Jump to content
IGNORERAD

Svenska kronan VS Thai baht


StefanJ

Recommended Posts

Boa tycker du det går bra för Sverige just nu. Jag skulle vara jätteglad om jag kunde se det positivA. Boa skulle du möjligtvis hjälpa mig här.

VAD TYCKER DU ÄR BRA JUST NU I SVERIGE 

Link to comment
Dela på andra sajter

18 minuter sedan, skrev Boa52:

Gör den det tappar 10 - 30 % mot alla länders valutor, ni hänvisar det mesta mot thaibatten eller hur, rätt i ett thaiforum

sen det var väl inget svar på hur många som bor permanent som är beroende av kursen. vi är bara här en mån så för oss 

är det småpengar, bättre det går bra för sverige som det gör nu

Det är ju som att diskutera med en trasig torktumlare att diskutera med dig.

 

Jag ansåg att det är av intresse med kronans fall mot i princip alla världens valutor, och du får det till att jag gnäller. 

Har du nåt mot att jag tycker kronkursen är intressant?

 

Vad är det för fel på dig, Boa? Varför är du alltid otrevlig och ska ge folk en massa epitet de inte gjort sig förtjänta av?

 

Om du inte är intresserad av kronkursen, så håll dig borta från den här tråden!

Link to comment
Dela på andra sajter

Riksgälden förutspår en minskning av ekonomin 2020-2021. Men vi betalar av på vår skuld. Det är bra

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev frogfish:

Det är ju som att diskutera med en trasig torktumlare att diskutera med dig.

 

Jag ansåg att det är av intresse med kronans fall mot i princip alla världens valutor, och du får det till att jag gnäller. 

Har du nåt mot att jag tycker kronkursen är intressant?

 

Vad är det för fel på dig, Boa? Varför är du alltid otrevlig och ska ge folk en massa epitet de inte gjort sig förtjänta av?

 

Om du inte är intresserad av kronkursen, så håll dig borta från den här tråden!

Håller man inte med er så är man dum,några av er är missnöjda med allt, bor du i Thai, bor JK i Thai tror inte det.

Titta på diagrammen Talviking lade in så ser ni att det inte är bara Sverige som tappat mot bathen och ganska

ointresant för en svensk eller hur. har man inte råd på några mån sem i Thai så är det bara att stanna hemma

Helt klart drabbas dom som bor här i Thai men sånt måste man räkna med, ha med i sin kalkyl

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Boa52:

Håller man inte med er så är man dum,några av er är missnöjda med allt, bor du i Thai, bor JK i Thai tror inte det.

Titta på diagrammen Talviking lade in så ser ni att det inte är bara Sverige som tappat mot bathen och ganska

ointresant för en svensk eller hur. har man inte råd på några mån sem i Thai så är det bara att stanna hemma

Helt klart drabbas dom som bor här i Thai men sånt måste man räkna med, ha med i sin kalkyl

Jo, men varför kallar du det gnäll att säga att sek backat mot andra valutor?

Det är en ärlig fråga.

 

Och när du citerar mig behöver du inte tillskriva andras åsikter till mig, så det går bra att skriva "du" istället för "er". Jag står för det jag skriver, inte vad andra skriver.

 

Men åter, varför anser du att det är gnäll att diskutera kronkurs, och varför får jag inte skriva min åsikt här?

 

Svara nu på frågorna, inte nåt som du själv drar ur tombolan.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev frogfish:

Jo, men varför kallar du det gnäll att säga att sek backat mot andra valutor?

Det är en ärlig fråga.

 

Och när du citerar mig behöver du inte tillskriva andras åsikter till mig, så det går bra att skriva "du" istället för "er". Jag står för det jag skriver, inte vad andra skriver.

 

Men åter, varför anser du att det är gnäll att diskutera kronkurs, och varför får jag inte skriva min åsikt här?

 

Svara nu på frågorna, inte nåt som du själv drar ur tombolan.

Jag skrev ,det blir bara en gnälltråd, du får skriva din åsikt men gör jag det dumförklarar du mej. Vad säger du

om diagrammen Talviking la in, hur många av er bor prmanent i Thai som är beroende av kronan - bathen

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kan aldrig var bra att en kurs sjunker flera år på rad!! kortsiktigt så kan det vara bra för att bosta industrin men när industrin sedan ska investera i nytt så har de inte råd då maskiner i utlänsk valuta blir dyrt. Stora företag typ volvo klarar av det men inte mindre och medelstora. Att TV och regering inte bryr sig tycker jag är anmärkningsvärt men det är inte så konstigt då hela etablisimanget är vänsterstyrt, att i det läget kasta skit på en socialdemokratisk ingves det finns inte på kartan.

 

Sverige går inte bra! det är problem på de flesta plan samtidigt som regeringen mest verkar lägga energi på att andra samtidigt som den egna mattan är i så dåligt skick att den snart inte går att sopa rent.

//P

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Boa52:

hur många av er bor prmanent i Thai som är beroende av kronan - bathen

Här har du en, men så länge klarar jag mig men jag skulle klara mig ännu bättre om jag fick fler battingar för mina SEK.

 

 

Ändrades av Fritz

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev fiskarn:

Det kan aldrig var bra att en kurs sjunker flera år på rad!! kortsiktigt så kan det vara bra för att bosta industrin men när industrin sedan ska investera i nytt så har de inte råd då maskiner i utlänsk valuta blir dyrt. Stora företag typ volvo klarar av det men inte mindre och medelstora. Att TV och regering inte bryr sig tycker jag är anmärkningsvärt men det är inte så konstigt då hela etablisimanget är vänsterstyrt, att i det läget kasta skit på en socialdemokratisk ingves det finns inte på kartan.

 

Sverige går inte bra! det är problem på de flesta plan samtidigt som regeringen mest verkar lägga energi på att andra samtidigt som den egna mattan är i så dåligt skick att den snart inte går att sopa rent.

Jag är inte vänsterstyrd, ja just nu kör jag vänstertrafik. Vi har ju haft en högerregering i ett antal år blev det bättre då ???

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Fritz:

Här har du en.

Jag vet men du har inte dom extrema åsikter som jag tycker är bara gnäll. Att det går tyngre för dej och permanentboende 

i Thai förstår väl alla

Link to comment
Dela på andra sajter

Just now, Boa52 said:

Jag skrev ,det blir bara en gnälltråd, du får skriva din åsikt men gör jag det dumförklarar du mej. Vad säger du

om diagrammen Talviking la in, hur många av er bor prmanent i Thai som är beroende av kronan - bathen

Jag är jävligt beroende av kronan vs Thai Baht. Jobbar mot Sverige och fakturerar i Svenska pengar. Men det fixar sig....är bara att jobba lite extra.

 

Ett ex: Fakturerade jag 50.000:- Sek för några år sedan fick jag 250.000 Baht.  Idag får jag ca 165.000 Baht. Skillnad på 85.000 Baht plus att allt blivit mycket dyrare här.  Vore nöjd om Baht-en kunde

 

hålla sig runt 4 men det verkar vara osannolikt under den närmsta framtiden.

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev thomas001:

Jag är jävligt beroende av kronan vs Thai Baht. Jobbar mot Sverige och fakturerar i Svenska pengar. Men det fixar sig....är bara att jobba lite extra.

 

Ett ex: Fakturerade jag 50.000:- Sek för några år sedan fick jag 250.000 Baht.  Idag får jag ca 165.000 Baht. Skillnad på 85.000 Baht plus att allt blivit mycket dyrare här.  Vore nöjd om Baht-en kunde

 

hålla sig runt 4 men det verkar vara osannolikt under den närmsta framtiden.

 

 

Det är tufft när det blir så men är det kronans , sveriges fel, många valutor har sjunkit mot bathen

Link to comment
Dela på andra sajter

Asien men framförallt Sydostasien är en riktig tillväxtzon, i alla fall jämfört med Europa (som kanske haft sina glansdagar), i.o.m.d är det ganska självklart att dessa länders valuta stärks och då inte minst mot länder med en redan innan känslig valuta (starkt beroende av omvärlden).

När stagnationen kommer (vilket den gör förr eller senare) kommer säkert också valutorna att korrigeras.

Hela västvärlden och även USA kommer på sikt att bli mer beroende av hur det går i Kina (+ övriga Sydostasien), den dagen Kina måste lägga ned mer resurser på sin egna åldrande befolkning kan kanske en förändring träda i kraft.

Alla länder kan inte i längden behålla sina exportöverskott.

När befolkningen i Sydostasien fått samma levnadsstandard som t.ex Västeuropa, och det kostar lika mycket att tillverka en vara i Sydostasien som i Västeuropa försvinner också hela Sydostasiens fördelar och värdet på valutorna kommer att se helt annorlunda ut mot dagens. 

Tidigare och är väl lite än är USA motorn i världens ekonomi, dock nyttjar de lånat kapital för att driva motorn, kommer säkert den dagen när det är Kina + Sydostasien som har den rollen med sina både för och nackdelar.

Link to comment
Dela på andra sajter

24 minuter sedan, skrev Boa52:

Jag skrev ,det blir bara en gnälltråd, du får skriva din åsikt men gör jag det dumförklarar du mej. Vad säger du

om diagrammen Talviking la in, hur många av er bor prmanent i Thai som är beroende av kronan - bathen

Vill du inte vara med i tråden så behöver du inte. Att kalla andras åsikter för gnäll är bara en fjantig härskarteknik.

 

Och varför är det viktigt var jag bor? Jag kan väl få ha en åsikt oavsett var jag bor?

 

Jag bor både i Sverige och Thailand, större delen av familjen i Thailand. Därför driver jag runt 2 boenden och liv, så jag är j*vligt beroende av kursen Sek/Baht, troligen mkt mer än du. Men det borde inte spela nån roll, alla borde få ha en åsikt.

 

Och vad bla diagrammen som TV la in (googlekungen) säger är att bahten är stark mot de flesta valutoe, men att seken är bland de sämsta i klassen (om man inte vill ha en svag krona).

 

Har du själv nåt vettigt att säga? Mer än att klaga på vad andra säger?

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Herluf:

Finns det något enda som talar för att raset skulle ens stanna av? Thai bahten bara stärks, allt ser  positivt ut. Kronan bara faller, allt ser negativt ut.

Med tanke på att Sverige är beroende av export så våra valda gör allt att sänka kronan med hop att företag kommer att anställa fler för att minska den enorma arbetslösheten bland vis folk. Tyvärr kommer de aldrig att lyckas. 

Alldeles för många idi*ter som röstar som idi*ter på en massa idi*ter finns bland väljarna. Tyvärr.

Link to comment
Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev JJC:

Alldeles för många idi*ter som röstar som idi*ter på en massa idi*ter finns bland väljarna. Tyvärr.

Det känns ju positivt att det i alla fall finns nån som inser det faktum att vi har dom politiker vi förtjänar. :good:

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 hour ago, thomas001 said:

Jag är jävligt beroende av kronan vs Thai Baht. Jobbar mot Sverige och fakturerar i Svenska pengar. Men det fixar sig....är bara att jobba lite extra.

 

Ett ex: Fakturerade jag 50.000:- Sek för några år sedan fick jag 250.000 Baht.  Idag får jag ca 165.000 Baht. Skillnad på 85.000 Baht plus att allt blivit mycket dyrare här.  Vore nöjd om Baht-en kunde

 

hålla sig runt 4 men det verkar vara osannolikt under den närmsta framtiden.

 

 

Inte säkert att den någonsin kommer upp till 4 igen. Just nu finns absolut inget som talar för det, tyvärr.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev John Khonken:

Riksgälden förutspår en minskning av ekonomin 2020-2021. Men vi betalar av på vår skuld. Det är bra

Betalar vi av statsskulden mot utländsk valuta så är det inte alls bra med den kronkurs vi har nu.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

13 minuter sedan, skrev Esspe:

Betalar vi av statsskulden mot utländsk valuta så är det inte alls bra med den kronkurs vi har nu.

Ja, men utländsk valuta är cirka 10% av totala skulden.

Link to comment
Dela på andra sajter

5 hours ago, frogfish said:

Fortfarande otroligt att kronans fall verkar vara en ickenyhet i Sverige. Även om det skulle vara "bra" för landet, så tycker åtminstone jag att det är en anmärkningsvärd utveckling. Men på tv4 imorse var "sexismen i amerikansk politik" det stora ämnet.

 

Vore man konspiratoriskt lagd skulle man nästan kunna tro att det finns en rosa elefant i rummet.

Knappast en ickenyhet, vad jag märkt, men utveckla gärna grunden för din åsikt.. Jag antar att den inte är baserad på en morgon framför soffan tittandes på TV4?

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev spooncreek:

Knappast en ickenyhet, vad jag märkt, men utveckla gärna grunden för din åsikt.. Jag antar att den inte är baserad på en morgon framför i soffan tittandes på TV4?

Grunden för min åsikt?

Jo, det är väl att jag tycker det talas extremt lite om kronans växelkurs. I mitt tycke betydligt mindre än när den var stark(are). Tidigare hade både SVT och TV4 ekonominyheter där kronkursen ofta togs upp. Programmet tror jag finns kvar i båda medierna, men i mitt tycke påminner det mer om Kulturnyheterna numera.

 

Jag hoppas det räcker som grund för min åsikt (lägg dock märke till att det är en åsikt).

 

Du verkar ju ha en annan åsikt i frågan. Varför inte referera till när kronans fria fall diskuterades i svensk TV senast, särskilt som det verkar som andra har åsikten att det är vanligt förekommande. Vore intressant om nån minns det.

Ändrades av frogfish
Link to comment
Dela på andra sajter

Just now, frogfish said:

Grunden för min åsikt?

Jo, det är väl att jag tycker det talas extremt lite om kronans växelkurs. I mitt tycke betydligt mindre än när den var stark(are).

 

Jag hoppas det räcker som grund för min åsikt (lägg dock märke till att det är en åsikt).

 

Du verkar ju ha en annan åsikt i frågan. Varför inte referera till när kronans fria fall diskuterades i svensk TV. Vore intressant om nån minns det.

Jag konsumerar svenska nyheter dagligen,  och har inga problem med att få information om den sunkiga kronkursen. Det är min enkla åsikt om den nyhetsrapportering som du antyder är konspiratorisk. 

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev spooncreek:

Jag konsumerar svenska nyheter dagligen,  och har inga problem med att få information om den sunkiga kronkursen. Det är min enkla åsikt om den nyhetsrapportering som du antyder är konspiratorisk. 

"antyder är konspiratorisk"....

Härligt med diskussionsfrämjande epitet.. 

Men jag har säkert misssat alla program om den dykande kronkursen (vilket väl var den egentliga frågan du hade).

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu missar jag dom flesta TV program. Men att vi skulle diskutera vår devalveringsprincip utifrån alla aspekter verkar mindre troligt I ångtv.

I alternativmedia kan det möjligtvis förekomma. Ni får gärna hänvisa till något program som jag missat??????

 

Jag hävdar fortfarande att Ingves valde sin väg. Det var pest eller kolera. Vi får hoppas han valde rätt väg. Ingves har mer fakta än vad vi har.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...