Jump to content
IGNORERAD

Svenska kronan VS Thai baht


StefanJ

Recommended Posts

49 minuter sedan, skrev Fritz:

Statistik är en sak och värklighet en annan. ;)

"Where is everybody? Patong businesses suffering ‘worst high season in 10 years."

Det ligger ju liksom i juntans intresse att visa upp fina siffror inför valet och dom styr ju själva vad dom vill visa upp.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev Esspe:

Det ligger ju liksom i juntans intresse att visa upp fina siffror inför valet och dom styr ju själva vad dom vill visa upp.

Jepps, och att bara räkna antalet utlänningar som landar i Thailand som grund för att beräkna turismen känns fel. Jag tror att resornas längd och/eller dom pengar som spenderas under vistelsen har minskat pga battens starka ställning.

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

59 minuter sedan, skrev fiskarn:

Mycket av årets turistbokningar är bokningar som är 6månader gamla eller mer och de genomförs i regel, men när man runt midsommar börjar planera för nästa års vinter resa så kommer den med stor sanolikhet att gå till något annat land. Den totala kostnaden blir hög när man börjar räkna på hotell i två tre veckor samt mat och nöjen. Den totala kostnaden blir ju inte högre om man byter flyg i Bkk och fortsätter till Cebu....

Men då blir det ju en flygning till, och du vet väl vad lilla Greta tycker om sånt...

Det fanns ett Sverige innan ekomjölken...

Link to comment
Dela på andra sajter

58 minuter sedan, skrev fiskarn:

Mycket av årets turistbokningar är bokningar som är 6månader gamla eller mer och de genomförs i regel, men när man runt midsommar börjar planera för nästa års vinter resa så kommer den med stor sanolikhet att gå till något annat land. Den totala kostnaden blir hög när man börjar räkna på hotell i två tre veckor samt mat och nöjen. Den totala kostnaden blir ju inte högre om man byter flyg i Bkk och fortsätter till Cebu....

Vettig synpunkt, tror också att antalet turister kommer att minska pga den så kraftigt starka THB, den har även blivit ca 15% dyrare för kineser på en 5 års period, och för vanlig medelklass kines spelar det roll.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

3 hours ago, Esspe said:

Var hittar du dom siffrorna? Försökt hitta någon vettig officiell uppställning men hittar bara skåpmat . På TAT hittar jag bara fram till 2017. Hittade det här från från Atta (Association of Thai Travel Agents) http://www.atta.or.th/?p=4019 och får det inte att stämma särskilt bra med dina siffror. T.ex kineser ner med 11% i januari. Vet inte vad deras siffror baseras på men tendensen borde vara densamma och med en så stark THB som nu vore det väldigt konstigt om det inte fick konsekvenser.

 

 

 

2 hours ago, Fritz said:

Statistik är en sak och värklighet en annan. ;)

"Where is everybody? Patong businesses suffering ‘worst high season in 10 years."

 

1 hour ago, Esspe said:

Det ligger ju liksom i juntans intresse att visa upp fina siffror inför valet och dom styr ju själva vad dom vill visa upp.

 

Visst ska man vara försiktig med statistik.  Men en statistisk utveckling från tex från det år jag gjorde Thailand till min bas, jämfört med nu, dvs 2009-2018, talar sitt tydliga språk:

2009: 14 miljoner turister

2018: 38 miljoner turister.

Det är liksom inga siffror man trixar till som  tex junta om det nu är så att det skulle "ligga i deras intresse". Statistiken är hämtad från Wikipedia som i sin tur hämtat den ifrån officiell thailändsk turiststatistik. Prognosen om 79 miljoner år 2030 från World Travel & Tourism Council (WTTC).

https://en.wikipedia.org/wiki/Tourism_in_Thailand 

 

Under dessa 10 år har jag samtidigt alltid fått höra från många att just denna säsongen är den sämsta någonsin, tex som den branschföreträdare från Phuket  i @Fritz länkade artikel ryar om. Knappast helt sant, däremot är Phuket den enda turistort som tappat kineser i år, vilket sägs vara mest på grund av den stora båtolyckan (de föll med andra ord på eget grepp): 

 

51133937_2921933077820540_7880199844860526592_o.thumb.jpg.9ff547bfc6b7b1025af790a80d89b9f9.jpg

 

Förändrade turistströmmar stämmer dock till viss del. Kineser och indier tex övertar delar av områden/öar. Men totala antalet turister ökar och det totala antalet västerlänningar minskar knappast (utom svenskar som ett av få undantag faktiskt).

Gubbar 50+ från västerland åker måhända i större utsträckning till Flappeland eller Kambodja. Västerlänningar generellt åker fortfarande varje år, men stannar kortare tid vilket säkert till största del har att göra med valutaläget, eller det allmänt risiga ekonomiska läget i hemlandet.

Kineserna, ja hälften av dem är numera så kallade  FIT (Foreign Independent Travellers) vilket det också står om i Fritz artikel. Gruppresorna minskar alltså ganska kraftigt, vilket gör att även de som riktat in sig mot den typen av resenärer har det jobbigare. 

 

Men återigen, den stora trenden av en ständigt växande turism i Thailand är svår att motsäga. Oavsett om man förlitar sig på statistik eller empiri. Däremot behöver de som är i branschen vara på tå och ständigt anpassa sitt erbjudande mot de demografiska förändringar av turisterna som numera sker rätt fort.

 

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

44 minuter sedan, skrev spooncreek:

 

 

 

Visst ska man vara försiktig med statistik.  Men en statistisk utveckling från tex från det år jag gjorde Thailand till min bas, jämfört med nu, dvs 2009-2018, talar sitt tydliga språk:

2009: 14 miljoner turister

2018: 38 miljoner turister.

Det är liksom inga siffror man trixar till som  tex junta om det nu är så att det skulle "ligga i deras intresse". Statistiken är hämtad från Wikipedia som i sin tur hämtat den ifrån officiell thailändsk turiststatistik. Prognosen om 79 miljoner år 2030 från World Travel & Tourism Council (WTTC).

https://en.wikipedia.org/wiki/Tourism_in_Thailand 

 

Under dessa 10 år har jag samtidigt alltid fått höra från många att just denna säsongen är den sämsta någonsin, tex som den branschföreträdare från Phuket  i @Fritz länkade artikel ryar om. Knappast helt sant, däremot är Phuket den enda turistort som tappat kineser i år, vilket sägs vara mest på grund av den stora båtolyckan (de föll med andra ord på eget grepp): 

 

51133937_2921933077820540_7880199844860526592_o.thumb.jpg.9ff547bfc6b7b1025af790a80d89b9f9.jpg

 

Förändrade turistströmmar stämmer dock till viss del. Kineser och indier tex övertar delar av områden/öar. Men totala antalet turister ökar och det totala antalet västerlänningar minskar knappast (utom svenskar som ett av få undantag faktiskt).

Gubbar 50+ från västerland åker måhända i större utsträckning till Flappeland eller Kambodja. Västerlänningar generellt åker fortfarande varje år, men stannar kortare tid vilket säkert till största del har att göra med valutaläget, eller det allmänt risiga ekonomiska läget i hemlandet.

Kineserna, ja hälften av dem är numera så kallade  FIT (Foreign Independent Travellers) vilket det också står om i Fritz artikel. Gruppresorna minskar alltså ganska kraftigt, vilket gör att även de som riktat in sig mot den typen av resenärer har det jobbigare. 

 

Men återigen, den stora trenden av en ständigt växande turism i Thailand är svår att motsäga. Oavsett om man förlitar sig på statistik eller empiri. Däremot behöver de som är i branschen vara på tå och ständigt anpassa sitt erbjudande mot de demografiska förändringar av turisterna som numera sker rätt fort.

 

 

Jovisst har turismen ökat markant - tyvärr. Det var bättre förr :) Bahtens starka uppgång sammanfaller av en ren händelse med juntans tillträde 2014-15 och har sen accelererat vartefter. Nu har vi dessutom ett val runt hörnet och dåliga siffror innan dess skulle ju inte passa så bra då. Man hör ju ständigt varje år att det är det sämsta året hittills och turismen har ju verkligen förändrats sen ryssarna kom in och sen följdes av kineserna. Men nog skulle det vara bra konstigt om inte den starka bahten märktes av inom turist och exportnäringen???

 

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minutes ago, Esspe said:

 

Jovisst har turismen ökat markant - tyvärr. Det var bättre förr :) Bahtens starka uppgång sammanfaller av en ren händelse med juntans tillträde 2014-15 och har sen accelererat vartefter. Nu har vi dessutom ett val runt hörnet och dåliga siffror innan dess skulle ju inte passa så bra då. Man hör ju ständigt varje år att det är det sämsta året hittills och turismen har ju verkligen förändrats sen ryssarna kom in och sen följdes av kineserna. Men nog skulle det vara bra konstigt om inte den starka bahten märktes av inom turist och exportnäringen???

 

Jag länkade ju för bara några dagar sedan till en artikel om hur exporten minskat i januari, så det motsäger jag inte alls. Inte heller att THB antagligen är ohälsosamt stark, vilket juntan för övrigt tycker själva och har uttryckt oro för vid flera tillfällen.

 

Troligtvis påverkar det också turismen negativt, men då i termer av minskad ökningstakt snarare en ett minskat antal turister. Det blir nog några procent upp i år igen på helåret, även från de flesta västerländska länder.

Link to comment
Dela på andra sajter

10 timmar sedan, skrev spooncreek:

Det är liksom inga siffror man trixar till som  tex junta om det nu är så att det skulle "ligga i deras intresse". Statistiken är hämtad från Wikipedia som i sin tur hämtat den ifrån officiell thailändsk turiststatistik. Prognosen om 79 miljoner år 2030 från World Travel & Tourism Council (WTTC).

https://en.wikipedia.org/wiki/Tourism_in_Thailand

Varför inte? Är det inte TAT som i grunden ligger bakom den officiella statistiken och deras huvuduppgift är ju att promota den thailändska turistindustrin. I så fall tror jag nog att det kan trixas ordentligt med siffrorna för att det ska se bra ut på pappret, sån är jag. ;)

The Tourism Authority of Thailand (TAT) (Thai: การท่องเที่ยวแห่งประเทศไทย) is an organization of Thailand under the Ministry of Tourism and Sports. Its mandate is to promote Thailand's tourism industry.

https://en.wikipedia.org/wiki/Tourism_Authority_of_Thailand

 

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man undrar (och hoppas) om botten kanske är nådd och man ser en vändning ?

 

image.png.5b54be418a95d8b74368c94639a51079.png

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
Man undrar (och hoppas) om botten kanske är nådd och man ser en vändning ?
 
image.png.5b54be418a95d8b74368c94639a51079.png


Varför missunnar du thailändarna pengar?
Ska inte dom få ha råd att resa runt i världen?
Link to comment
Dela på andra sajter

6 hours ago, Fritz said:

Varför inte? Är det inte TAT som i grunden ligger bakom den officiella statistiken och deras huvuduppgift är ju att promota den thailändska turistindustrin. I så fall tror jag nog att det kan trixas ordentligt med siffrorna för att det ska se bra ut på pappret, sån är jag. ;)

The Tourism Authority of Thailand (TAT) (Thai: การท่องเที่ยวแห่งประเทศไทย) is an organization of Thailand under the Ministry of Tourism and Sports. Its mandate is to promote Thailand's tourism industry.

https://en.wikipedia.org/wiki/Tourism_Authority_of_Thailand

 

Fast nu plockade du ju i din citering av mitt inlägg bort de siffror jag exemplifierade med. Så här var det i sin helhet:

 

"Visst ska man vara försiktig med statistik.  Men en statistisk utveckling från tex från det år jag gjorde Thailand till min bas, jämfört med nu, dvs 2009-2018, talar sitt tydliga språk:

2009: 14 miljoner turister

2018: 38 miljoner turister.

Det är liksom inga siffror man trixar till som  tex junta om det nu är så att det skulle "ligga i deras intresse". "

 

Sen stämmer det väl såklart inte avseende det exakta antalet från år till år, jag finns nog tex med 10 ggr i statistiken i och med att jag reser in och ut så mycket. Men den felkällan var lika stor 2009 som 2018 och betyder lite för de långsiktiga trenderna.

 

För övrigt är det bara 9 % av alla kineser som har ett pass. Så vi kan förbereda os på än fler kineser i våran fiskeby de närmsta åren, stark THB  eller ev.siffertrixande från TAT lär inte stoppa den utvecklingen 😉

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

Bangkok (Reuters) - The Thai baht's strength reflects the country's robust economic fundamentals and the central bank has its limitations in intervening in the currency market, a deputy prime minister said on Monday.

 

"Thailand's economic fundamentals are stronger than other regional countries' and that is attracting foreign fund inflows," Somkid Jatusripitak told a seminar.

 

"But the central bank can't intervene too much at a time of a weak dollar. It's already making a loss," he said.

 

As the best performing currency in Asia, the baht has risen 4 percent against the dollar so far this year, having hit its highest in more than five years last week.

 

(Reporting by Kitiphong Thaichareon; Writing by Orathai Sriring; Editing by Shri Navaratnam)

 

reuters_logo.jpg

 
Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2019-02-25 at 10:19, skrev fiskarn:

Den starka Thb kommer definitivt att märkas runt turistorterna nästa år för årets säsong så bokades mycket när Thb fortfarande var hanterbar. Men nu kommer det att märkas när du ska betala både uppehälle och hotell mot en stark valuta. Hotellen kommer att gapa tomt nästa vinter och turisterna kommer att åka till Vietnamn istället.

Detta märktes redan i år. Det var inte så många turister i Chaing Mai bortsett från Kineser.

Många ställe som lever på turism klagar på att turister sviker.

Bekanta som driver hotell Maninakorn på Sri Donchai RD har inte ens 30% belägring förr hade de minst 75 % uthyrda rum.

De snackade om att kanske göra om de två yttre byggnader på sidorna till condos.

Kompisen som driver resebyrå på samma hotell sagt upp personal och nu säljer hon bor några minibusar de hade i firman.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

11 timmar sedan, skrev spooncreek:

Fast nu plockade du ju i din citering av mitt inlägg bort de siffror jag exemplifierade med. Så här var det i sin helhet:

 

"Visst ska man vara försiktig med statistik.  Men en statistisk utveckling från tex från det år jag gjorde Thailand till min bas, jämfört med nu, dvs 2009-2018, talar sitt tydliga språk:

2009: 14 miljoner turister

2018: 38 miljoner turister.

Det är liksom inga siffror man trixar till som  tex junta om det nu är så att det skulle "ligga i deras intresse". "

 

Sen stämmer det väl såklart inte avseende det exakta antalet från år till år, jag finns nog tex med 10 ggr i statistiken i och med att jag reser in och ut så mycket. Men den felkällan var lika stor 2009 som 2018 och betyder lite för de långsiktiga trenderna.

 

För övrigt är det bara 9 % av alla kineser som har ett pass. Så vi kan förbereda os på än fler kineser i våran fiskeby de närmsta åren, stark THB  eller ev.siffertrixande från TAT lär inte stoppa den utvecklingen 😉

I Kina bor 1,4 miljarder människor 1 400 000 000.

Även om endast är 9 % som har pass så är det kanske 130 miljoner som kan resa. 130 000 000

Det märks att de reser i alla fall i Chiang Mai.  Det går direkt flyg dagligen från flera städer i Kina till CNX och de brukar vara fyllda.

Tyvärr Kineser spenderar inte så mycket på stan, äter och bor gör de på sina speciella ställen som oftast drivs av thaikineser .

Hur är det med kineser i andra delar av Thailand vet jag inte, men misstänker att det är likadant. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte riktigt varför jag ens kollar i denna tråden, jag är ju redan deprimerad...

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2019-02-25 at 14:12, skrev Fritz:

Jepps, och att bara räkna antalet utlänningar som landar i Thailand som grund för att beräkna turismen känns fel. Jag tror att resornas längd och/eller dom pengar som spenderas under vistelsen har minskat pga battens starka ställning.

Själv kortar jag nog resan med ett par dagar än att spendera mindre. Trist, men det är bättre än att behöva stanna hemma i alla fall.

We're just two lost souls swimming in a fish bowl year after year

Link to comment
Dela på andra sajter

5 hours ago, JJC said:

Tyvärr Kineser spenderar inte så mycket på stan, äter och bor gör de på sina speciella ställen som oftast drivs av thaikineser .

TAT har längre pratat om att Thailand ska bli ett turistmål för "high quality tourists". Men det går på precis fel hål.

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk
6 minuter sedan, skrev Herluf:

TAT har längre pratat om att Thailand ska bli ett turistmål för "high quality tourists". Men det går på precis fel hål.

 

Då kan man ju börja med att asfaltera igen slödder gatan Khao San Road för där är det verkligen ingen hög kvalite på turisterna.

 

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

4 hours ago, KaiserBlood said:

Själv kortar jag nog resan med ett par dagar än att spendera mindre. Trist, men det är bättre än att behöva stanna hemma i alla fall.

och precis så resonerar nog många som reda bokat sin resa, innan Bahten skenade

Link to comment
Dela på andra sajter

47 minutes ago, broder tuk tuk said:

 

Då kan man ju börja med att asfaltera igen slödder gatan Khao San Road för där är det verkligen ingen hög kvalite på turisterna.

 

BTT

Dom får bygga en ny väg "khao Niao Road" för Kineserna, med 10m2 rum plats för 20 personer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tittar man tekniskt på utvecklingen senaste månaden så ser det faktiskt ut som om det vänt uppåt, håller tummarna.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

17 minutes ago, Esspe said:

Tittar man tekniskt på utvecklingen senaste månaden så ser det faktiskt ut som om det vänt uppåt, håller tummarna.

Hoppas du har rätt, Esspe.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...