Jump to content
IGNORERAD

Svenska kronan VS Thai baht


StefanJ

Recommended Posts

5 timmar sedan, skrev HuaHindinnge:

Det finns flera aspekter i ekonomin än bara fokusera på att växelkursen ska bli gynsam för de som växlar SEK till annan valuta. 

 

Prova och hitta andra argument varför det vore bra att inflöde av utländsk valuta ska svenska obligationer?

 

Turister, exportindustrin och när utländska företag köper upp Svenska fungerar redan som inflöde. 

 

Där har du ju importen som motvikt t.ex.

Utländska uppköp av svenska företag har jag svårt att se som positivt, då kommer ju framtida vinster/utdelningar/skatter inte komma Sverige till nytta.

En svag växelkurs ger ju svensken dyrare varor, då minskar ju köpkraften, dvs svensken blir fattigare.

EU-avgiften betalas i Euro, dvs många miljarder dyrare för varje år som svensk krona är svag. Nu kommer avgiften snart höjas också iom brexit.

 

/ SatanG

Ändrades av SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

stefan5300
32 minuter sedan, skrev broder tuk tuk:

 

2,94 tidigare idag på forex.

 

BTT

Ja men Forex finns det väl ingen som växlas hos?

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk
6 minuter sedan, skrev stefan5300:

Ja men Forex finns det väl ingen som växlas hos?

 

Finns säkert åtskilliga dumskallar till svenskar som springer och växlar på forex innan semestern i Thailand.

 

Minns en äldre tysk kärring som betalade 3000 baht för en grisbil från Pattaya bus station ner till soi 8 en gång.

 

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

51 minutes ago, stefan5300 said:

Undrar hur många Baht jag får för kronan idag, orkar nämligen inte att kolla:clapping::rotfl::D:declare:?

Det är lika mkt ångest varje gång. Hur långt ner har den sjunkit ner till nu?

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk
1 minut sedan, skrev Herluf:

Det är lika mkt ångest varje gång. Hur långt ner har den sjunkit ner till nu?

 

Det är tur man inte längre knullar runt bland barerna i Pattaya då hade man fan varit ruinerad inom en vecka.

 

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

HuaHindinnge
7 timmar sedan, skrev apknug:

Inte tillräckligt, mer går ut än in, annars hade kronan stärkts. Hade fler velat köpa export varor, turistat eller köpt svenska företag hade kronan stärkts.

 

Men snart blir det så billigt att köpa de tre ovan + svenska fastigheter att varenda internationell kapitalplacerare kommer att vilja ha sek för att shoppa skitbilligt.

 

Då kommer Ingves att sitta med DI på dasset o dra en skinnbanjo.

 

Skickat från min VTR-L29 via Tapatalk

 

 

 

Förutom att kronan stärks om inflödet ökar, finns det andra fördelar med ökat inflöde?

Link to comment
Dela på andra sajter

HuaHindinnge
2 timmar sedan, skrev SatanG:

 

Där har du ju importen som motvikt t.ex.

Utländska uppköp av svenska företag har jag svårt att se som positivt, då kommer ju framtida vinster/utdelningar/skatter inte komma Sverige till nytta.

En svag växelkurs ger ju svensken dyrare varor, då minskar ju köpkraften, dvs svensken blir fattigare.

EU-avgiften betalas i Euro, dvs många miljarder dyrare för varje år som svensk krona är svag. Nu kommer avgiften snart höjas också iom brexit.

 

/ SatanG

Så det är alltså bättre med högre ränta, lägre tillväxt, starkare krona än dagens situation?

Link to comment
Dela på andra sajter

För de av oss som har fast arbete, skickar pengar till semestern i Thailand och skiter i svenska tillväxt. Så är svaret absolut ja. 

 

Vi är alla oss själva närmast. Att det skulle leda till lågkonjunktur,  uppsägningar, företagsnedläggningar och annat skiter vi helt i. Fast trygg anställning eller t.ex. pension som vi tror inte kan justeras. Ja, då skiter vi i övriga. Vi är oss själva närmast.

 

Gemene man i Sverige bryr sig föga om att kronan är lägre. Men de som kontinuerligt skickar stora delar av inkomsten till Thailand är ju medvetna på ett annat sätt. Återigen man är sig själv närmast. 

 

Det som är lite komiskt i samtalet. Vem får oftast klä skott för den låga kronan. Jo, flyktingarna som behöver försörjas.

 

Med en dyrare krona, lågkunjuntur, arbetslöshet osv... skulle fler behöva stöd och hjälp, de flyktingar som nu kan jobba hade inte fått jobb. Utanförskapet hade ökat mer, kriminaliteten likaså. Jag tror vi skall vara tacksamma för den låga kronan.

 

När det smäller och det kommer smälla, var så säker. Då har vi ett stålbad ala Grekland 2009 att göra. Det blir inte kul. 

 

Men jag är mig själv närmast. Gillar att åka utomlands så jag vill ha en stark krona. Pengar har jag på banken, så skitsamma om det blir massarbetslöshet och systemet mer eller mindre krashar. Jag har det ju bra ändå... 

 

Nja... krävs nog lite mer helikoptervy för att förstå valutapolitiken än att fokusera på SEK-THB. Därtill finns det olika filosofier om vad som är rätt sätt. 

 

Sverige har valt den mjuka vägen. Sänk valutan, skydda högkonjunkturen och låt pengarna rulla. Men den hårda vägen kommer till slut, oroa er inte. Valutan kommer bli starkare, det kommer bli ökad beskattning, nedskärningar i offentlig sektor, lågkunhunktur med medföljande justering av börs, arbetsmarknad, löneläge. 

 

När det kommer kan vi bara gissa. En del av oss väntar fortfarande på bankkrisen 2017... så din gissning är lika bra som min... 

Link to comment
Dela på andra sajter

23 minuter sedan, skrev samet:

För de av oss som har fast arbete, skickar pengar till semestern i Thailand och skiter i svenska tillväxt. Så är svaret absolut ja. 

 

Vi är alla oss själva närmast. Att det skulle leda till lågkonjunktur,  uppsägningar, företagsnedläggningar och annat skiter vi helt i. Fast trygg anställning eller t.ex. pension som vi tror inte kan justeras. Ja, då skiter vi i övriga. Vi är oss själva närmast.

 

Gemene man i Sverige bryr sig föga om att kronan är lägre. Men de som kontinuerligt skickar stora delar av inkomsten till Thailand är ju medvetna på ett annat sätt. Återigen man är sig själv närmast. 

 

Det som är lite komiskt i samtalet. Vem får oftast klä skott för den låga kronan. Jo, flyktingarna som behöver försörjas.

 

Med en dyrare krona, lågkunjuntur, arbetslöshet osv... skulle fler behöva stöd och hjälp, de flyktingar som nu kan jobba hade inte fått jobb. Utanförskapet hade ökat mer, kriminaliteten likaså. Jag tror vi skall vara tacksamma för den låga kronan.

 

När det smäller och det kommer smälla, var så säker. Då har vi ett stålbad ala Grekland 2009 att göra. Det blir inte kul. 

 

Men jag är mig själv närmast. Gillar att åka utomlands så jag vill ha en stark krona. Pengar har jag på banken, så skitsamma om det blir massarbetslöshet och systemet mer eller mindre krashar. Jag har det ju bra ändå... 

 

Nja... krävs nog lite mer helikoptervy för att förstå valutapolitiken än att fokusera på SEK-THB. Därtill finns det olika filosofier om vad som är rätt sätt. 

 

Sverige har valt den mjuka vägen. Sänk valutan, skydda högkonjunkturen och låt pengarna rulla. Men den hårda vägen kommer till slut, oroa er inte. Valutan kommer bli starkare, det kommer bli ökad beskattning, nedskärningar i offentlig sektor, lågkunhunktur med medföljande justering av börs, arbetsmarknad, löneläge. 

 

När det kommer kan vi bara gissa. En del av oss väntar fortfarande på bankkrisen 2017... så din gissning är lika bra som min... 

Bra analys.

 

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

33 minutes ago, samet said:

För de av oss som har fast arbete, skickar pengar till semestern i Thailand och skiter i svenska tillväxt. Så är svaret absolut ja. 

 

Vi är alla oss själva närmast. Att det skulle leda till lågkonjunktur,  uppsägningar, företagsnedläggningar och annat skiter vi helt i. Fast trygg anställning eller t.ex. pension som vi tror inte kan justeras. Ja, då skiter vi i övriga. Vi är oss själva närmast.

 

Gemene man i Sverige bryr sig föga om att kronan är lägre. Men de som kontinuerligt skickar stora delar av inkomsten till Thailand är ju medvetna på ett annat sätt. Återigen man är sig själv närmast. 

 

Det som är lite komiskt i samtalet. Vem får oftast klä skott för den låga kronan. Jo, flyktingarna som behöver försörjas.

 

Med en dyrare krona, lågkunjuntur, arbetslöshet osv... skulle fler behöva stöd och hjälp, de flyktingar som nu kan jobba hade inte fått jobb. Utanförskapet hade ökat mer, kriminaliteten likaså. Jag tror vi skall vara tacksamma för den låga kronan.

 

När det smäller och det kommer smälla, var så säker. Då har vi ett stålbad ala Grekland 2009 att göra. Det blir inte kul. 

 

Men jag är mig själv närmast. Gillar att åka utomlands så jag vill ha en stark krona. Pengar har jag på banken, så skitsamma om det blir massarbetslöshet och systemet mer eller mindre krashar. Jag har det ju bra ändå... 

 

Nja... krävs nog lite mer helikoptervy för att förstå valutapolitiken än att fokusera på SEK-THB. Därtill finns det olika filosofier om vad som är rätt sätt. 

 

Sverige har valt den mjuka vägen. Sänk valutan, skydda högkonjunkturen och låt pengarna rulla. Men den hårda vägen kommer till slut, oroa er inte. Valutan kommer bli starkare, det kommer bli ökad beskattning, nedskärningar i offentlig sektor, lågkunhunktur med medföljande justering av börs, arbetsmarknad, löneläge. 

 

När det kommer kan vi bara gissa. En del av oss väntar fortfarande på bankkrisen 2017... så din gissning är lika bra som min... 

Att behålla minusränta är väl bara att skjuta upp problemet? Varför skulle det vara bättre läge att höja räntan tex nästa år?  

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Herluf:

Att behålla minusränta är väl bara att skjuta upp problemet? Varför skulle det vara bättre läge att höja räntan tex nästa år?  

 

Visst är det stt skjuta upp problemet.

 

Eller köpa sig tid att lösa det. Det är anledningen, även om inte jag och du ser det, så nog försöker man lösa problemet. 

 

Skapa mer arbete, minska kostnaderna för stat och kommun. Då finns utrymmet att låta kronan bli starkare utan att utlösa krashen. 

 

Skjuta på problemet säger du. Köpa sig handlingsutrymme och tid säger jag. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev samet:

minska kostnaderna för stat och kommun.

Hur ska man kunna göra det, just är det bara ökningar på schemat, mer och mer folk att försörja?

Jag tror Grekland 2.0 är enda lösningen, rekylen efter den otroliga misskötseln av landet det senaste seklet kommer att komma.

 

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

12 timmar sedan, skrev HuaHindinnge:

Turister, exportföretagen och utländska företag som köper de svenska. Och vilken spiral menar du?

Vad blir kvar av kakan när Sverige reas ut pga. låg skr kurs

 

Jo bidrags turisterna som får permanet uppehålstillstånd 555555555555555555555555555

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev samet:

 

Visst är det stt skjuta upp problemet.

 

Eller köpa sig tid att lösa det. Det är anledningen, även om inte jag och du ser det, så nog försöker man lösa problemet. 

 

Skapa mer arbete, minska kostnaderna för stat och kommun. Då finns utrymmet att låta kronan bli starkare utan att utlösa krashen. 

 

Skjuta på problemet säger du. Köpa sig handlingsutrymme och tid säger jag. 

 

Tycker Sverige köper sig mera problem med all vänta.

Link to comment
Dela på andra sajter

HuaHindinnge
11 minuter sedan, skrev Dolle:

Vad blir kvar av kakan när Sverige reas ut pga. låg skr kurs

 

Jo bidrags turisterna som får permanet uppehålstillstånd 555555555555555555555555555

När norrmännen vill semestra billigt åker de till Sverige. När Svensken vill semestra billigt åker han till Zimbabwe. 

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minutes ago, samet said:

 

Visst är det stt skjuta upp problemet.

 

Eller köpa sig tid att lösa det. Det är anledningen, även om inte jag och du ser det, så nog försöker man lösa problemet. 

 

Skapa mer arbete, minska kostnaderna för stat och kommun. Då finns utrymmet att låta kronan bli starkare utan att utlösa krashen. 

 

Skjuta på problemet säger du. Köpa sig handlingsutrymme och tid säger jag. 

Köpa tid, eftersom ingen vill ta ansvaret för det som kommer att ske. Tänk bara om bostadsbubbla spricker.

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken
10 timmar sedan, skrev HuaHindinnge:

Varför behöver vi införsel av valuta annat än i de 3 saker jag har listat ett flertal gånger?

Du skrev något jag ogillar. Nu blir svenska företag så billiga att utlänningar köper upp dom. Det är ett jätteproblem. Vad har vi kvar när allt som är bra är uppköpt. Fattigdom och elände. 

Link to comment
Dela på andra sajter

HuaHindinnge
16 minuter sedan, skrev Soengsang:

Hur ska man kunna göra det, just är det bara ökningar på schemat, mer och mer folk att försörja?

Jag tror Grekland 2.0 är enda lösningen, rekylen efter den otroliga misskötseln av landet det senaste seklet kommer att komma.

 

Hur det blir beror helt och hållet på politikerna. Mer av mupperi och rödgrönröra så blir det säkert Grekland 7.18.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Herluf:

Köpa tid, eftersom ingen vill ta ansvaret för det som kommer att ske. Tänk bara om bostadsbubbla spricker.

 

 

Börjar se likhet med slutet 1980 talet vad hände sen typ 1990-  5555555

Link to comment
Dela på andra sajter

HuaHindinnge
1 minut sedan, skrev John Khonken:

Du skrev något jag ogillar. Nu blir svenska företag så billiga att utlänningar köper upp dom. Det är ett jätteproblem. Vad har vi kvar när allt som är bra är uppköpt. Fattigdom och elände. 

Varför då? Direkt investeringar är bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken
2 timmar sedan, skrev HuaHindinnge:

Så det är alltså bättre med högre ränta, lägre tillväxt, starkare krona än dagens situation?

Nu gör du en fuling HH. Högra ränta. 1% är en låg ränta. Om du är gammal nog kommer du säkert ihåg hög ränta. Inga mera fulknep om vi ska diskutera seriöst

Link to comment
Dela på andra sajter

HuaHindinnge
1 minut sedan, skrev John Khonken:

Nu gör du en fuling HH. Högra ränta. 1% är en låg ränta. Om du är gammal nog kommer du säkert ihåg hög ränta. Inga mera fulknep om vi ska diskutera seriöst

Ändå är det 1 % högre än idag. 

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken

HH tror du verkligen ökningen av turister blir markant bättre . Med den bild världen idag har av Sverige

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken
Precis nyss, skrev HuaHindinnge:

Ändå är det 1 % högre än idag. 

Svara hellre på frågan . Inte ett fulspel igen

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...