Jump to content
IGNORERAD

Svenska kronan VS Thai baht


StefanJ

Recommended Posts

Guest Fredman
5 timmar sedan, skrev Soengsang:

Tror man inte ska ha för stora förhoppningar om räntehöjning senare i år.

https://omniekonomi.se/a/xR6o58

1A62D1A5-0550-4AA3-B259-58FF7FE1BBC8.thumb.png.c76aaffed87510e8d85f811c4bf7d64c.png

Så här säger Ingves själv. Tror på en uppgång under andra halvåret men skickar med en Brasklapp. https://www.riksbank.se/sv/press-och-publicerat/riksbanken-play/2019/stefan-ingves-om-det-penningpolitiska-beslutet-februari-2019/

 

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev bambam:

Januari 2014 var kursen över 5b per krona sen vet vi alla vad som hänt i Sverige.

Och försätter i oförändrad takt. 

Risken är att det kommer att eskalera då låg konjunktur närmar sig allt snabbare.

Lyssnade idag på Yngve RB chefen och försökte att läsa mellan raderna.

Risken att räntan sänks igen finns förfarande.

Link to comment
Dela på andra sajter

29 minuter sedan, skrev bambam:

Svenska kronan har tappat mot alla länders valuta utom dom vars huvudsysselsättning är att vakta getter.

Tillväxt sedan 2009.

China 139%.

India 96%.

USA 34%.

EU -2%.

Katastrofsiffror som berättar om Europas och Sveriges nedgång!

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev JJC:

Tillväxt sedan 2009.

China 139%.

India 96%.

USA 34%.

EU -2%.

Katastrofsiffror som berättar om Europas och Sveriges nedgång!

Hur låg Sverige till i den undersökningen?

 

Men visst, om man undantar migrationsindustrin så går det nog bara halvbra, som bäst...

 

 

MVH

Ändrades av Tommy
,

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu står en ekonom (Arturo) i TV4 och säger att det går bra för Sveriges ekonomi! 

Vad bygger han det på då! 

Jo, ökningstakten i hushållens skuldsättning har minskat.....

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Fredman

Vi är ju i ganska gott sällskap när det gäller valutans värdeutveckling. Vad beror det på i t.ex. de här länderna? Vaktar de getter där med?

Själv är jag övertygad om att det är så enkelt att ekonomiska skillnader mellan länder kommer att jämna ut sig. Det kan inte vara så att en

outbildad fabriksarbetare eller för den delen en välutbildad dataprogrammerare ska tjäna mer än dubbelt så mycket i Sverige som i ett låglöneland.

T.o.m. Ungern som verkar vara ett föregångsland för många har ju en tragisk utveckling av sin valuta. Har de tagit emot för många arbetsskygga SD´are? :)

image.png.e3bf7f25d0f8e5c6725ca01c743d29d8.pngimage.png.29d1c11b42bbb60089d6a360cf56a0dc.pngimage.png.0027956c11671ca2b71668ac967c70ee.png 

Link to comment
Dela på andra sajter

Sveriges valuta är en liten valuta och extremt lätt att påverka för de som önskar. Eurozonen plus UK är de vi handlar med således anpassas de till varandra.
Thai bahtens ständiga uppgång gör det tyvärr bedrövligt för många europeiska utflyttade pensionärer, vilka tappat mer än 30% de senaste fem åren.
De som saknar reserver får det knepigt att stanna.

Skickat från min Mi A1 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

3 hours ago, JJC said:

Fallet försätter i oförminskat fart 

 

719803552_Namnls.thumb.png.fd4f3f94912b48194eece73cdc73a281.png

Visst är det trist att kronan är så svag. För er som turistar här ett par veckor om året handlar det bara om växelpengar, men för oss som bor här spelar det verkligen roll.

 

Jag har dock min lön i Euro och jämför man växelkursen för exakt 10 år sedan så hade jag idag haft en högre lön (i THB) om jag hade haft min lön i SEK. Kronan har på 10 år tappat nästan 20% mot Bahten men den har ändå tagit 3% mot Euron.

 

Många här vill se förklaringen i den svaga svenska valutan som ett resultat av hög invandring och en allmänt dålig regering. Att låta en massa, i allmänhet, dåligt utbildade invandrare bosätta sig i Sverige sänker givetvis BNP per capita (och medför en massa andra problem) och är inte något jag står bakom. Det påverkar dock bara växelkursen i kanske tredje decimalen. Kronan är tämligen starkt knuten till Euron och när Euron är låg pga taskig Europeisk tillväxt, låga räntor och Brexit så blir givetvis Kronan också svag och en minusränta späder givetvis på svagheten. Hade inte Sverige haft så, relativt sett, starka finanser så hade Kronan förmodligen tappat uppemot 20% till.

 

Bahten är kraftigt övervärderad pga relativt höga räntor (stora upplåningar för infrastrukturprojekt) men ändå nästan 0% inflation. Det är självklart att pensionspengar och liknande flyter till Thailand där man får nästan 3% på statsobligationer och 6% på företagsobligationer istället för 1-2% i Sverige och EU. Det börjar dock kosta kontrakt och jobb i Thailand så thailändska Riksbanken kommer snart intervenera. Den starka Bahten har dock blivit en stolthet för juntan och ett sätt att lura i folket i Thailand att ekonomin är bra; ungefär som Trump lurar amerikanerna att börsen går bra trots att hela uppgången beror på företagens skattesänkningar, vilka det inte finns någon vettig finansiering för.

 

Facit finns aldrig här och nu; vi vet först om 10-20 år vad som var rätt. Ska det bli en ekonomisk vinst att importera 100,000 underutbildade människor är dock horisonten förmodligen 50 år och så länge till är det väl ingen av oss som kommer leva.  

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Atom:

Visst är det trist att kronan är så svag. För er som turistar här ett par veckor om året handlar det bara om växelpengar, men för oss som bor här spelar det verkligen roll.

 

Jag har dock min lön i Euro och jämför man växelkursen för exakt 10 år sedan så hade jag idag haft en högre lön (i THB) om jag hade haft min lön i SEK. Kronan har på 10 år tappat nästan 20% mot Bahten men den har ändå tagit 3% mot Euron.

 

Många här vill se förklaringen i den svaga svenska valutan som ett resultat av hög invandring och en allmänt dålig regering. Att låta en massa, i allmänhet, dåligt utbildade invandrare bosätta sig i Sverige sänker givetvis BNP per capita (och medför en massa andra problem) och är inte något jag står bakom. Det påverkar dock bara växelkursen i kanske tredje decimalen. Kronan är tämligen starkt knuten till Euron och när Euron är låg pga taskig Europeisk tillväxt, låga räntor och Brexit så blir givetvis Kronan också svag och en minusränta späder givetvis på svagheten. Hade inte Sverige haft så, relativt sett, starka finanser så hade Kronan förmodligen tappat uppemot 20% till.

 

Bahten är kraftigt övervärderad pga relativt höga räntor (stora upplåningar för infrastrukturprojekt) men ändå nästan 0% inflation. Det är självklart att pensionspengar och liknande flyter till Thailand där man får nästan 3% på statsobligationer och 6% på företagsobligationer istället för 1-2% i Sverige och EU. Det börjar dock kosta kontrakt och jobb i Thailand så thailändska Riksbanken kommer snart intervenera. Den starka Bahten har dock blivit en stolthet för juntan och ett sätt att lura i folket i Thailand att ekonomin är bra; ungefär som Trump lurar amerikanerna att börsen går bra trots att hela uppgången beror på företagens skattesänkningar, vilka det inte finns någon vettig finansiering för.

 

Facit finns aldrig här och nu; vi vet först om 10-20 år vad som var rätt. Ska det bli en ekonomisk vinst att importera 100,000 underutbildade människor är dock horisonten förmodligen 50 år och så länge till är det väl ingen av oss som kommer leva.  

 

Att relatera till olika valutor kan man få till vad man vill (nästan) genom att välja tidsalternativ. På dom senaste fem åren har SEK tappat runt 18% mot EUR.  Bara dom senaste två ca 12%. Detta trots stora problem inom Euroområdet med migration, Brexit, Italien m.m. Tycker det säger en del om vilka tankar det internationella kapitalet har om svensk framtid. Marknaden är alltid före sin tid och ibland kan dom ha fel, vilket vi får hoppas men så länge vi inte får stopp på "massinvandringen" så ser det ytterst mörkt ut i min kikare. Så länge Sverige inte kan ta hand om dom som finns i landet på ett vettigt sätt och se till att dom bidrar till utvecklingen på ett bra sätt, spär man bara på problemet och det får formen av en snöboll. Man kan ju sedan ganska lång tid tillbaka se att kommunerna går på knäna och det kommer inte att bli bättre om dom som ska utnyttja välfärden bara fylls på utan att kunna ge något tillbaka.

 

Var idag på Terminal 21 i Korat och gick runt lite. Får inte ihop alla "Sale" eller "50%" skyltar med att Thailands ekonomi skulle gå bra. Åtminstone inte vad gäller konsumtionen och det är ju den som driver. Samma sak i praktiskt taget alla städer jag besökt sedan i höstas och det är några stycken. Får inte heller ihop den starka exporten med den starka bahten? Den svenska exporten lever av den svaga kronan, varför skulle den thailändska bahten fungera annorlunda? Vad säger att dom siffrorna man presenterar är mera tillförlitliga än dom t.ex. Kina lägger fram? När/om det utländska kapitalet börjar tvivla på Thailands framtid så kan det gå väldigt fort. Att THB skulle devalveras kan jag inte tänka mig. Som du säger är Thai ett väldigt stolt folk, inte bara juntan utan det är ett nationaldrag, och att devalvera skulle ju i princip innebära att man inte gjort det så bra som man påskiner.

 

En tanke bara, utländska investerare kan väl inte köpa obligationer i sin egen valuta? I annat fall måste dom ju nu köpa till en väldigt stark bahtkurs och det lär ju knappast vara aktuellt? Det borde ju isf begränsa bahtens styrka framöver och det borde ju också vara intressant att "ta hem" pengarna nu när bahten är så stark.

 

Det var mina 25 lågt stående svensk ören.

 

 

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 hour ago, Esspe said:

 

Att relatera till olika valutor kan man få till vad man vill (nästan) genom att välja tidsalternativ. På dom senaste fem åren har SEK tappat runt 18% mot EUR.  Bara dom senaste två ca 12%. Detta trots stora problem inom Euroområdet med migration, Brexit, Italien m.m. Tycker det säger en del om vilka tankar det internationella kapitalet har om svensk framtid. Marknaden är alltid före sin tid och ibland kan dom ha fel, vilket vi får hoppas men så länge vi inte får stopp på "massinvandringen" så ser det ytterst mörkt ut i min kikare. Så länge Sverige inte kan ta hand om dom som finns i landet på ett vettigt sätt och se till att dom bidrar till utvecklingen på ett bra sätt, spär man bara på problemet och det får formen av en snöboll. Man kan ju sedan ganska lång tid tillbaka se att kommunerna går på knäna och det kommer inte att bli bättre om dom som ska utnyttja välfärden bara fylls på utan att kunna ge något tillbaka.

 

Var idag på Terminal 21 i Korat och gick runt lite. Får inte ihop alla "Sale" eller "50%" skyltar med att Thailands ekonomi skulle gå bra. Åtminstone inte vad gäller konsumtionen och det är ju den som driver. Samma sak i praktiskt taget alla städer jag besökt sedan i höstas och det är några stycken. Får inte heller ihop den starka exporten med den starka bahten? Den svenska exporten lever av den svaga kronan, varför skulle den thailändska bahten fungera annorlunda? Vad säger att dom siffrorna man presenterar är mera tillförlitliga än dom t.ex. Kina lägger fram? När/om det utländska kapitalet börjar tvivla på Thailands framtid så kan det gå väldigt fort. Att THB skulle devalveras kan jag inte tänka mig. Som du säger är Thai ett väldigt stolt folk, inte bara juntan utan det är ett nationaldrag, och att devalvera skulle ju i princip innebära att man inte gjort det så bra som man påskiner.

 

En tanke bara, utländska investerare kan väl inte köpa obligationer i sin egen valuta? I annat fall måste dom ju nu köpa till en väldigt stark bahtkurs och det lär ju knappast vara aktuellt? Det borde ju isf begränsa bahtens styrka framöver och det borde ju också vara intressant att "ta hem" pengarna nu när bahten är så stark.

 

Det var mina 25 lågt stående svensk ören.

 

 

Jag håller helt med dig på lång sikt; får vi inte alla dessa invandrare i riktiga jobb så kommer det påverka vår tillväxt och i längden vår valuta.

 

Än en gång; massinvandringen är ett nationalekonomiskt experiment som högst sannolikt inte kommer sluta väl. Har man tänkt en framtid utomlands och fast inkomst i SEK så ser det inget vidare ut. Dagens dåliga kurs har dock väldigt lite med närtida problem att göra; Europa är helt enkelt inte tilltalande när det kommer till räntebärande papper och vår minusränta gör att vi har ett utflöde av valuta och därmed sjunkande växelkurs. 

 

På kort sikt är SEK undervärderad men pratar vi 20+ år är den förmodligen övervärderad relativt asiatiska valutor. 2 Baht för en Krona om 20 år vore inget märkligt men det kan mycket väl bli 5 Baht/krona innan dess.

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Esspe:

Att THB skulle devalveras kan jag inte tänka mig. Som du säger är Thai ett väldigt stolt folk, inte bara juntan utan det är ett nationaldrag, och att devalvera skulle ju i princip innebära att man inte gjort det så bra som man påskiner.

Kan Thailand devalvera sin valuta även om man vill, i så fall mot vad?

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

28 minuter sedan, skrev Fritz:

Kan Thailand devalvera sin valuta även om man vill, i så fall mot vad?

Ja, alla länder kan devalvera. EUR länderna kan väl också men det blir svårare för dom.

Blir nog USD men i realiteten blir det mot alla andra valutor.

Link to comment
Dela på andra sajter

12 minuter sedan, skrev HuaHindinnge:

Ja, alla länder kan devalvera. EUR länderna kan väl också men det blir svårare för dom.

Blir nog USD men i realiteten blir det mot alla andra valutor.

Devalvering går bara att göra om man har en fast växelkurs mot ett annat land men det har varken Thailand eller Sverige

 

https://sv.wikipedia.org/wiki/Devalvering

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett storskaligt krig där varken Sverige eller Europa är eller blir inblandade skulle göra susen för vår växlingskurs:big_smile:

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev Tallviking:

Devalvering går bara att göra om man har en fast växelkurs mot ett annat land men det har varken Thailand eller Sverige

 

https://sv.wikipedia.org/wiki/Devalvering

Ja, rent tekniskt fungerar det så. Om Thailand eller Sverige vill devalvera så fixade en fast växelkurs.

Link to comment
Dela på andra sajter

19 minuter sedan, skrev HuaHindinnge:

Ja, rent tekniskt fungerar det så. Om Thailand eller Sverige vill devalvera så fixade en fast växelkurs.

Hur menar du ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

När Sverige hade fast växlingskurs så blev väl räntan 500% i en kort stund i ett försök att försvara valutan.

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev Tallviking:

Hur menar du ?

Fasta växelkurser har många länder haft genom tiderna. Sverige också. Kina har väl någon hybrid variant. 

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev berlitz:

När Sverige hade fast växlingskurs så blev väl räntan 500% i en kort stund i ett försök att försvara valutan.

Ja, fasta växelkurser för små valutor är igen bra idé. 

Link to comment
Dela på andra sajter

12 minuter sedan, skrev HuaHindinnge:

Fasta växelkurser har många länder haft genom tiderna. Sverige också. Kina har väl någon hybrid variant. 

"genom tiderna" är nyckelordet. I dag med den integrerade globala ekonomin som alla hänger ihop på olika sätt är fast växelkurs ovanligt eftersom det inte längre ger de möjligheter till positiva effekter som man kunde få förr

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...