Jump to content
IGNORERAD

Svenska kronan VS Thai baht


StefanJ

Recommended Posts

3 minuter sedan, skrev John Khonken:

Nu missar jag dom flesta TV program. Men att vi skulle diskutera vår devalveringsprincip utifrån alla aspekter verkar mindre troligt I ångtv.

I alternativmedia kan det möjligtvis förekomma. Ni får gärna hänvisa till något program som jag missat??????

 

Jag hävdar fortfarande att Ingves valde sin väg. Det var pest eller kolera. Vi får hoppas han valde rätt väg. Ingves har mer fakta än vad vi har.

Jag föredrar kolera, vet inte vad Ingves valde. 

Link to comment
Dela på andra sajter

14 minutes ago, HuaHindinnge said:

Jag föredrar kolera, vet inte vad Ingves valde. 

Jag tar nog också kolera, såvitt jag förstått är den lättare att bota, även om man torde fixa även pesten med en rejäl dos zihtromax . 😉

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

28 minutes ago, John Khonken said:

Nu missar jag dom flesta TV program. Men att vi skulle diskutera vår devalveringsprincip utifrån alla aspekter verkar mindre troligt I ångtv.

I alternativmedia kan det möjligtvis förekomma. Ni får gärna hänvisa till något program som jag missat??????

 

Jag hävdar fortfarande att Ingves valde sin väg. Det var pest eller kolera. Vi får hoppas han valde rätt väg. Ingves har mer fakta än vad vi har.

Vår devalveringsprincip?

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
13 minuter sedan, skrev spooncreek:

Jag tar nog också kolera, såvitt jag förstått är den lättare att bota, även om man torde fixa även pesten med en rejäl dos zihtromax . 😉

 

Faktum är att min syster hade en polare som fick kolera. Var ingen större fara för hennes polare. 

Slutsats: kolera alla dagar framför pesten...fast det beror ju på vilken pest

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingves är både pest och kolera samtidigt. Vi går mot lågkonjunktur med minusränta och en krona i botten. Intensivvård med bredspektrumantibiotika, förhoppningsvis är inte koleran och pesten totalresistent.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om Ingves + de andra bestämmande höjer räntan stiger kronkursen vilket vi alla är fullt medvetna om.

Vad händer sedan?

En sak vet jag och det är att svensk exportindustri får betydligt svårare i den globala konkurrensen.

Utlandstillverkade varor blir billigare i inköp, vilket konkurrerar ut den inhemska industrin.

Detta på sikt innebär friställningar i Sverige = förhöjd arbetslöshet.

Därpå kommer stora kostnader för välfärden att öka drastiskt och var ska dessa pengar tas.

Självklart går det att låna upp, stora utlandslån som det gjordes på det glada 70 talet.

Räntan kommer att höjas än mer, folk får gå ifrån sina boenden, kanske t.o.m. bankerna kursar.

Staten måste gå in med ännu mer pengar.

Välfärden hotas och Sverige går in i en regression.

Följden blir av detta att kronas värde återigen rasar.

Återigen minusränta men då har Sverige redan slarvat bort en otrolig mängd miljarder, nedlagda industrier o.s.v.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev fiskarn:

Det kan aldrig var bra att en kurs sjunker flera år på rad!! kortsiktigt så kan det vara bra för att bosta industrin men när industrin sedan ska investera i nytt så har de inte råd då maskiner i utlänsk valuta blir dyrt. Stora företag typ volvo klarar av det men inte mindre och medelstora. Att TV och regering inte bryr sig tycker jag är anmärkningsvärt men det är inte så konstigt då hela etablisimanget är vänsterstyrt, att i det läget kasta skit på en socialdemokratisk ingves det finns inte på kartan.

 

Sverige går inte bra! det är problem på de flesta plan samtidigt som regeringen mest verkar lägga energi på att andra samtidigt som den egna mattan är i så dåligt skick att den snart inte går att sopa rent.

Vi som driver en restaurang där maten vi lagar är till stor del importerad från Thailand lider...

Exempelvis har ris och kokosmjölk gått upp strax 50% i pris sen vi startade, vi kan naturligtvis inte höja priserna i samma takt.

 

Nu är ju matråvarorna bara en del av kostnaderna men allt går upp och verkar stiga mer än inflationen, så det är inte lätt alla gånger...

 

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev evert 1:

Om Ingves + de andra bestämmande höjer räntan stiger kronkursen vilket vi alla är fullt medvetna om.

Vad händer sedan?

En sak vet jag och det är att svensk exportindustri får betydligt svårare i den globala konkurrensen.

Utlandstillverkade varor blir billigare i inköp, vilket konkurrerar ut den inhemska industrin.

Detta på sikt innebär friställningar i Sverige = förhöjd arbetslöshet.

Därpå kommer stora kostnader för välfärden att öka drastiskt och var ska dessa pengar tas.

Självklart går det att låna upp, stora utlandslån som det gjordes på det glada 70 talet.

Räntan kommer att höjas än mer, folk får gå ifrån sina boenden, kanske t.o.m. bankerna kursar.

Staten måste gå in med ännu mer pengar.

Välfärden hotas och Sverige går in i en regression.

Följden blir av detta att kronas värde återigen rasar.

Återigen minusränta men då har Sverige redan slarvat bort en otrolig mängd miljarder, nedlagda industrier o.s.v.

Nu säljer vi svenska företag till REA-priser istället, till bland annat Kina...

 

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

13 minuter sedan, skrev evert 1:

Om Ingves + de andra bestämmande höjer räntan stiger kronkursen vilket vi alla är fullt medvetna om.

Vad händer sedan?

En sak vet jag och det är att svensk exportindustri får betydligt svårare i den globala konkurrensen.

Utlandstillverkade varor blir billigare i inköp, vilket konkurrerar ut den inhemska industrin.

Detta på sikt innebär friställningar i Sverige = förhöjd arbetslöshet.

Därpå kommer stora kostnader för välfärden att öka drastiskt och var ska dessa pengar tas.

Självklart går det att låna upp, stora utlandslån som det gjordes på det glada 70 talet.

Räntan kommer att höjas än mer, folk får gå ifrån sina boenden, kanske t.o.m. bankerna kursar.

Staten måste gå in med ännu mer pengar.

Välfärden hotas och Sverige går in i en regression.

Följden blir av detta att kronas värde återigen rasar.

Återigen minusränta men då har Sverige redan slarvat bort en otrolig mängd miljarder, nedlagda industrier o.s.v.

Inlagd tidigare, jag lägger in den igen. Läs det https://www.fplus.se/kronan-i-fritt-fall-har-ar-foretagen-som-riskerar-att-ga-under/a/4dpnrq

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Esspe:

Betalar vi av statsskulden mot utländsk valuta så är det inte alls bra med den kronkurs vi har nu.

Men om Moder Svea väljer att betala av från delen av skulden som är i SEK, ca: 85% så är det väl inte så pjåkigt?

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

38 minuter sedan, skrev Fritz:

Men om Moder Svea väljer att betala av från delen av skulden som är i SEK, ca: 85% så är det väl inte så pjåkigt?

Varför betala av ett lån med minusränta?

Borde inte det bara bli mindre med åren?

 

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Tommy:

Varför betala av ett lån med minusränta?

Borde inte det bara bli mindre med åren?

 

 

MVH

Om du tror att statsskulden minskar utan amorteringar utan bara pga att reporäntan är minus så är jag övertygad om att du har fel.

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Fritz:

Om du tror att statsskulden minskar utan amorteringar utan bara pga att reporäntan är minus så är jag övertygad om att du har fel.

Tänkte bara som jag gör med min egen ekonomi...

Betala av de lån som har högst ränta först!

 

Nu har jag för tillfället inga lån, men ni kanske fattar ändå?

 

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2019-02-19 at 11:36, skrev Esspe:

Nu skyller man den låga inflationen på dåliga löneökningar dom senaste åren Det ska då ha bidragit till att det inte konsumeras så mycket att priserna kan höjas. Hur rimmar det med den ökade skuldsättningen? Har folk bara köpt boende och elcyklar för dom pengarna? Dessutom har det länge varit arbetskraftsbrist, så varför har inte lönerna gått upp mer då? Någon åsikt om varför löneökningarna varit så låga mitt i en lång brinnande högkonjunktur?

”Dessutom har det länge varit arbetskraftsbrist, så varför har inte lönerna gått upp mer då? Någon åsikt om varför löneökningarna varit så låga mitt i en lång brinnande högkonjunktur?”

De beror på den Svenska modellen! När ett Förbund ”Metall” inom LO har satt riktmärket på löneökningen så får de andra följa efter.

 

  • Nu skyller man den låga inflationen på dåliga löneökningar dom senaste åren Det ska då ha bidragit till att det inte konsumeras så mycket att priserna kan höjas. Hur rimmar det med den ökade skuldsättningen? ”
  •  
  • Där är ca 5 miljoner löntagare i Sverige. Om alla dessa hade fått 3.7 % i löneökning per år, mot de 2.6 % som de har fått de senaste 6 åren, så hade de kanske blivit mer över till konsumtion och att arbetsgivarna hade blivit tvingade att höga sina priser för att kompensera sina utgifter för höjda löner. En löneökning på 3.7 % på 5 miljoner löntagare per år skulle bli många miljarder. Skuldsättningen kan mycket väl öka utan att de skulle påverka inflationen, detta eftersom de har blivit billigare att låna pengar och då inte driver upp inflationen. Styrräntan har gått ner de senaste åren. 2011 i september låg de på 2 % och från oktober 2014 har den varit under 0 %
  •  
  • På de 2.6 % löneökning så har inte många arbetsgivare behövt höja deras priser på varor och tjänster så mycket att de kommer upp i 2.6%. De har sparat in detta inom företaget och kanske bara höjt priserna med 1.5 %. De blir en negativ spiral som inte får igång inflationen.
Ändrades av Imperiale
Mer information
Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
2 timmar sedan, skrev Herluf:

Ingves är både pest och kolera samtidigt. Vi går mot lågkonjunktur med minusränta och en krona i botten. Intensivvård med bredspektrumantibiotika, förhoppningsvis är inte koleran och pesten totalresistent.

Hade Ingves dragit upp räntan så hade fler än ”några få” thailandsresenärer gråtit. 

Ur ren ekonomisk synpunkt är egentligen pengar spenderande i utlandet en förlust. 

 

Nåja, tror inte att det är Ingves fel att det är som det är. 

Om det nu är Ingves som styr kursen, vad tror ni räntan bör höjas till för att ni ska vara nöjda? 25%, 50% eller 500%

Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev Boa52:

Gör den det tappar 10 - 30 % mot alla länders valutor, ni hänvisar det mesta mot thaibatten eller hur, rätt i ett thaiforum

sen det var väl inget svar på hur många som bor permanent som är beroende av kursen. vi är bara här en mån så för oss 

är det småpengar, bättre det går bra för sverige som det gör nu

 

Hade det gått så bra för Sverige så hade inte kronan gått som den gör.

 

/ SatanG

Ändrades av SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Fritz:

Men om Moder Svea väljer att betala av från delen av skulden som är i SEK, ca: 85% så är det väl inte så pjåkigt?

 

Det är nog inte statsskulden som är det stora problemet, idag, utan mer de privata skulderna.

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
3 minuter sedan, skrev SatanG:

 

Det är nog inte statsskulden som är det stora problemet, idag, utan mer de privata skulderna.

 

/ SatanG

Fast egentligen borde ju skulder vara bra...då länge dom används för konsumtion. 

Problemet är kanske att det investeras i egendom och således inte omsätts

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2019-02-19 at 10:51, skrev Esspe:

 

Stödköper gör man för att hålla kursen uppe. Tror inte heller din siffra stämmer, vad jag vet har det inte stödköpts kronor sen början på 2000-talet?

 

Jag håller med dig och jag visste om att de inte stämde med den kunskap jag vet om ämnet.

Men ändå lik väl så gör den Svenska Riksbanken detta och den Europeiska riksbanken.

De började stödköp 2015 och har stödköpt för 245 miljarder kronor.

Och jag tro att jag har rätt i mitt påstående, men inte inom valutan utan de köper tillbaka utestående statsobligationer.

 

Läs den här länken och den är lång! Du får kopiera länken och klistra in den i sökfältet

 

http://lup.lub.lu.se/luur/download?func=downloadFile&recordOId=8944450&fileOId=8944452

Ändrades av Imperiale
Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Tommy:

Nu säljer vi svenska företag till REA-priser istället, till bland annat Kina...

 

 

MVH

Hoppas dom Kineserna säljer av i Thailand och köper Sveige vips så är skr upp 50%     5555

 

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev evert 1:

Om Ingves + de andra bestämmande höjer räntan stiger kronkursen vilket vi alla är fullt medvetna om.

Vad händer sedan?

En sak vet jag och det är att svensk exportindustri får betydligt svårare i den globala konkurrensen.

Utlandstillverkade varor blir billigare i inköp, vilket konkurrerar ut den inhemska industrin.

Detta på sikt innebär friställningar i Sverige = förhöjd arbetslöshet.

Därpå kommer stora kostnader för välfärden att öka drastiskt och var ska dessa pengar tas.

Självklart går det att låna upp, stora utlandslån som det gjordes på det glada 70 talet.

Räntan kommer att höjas än mer, folk får gå ifrån sina boenden, kanske t.o.m. bankerna kursar.

Staten måste gå in med ännu mer pengar.

Välfärden hotas och Sverige går in i en regression.

Följden blir av detta att kronas värde återigen rasar.

Återigen minusränta men då har Sverige redan slarvat bort en otrolig mängd miljarder, nedlagda industrier o.s.v.

Vi sitter pyrt till som jag säger. Bara hoppas att Ingves väg är bättre än den andra vägen med höjd ränta

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev SatanG:

 

Det är nog inte statsskulden som är det stora problemet, idag, utan mer de privata skulderna.

 

/ SatanG

Om hushållens ökning av sina skulder beror på omvandling av hyresrätter till bostadsrätter så tycker inte jag att det är nåt större problem.

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev Imperiale:

”Dessutom har det länge varit arbetskraftsbrist, så varför har inte lönerna gått upp mer då? Någon åsikt om varför löneökningarna varit så låga mitt i en lång brinnande högkonjunktur?”

De beror på den Svenska modellen! När ett Förbund ”Metall” inom LO har satt riktmärket på löneökningen så får de andra följa efter.

 

  • Nu skyller man den låga inflationen på dåliga löneökningar dom senaste åren Det ska då ha bidragit till att det inte konsumeras så mycket att priserna kan höjas. Hur rimmar det med den ökade skuldsättningen? ”
  •  
  • Där är ca 5 miljoner löntagare i Sverige. Om alla dessa hade fått 3.7 % i löneökning per år, mot de 2.6 % som de har fått de senaste 6 åren, så hade de kanske blivit mer över till konsumtion och att arbetsgivarna hade blivit tvingade att höga sina priser för att kompensera sina utgifter för höjda löner. En löneökning på 3.7 % på 5 miljoner löntagare per år skulle bli många miljarder. Skuldsättningen kan mycket väl öka utan att de skulle påverka inflationen, detta eftersom de har blivit billigare att låna pengar och då inte driver upp inflationen. Styrräntan har gått ner de senaste åren. 2011 i september låg de på 2 % och från oktober 2014 har den varit under 0 %
  •  
  • På de 2.6 % löneökning så har inte många arbetsgivare behövt höja deras priser på varor och tjänster så mycket att de kommer upp i 2.6%. De har sparat in detta inom företaget och kanske bara höjt priserna med 1.5 %. De blir en negativ spiral som inte får igång inflationen.

Vad gäller lönerna så stämmer det ju att Metall sätter siffran även om t.ex. Kommunal försöker komma ur det. Däremot så kan det ju inte hindra löneglidning och utbildat folk borde enkelt kunna få upp sina löner när det råder så stor arbetskraftsbrist som det sägs. Jag tror snarare att det är låglönejobben och ffa dom som ligger utanför facklig styrning som gjort att lönerna inte stigit mer.  Restauranger, frisörer, nagelterapeuter, taxiföretag m.m. men även inom t.ex. mindre avancerade serviceyrken. Många oseriösa företag inom dessa branscher som tvingar seriösa att bli lite mindre seriösa och kanske t.o.m. konkurrerar bort dom från marknaden.

 

Vad gäller skuldsättningen så kanske det är så enkelt som att svensken i allmänhet blivit klokare och pensionssparar mer? Nä knappast. :) Dom fysiska butikerna har ju jätteproblem nu och en del av konsumtionen har säkert försvunnit utomlands via Internet.

 

 

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

9 hours ago, andrejsdenruskige said:

Om det nu är Ingves som styr kursen, vad tror ni räntan bör höjas till för att ni ska vara nöjda? 25%, 50% eller 500%

Är det bara de 3 alternativen vi får?😀

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...