Jump to content
IGNORERAD

Svenska kronan VS Thai baht


StefanJ

Recommended Posts

3 timmar sedan, skrev Abercrombie:

3.34 då.

 

 

P_20190227_191556.jpg.2e2d6d0a07ddb51f8084b8ed56818265.jpg

 

2 timmar sedan, skrev Tallviking:

image.png.a055f0c6d582006755682b128be7ddbe.png

Nu jädrans är vi snart miljonärer igen. 😁🙌🙌

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett fullskaligt krig mellan Indien och Pakistan skulle säkert dämpa valutorna i Sydostasien.

Tar de sedan också till kärnvapen vore att fullkomligt, kanske tyvärr enda sättet att få död på alla Al-Qaidaanhängare.

Ett tredje världskrig, som vi alla fruktar kanske är på uppsegling - vem vet?

Al-Qaida är ännu mer fanatiska än vad Hitler var

Dessutom tror jag varken Ryssland eller världspolisen USA är intresserade att blanda sig i - har väl inga större intressen i något av dessa länder - förutom då att sälja krigsvapen.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Esspe:

Ja får hoppas det fortsätter. BNP kom in högre än väntat så det var det som fick fart på det lite idag. 

THB sjunker mot flera västvalutor som jag kollat. Undra om dom vidtagit någon åtgärd för att det ska ske eller?

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Uppe i vår by är dom inte intreserade av en stark Bath, inget land vill köpa deras produkter så dåligt betalt, Ingen som jag 

pratade röstar på juntan heller

Link to comment
Dela på andra sajter

1 hour ago, Fritz said:

THB sjunker mot flera västvalutor som jag kollat. Undra om dom vidtagit någon åtgärd för att det ska ske eller?

Eller att dom upphört med sina ätgärder?

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Kronan stärks rejält efter färska BNP-siffror

  •  

Sveriges BNP ökade med 1,2 procent under det fjärde kvartalet jämfört med kvartalet före. Jämfört med samma kvartal 2017 steg BNP med 2,4 procent. Kronan stärks efter att siffrorna publicerats. 

 

https://www.di.se/live/sveriges-bnp-okade-med-12-procent-kronan-starks

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske man ska skynda sig at växla så man klarar sig ett år, iallafall. Skulle inte förvåna mig om det blir lågkonjunktur mycket snart och Ingves sänker räntan till -0,5 igen och sen vidare ner. Kronan kommer då att rasa under 3 Baht och vem vet, kanske tom ner mot 2. Då blir man tvingad att flytta tillbaka till vänsterkärring landet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Eller så havererar bahten efter valet...? 

 

Jag brukar resonera att man får 4baht för en krona. I många är "vann" jag när man fick upp till 5.95, nu "förlorar" jag. 

 

Man skall i alla ekonomiska placering vara realistisk och ha lite tidsperspektiv.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2/24/2019 at 8:08 PM, spooncreek said:

Jag tjänar pengar i SEK , men måste växla dem till THB för att leva. Lider med andra ord rätt rejält personligen av den svaga kronan och starka bahten. Samtidigt är jag tillräckligt luttrad,  utan att vara lastgammal, och har varit  med tillräckligt länge, för att inte köpa alla scenarion om hur Sverige närmar sig avgrunden. Just nu i denna debatt på grund av den svaga svenska kronan och det som av MPR;s bittergubbar anförs som bakomliggande skäl till det. Har man en sådan världsåskådning så är man inte ett dugg bättre än de som hävdar att Sverige och resten av världen närmar sig avgrunden med raska steg på grund av den globala uppvärmningen. De sistnämnda domedagsprofeterna är ju emellertid klart underpresenterade på MPR även om de nog i faktiska tal är fler...märkligt...

 

Både den för västerlandet negativa ekonomiska utvecklingen liksom den globala miljöförstöringen  är dock reella problem som måste hanteras, men det göres sig nog bäst utan att bittert yla om att undergången är nära. När det gäller den thailändska och den svenska valutan och andra ekonomiska faktorer ser vi nog en utveckling som vi får leva med ett tag, som helt enkelt i grunden beror på att länder som varit fattigare än oss under de senaste hundratalet åren sakta men säkert kommer ikapp. Till exempel Thailand. Sen kan det ju svänga fort igen senare i år på grund av kortsiktiga faktorer som tex ett stökigt Thailand efter valet. Men knappast på  längre sikt.

 

Everything goes in circles....det är det enda man kan säga med säkerhet...

 

Håller helt med. Det är väldigt mycket ”himlen faller ned” i dagens samhälle och på MPR blir det väldigt tydligt. Valutaförändringar, världsekonomi  och länders välstånd är oerhört komplexa spörsmål som till och med Nobelpristagare i ekonomi går bet på så när ett gäng gubbar med folkskola säkert uttalar sig om orsak och verkan så blir det ofta lite lustigt.

 

Thailand har valt att finansiera gigantiska infrastrukturprojekt med inhemska lån och måste därför locka med höga räntor. Samtidigt har de ingen vidare tillväxt så inflationen är nästan noll. Realräntan är därför en av de högsta i världen vilket attraherar miljarders miljarder av utländska pensionsfonder etc vilket driver upp THB. Det kan givetvis ge en viss stolthet för ett land som de senaste 10 åren ansetts vara Sydostasiens ”sjuke man”, men det är inget som hjälper gemene man och jag tror nog att vi denna vecka har sett början på ett långt och långsamt fall av THB.

 

Man kan ogilla dagens, och de senaste årens svenska regeringar, det gör jag också, men deras påverkan på valutakursen kan nog bara ses i typ tredje decimalen. Jag har min lön i Euro och de senaste 5 åren har faktiskt Euron fallit ännu mer mot THB än Kronan så jag tror inte vi kan skylla allt på Löfven och Fridolin, även om det vore kul att göra det.

 

Jag ser nog på Sverige och världen på ett ganska annorlunda sätt än gentemot MPR’s majoritet; jag är både mer optimistisk och pessimistisk.

 

Jag är betydligt mer optimistisk på kort och medellång sikt. Thailand och Kina kommer inte komma ifatt Sverige under min levnadstid, vilken förhoppningsvis är runt 40 år till, och svenska valutan kommer inte krascha. Kronan kommer förmodligen nå 4 mot Bahten i år och den kommer nog snudda vid 5 innan den går ned till 3.

 

Jag är dock betydligt mer negativ på längre sikt. Många här verkar tro att, blir vi bara av med S och MP så blir vi 70-talsrika igen. Det blir vi inte; iaf inte de närmaste 100 åren. Thailand och Kina kommer fortsätta knappa in, inte bara på Sverige utan på hela västvärlden. Vi pluggar inte tillräckligt hårt och vi jobbar inte tillräckligt hårt; vi förtjänar helt enkelt inte vår relativa rikedom och det får vi betala för.

 

Jag har inte sett någon svensk eller europeisk politiker som vågar säga som det är. Asiatiska ungar spenderar nästan dubbelt så mycket tid i skolan och med läxor relativt europeiska. Europeiska arbetare tjänar alldeles för mycket och europeiska tjänstemän jobbar alldeles för lite. Är vi beredda att ändra på det? Om inte så är det bara att gilla läget, utlandssemestrar är inget som nästnästa generations Européer behöver tänka på.

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

57 minuter sedan, skrev Atom:

Håller helt med. Det är väldigt mycket ”himlen faller ned” i dagens samhälle och på MPR blir det väldigt tydligt. Valutaförändringar, världsekonomi  och länders välstånd är oerhört komplexa spörsmål som till och med Nobelpristagare i ekonomi går bet på så när ett gäng gubbar med folkskola säkert uttalar sig om orsak och verkan så blir det ofta lite lustigt.

 

Thailand har valt att finansiera gigantiska infrastrukturprojekt med inhemska lån och måste därför locka med höga räntor. Samtidigt har de ingen vidare tillväxt så inflationen är nästan noll. Realräntan är därför en av de högsta i världen vilket attraherar miljarders miljarder av utländska pensionsfonder etc vilket driver upp THB. Det kan givetvis ge en viss stolthet för ett land som de senaste 10 åren ansetts vara Sydostasiens ”sjuke man”, men det är inget som hjälper gemene man och jag tror nog att vi denna vecka har sett början på ett långt och långsamt fall av THB.

 

Man kan ogilla dagens, och de senaste årens svenska regeringar, det gör jag också, men deras påverkan på valutakursen kan nog bara ses i typ tredje decimalen. Jag har min lön i Euro och de senaste 5 åren har faktiskt Euron fallit ännu mer mot THB än Kronan så jag tror inte vi kan skylla allt på Löfven och Fridolin, även om det vore kul att göra det.

 

Jag ser nog på Sverige och världen på ett ganska annorlunda sätt än gentemot MPR’s majoritet; jag är både mer optimistisk och pessimistisk.

 

Jag är betydligt mer optimistisk på kort och medellång sikt. Thailand och Kina kommer inte komma ifatt Sverige under min levnadstid, vilken förhoppningsvis är runt 40 år till, och svenska valutan kommer inte krascha. Kronan kommer förmodligen nå 4 mot Bahten i år och den kommer nog snudda vid 5 innan den går ned till 3.

 

Jag är dock betydligt mer negativ på längre sikt. Många här verkar tro att, blir vi bara av med S och MP så blir vi 70-talsrika igen. Det blir vi inte; iaf inte de närmaste 100 åren. Thailand och Kina kommer fortsätta knappa in, inte bara på Sverige utan på hela västvärlden. Vi pluggar inte tillräckligt hårt och vi jobbar inte tillräckligt hårt; vi förtjänar helt enkelt inte vår relativa rikedom och det får vi betala för.

 

Jag har inte sett någon svensk eller europeisk politiker som vågar säga som det är. Asiatiska ungar spenderar nästan dubbelt så mycket tid i skolan och med läxor relativt europeiska. Europeiska arbetare tjänar alldeles för mycket och europeiska tjänstemän jobbar alldeles för lite. Är vi beredda att ändra på det? Om inte så är det bara att gilla läget, utlandssemestrar är inget som nästnästa generations Européer behöver tänka på.

Bra tankar där.

Många på Mpr som skruvar sig nu när du skriver så positvt om både kronan och Sverige.

Den som lever får se vad som händer.

 

Mvh. SWED THAI

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken

Atom du är väldigt duktig på att skriva. Håller med om mycket av det du skriver. Men som vanligt inte allt. Att vi diskuterar vår ekonomi(världens) är väl bara bra. Olika tankar kan aldrig vara fel.

Varför är vi då missnöjda med Sverige. Många ser att vi sakta går åt fel håll. Det ska vi lämna till våra barn och barnbarn. Inte bra enligt mig.

 

Som du skriver finns bade bra och dåliga saker I Sverige. Det bra överväger betydligt.  Man ska alltid söka förbättra det dåliga.

Dom sista två styckena har du helt rätt  I.

Frågan vi borde då ställa oss. Ska vi acceptera saktliga försämringar eller ska vi redan nu annama det asiatiska skolsättet och arbetslinje.  Frågan är mycket viktig

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk
2 timmar sedan, skrev samet:

Eller så havererar bahten efter valet...? 

 

Jag brukar resonera att man får 4baht för en krona. I många är "vann" jag när man fick upp till 5.95, nu "förlorar" jag. 

 

Man skall i alla ekonomiska placering vara realistisk och ha lite tidsperspektiv.

 

Finns mycket som farangerna kan dra ner på i Thailand. Inte minst vad gäller boendekostnader och mat.

 

Skippar man dom svenska köttbullarna på restaurangen och flyttar till en 5000 baht billigare condo vinner man mycket.

 

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Fredman
1 timme sedan, skrev Atom:

Håller helt med. Det är väldigt mycket ”himlen faller ned” i dagens samhälle och på MPR blir det väldigt tydligt. Valutaförändringar, världsekonomi  och länders välstånd är oerhört komplexa spörsmål som till och med Nobelpristagare i ekonomi går bet på så när ett gäng gubbar med folkskola säkert uttalar sig om orsak och verkan så blir det ofta lite lustigt.

 

Thailand har valt att finansiera gigantiska infrastrukturprojekt med inhemska lån och måste därför locka med höga räntor. Samtidigt har de ingen vidare tillväxt så inflationen är nästan noll. Realräntan är därför en av de högsta i världen vilket attraherar miljarders miljarder av utländska pensionsfonder etc vilket driver upp THB. Det kan givetvis ge en viss stolthet för ett land som de senaste 10 åren ansetts vara Sydostasiens ”sjuke man”, men det är inget som hjälper gemene man och jag tror nog att vi denna vecka har sett början på ett långt och långsamt fall av THB.

 

Man kan ogilla dagens, och de senaste årens svenska regeringar, det gör jag också, men deras påverkan på valutakursen kan nog bara ses i typ tredje decimalen. Jag har min lön i Euro och de senaste 5 åren har faktiskt Euron fallit ännu mer mot THB än Kronan så jag tror inte vi kan skylla allt på Löfven och Fridolin, även om det vore kul att göra det.

 

Jag ser nog på Sverige och världen på ett ganska annorlunda sätt än gentemot MPR’s majoritet; jag är både mer optimistisk och pessimistisk.

 

Jag är betydligt mer optimistisk på kort och medellång sikt. Thailand och Kina kommer inte komma ifatt Sverige under min levnadstid, vilken förhoppningsvis är runt 40 år till, och svenska valutan kommer inte krascha. Kronan kommer förmodligen nå 4 mot Bahten i år och den kommer nog snudda vid 5 innan den går ned till 3.

 

Jag är dock betydligt mer negativ på längre sikt. Många här verkar tro att, blir vi bara av med S och MP så blir vi 70-talsrika igen. Det blir vi inte; iaf inte de närmaste 100 åren. Thailand och Kina kommer fortsätta knappa in, inte bara på Sverige utan på hela västvärlden. Vi pluggar inte tillräckligt hårt och vi jobbar inte tillräckligt hårt; vi förtjänar helt enkelt inte vår relativa rikedom och det får vi betala för.

 

Jag har inte sett någon svensk eller europeisk politiker som vågar säga som det är. Asiatiska ungar spenderar nästan dubbelt så mycket tid i skolan och med läxor relativt europeiska. Europeiska arbetare tjänar alldeles för mycket och europeiska tjänstemän jobbar alldeles för lite. Är vi beredda att ändra på det? Om inte så är det bara att gilla läget, utlandssemestrar är inget som nästnästa generations Européer behöver tänka på.

Jag tycker att det är helt otroligt att någon kan tro att det är ett normaltillstånd att en svensk parkarbetare kan tjäna som en universitetsutbildad tjänsteman i Asien. Tillverkning och därmed arbetskraft följer det lägre priset på arbetskraft så länge som vi har en fri ekonomi. Ta Tekoindustrin som exempel. På 60-70-talet försvann mer än 70.000 jobb från Sverige till Polen och Baltikum. De har sedan länge flyttat vidare till Asien och vartefter till Afrika. Förr så gällde detta enkla arbeten men nu har många IT-företag sina största utvecklingsavdelningar i Indien. 

 

Sedan tror jag att det med den nya generationen kommer att komma mycket motkraft till ökad konsumtion och därmed tillverkning då vi redan idag förbrukar mer än jorden kan producera. Det enda som man med säkerhet kan säga är att inget blir sig likt men så har det också alltid varit. Hur många riken har inte fallit genom åren, allt från Inkariket, Romariket, Mongolerna, Songhai, Hunnerna m.fl. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Oftast är det så,  den som har det ”gott” ställt klagar mindre, ser problemen mindre eftersom personen inte berörs.

Har man dessutom lön i Euro så kanske personen berörs ännu mindre av allt som händer i Svedala.

Det finns många som tycker en massa, och det har man rätt att göra, framför allt vilken framtid skall våra barn få som John Khonken skriver. Har man inga barn så förstår man inte oron.

En sak är klart i alla fall, Sverige är på väg utför och det fort, både inom ekonomin och tryggheten i vårt land, det skjuts vare dag och minst ett par personer dör i veckan.

Vem fa. skall betala allt? Och vem vill bli Polis i detta land? Regeringen fixade en ny lag för återvändare från Syrien som krigat, fast för sent, gäller inte dom. Våra grand länder skapade en sådan lag för ett antal år sedan.

Regeringen i Sverige är lika långsam som man var vid Tsunamin 2004, våra grand länder reagerade direkt, Sverige efter en vecka. Denna flat het och ”struts” handlings förmåga har stor betydelse för ett land och dess ordning och på sikt, ekonomin.

 

Lite utanför valutan så sorry..

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev Atom:

Euro och de senaste 5 åren har faktiskt Euron fallit ännu mer mot THB än Kronan 

Jag har också Euro, men inte har den fallit mer än SEK de senaste 5 åren...

Sek har fallit drygt 32% medans EUR fallit lite drygt 19% på 5 år.

sek.jpg.dcef77e43ab5cee033b71cb806340c12.jpgeur.jpg.26dafda453655ca3768ee6a6977302fe.jpg

 

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Soengsang:

ag har också Euro, men inte har den fallit mer än SEK de senaste 5 åren...

Sek har fallit drygt 32% medans EUR fallit lite drygt 19% på 5 år.

Ja men du är väl en av dom som alltid försöker vara den bra personen och tycka helt riktigt och ha helt riktiga kommentarer o avsett vad som tråden handlar om? Precis vad jag skrev, har man pengar så är allt lite lättare. Eller vad tycker du själv?

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste fråga igen till dig Soengsang, vad tjänar du i månaden utan att ha dina traktamenten som vi andra betalar för dig? Är själv statlig anställd och vet vad du tjänar. Vi har flera sjömän som har stannat iland och arbetar med mig och för mig. Du har ju flera gånger här talat om hur du flyger flott och du tycker om olika flygbolag som inte passar dig, du är inte inkonsekvent.  För övrigt tycker jag om vad du skriver men sluta vara så viktigt, någon har alltid mer än vad du har`OK

Link to comment
Dela på andra sajter

Scandinaviancorner
3 timmar sedan, skrev ItaMar:

Måste fråga igen till dig Soengsang, vad tjänar du i månaden utan att ha dina traktamenten som vi andra betalar för dig? Är själv statlig anställd och vet vad du tjänar. Vi har flera sjömän som har stannat iland och arbetar med mig och för mig. Du har ju flera gånger här talat om hur du flyger flott och du tycker om olika flygbolag som inte passar dig, du är inte inkonsekvent.  För övrigt tycker jag om vad du skriver men sluta vara så viktigt, någon har alltid mer än vad du har`OK

Du betalar inte ett ore till Soengsangs traktamenten om han nu har några.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev ItaMar:

Måste fråga igen till dig Soengsang, vad tjänar du i månaden utan att ha dina traktamenten som vi andra betalar för dig? Är själv statlig anställd och vet vad du tjänar. Vi har flera sjömän som har stannat iland och arbetar med mig och för mig. Du har ju flera gånger här talat om hur du flyger flott och du tycker om olika flygbolag som inte passar dig, du är inte inkonsekvent.  För övrigt tycker jag om vad du skriver men sluta vara så viktigt, någon har alltid mer än vad du har`OK

 

Utveckla gärna. Jag förstår inte. 

 

1. Du är statligt anställd, så du vet vad @Soengsang tjänar..? Okay. Förklara gärna det. 

 

2. @Soengsang jobbar på ett privatägt utlänskt bolag, han är skriven i Thailand. Vad får han från Sverige? 

 

3. Mig veterligen har sjömän som @Soengsang vederlag när de är hemma, dessa har de jobbat in medans de jobbade. 

 

4. Traktamente trodde jag var en ersättning som företaget betalade till sina anställda när de var på resande fot. Vilka "andra" betalar dessa för @Soengsang

 

5. @Soengsang flyger flott, troligtvis betalar rederiet delar av hemresan, lägga på lite för att sitta och sova bekvämt kan det absolut vara värt. Speciellt om man som @Soengsang har 10-15 långflygningar per år. 

 

Jag är uppenbart för ung, för dum, för oerfaren och inte statligt anställd för att förstå. Så vore du vänlig och förklarade ovanstående frågor så jag kan lära mig. 

Link to comment
Dela på andra sajter

KaiserBlood
10 timmar sedan, skrev Abercrombie:

53405www_zpsa6tnhjlo.jpg

En dag längre i paradiset😀

We're just two lost souls swimming in a fish bowl year after year

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...