Jump to content
IGNORERAD

Svenska kronan VS Thai baht


StefanJ

Recommended Posts

2 timmar sedan, skrev Esspe:

Titta på Transferwise då i stället. 3,36 är ju riktigt dåligt eller var det cash pickup? Skickade igår och fick 3,46 efter alla avgifter. Har tidigare varit skeptisk till dom men lite bättre blir det än dom vanliga bankerna. 

Det var till Bank, la faktiskt inte ner så mycket arbete vid denna överföring, dom brukar ha bättre än Transferwise.

Link to comment
Dela på andra sajter

12 timmar sedan, skrev Boa52:

Som en kärleksfull far, tror jag är äldre än du, så måste du hålla dej till sanningen och inte bara svammla det funkar inte

Brukar inte diskutera med PK folk :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2019-01-25 at 03:35, skrev Wangthong:

 

Nu har jag räknat fram kursen efter att ha tryckt på No. Den blev 3.44 mot 3.18 på bilden. Bättre blev det ju men inget att jubla över. 

Få se nästa uttag om det blir bättre.

 

Uttaget är gjort med kort från HB. 

Vad menas med conversion? Jag har alltid tryckt yes där. Finns det något tillfälle man kan tjäna på att välja conversion? Provade att översätta med google translate men den hade ingen översättning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Eller "växling" på valuta språk.

För att komplicera det hela så växlar man inte mellan olika valutor, man växlar en hundralapp i två femtilappar. Utländsk valuta köper och säljer man om man skall vara petnoga.

Fast i dagligt tal duger växling, då fattar alla vad det gäller.

Skickat från min Lenovo TB-X704F via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

44 minuter sedan, skrev apknug:

Eller "växling" på valuta språk.

För att komplicera det hela så växlar man inte mellan olika valutor, man växlar en hundralapp i två femtilappar. Utländsk valuta köper och säljer man om man skall vara petnoga.

Fast i dagligt tal duger växling, då fattar alla vad det gäller.

Skickat från min Lenovo TB-X704F via Tapatalk
 

Är det någon som har varit med om att tjäna på att välja conversion? Och i så fall när tjänar man på det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det någon som har varit med om att tjäna på att välja conversion? Och i så fall när tjänar man på det?
Jag skulle säga att ingen nånsin har tjänat på att välja conversion. Kolla ovan i tråden, det var en som sparade 500 sek på att inte välja conversion! Och det är nog rätt normalt på ett uttag på 20 000 baht. Say NO to conversion! (Eller yes om det står press yes to continue without conversion)

Välj att bli debiterad i lokal valuta, alltid. Ibland får man frågan när man betalar med kort på hotell och så om man vill välja lokal eller egna valuta, välj lokal.

Skickat från min Lenovo TB-X704F via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev danne68:

Är det någon som har varit med om att tjäna på att välja conversion? Och i så fall när tjänar man på det?

Räkna med 10% sämre kurs om du väljer YES. Svarar du NO så får du kursen som Mastercard/Visa använder som i regel är rätt bra.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev leifen:

Räkna med 10% sämre kurs om du väljer YES. Svarar du NO så får du kursen som Mastercard/Visa använder som i regel är rätt bra.

Tackar för svar Leifen! Jag kan bara konstatera att jag har varit lurad alla gånger som jag svarat ja.

Link to comment
Dela på andra sajter

45 minuter sedan, skrev leifen:

Räkna med 10% sämre kurs om du väljer YES. Svarar du NO så får du kursen som Mastercard/Visa använder som i regel är rätt bra.

 

35 minuter sedan, skrev danne68:

Tackar för svar Leifen! Jag kan bara konstatera att jag har varit lurad alla gånger som jag svarat ja.

Men som @apknug säger. 

Läs ORDENTLIGT! Är olika i ATM om man skall svara YES eller NO beroende på hur frågan är ställd. Men kontentan är att du aldrig vill ha Conversion. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att dom borde sänka sin styrränta som nu ligger på 1,75%. Det skulle nog sänka värdet på THB lite grann åtminstone.

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

43 minuter sedan, skrev Fritz:

Jag tycker att dom borde sänka sin styrränta som nu ligger på 1,75%. Det skulle nog sänka värdet på THB lite grann åtminstone.

Säkert många mer än du som tycker i dagens läge, iaf vi som inte har inkomst i THB.

Som jag ser det står enda hoppet till det stundande valet, historiskt så brukar ju valutan sjunka då det blir rörigt, och historiskt sett så är ju Thailändsk "demokrati" rörig.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Fritz:

Jag tycker att dom borde sänka sin styrränta som nu ligger på 1,75%. Det skulle nog sänka värdet på THB lite grann åtminstone.

Du kan väl be Ingves slå en signal till Prayut.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

20 minuter sedan, skrev Esspe:

Du kan väl be Ingves slå en signal till Prayut.

Thai lyssnar inte på falanger !

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

14 timmar sedan, skrev Tallviking:

Thai lyssnar inte på falanger !

Jo det gör dom visst men dom bryr sig inte om vad vi säger.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Esspe:

Jo det gör dom visst men dom bryr sig inte om vad vi säger.

Då upprepar jag min fråga, Bryr sig inte din fru om vad du säger?

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Glodde på första sidan i denna tråd. 

Det var tydligen ett helvete för när kronan sjönk

 

C6E89FD8-75FF-44D8-876E-D4D66E63CC36.thumb.png.3b21c278d785dae04d421630b8de9ee4.png

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev andrejsdenruskige:

Glodde på första sidan i denna tråd. 

Det var tydligen ett helvete för när kronan sjönk

 

C6E89FD8-75FF-44D8-876E-D4D66E63CC36.thumb.png.3b21c278d785dae04d421630b8de9ee4.png

Ha ha....Detta måste vara innan vi drabbades av Löfven (S) effekten.

Det går bra för Sverige just nu :-)

 

Ken

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
1 minut sedan, skrev Ken:

Ha ha....Detta måste vara innan vi drabbades av Löfven (S) effekten.

Det går bra för Sverige just nu :-)

 

Ken

Jag tycker mest synd om stuart.b som var riktigt bedrövad över 4.77

Link to comment
Dela på andra sajter

18 timmar sedan, skrev Ken:

Ha ha....Detta måste vara innan vi drabbades av Löfven (S) effekten.

Det går bra för Sverige just nu :-)

 

Ken

Ja hela Maipenrai och Samhällsnytt är fullt av experter . Nej tyvär inte utan sprider falsk info .

2009 blev Riksbanken fristående utan påverkan av riksdag och regeringar 

Även om Sveriges ekonomi är bra såbefinner vi oss i en värld som inte skött länders ekonomi . Ta Grekland , Italien osv 

Bank kriser inte att förglömma 

Målet i Sverige är att hålla inflationen i styr .

Detta vet de flesta och hög inflation löser inte vår ekonomi 

Nu sjunker Pundet och Euron också är detta också Lövfens fel ? . Eller kan der bero på det lycliga Brexit lösningen ?

Eller Macroon som ärvt ett land med 21årigt långt budgetunderskott ?

Dollarn äe stark , tacka DT men det missgynnar oss men inte exportindustrin 

Med hög dollarkurs så går ändå det militärstyrda Thailand bra 

Ja ha vems är felet jo självklart Löfven .

In med Åkesson som nu inte längre tycker vi skall lämna EU 

Han kanske låter människor ha dubbla medborskap i fortsättningeen 

Eller SD inte vill lämna bekantskapen med Nato , 

Till sist detta året får vi leva med dålig svensk kurs 

Men en helt annan sak , det finns ett förslag att alla Long Stay visa skall vara förbindna med en försäkring  .

Vad tycker vi nu ?

 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Persistant:

Ja hela Maipenrai och Samhällsnytt är fullt av experter . Nej tyvär inte utan sprider falsk info .

2009 blev Riksbanken fristående utan påverkan av riksdag och regeringar 

Även om Sveriges ekonomi är bra såbefinner vi oss i en värld som inte skött länders ekonomi . Ta Grekland , Italien osv 

Bank kriser inte att förglömma 

Målet i Sverige är att hålla inflationen i styr .

Detta vet de flesta och hög inflation löser inte vår ekonomi 

Nu sjunker Pundet och Euron också är detta också Lövfens fel ? . Eller kan der bero på det lycliga Brexit lösningen ?

Eller Macroon som ärvt ett land med 21årigt långt budgetunderskott ?

Dollarn äe stark , tacka DT men det missgynnar oss men inte exportindustrin 

Med hög dollarkurs så går ändå det militärstyrda Thailand bra 

Ja ha vems är felet jo självklart Löfven .

In med Åkesson som nu inte längre tycker vi skall lämna EU 

Han kanske låter människor ha dubbla medborskap i fortsättningeen 

Eller SD inte vill lämna bekantskapen med Nato , 

Till sist detta året får vi leva med dålig svensk kurs 

Men en helt annan sak , det finns ett förslag att alla Long Stay visa skall vara förbindna med en försäkring  .

Vad tycker vi nu ?

 

 

Lista: Valutorna som presterar sämst – kronan i botten

Den som semestrat utomlands under sommaren har märkt att det mesta blivit dyrare. Den svenska kronan har nämligen tappat rejält mot dollarn och slåss nu i den absoluta bottenligan när det gäller årets sämsta valutor, skriver Dagens Industri och hänvisar till data från Bloomberg.

Efter bråket mellan USA och Turkiet har liran rasat drygt 41 procent jämfört med dollarn. Men värst är Venezuela som rasat 100 procent jämfört med den amerikanska valutan.

Sverige intar en nionde plats på bottenlistan. Kronan har hittills i år fallit med 10,41 procent jämfört med dollarn och har fortsatt att försvagas både mot dollarn och euron under augusti.

Enligt ett veckobrev från Nordea väntas kronan tappa ytterligare.

"Orsakerna inkluderar en mjuk riksbank, en cyklisk inbromsning, potentialen för förnyad bostadsoro och mindre potential för en politisk riskpremie", skriver bankens analytiker i sitt senaste veckobrev, enligt DI.

Valutorna som tappat mest mot dollarn

1) Venezuelansk bolivar – 100 procent

2) Turkisk lira – 41,44

3) Argentinsk peso – 37,03

4) Angolansk kwanza – 35,64

5) Brasiliansk real – 15,53

6) Rysk rubel – 14,88

7) Sydafrikansk rand och kopplade valutor Swaziländsk liangeni, Namibisk dollar, Lesothisk loti – 11,6

😎 Pakistansk rupi – 10,88

9) Svensk krona – 10,47

10) Tunisisk dinar – 10,03

11) Ungersk forint – 9,24

 

Den som tror att riksbanken är oberoende i Sverige är nog lite för godtrogen eller 100% sosse i alla lägen.

Det kvittar hur dåligt det går och hur mycket skatterna måste höjas så gör aldrig sossarna några fel :-)

Kronfallet började med Löfvens tillträde och det går det aldrig att snacka sig ur.

 

image.thumb.png.3670d16fffaedeae6ce35415e6291aa5.png

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...