Jump to content
IGNORERAD

Svenska kronan VS Thai baht


StefanJ

Recommended Posts

22 timmar sedan, skrev Fritz:

Man får väl glädja sig åt att det går starkt utför även för den Norska kronan som nu är nere på runt 3:70. Skadeglädjen är ju den enda sanna glädjen som bekant.

Får ju hoppas att det även går nedåt med euron och danska kronan mot svenska kronan, det blir väl liksom billigare med importer från norra Tyskland då😁😁.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

10 timmar sedan, skrev Fritz:

Så att även Norska kronan nått sin sämsta kurs på dom sista 10 åren samt att Euron under samma tidsperiod endast en gång stått lägre under en kort period är även det dom svenska politikermupparnas fel?

Det finns ju politikermuppar i andra länder Fritz. Alla har inte samlats i Sverige även om man skulle kunna tro det ibland. Varför blanda in andra länders valutor? Kan bara konstatera att SEK sjönk ca 5% mot THB efter att Lövet lurat upp två av mupparna på läktaren. Att sedan Sjöstedt satte sig bredvid dom gjorde ju inte "uppgörelsen" mera trovärdig. MP satt ju dessutom redan där eftersom dom har aldrig varit inne i matchen. SEK tappade även mot NOK, EUR, HKD, DKK, GBP (trots dom brittiska mupparnas krumbukter) och även mot  Dominican Peso och Somali Shilling m.fl.

 

Att Euron drabbats av bl.a. Brexit med följande osäkerhet är ju ingen hemlighet. Norge har väl sina problem, kanske oro förknippat med oljeprisets framtid?

 

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

11 timmar sedan, skrev Soengsang:

Delvis, eftersom de påstår att Sverige går som tåget och det någonsin inte vart bättre samt vi går en så ljus framtid till mötes med all mena-kompetens som vi importerat, så borde givetvis SEK stärkts massor(inte bara lite) mot EUR.

Eller som så att det är en fasad som målas upp av "mupparna", som inte erkänner hur illa det egentligen är?

Det var många många år sen jag upptäckte att politikers värklighetsbeskrivning (MPR-stavning) samt deras löften om guld och gröna skogar om just deras parti kommer till makten är nåt man ska ta med en mycket stor skopa salt, har inte du upptäckt det förrän nu? För övrigt så är Sveriges statsfinanser i mycket gott skick vilket man inte man kan tro om man litar på vad som skrivs här på MPR.

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Esspe:

Kan bara konstatera att SEK sjönk ca 5% mot THB efter att Lövet lurat upp två av mupparna på läktaren

Och nu är kursen tillbaka till vad den var innan Löven fintade bort mupparna, hur kan det komma sig? Jag är övertygad om att ett lands valutakurs beror på betydligt fler faktorer än vilka partier som sitter vid rodret och styr.

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Fritz:

För övrigt så är Sveriges statsfinanser i mycket gott skick

Enl omvärlden och dess uppskattning av SEK så verkar det inte vara så.

SEK:s styrka mot andra stora valutor är ju ett direkt mått av värdet, värdet styrs av tillgång och efterfrågan, och eftersom att efterfrågan nu är låg så är SEK svag, men beror ju delvis på att Ingves har ökat tillgången på SEK, enkelt sagt "tryckt mer sedlar"

För övrigt om finanserna varit goda hade vi inte haft en ökande skara av fattigpensionärer som inte har råd till ett värdigt liv, bostadslösa barnfamiljer, sjunkande resultat i skolan, historiskt långa vårdköer.

Så den illusionen att "Sveriges statsfinanser är i gått skick" ska man inte gå på, det är inte annat än just en illusion.

9 minuter sedan, skrev Fritz:

Det var många många år sen jag upptäckte att politikers värklighetsbeskrivning (MPR-stavning) samt deras löften om guld och gröna skogar

Enig där, just därför är det så fruktansvärt synd att vi inte fått ett maktskifte, men frågan är om det blivit någon större skillnad...personligen är jag mest besviken på att MP, V och C ges makt, det tror jag försvagar omvärldens värdering av Sverige och därmed SEK.

 

För övrigt så har nog "snickarn" lärt sig det med "vÄrkligheten" nu, och stavar rätt under sitt nya nick?

 

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Fritz:

Och nu är kursen tillbaka till vad den var innan Löven fintade bort mupparna, hur kan det komma sig? Jag är övertygad om att ett lands valutakurs beror på betydligt fler faktorer än vilka partier som sitter vid rodret och styr.

Hur får du det till att den är tillbaka? 11/1 3:60 idag 3:51 enl https://www.xe.com/currencycharts/?from=SEK&to=THB&view=1W

 

Visst beror det på fler saker men tror nog att det mesta är relaterat till nuvarande, tidigare och kanske ffa befarade framtida politiska beslut. Omvärlden ser inte så ljust på Sveriges framtid. Sen spelar naturligtvis den starka THB också in på kursen gentemot kronan. Man kan ju bara hoppas att den bubblan brister.

 

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev Esspe:

Hur får du det till att den är tillbaka? 11/1 3:60 idag 3:51 enl https://www.xe.com/currencycharts/?from=SEK&to=THB&view=1W 

 

Visst beror det på fler saker men tror nog att det mesta är relaterat till nuvarande, tidigare och kanske ffa befarade framtida politiska beslut. Omvärlden ser inte så ljust på Sveriges framtid. Sen spelar naturligtvis den starka THB också in på kursen gentemot kronan. Man kan ju bara hoppas att den bubblan brister.

 

Jag trodde du menade dippen som kom samtidigt som regeringsbildningen blev klar.

Sverige har en reporänta på -0,25% medans Thailand har +1,75 vilket naturligtvis gör sitt till att THB är betydligt mer intressant på valutamarknaden. Det ryktas väl om att Kina sitter på en bostadsbubbla eller vad det nu är och spricker den så drabbas nog även Thailand och dess valuta, man kan ju hoppas på det i alla fall.

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Soengsang:

Enl omvärlden och dess uppskattning av SEK så verkar det inte vara så.

SEK:s styrka mot andra stora valutor är ju ett direkt mått av värdet, värdet styrs av tillgång och efterfrågan, och eftersom att efterfrågan nu är låg så är SEK svag, men beror ju delvis på att Ingves har ökat tillgången på SEK, enkelt sagt "tryckt mer sedlar"

För övrigt om finanserna varit goda hade vi inte haft en ökande skara av fattigpensionärer som inte har råd till ett värdigt liv, bostadslösa barnfamiljer, sjunkande resultat i skolan, historiskt långa vårdköer.

Så den illusionen att "Sveriges statsfinanser är i gått skick" ska man inte gå på, det är inte annat än just en illusion.

Enig där, just därför är det så fruktansvärt synd att vi inte fått ett maktskifte, men frågan är om det blivit någon större skillnad...personligen är jag mest besviken på att MP, V och C ges makt, det tror jag försvagar omvärldens värdering av Sverige och därmed SEK.

 

För övrigt så har nog "snickarn" lärt sig det med "vÄrkligheten" nu, och stavar rätt under sitt nya nick?

 

Sverige har bra statsfinanser, inget tvivel om det. Att politikerna inte gör rätt prioriteringar är en annan sak.

Men detta 73 punktsprogram tillsammans med återställare för saker som försvann med M KD budgeten gör statsfinanserna mindre bra. Allt kostar och det finns ingenstans där politikerna, förutom SD och i viss mån M och KD, vill spara. Nästa lågkonjunktur är snart här så då är det bra att spendera men det måste vara på rätt säker.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Soengsang:

Enl omvärlden och dess uppskattning av SEK så verkar det inte vara så.

SEK:s styrka mot andra stora valutor är ju ett direkt mått av värdet, värdet styrs av tillgång och efterfrågan, och eftersom att efterfrågan nu är låg så är SEK svag, men beror ju delvis på att Ingves har ökat tillgången på SEK, enkelt sagt "tryckt mer sedlar"

För övrigt om finanserna varit goda hade vi inte haft en ökande skara av fattigpensionärer som inte har råd till ett värdigt liv, bostadslösa barnfamiljer, sjunkande resultat i skolan, historiskt långa vårdköer.

Så den illusionen att "Sveriges statsfinanser är i gått skick" ska man inte gå på, det är inte annat än just en illusion.

Enig där, just därför är det så fruktansvärt synd att vi inte fått ett maktskifte, men frågan är om det blivit någon större skillnad...personligen är jag mest besviken på att MP, V och C ges makt, det tror jag försvagar omvärldens värdering av Sverige och därmed SEK.

 

För övrigt så har nog "snickarn" lärt sig det med "vÄrkligheten" nu, och stavar rätt under sitt nya nick?

 

 

Tyvärr så är det bara ett parti som man kan "lita" på dom vänder inte kappan efter eget behag.

Svetsarn skulle kunna sälja sina egna barn bara för att få sitta vid rodret i Rosenbad-

Må M komma tillbaka till sina gamla rötter i politiken,. å gå ihop med SD

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
32 minuter sedan, skrev Dolle:

 

Tyvärr så är det bara ett parti som man kan "lita" på dom vänder inte kappan efter eget behag.

Svetsarn skulle kunna sälja sina egna barn bara för att få sitta vid rodret i Rosenbad-

Må M komma tillbaka till sina gamla rötter i politiken,. å gå ihop med SD

 

Säg inte att svetsarn har barn. 

Jag börjar tvivla på Darwin då

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Fritz:

Jag trodde du menade dippen som kom samtidigt som regeringsbildningen blev klar.

Sverige har en reporänta på -0,25% medans Thailand har +1,75 vilket naturligtvis gör sitt till att THB är betydligt mer intressant på valutamarknaden. Det ryktas väl om att Kina sitter på en bostadsbubbla eller vad det nu är och spricker den så drabbas nog även Thailand och dess valuta, man kan ju hoppas på det i alla fall.

Grattis Fritte. Du har förstått vad jag skrivit här många ganger . Eller skrev du fel. Skulle vara kul att höra din åsikt om vilken väg vi ska gå för att vår krona ska bli starkare. Att staten har starka finanser kan diskuteras. Men hela Svenka skuldbördan är en ren katastrof. Vi är väl näst sämst I Europa. Bara Grekland är sämre

Jag väntar Fritte på dina förslag

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev John Khonken:

Grattis Fritte. Du har förstått vad jag skrivit här många ganger . Eller skrev du fel. Skulle vara kul att höra din åsikt om vilken väg vi ska gå för att vår krona ska bli starkare. Att staten har starka finanser kan diskuteras. Men hela Svenka skuldbördan är en ren katastrof. Vi är väl näst sämst I Europa. Bara Grekland är sämre

Jag väntar Fritte på dina förslag

Hej. Skuldbördan är inte katastrof, speciellt inte jämfört med andra länder. 

 

Först måste vi reda ut om kronan verkligen ska stärkas. En för stark krona jämfört med de viktigaste exportmarknaderna gör att Sveriges exportberoende företag förlorar konkurrenskraft i och med att deras produkter blir dyrare. Det är inte bra alls.

 

Importen blir billigare med en stark krona liksom det är bra för de Svenskar som semestrar utomlands. 

 

Utan att ha alla siffror tror jag att det bästa för Sverige är att ha ungefär nuvarande kurs. Exportberoende företagen är viktiga för Sverige. 

 

Om Ingves höjer räntan snabbare och mer än omvärlden kommer kronan att stärkas. Men det är inget jag rekommenderar. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Statsfinanserna är goda än så länge. Det som är mer oroande är att tillväxten är katastrofalt dålig.

Skickat från min ONEPLUS A6003 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

19 minuter sedan, skrev wUThai:

Statsfinanserna är goda än så länge. Det som är mer oroande är att tillväxten är katastrofalt dålig.

Skickat från min ONEPLUS A6003 via Tapatalk
 

Jämfört med många andra länder så är det helt ok. Världen går mot lågkonjunktur och tillväxten är på nedgående i de flesta länder.

Det gäller att vidtaga rätt åtgärder för att minimera skadorna. 

Link to comment
Dela på andra sajter

19 minuter sedan, skrev wUThai:

Statsfinanserna är goda än så länge. Det som är mer oroande är att tillväxten är katastrofalt dålig.

Skickat från min ONEPLUS A6003 via Tapatalk
 

Jämfört med många andra länder så är det helt ok. Världen går mot lågkonjunktur och tillväxten är på nedgående i de flesta länder.

Det gäller att vidtaga rätt åtgärder för att minimera skadorna. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jämfört med många andra länder så är det helt ok. Världen går mot lågkonjunktur och tillväxten är på nedgående i de flesta länder.
Det gäller att vidtaga rätt åtgärder för att minimera skadorna. 
Jaså? Det är ju inte det jag läst mig till iaf. Men med som allt annat kan man ju trolla ned siffror och statistik.

https://nyheteridag.se/skracksiffrorna-fran-imf-sverige-har-samst-tillvaxt-i-europa/

"Sverige ligger i bottenligan i samtliga EU-länder när IMF presenterar siffror över BNP-tillväxt per capita. För Sveriges del är siffran endast 0,7 procent. I toppligan finner vi länder som Polen och Ungern. Nationalekonomen Tino Sanandaji menar att man trots katastrofsiffror överdriver hur bra det går för Sverige."

https://www.svd.se/rovarspraket-doljer-att-vi-har-samst-tillvaxt-i-eu

" Sverige har tvärtom sämst tillväxt i hela EU. Det påpekade John Hassler, professor i internationell ekonomi och tidigare ordförande för Finanspolitiska rådet, häromdagen. Han publicerade en graf över tillväxten per person för 2017 och 2018 i alla EU:s 28 länder och Sverige hamnade längst ut, längst ner som det enda EU-landet med en tillväxt på långt under en procentenhet i år.“

Vem och vad ska man tro? Det är ju många faktorer som ska räknas in.

Skickat från min ONEPLUS A6003 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

59 minuter sedan, skrev HuaHindinnge:

Hej. Skuldbördan är inte katastrof, speciellt inte jämfört med andra länder. 

 

Först måste vi reda ut om kronan verkligen ska stärkas. En för stark krona jämfört med de viktigaste exportmarknaderna gör att Sveriges exportberoende företag förlorar konkurrenskraft i och med att deras produkter blir dyrare. Det är inte bra alls.

 

Importen blir billigare med en stark krona liksom det är bra för de Svenskar som semestrar utomlands. 

 

Utan att ha alla siffror tror jag att det bästa för Sverige är att ha ungefär nuvarande kurs. Exportberoende företagen är viktiga för Sverige. 

 

Om Ingves höjer räntan snabbare och mer än omvärlden kommer kronan att stärkas. Men det är inget jag rekommenderar. 

Du kan ha rätt. Vi glömmer skuldbördan just nu. Ska vi ha en starkare krona eller en skräpvaluta. Jag är av den åsikten att vi aldrig kan konkurera via valutan. Utan med kunskap. Men det är jag

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev wUThai:

Jaså? Det är ju inte det jag läst mig till iaf. Men med som allt annat kan man ju trolla ned siffror och statistik.

https://nyheteridag.se/skracksiffrorna-fran-imf-sverige-har-samst-tillvaxt-i-europa/

"Sverige ligger i bottenligan i samtliga EU-länder när IMF presenterar siffror över BNP-tillväxt per capita. För Sveriges del är siffran endast 0,7 procent. I toppligan finner vi länder som Polen och Ungern. Nationalekonomen Tino Sanandaji menar att man trots katastrofsiffror överdriver hur bra det går för Sverige."

https://www.svd.se/rovarspraket-doljer-att-vi-har-samst-tillvaxt-i-eu

" Sverige har tvärtom sämst tillväxt i hela EU. Det påpekade John Hassler, professor i internationell ekonomi och tidigare ordförande för Finanspolitiska rådet, häromdagen. Han publicerade en graf över tillväxten per person för 2017 och 2018 i alla EU:s 28 länder och Sverige hamnade längst ut, längst ner som det enda EU-landet med en tillväxt på långt under en procentenhet i år.“

Vem och vad ska man tro? Det är ju många faktorer som ska räknas in.

Skickat från min ONEPLUS A6003 via Tapatalk
 

https://www.metro.se/artikel/nej-sverige-har-inte-sämst-bnp-tillväxt-per-capita-imf-använde-fel-siffror

 

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev wUThai:

Vafan! Har jag slunkit ur ditt berömda filter! emoji33.png

Ja, och vem ska man tror på då? Och hur fabricerade siffror är det? Vem ska man tror på?

Jag litar på Tino Sanandaji.


Skickat från min ONEPLUS A6003 via Tapatalk
 

https://www.ekonomifakta.se/Artiklar/2018/oktober/skillnad-i-befolkningsprognoser-skapar-oreda/

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev wUThai:

Vafan! Har jag slunkit ur ditt berömda filter! emoji33.png

Ja, och vem ska man tror på då? Och hur fabricerade siffror är det? Vem ska man tror på?

Jag litar på Tino Sanandaji.


Skickat från min ONEPLUS A6003 via Tapatalk
 

 

"Faktum är att BNP/capita-tillväxten varit väsentligt lägre under de senaste tio åren än den var under föregående tioårsperiod. I genomsnitt har den uppgått till 0,6 procent om året 2007-2017, medan den var 3,1 procent 1997-2007. Även om utfallet för 2018 skulle visa sig landa på 1,3 procent är det, med tanke på högkonjunkturen, inte en särskilt imponerande siffra i sammanhanget."

 

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Fritz:

Jag trodde du menade dippen som kom samtidigt som regeringsbildningen blev klar.

Isf ska du ju räkna från idag. Valuta och aktiemarknaden har en viss framförhållning :) 

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev HuaHindinnge:

Hej. Skuldbördan är inte katastrof, speciellt inte jämfört med andra länder. 

 

Först måste vi reda ut om kronan verkligen ska stärkas. En för stark krona jämfört med de viktigaste exportmarknaderna gör att Sveriges exportberoende företag förlorar konkurrenskraft i och med att deras produkter blir dyrare. Det är inte bra alls.

 

Importen blir billigare med en stark krona liksom det är bra för de Svenskar som semestrar utomlands. 

 

Utan att ha alla siffror tror jag att det bästa för Sverige är att ha ungefär nuvarande kurs. Exportberoende företagen är viktiga för Sverige. 

 

Om Ingves höjer räntan snabbare och mer än omvärlden kommer kronan att stärkas. Men det är inget jag rekommenderar. 

Tyvärr är det också så att många export beroende företag även importerar saker för dess tillverkning i euro .

Så att det bara är ett plus med låg krona vs euro stämmer inte. 

För vissa företag är en låg kronkurs bra och för andra inte.

Personligen tror jag att en låg kronkurs gör vanliga svenskar till vad polackerna var på 80-talet.

 

Mvh Hobbe 

Bygg en mur runt Stockholm så får ni se vilken sida som har mest klösmärken / Ronny Eriksson

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev John Khonken:

Grattis Fritte. Du har förstått vad jag skrivit här många ganger . Eller skrev du fel. Skulle vara kul att höra din åsikt om vilken väg vi ska gå för att vår krona ska bli starkare. Att staten har starka finanser kan diskuteras. Men hela Svenka skuldbördan är en ren katastrof. Vi är väl näst sämst I Europa. Bara Grekland är sämre

Jag väntar Fritte på dina förslag

Nu har du fel (igen) JK. Sverige har en av dom lägsta statssskulderna av EU-länderna.

"Enligt EU:s sätt att räkna är statsskulden i dag runt 37 procent av BNP. Genomsnittet i EU är drygt 80 procent. Sverige hamnar bland de länder som har lägst statsskuld i EU. Danmark, Estland, Bulgarien och Luxemburg ligger i dag lägre"

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/fakta-sa-ser-sveriges-statsskuld-ut

Sverige är faktiskt ett land som sen några år tillbaka faktiskt amorterar av på sin statsskuld, här kan du se hur det tickar på åt rätt håll.

https://www.statsskuld.com/

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...