Kostnaderna och intäkterna är nästan identiska. Då finns det inte utrymme för lägre intäkter eller högre kostnader. 

 

Lösningen är att öka intäkterna och minska kostnaderna. Minska bidrag, pensioner, sjukvård osv... öka skatterna, öka intäkter från dem i arbete, öka konkurrenskraften på den internationella marknaden. 

 

@Soengsang du tror inte det går. Du kan ha rätt, men att lägga sig platt, sparka med benen och gråta det gör småbarn. Att försöka och kämpa så långe det går, det gör Sverige just nu. När sedan smällen kommer så lär det bli riktigt jobbigt och obehagligt. Men att ge upp utan att ens försöka. Nej, det är vekt. 

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minutes ago, Soengsang said:

Tror det är försent att reparera skadan, bidragsturisterna kommer inte att skickas tillbaka i den omfattning som krävs för att rädda ekonomin.

Och det vill ju knappast regeringen, då förlorar dom ju röster. Korruption har många ansikten. 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev samet:

 

@Soengsang du tror inte det går. Du kan ha rätt, men att lägga sig platt, sparka med benen och gråta det gör småbarn. Att försöka och kämpa så långe det går, det gör Sverige just nu. När sedan smällen kommer så lär det bli riktigt jobbigt och obehagligt. Men att ge upp utan att ens försöka. Nej, det är vekt. 

Det går, men det kommer att kosta för mycket för de etablerade politikerna, de kommer att fortsätta klia varandras ryggar, sitta med hysteriskt höga löner, otroliga fallskärmar/pensionsvillkor.

 

Exakt som du skrev tidigare, ”man är sig själv närmast”, så sant som det var sagt!

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken
1 timme sedan, skrev samet:

För de av oss som har fast arbete, skickar pengar till semestern i Thailand och skiter i svenska tillväxt. Så är svaret absolut ja. 

 

Vi är alla oss själva närmast. Att det skulle leda till lågkonjunktur,  uppsägningar, företagsnedläggningar och annat skiter vi helt i. Fast trygg anställning eller t.ex. pension som vi tror inte kan justeras. Ja, då skiter vi i övriga. Vi är oss själva närmast.

 

Gemene man i Sverige bryr sig föga om att kronan är lägre. Men de som kontinuerligt skickar stora delar av inkomsten till Thailand är ju medvetna på ett annat sätt. Återigen man är sig själv närmast. 

 

Det som är lite komiskt i samtalet. Vem får oftast klä skott för den låga kronan. Jo, flyktingarna som behöver försörjas.

 

Med en dyrare krona, lågkunjuntur, arbetslöshet osv... skulle fler behöva stöd och hjälp, de flyktingar som nu kan jobba hade inte fått jobb. Utanförskapet hade ökat mer, kriminaliteten likaså. Jag tror vi skall vara tacksamma för den låga kronan.

 

När det smäller och det kommer smälla, var så säker. Då har vi ett stålbad ala Grekland 2009 att göra. Det blir inte kul. 

 

Men jag är mig själv närmast. Gillar att åka utomlands så jag vill ha en stark krona. Pengar har jag på banken, så skitsamma om det blir massarbetslöshet och systemet mer eller mindre krashar. Jag har det ju bra ändå... 

 

Nja... krävs nog lite mer helikoptervy för att förstå valutapolitiken än att fokusera på SEK-THB. Därtill finns det olika filosofier om vad som är rätt sätt. 

 

Sverige har valt den mjuka vägen. Sänk valutan, skydda högkonjunkturen och låt pengarna rulla. Men den hårda vägen kommer till slut, oroa er inte. Valutan kommer bli starkare, det kommer bli ökad beskattning, nedskärningar i offentlig sektor, lågkunhunktur med medföljande justering av börs, arbetsmarknad, löneläge. 

 

När det kommer kan vi bara gissa. En del av oss väntar fortfarande på bankkrisen 2017... så din gissning är lika bra som min... 

Samet väldigt bra skrivet. tror att du har en stor poäng där. Jag tror att gemene man börjar vakna det är vad jag tror. Att vi behöver fler i riktiga arbeten är helt klart. Annars nya nedskärningar i välfärdssystemet.  Enligt mig har Sverige vald en väg som dom hoppas att Jesus ska komma och rädda oss. Ingen politiker vill ta dom tuffa besluten som just nu krävs för att vi i framtiden ska komma helskinnade ur detta. 

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Herluf:

Och det vill ju knappast regeringen, då förlorar dom ju röster. Korruption har många ansikten. 

Exakt, viktigast för politikereliten är att säkerhetställa sina egna inkomster, iaf 9/10 av dem.

-Man är sig själv närmast.

 

Varför skulle dem vara något undantag?

Ändrades av Soengsang

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken

Lite empati hade varit bra från våra politiker. Men det är väl att hoppas för mycket. Money talks

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minutes ago, John Khonken said:

Samet väldigt bra skrivet. tror att du har en stor poäng där. Jag tror att gemene man börjar vakna det är vad jag tror. Att vi behöver fler i riktiga arbeten är helt klart. Annars nya nedskärningar i välfärdssystemet.  Enligt mig har Sverige vald en väg som dom hoppas att Jesus ska komma och rädda oss. Ingen politiker vill ta dom tuffa besluten som just nu krävs för att vi i framtiden ska komma helskinnade ur detta. 

Exakt! Stoppa ytterligare invandring, sparka ut bluffarna, riktiga jobb ev med låg lön men iallafall få slut på de som bara sitter hemma med bidrag. Gör Sverige inte detta är det godnatt.

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

HuaHindinnge
20 minuter sedan, skrev John Khonken:

Svara hellre på frågan . Inte ett fulspel igen

Vilken fråga? Och du ville ha 1% högre ränta och då är det 1 % högre ränta. Inget annat. 

Link to comment
Dela på andra sajter

HuaHindinnge
12 minuter sedan, skrev John Khonken:

Samet väldigt bra skrivet. tror att du har en stor poäng där. Jag tror att gemene man börjar vakna det är vad jag tror. Att vi behöver fler i riktiga arbeten är helt klart. Annars nya nedskärningar i välfärdssystemet.  Enligt mig har Sverige vald en väg som dom hoppas att Jesus ska komma och rädda oss. Ingen politiker vill ta dom tuffa besluten som just nu krävs för att vi i framtiden ska komma helskinnade ur detta. 

Hej det är det jag har skrivit i många inlägg. Politikerna måste fixa till Sverige först. När det är klart så kommer tillväxten att öka och därmed inflationen. Och då kommer RB att höja räntan. 

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minutes ago, HuaHindinnge said:

Hej det är det jag har skrivit i många inlägg. Politikerna måste fixa till Sverige först. När det är klart så kommer tillväxten att öka och därmed inflationen. Och då kommer RB att höja räntan. 

Och minska kostnader.

Link to comment
Dela på andra sajter

HuaHindinnge
4 minuter sedan, skrev Herluf:

Och minska kostnader.

Ja, det är en av alla saker politikerna måste göra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Fredman

Sveriges situation har väldigt få likheter med krisen i Grekland. Den berodde främst på enorm statsskuld som man dessutom mörkade. Sverige märker inte ut sig negativt på den punkten och skulden har sjunket ordentligt sedan toppnoteringen på 90-talet.

147324F3-2524-457D-BA89-DDB4465DB58E.png.b1fa57cf3e2af2e68286115cf724c57a.png

Link to comment
Dela på andra sajter

32 minuter sedan, skrev samet:

 

Ja, tänk om den spricker. 

Tänk om Volvo lägger ner.

Tänk om alla bidragstagare kom i arbete.

Tänk om sjukhuset blev utan personal. 

 

Man kan tänka på vilka scenarion man vill. Sverige har ett problem. Det ser de flesta av oss. Kostnaderna och intäkterna är nästan identiska. Då finns det inte utrymme för lägre intäkter eller högre kostnader. 

 

Lösningen är att öka intäkterna och minska kostnaderna. Minska bidrag, pensioner, sjukvård osv... öka skatterna, öka intäkter från dem i arbete, öka konkurrenskraften på den internationella marknaden. 

 

@Soengsang du tror inte det går. Du kan ha rätt, men att lägga sig platt, sparka med benen och gråta det gör småbarn. Att försöka och kämpa så långe det går, det gör Sverige just nu. När sedan smällen kommer så lär det bli riktigt jobbigt och obehagligt. Men att ge upp utan att ens försöka. Nej, det är vekt. 

Av alla "Tänk om" så är det den översta som kommer att inträffa först tyvärr

Lägga ner en fabrik är mycket enklare,(man flyttar produktionen vad är problemet) än att skaffa "riktiga" jobb till bidragstagrna.

Sen om sjukhusen blir utan personal, ja hur många av dom unga vill jobba obekvämt med obekväma tider, syftar inte bara på sjukvården gäller även industrin..

Dagens unga vill bara glänsa med hög lön som inte går ihop för alla.

 

Kommunerna börjar gå på knäna nu, ska dom höja skatterna för att finnasera utgifterna, ja då försvinner köpkraften med.

Alla är vi bakbundna på det ena eller det andra med - ränta

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Fredman:

Sveriges situation har väldigt få likheter med krisen i Grekland. Den berodde främst på enorm statsskuld som man dessutom mörkade. Sverige märker inte ut sig negativt på den punkten och skulden har sjunket ordentligt sedan toppnoteringen på 90-talet.

147324F3-2524-457D-BA89-DDB4465DB58E.png.b1fa57cf3e2af2e68286115cf724c57a.png

Statsskulden, där kom den.....hade väntat på den.

Uppenbarligen är inte statsskuld avgörande för tillväxt, tillväxt är däremot avgörande för välstånd och balanserad ekonomi. 

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken

Avgörande av statsskulden är att jobblinjen fungerar och att folk har råd att konsumera . Med hög skatt och få enkla jobb är det stora problem 

Link to comment
Dela på andra sajter

HuaHindinnge
1 timme sedan, skrev Soengsang:

Statsskulden, där kom den.....hade väntat på den.

Uppenbarligen är inte statsskuld avgörande för tillväxt, tillväxt är däremot avgörande för välstånd och balanserad ekonomi. 

En låg statsskuld, låg belåning, gör att det går att öka skulden för exempelvis infrastruktursatsningar. Och att ha underskott för att parera recession, exempelvis stora skattesänkningar. 

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev HuaHindinnge:

En låg statsskuld, låg belåning, gör att det går att öka skulden för exempelvis infrastruktursatsningar. Och att ha underskott för att parera recession, exempelvis stora skattesänkningar. 

Absolut, lika så effektivt att ha en balanserad ekonomi så landet är attraktivt för utländska och för all del även inhemska investerare.

 

Tyvärr så sker ingendera av det nu i nödvändig omfattning.

Ändrades av Soengsang

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

HuaHindinnge
1 minut sedan, skrev Soengsang:

Absolut, lika så effektivt att ha en balanserad ekonomi så landet är attraktivt för utländska och för all del öven inhemska investerare.

 

Tyvärr så sker ingendera av det nu inödvöndig omfatting.

Ekonomin är balanserad i monetära termer, men det är för höga utgifter på fel saker. Och andra saker det borde satsas på sker inte. Sverige är billigt för utländska investerare.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev HuaHindinnge:

Sverige är billigt för utländska investerare.

Absolut, men inte särskilt attraktivt i nödvändig omfattning.

Kronans kurs sätts av förhållandet, efterfrågan vs tillgång.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev HuaHindinnge:

Ekonomin är balanserad i monetära termer, men det är för höga utgifter på fel saker. Och andra saker det borde satsas på sker inte. Sverige är billigt för utländska investerare.

Ändå har vi för höga löner !! får man höra dyrt att tillverka, så vi flyttar produktionen utomlands.

Det är väl så att utlänska investerare suger ut ur kakan, sen sitter vi Svenskar med det som blev kvar.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev HuaHindinnge:

En låg statsskuld, låg belåning, gör att det går att öka skulden för exempelvis infrastruktursatsningar. Och att ha underskott för att parera recession, exempelvis stora skattesänkningar. 

 

Ja det låter ju vettigt men även "räntevapnet" borde ju vara en bra-att-ha grej vid nästa recession?

 

Om jag förstår rätt så ligger statsskulden på ca 1000 miljarder.

Total skuld, i Sverige, privat/stats/företagsskulder ligger f.n. på ca.11,000 miljarder och är kraftigt ökande sedan länge..

När nästa lågkonjunktur kommer så lär en återbetalning av statsskulden på några tiotals miljarder vara skitsamma-pengar alltså. Därmed inte sagt att det är dåligt att beta av på statsskulden. Vad jag menar är att skuldberget totalt måste sänkas. Annars finns det ju ingen chans i helvetet att någon ränta och därmed kronförstärkning ens kan vara tänkbar. Naturligtvis är detta väl känt bland de som styr detta, därför Ingves säger att kronans låga värde troligen kommer bestå.

 

/ SatanG

Ändrades av SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev samet:

För de av oss som har fast arbete, skickar pengar till semestern i Thailand och skiter i svenska tillväxt. Så är svaret absolut ja. 

 

Vi är alla oss själva närmast. Att det skulle leda till lågkonjunktur,  uppsägningar, företagsnedläggningar och annat skiter vi helt i. Fast trygg anställning eller t.ex. pension som vi tror inte kan justeras. Ja, då skiter vi i övriga. Vi är oss själva närmast.

 

Gemene man i Sverige bryr sig föga om att kronan är lägre. Men de som kontinuerligt skickar stora delar av inkomsten till Thailand är ju medvetna på ett annat sätt. Återigen man är sig själv närmast. 

 

Det som är lite komiskt i samtalet. Vem får oftast klä skott för den låga kronan. Jo, flyktingarna som behöver försörjas.

 

Med en dyrare krona, lågkunjuntur, arbetslöshet osv... skulle fler behöva stöd och hjälp, de flyktingar som nu kan jobba hade inte fått jobb. Utanförskapet hade ökat mer, kriminaliteten likaså. Jag tror vi skall vara tacksamma för den låga kronan.

 

När det smäller och det kommer smälla, var så säker. Då har vi ett stålbad ala Grekland 2009 att göra. Det blir inte kul. 

 

Men jag är mig själv närmast. Gillar att åka utomlands så jag vill ha en stark krona. Pengar har jag på banken, så skitsamma om det blir massarbetslöshet och systemet mer eller mindre krashar. Jag har det ju bra ändå... 

 

Nja... krävs nog lite mer helikoptervy för att förstå valutapolitiken än att fokusera på SEK-THB. Därtill finns det olika filosofier om vad som är rätt sätt. 

 

Sverige har valt den mjuka vägen. Sänk valutan, skydda högkonjunkturen och låt pengarna rulla. Men den hårda vägen kommer till slut, oroa er inte. Valutan kommer bli starkare, det kommer bli ökad beskattning, nedskärningar i offentlig sektor, lågkunhunktur med medföljande justering av börs, arbetsmarknad, löneläge. 

 

När det kommer kan vi bara gissa. En del av oss väntar fortfarande på bankkrisen 2017... så din gissning är lika bra som min... 

 

Hehehe ja visst är vi alla oss själv närmast. Hade jag varit lite smartare hade jag antagligen varit tystare. Tjänar ju på svag svensk krona och har tid att vänta :-)

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

HuaHindinnge
2 timmar sedan, skrev SatanG:

 

Ja det låter ju vettigt men även "räntevapnet" borde ju vara en bra-att-ha grej vid nästa recession?

 

Om jag förstår rätt så ligger statsskulden på ca 1000 miljarder.

Total skuld, i Sverige, privat/stats/företagsskulder ligger f.n. på ca.11,000 miljarder och är kraftigt ökande sedan länge..

När nästa lågkonjunktur kommer så lär en återbetalning av statsskulden på några tiotals miljarder vara skitsamma-pengar alltså. Därmed inte sagt att det är dåligt att beta av på statsskulden. Vad jag menar är att skuldberget totalt måste sänkas. Annars finns det ju ingen chans i helvetet att någon ränta och därmed kronförstärkning ens kan vara tänkbar. Naturligtvis är detta väl känt bland de som styr detta, därför Ingves säger att kronans låga värde troligen kommer bestå.

 

/ SatanG

Ja ungefär så. Det är därför jag hävdar att politikerna måste fixa till Sverige först innan Ingves kan höja räntan.

Link to comment
Dela på andra sajter

50 minuter sedan, skrev HuaHindinnge:

Ja ungefär så. Det är därför jag hävdar att politikerna måste fixa till Sverige först innan Ingves kan höja räntan.

Ja, Ingves trovärdighet är väldigt låg i omvärlden nu så skulle han höja räntan utan att ha på fötterna skulle det nog tas med en axelryckning. Han har målat in sig i ett hörn.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...