Jump to content
IGNORERAD

Svenska kronan VS Thai baht


StefanJ

Recommended Posts

5 timmar sedan, skrev Persistant:

Ja hela Maipenrai och Samhällsnytt är fullt av experter . Nej tyvär inte utan sprider falsk info .

2009 blev Riksbanken fristående utan påverkan av riksdag och regeringar 

Även om Sveriges ekonomi är bra såbefinner vi oss i en värld som inte skött länders ekonomi . Ta Grekland , Italien osv 

Bank kriser inte att förglömma 

Målet i Sverige är att hålla inflationen i styr .

Detta vet de flesta och hög inflation löser inte vår ekonomi 

Nu sjunker Pundet och Euron också är detta också Lövfens fel ? . Eller kan der bero på det lycliga Brexit lösningen ?

Eller Macroon som ärvt ett land med 21årigt långt budgetunderskott ?

Dollarn äe stark , tacka DT men det missgynnar oss men inte exportindustrin 

Med hög dollarkurs så går ändå det militärstyrda Thailand bra 

Ja ha vems är felet jo självklart Löfven .

In med Åkesson som nu inte längre tycker vi skall lämna EU 

Han kanske låter människor ha dubbla medborskap i fortsättningeen 

Eller SD inte vill lämna bekantskapen med Nato , 

Till sist detta året får vi leva med dålig svensk kurs 

Men en helt annan sak , det finns ett förslag att alla Long Stay visa skall vara förbindna med en försäkring  .

Vad tycker vi nu ?

 

Vad vill du med detta alster. Att vi ska hylla Löven eller att Ingves är helt oskyldig. Allt är miljöns fel. Slutar alla att flyga utom våra politiker så blir allt bra

Link to comment
Dela på andra sajter

Overshooting’ baht raises fears of sluggish growth

 

WITH THE stronger baht constraining Thai economic growth, other small emerging market economies are facing the risk of recession, economists warn.


 

Teerana Bhongmakapat, former dean of economics at Chulalongkorn University, expressed concern about the baht’s rise against the US dollar and regional currencies. “The overshooting baht doesn’t align with economic fundamentals and could hurt growth,” he told The Nation. 

With Bt31 now worth $1, Thai exporters fret it will render their products less competitive on the global market. The average exchange rate on Friday was Bt31.347 per dollar, down from Bt32.351 on January 2, according to the Bank of Thailand.

Teerana said a combined central-bank rate hike in December and foreign investors’ positive sentiment have contributed to the baht’s rise in value relatively to the dollar and other Asian currencies. Meanwhile economic fundamentals are not keeping pace, he said. Economic growth is expected to be less than 4 per cent this year.

 

 

Current growth is sluggish while private investment remains weak, with capacity utilisation ranging from 60-68 per cent, Teerana noted. Exports are expected to slow due to global economic deceleration.

With Thailand so economically reliant on tourism, he warned, any global factors that have an adverse effect on foreigners’ travels would badly hurt here.

Many analysts are worried about the US and China entering recessions in the next few years, but Teerana believes the world’s largest economies are unlikely to face either a recession or a growth contraction in two consecutive quarters. 

Rather, they’re likely to have slower growth, he said. 

The US has a large and sound services sector and China has embraced a high-technology value chain in the wake of its manufacturing slowdown, he said.

However, small economies have a higher risk of falling into recession, especially those being targeted for US economic sanctions, such as Turkey and Venezuela, Teerana said.

The slowing of global growth could also adversely disrupt Thailand’s production chain, he advised.

Teerana opposed the central bank’s previous rate hike, noting that the Thai economy has remained in a lower “growth trap” and inflation is quite low. 

He did not accept the central bank’s argument that the current 1.75 per cent policy interest rate could still accommodate economic growth. 

“Look at the US – the world’s largest economy – which has had high growth and low interest, ranging from 2.25 to 2.5 per cent,” said Teerana. “The interest rate market is expecting that most other countries will be cutting rates within one year, with the exception of Thailand,” noted Kobsidthi Silpachai, head of capital markets research at Kasikornbank. 

So the upcoming meeting of the Bank of Thailand’s monetary policy committee (MPC) is critical, he said.

If the MPC continues to flag concerns about policy space and search for yield, market expectations that the Thai interest rate is on the way up – even as neighbouring countries are lowering theirs – will continue. 

“That will create a diversifying of monetary-policy expectations that will be reflected in the exchange rates,” Kobsidthai added.

Sompop Manarungsan, president of the Panyapiwat Institute of Management, said he didn’t think China would suffer a hard landing, thanks to its wealth of financial resources. China has already boosted domestic consumption to compensate for the impacts of the trade war with the US, he said.

“However, should China’s growth rate drop below 6 per cent, it would be cause for concern for other countries, including Thailand, which have participated in China’s supply chains,” Sompop warned. 

Teerana and Sompop agreed that the US-China trade dispute would continue for some time, with current negotiations likely to produce nothing more than another temporary truce

 

http://www.nationmultimedia.com/detail/business/30363467

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

3.37 på TT Exchange i Pattaya just i denna stund...

Ändrades av Abercrombie
Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev berlitz:

Bank-bank 3.40 TT nyss

Blir bara bättre och bättre, snart får man stanna i Svedala(Jag skojade bara så länge jag kan o har råd så blir det Thailand när jag vill) men snart måste man göra sig av med lägenheten så får man ett par tusen till.

Nissehult_13

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja ett sakta men säkert dalande för kronan för varje dag som går. Inte konstigt, omvärlden ser vilken riktning Sverige är på väg mot.

In med avskrädet och ut med kompetensen, kassa odds att det receptet kommer löna sig för svenskarna i framtiden.

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

54 minuter sedan, skrev SatanG:

Ja ett sakta men säkert dalande för kronan för varje dag som går. Inte konstigt, omvärlden ser vilken riktning Sverige är på väg mot.

In med avskrädet och ut med kompetensen, kassa odds att det receptet kommer löna sig för svenskarna i framtiden.

 

/ SatanG

Man vill gärna försvara de dåliga växelkurserna endast med att THB är historiskt urstark, vilken den är.

Men faktumet kvarstår att på 5 år har SEK sjunkit med ca 30% mot THB, medan EUR sjunkit ca 20%......således är den svaga kronan en stor orsak till den dåliga växelkursen, jämfört med tex större delen av Europas valuta!

Men TV o Fritte vill väl ändå påvisa att Sverige är urstarkt och i god balans ?

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

10 timmar sedan, skrev Soengsang:

Men TV o Fritte vill väl ändå påvisa att Sverige är urstarkt och i god balans ?

Nu har du fel...igen. Jag vill inte alls påvisa att Sverige är urstarkt, var har du fått det ifrån? Däremot så tycker jag att Sveriges ekonomi är bra i jämförelse med dom flesta andra länders, en viss skillnad. Det grundar jag på att Sveriges statsskuld är väldigt låg jämfört med andra länders samt att vi amorterar av på denna skuld i ett hyfsat tempo. Att du och andra tycker att dessa fakta inte har nån större betydelse kan jag leva med men att finansiera ett lands ekonomiska utveckling med att bara öka på lånen kan ju aldrig hålla i längden. Att kronkursen är väldigt dålig för mig som bor på heltid i Thailand är naturligtvis jäkligt trist men jag inser samtidigt att den Svenska export- och turistindustrin är gynnade av en svag krona.

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Fritz:

Nu har du fel...igen. Jag vill inte alls påvisa att Sverige är urstarkt, var har du fått det ifrån? Däremot så tycker jag att Sveriges ekonomi är bra i jämförelse med dom flesta andra länders, en viss skillnad. Det grundar jag på att Sveriges statsskuld är väldigt låg jämfört med andra länders samt att vi amorterar av på denna skuld i ett hyfsat tempo. Att du och andra tycker att dessa fakta inte har nån större betydelse kan jag leva med men att finansiera ett lands ekonomiska utveckling med att bara öka på lånen kan ju aldrig hålla i längden. Att kronkursen är väldigt dålig för mig som bor på heltid i Thailand är naturligtvis jäkligt trist men jag inser samtidigt att den Svenska export- och turistindustrin är gynnade av en svag krona.

Tyvärr är det nog så att vi får leva med en dålig kronkurs jag tror nog att vi kommer ned till 3 kronor innan det vänder. Får se om vi står ut. Idag 3.42

Nissehult_13

Link to comment
Dela på andra sajter

30 minuter sedan, skrev nissehult_13:

Tyvärr är det nog så att vi får leva med en dålig kronkurs jag tror nog att vi kommer ned till 3 kronor innan det vänder. Får se om vi står ut. Idag 3.42

Jag hoppas innerligt att du har fel. Om inte så får man väl ta till sig alla BTT:s ovärderliga tips om hur man kan överleva i Thailand även med en mycket stram budget. ;) 

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev Fritz:

Jag hoppas innerligt att du har fel. Om inte så får man väl ta till sig alla BTT:s ovärderliga tips om hur man kan överleva i Thailand även med en mycket stram budget. ;) 

Vi får det antagligen inte lätt, så det är bara att ta till sig av BTT:s  ovärderliga råd.😀😀 Men jag tror tyvärr att vi skall ned till 3 innan det vänder.

 

Nissehult_13

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk
3 minuter sedan, skrev Fritz:

Jag hoppas innerligt att du har fel. Om inte så får man väl ta till sig alla BTT:s ovärderliga tips om hur man kan överleva i Thailand även med en mycket stram budget. ;) 

 

Klarar man sig med ett rum med fläkt så kan man enkelt hitta bra ställen för 4000 baht i månaden med hyfsad toalett och dusch plus tv och internet.

 

Finns massor av såna ställen längs dom små soierna i både södra och Norra Pattaya.

 

Äter man västerländskt en kväll i veckan och resten av målen thaimat kommer man lätt undan med ca 3000 baht i månaden. Så till och med en sk fattig pensionär klarar sig ganska bra i Pattaya.

 

Så även om nu kronan råkar gå ner till 3,00 så behöver långliggarna inte få panik.

 

Clions 7000 kronor räcker mer än väl att leva gott på.

 

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

48 minuter sedan, skrev Fritz:

Däremot så tycker jag att Sveriges ekonomi är bra i jämförelse med dom flesta andra länders,

Är ju rätt uppenbart att större delen av världen inte tycker så eftersom kronkursen är så låg, ingen vill ha den......

 

49 minuter sedan, skrev Fritz:

ett lands ekonomiska utveckling med att bara öka på lånen

Uppenbarligen så fungerar det inte utan att satsa, vi har en historiskt låg tillväxt och BNP per capita.

Landet är inget självspelande piano, det måste till satsningar för att skapa välfärd, satsningar kostar pengar.

At statsskulden minskar är uppenbarligen inte bara fördelar.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev broder tuk tuk:

 

Klarar man sig med ett rum med fläkt så kan man enkelt hitta bra ställen för 4000 baht i månaden med hyfsad toalett och dusch plus tv och internet.

 

Finns massor av såna ställen längs dom små soierna i både södra och Norra Pattaya.

 

Äter man västerländskt en kväll i veckan och resten av målen thaimat kommer man lätt undan med ca 3000 baht i månaden. Så till och med en sk fattig pensionär klarar sig ganska bra i Pattaya.

 

Så även om nu kronan råkar gå ner till 3,00 så behöver långliggarna inte få panik.

 

Clions 7000 kronor räcker mer än väl att leva gott på.

 

BTT

Vi har nog olika sätt att se på hur man lever ett gott liv, så du menar att man lever gott på 7000 baht väx upp och kom tillbaka in i det verkliga livet

Nissehult_13

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk
Precis nyss, skrev nissehult_13:

Vi har nog olika sätt att se på hur man lever ett gott liv, så du menar att man lever gott på 7000 baht väx upp och kom tillbaka in i det verkliga livet

 

Min erfarenhet berättar att man inte alls behöver äta för 500 baht om dagen eller bo för 20.000 baht i månaden.

 

Med lite fantasi kan man få ett 4000 bahts i månaden ställe att bli väldigt mysigt och vet man var man ska leta kan man hitta den läckraste och godaste mat för 100 baht dygnet .

 

På helgerna kan man ju festa till det med en tallrik pasta eller en pizza på nåt svenskställe.

 

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev broder tuk tuk:

 

Min erfarenhet berättar att man inte alls behöver äta för 500 baht om dagen eller bo för 20.000 baht i månaden.

 

Med lite fantasi kan man få ett 4000 bahts i månaden ställe att bli väldigt mysigt och vet man var man ska leta kan man hitta den läckraste och godaste mat för 100 baht dygnet .

 

På helgerna kan man ju festa till det med en tallrik pasta eller en pizza på nåt svenskställe.

 

BTT

Jag äter inte för 500 baht om dagen, men hittar du ett rum som kostar 4000 baht och då ingår elen eller? Jag lever ett sparsamt liv på landsbygden men jag kostar på min fru och hundarna och jag är inte nära dina siffror. Sitt du kvar i Värmland och fantisera.

Nissehult_13

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk
2 minuter sedan, skrev nissehult_13:

Jag äter inte för 500 baht om dagen, men hittar du ett rum som kostar 4000 baht och då ingår elen eller? Jag lever ett sparsamt liv på landsbygden men jag kostar på min fru och hundarna och jag är inte nära dina siffror. Sitt du kvar i Värmland och fantisera.

 

Nu har jag ju inte påstått att 7000 kronor i månaden innebär något jet-set liv i Thailand däremot ser jag inga problem att leva ett gott liv på 23000 baht i månaden.

 

Dom flesta thailändare lever hur bra som helst på dom pengarna så varför kan inte Nisse och Noi göra det med??

 

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev broder tuk tuk:

 

Nu har jag ju inte påstått att 7000 kronor i månaden innebär något jet-set liv i Thailand däremot ser jag inga problem att leva ett gott liv på 23000 baht i månaden.

 

Dom flesta thailändare lever hur bra som helst på dom pengarna så varför kan inte Nisse och Noi göra det med??

 

BTT

Ja men du ville få oss att tro 7000 baht så klarar man sig, 23000 baht hankar du dig nog runt på här men ett gott liv?  Hur gick det ingick elen i 4000 baht. Du lever i en fantasivärld.

Nissehult_13

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk
8 minuter sedan, skrev nissehult_13:

Ja men du ville få oss att tro 7000 baht så klarar man sig, 23000 baht hankar du dig nog runt på här men ett gott liv?  Hur gick det ingick elen i 4000 baht. Du lever i en fantasivärld.

7000 baht är för mat och boende menade jag. Med vatten och el hamnar man på ca 5000 baht i månaden i hyra.

 

Jag bodde bra i Naklua för 5000 baht och då ingick el och vatten plus att jag hade en färg tv i hyran. Lugnt och bra läge i slutet av soi Potisarn.

 

Sen åt jag mina mål mat utanför seven. En stor tallrik nudelsoppa 25 baht dricka vatten for free hur mycket jag ville och då ingick isen med.

 

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev broder tuk tuk:

7000 baht är för mat och boende menade jag. Med vatten och el hamnar man på ca 5000 baht i månaden i hyra.

 

Jag bodde bra i Naklua för 5000 baht och då ingick el och vatten plus att jag hade en färg tv i hyran. Lugnt och bra läge i slutet av soi Potisarn.

 

Sen åt jag mina mål mat utanför seven. En stor tallrik nudelsoppa 25 baht dricka vatten for free hur mycket jag ville och då ingick isen med.

 

BTT

Och du tror att prisnivån är samma som när du ev var där 1993, jag kan säga att även här har prisnivån gått upp.

Nissehult_13

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk
1 minut sedan, skrev nissehult_13:

Och du tror att prisnivån är samma som när du ev var där 1993, jag kan säga att även här har prisnivån gått upp.

 

Jag åt nudelsoppa utanför seven för två år sedan. Stället som ligger vid infarten till soi Stefans guest house ute i Jomtien och jag betalade 25 baht och då ingick vatten.

 

Så jag tycker väl inte att thaimaten blivit dyrare på 10-15 år.  Samma priser vid vagnarna  Bara kronan som försämrats ju.

 

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev broder tuk tuk:

 

Jag åt nudelsoppa utanför seven för två år sedan. Stället som ligger vid infarten till soi Stefans guest house ute i Jomtien och jag betalade 25 baht och då ingick vatten.

 

Så jag tycker väl inte att thaimaten blivit dyrare på 10-15 år.  Samma priser vid vagnarna  Bara kronan som försämrats ju.

 

BTT

Google är fantastiskt när man kan uppleva att man äter nudlar i Thailand, om du var där var är bilderna förutom en bild på färjan som var tagen från internet. Den dagen du visar bilder från Thailand så skall jag lyssna på dig, men du är ett stort jävla skämt. Upp till bevis.

Nissehult_13

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev broder tuk tuk:

 

Klarar man sig med ett rum med fläkt så kan man enkelt hitta bra ställen för 4000 baht i månaden med hyfsad toalett och dusch plus tv och internet.

 

Finns massor av såna ställen längs dom små soierna i både södra och Norra Pattaya.

 

Äter man västerländskt en kväll i veckan och resten av målen thaimat kommer man lätt undan med ca 3000 baht i månaden. Så till och med en sk fattig pensionär klarar sig ganska bra i Pattaya.

 

Så även om nu kronan råkar gå ner till 3,00 så behöver långliggarna inte få panik.

 

Clions 7000 kronor räcker mer än väl att leva gott på.

 

BTT

Problemet med 7000 sek i månaden är visumet, det blir ju ett jäkla resande, jag drar runt 3 personer och 6 hundar på 35- 40 000 Baht i månaden.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev stefan5300:

Problemet med 7000 sek i månaden är visumet, det blir ju ett jäkla resande, jag drar runt 3 personer och 6 hundar på 35- 40 000 Baht i månaden.

Ja det blir ju inte lättare när baht stärks mot sek, vi kommer få en tuff framtid. Själv skall jag inte klaga men jag lider med de som inte har det så gott. Har en svåger som anlitat maffia för att få visum och det har han fått. Men om det koms på så åker han ut och han har inget i Sverige och en skitdålig pension, vi är inte kompisar han o jag men jag skulle aldrig komma på tanken att ange honom men han är rädd.

Nissehult_13

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk
4 minuter sedan, skrev stefan5300:

Problemet med 7000 sek i månaden är visumet, det blir ju ett jäkla resande, jag drar runt 3 personer och 6 hundar på 35- 40 000 Baht i månaden.

 

Nu är ju 7000 svenska kronor baserat på en person och utan en massa hundar och andra husdjur.

 

Är man fyra i hushållet ökar givetvis omkostnaderna.

 

Är ju inte säkert att barnen och frugan gillar att äta thaimat varenda dag och sen ska ju damerna ha smink och kläder och annat som kostar.

 

Men som sagt som singelgubbe pensionär vid stenbordet klarar man sig hyfsat på 25000 baht i månaden med visum om man inte sätter i system att supa och k**lla varenda natt.

 

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...